Ratti heiluu ylös-alas...???

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
raatokiito
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:34
Paikkakunta: Eurajoki

Ratti heiluu ylös-alas...???

Viesti Kirjoittaja raatokiito »

Eli ostin elämäni ensimmäisen Saabin ja ratti heiluu ylös-alas! Enole vielä kerenny tutkiin asiaa tarkemmin... Myös narisee käännettässä molempiin suuntiin ja ajaessa pieni tärinä koko ajan ja ajautuu oikelle päin... Mistä vois johtua :?: :?: :?:
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Heiluuko ulos sisään vai ylös alas.
Jos pituus-suunnassa niin säädön lukitus mutteria hiukan kun kiristää niin taas lukittuu.
raatokiito
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:34
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja raatokiito »

ylös alas suunnassa...
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

raatokiito kirjoitti:ylös alas suunnassa...
Mäkin ihmettelin tätä kerran ja sitten huomasin että oli ratin korkeudensäädön vipu lukitsematta.. :oops: :oops:
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

MP kirjoitti:
raatokiito kirjoitti:ylös alas suunnassa...
Mäkin ihmettelin tätä kerran ja sitten huomasin että oli ratin korkeudensäädön vipu lukitsematta.. :oops: :oops:
Eiks se silloin heilu sisään / ulos.
Eli jos heiluu ylös alas jotain on pahasti vialla eli siis ohjauspylväs on irti.
Yhdessäkään tonnarissa en ole korkeus-säätöä tavannut.
(Kannattais laittaa kiinni).
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Kurko kirjoitti:
MP kirjoitti:
raatokiito kirjoitti:ylös alas suunnassa...
Mäkin ihmettelin tätä kerran ja sitten huomasin että oli ratin korkeudensäädön vipu lukitsematta.. :oops: :oops:
Eiks se silloin heilu sisään / ulos.
Eli jos heiluu ylös alas jotain on pahasti vialla eli siis ohjauspylväs on irti.
Yhdessäkään tonnarissa en ole korkeus-säätöä tavannut.
(Kannattais laittaa kiinni).
Noniin oli pakko käydä tarkistamassa.. :o .. niin, eihän siinä todellakaan mitään korkeussäätöä ole, mutta etäisyyssäädön vivun ollessa auki, ratti klonksuu kyllä sentin-pari ylös-alas suunnassa ;) Tämä hämäsi minua aikanaan kunnes huomasin että se vipu oli auki :oops:
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ja sitten kun se lukitus ei enään pidä, niin sieltä löytyy nyloc kontramutteri mitäkun 20 astetta kiristää niin taas pitää.
raatokiito
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:34
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja raatokiito »

Pitää tsekata ku kerkee... Olisko mitään vinkkiä tosta ratin tärinästä ja oikealle ohjautuvuudesta...? :oops:
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Renkaat/vanteet
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

samsikki kirjoitti:Renkaat/vanteet
Tuosta kannattaa aloittaa ja jos ei auta, niin alatukivarsien taka puslat, ja jos sekään ei auta, niin jousi poikki, tai perssonin yläpään lautanen miten sattuu. (Joku kasannut väärin tai jousi on jostain kumman syystä päässyt pyörähtämään)
Useinmiten renkainen vaihdolla selviää.
raatokiito
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:34
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja raatokiito »

Mutteri oli melkein irti... Kiristin ja taas pelittää...!!! 8)
Kyllä siitä vielä auto tulee, kunhan laitetaan muutama neliömetri peltiä...
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

raatokiito kirjoitti:Olisko mitään vinkkiä tosta ratin tärinästä ja oikealle ohjautuvuudesta...? :oops:
Alatukivarsien puslien vaihto poisti omasta tonnaristani ratin tärinän ja auton "seilaavuuden". Vanteilla ja renkailla ei ollut tässä tapauksessa osuutta asiaan.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

raatokiito kirjoitti:Mutteri oli melkein irti... Kiristin ja taas pelittää...!!! 8)
Täytyypi nostaa tämä aihe ylös, kun itsellä heiluu myöskin muutaman sentin joka suuntaan ja tuo kiristin ei pidä.

Eli onko kuvaa kyseisen mutterin tms. sijainnista, jotten koko autoa pura sitä etsiessä? :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lefa42 kirjoitti:Eli onko kuvaa kyseisen mutterin tms. sijainnista, jotten koko autoa pura sitä etsiessä? :)
Tuossa jalkatilasta ylöspäin otetussa kuvassa mutteri pilkottaa hiukan. Tuo lähes keskellää kuvaa oleva mutteri, jossa punaista lukitetta kyljessä.
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukko/alhaalta.jpg

Omani kiristin yläkautta kun ohjauspylvään verhoilumuovit oli poissa, mutta, kaipa tuonne alakauttakin pääsee. Tilaa ei ole liikaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

jus kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Eli onko kuvaa kyseisen mutterin tms. sijainnista, jotten koko autoa pura sitä etsiessä? :)
Tuossa jalkatilasta ylöspäin otetussa kuvassa mutteri pilkottaa hiukan. Tuo lähes keskellää kuvaa oleva mutteri, jossa punaista lukitetta kyljessä.
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukko/alhaalta.jpg

Omani kiristin yläkautta kun ohjauspylvään verhoilumuovit oli poissa, mutta, kaipa tuonne alakauttakin pääsee. Tilaa ei ole liikaa.
Kiitos, teen tilaa sitten tarpeen mukaan. 8)

Kuinkas paljon tuota tulee kiristää, vai onko tuolla merkitystä, siis tuon ohjauspyörän säädön toimivuuden suhteen?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin