ElmOScan 2005.2
ElmOScan 2005.2
Heips!
Onkohan kukaan käyttänyt http://www.omega.fi/tilaukset.htm sivuilta löytyvää, otsikon mukaista softaa saabissa?
Ja vieläpä tehon mittauksella!!??
Kaapeli tulee eripaikasta ja nyt pitäisi löytää jostakin softa, jolla pääsis käsiksi dataan.
Jos jollakin on kokemusta hyvästä softasta, vois laittaa osoitteen näkyviin, mistä löytää.
Onkohan kukaan käyttänyt http://www.omega.fi/tilaukset.htm sivuilta löytyvää, otsikon mukaista softaa saabissa?
Ja vieläpä tehon mittauksella!!??
Kaapeli tulee eripaikasta ja nyt pitäisi löytää jostakin softa, jolla pääsis käsiksi dataan.
Jos jollakin on kokemusta hyvästä softasta, vois laittaa osoitteen näkyviin, mistä löytää.
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
Omegan ELM323:lla tehty ainakin toimii mulla moitteetta, sekä kannettavassa ja pädissä.
Softina on pädissä OBD Gauge1.3 ja kannettavassa scantools 108.
Ei nuo kyllä tehoja mittaa kumpikaan (en oikein ymmärrä miten ton ees OBD:stä mittais).
Kannettavassa on kyllä toiminut useampikin softa vaan ei kaikki.
Noita saa netistäkin ihan ilmatteeks hae nyt vaikka obd software googlella.
Softina on pädissä OBD Gauge1.3 ja kannettavassa scantools 108.
Ei nuo kyllä tehoja mittaa kumpikaan (en oikein ymmärrä miten ton ees OBD:stä mittais).

Kannettavassa on kyllä toiminut useampikin softa vaan ei kaikki.
Noita saa netistäkin ihan ilmatteeks hae nyt vaikka obd software googlella.
Digimoto mainostaa tuota tehojen mittausta.Kurko kirjoitti:Omegan ELM323:lla tehty ainakin toimii mulla moitteetta, sekä kannettavassa ja pädissä.
Softina on pädissä OBD Gauge1.3 ja kannettavassa scantools 108.
Ei nuo kyllä tehoja mittaa kumpikaan (en oikein ymmärrä miten ton ees OBD:stä mittais).![]()
Kannettavassa on kyllä toiminut useampikin softa vaan ei kaikki.
Noita saa netistäkin ihan ilmatteeks hae nyt vaikka obd software googlella.
http://www.digimoto.com/demos/dyno/dyno.htm
Toimintaperiaate on siis sama kuin oikeassa dynossa. Erona vain se että auton alla ei pyöritetä rullia, vaan maapalloa. Rull.. Eikun pallon nopeus suhteessa autoon saadaan odb:n kautta nopeustietona ja liikuteltava massa saadaan auton rekisteriotteesta ja aamuvaaka tuloksesta. Väännöt saadaan sitten kertomalla ohjelmalle vannekoko, kumin profiili&leveys... tai ainakin noita se kysyy. (?)
Dynotettaessa autolla kiihdytetään tyhjäkäyntinopeudesta haluttuun kierroslukuun ja ohjelma laskee nopeuden muutokseen tarvitun tehon ja lopuksi piirtää käppyrät.
ps. itse en kyllä saanut tuolla ohjelmalla mitään kovinkaan järkeviä tuloksia..

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Laitoin Omegalle viestiä jossa kyselin tuon Elmoscanin ominaisuuksista. Itselläni on myös Omegan ODBII lukija ja toimii omassa 9-3 vm.00 vallan mainiosti esim. scantoolilla. Ainoa vaan että esim. kiihdytysohjelmia en ole netistä löytänyt, tai olen mutta ne on trialeja eli oikeesti turhia kun esim. kiihdytysominaisuudet on piilotettu tai toimii vajavaisesti. Ilmoittelen mitä vastaavat, ostan sen jos ominaisuudet ovat tarvittavat.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Kiihtyvyys mittareita kyllä löytyy täältä. Siis tyyppiä 0-100km/h ja 0-400m. Ja ihan toimivia.Juusokas kirjoitti:Laitoin Omegalle viestiä jossa kyselin tuon Elmoscanin ominaisuuksista. Itselläni on myös Omegan ODBII lukija ja toimii omassa 9-3 vm.00 vallan mainiosti esim. scantoolilla. Ainoa vaan että esim. kiihdytysohjelmia en ole netistä löytänyt, tai olen mutta ne on trialeja eli oikeesti turhia kun esim. kiihdytysominaisuudet on piilotettu tai toimii vajavaisesti. Ilmoittelen mitä vastaavat, ostan sen jos ominaisuudet ovat tarvittavat.
Vaan tuo dynotus kuulostaa pieneltä utopialta, (ainakin mun fysiikan opiskeluilla) eli miten laskee ohjelma airodynamiikan siis vasta/myötäiset tuulet auton muodon yms.
Vaan ei liikaa moitita, mulla tuo pädi näyttää just saman nopeuden kuin GPS ja kun auto lyö tyhjää (joskus näinkin tapahtuu) niin nopeustieto on speed error.
Niimpä tietysti. Kun viimeksi googletin tuota obd softaa tarjonta oli hieman suppeampi. Pari mielenkiintoista löytyi, huomenissa kokeilemaan miten kiihdytykset sujuu...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Näytteenotto taajuus on noilla OBD vehkeillä sen verran pyllystä että tarkkaa tulosta et saa sitten mistään... sen enempää tehoista kuin mistään muustakaan parametristä toisen funktiona.
Netti on pullollaan ilmaissoftia, joten itse en ainakaan viitsisi maksaa senttiäkään softasta, joka ei tarjoa muuta lisää kuin "visuaalisen" löpinän...
jos jotain nappaa niin tehon voipi laskea karkeasti
hp = [ massa (in slugs) x Nopeus(in ft/sec) x kiihtyvyys (in ft/sec/sec) ] / 550
Vääntö = hp x 5250 / RPM
Jos lasketaan kiihtyvyys esim 80-120 keskikiihtyvyyden mukaan, saadaan tulokseski
((80-120/3,6)/3.s)/9.81= ~0,36
oletetaan kierroksia olevan about 3000rmp
80km/h paikkeilla. Yllä olevan kaavan mukaan saadaan 3350lb painoisella autolle
281lb ft (381Nm) pyöriltä. (161hp @ 3000rpm)
Toinen tapa on laskea teho ilmamassamittarin näyttämän mukaan, jos sellainen autossa on. Tarkkuu riippuu tosin muista parametreistä, kuten oletetusta ennakosta, seos-suhteesta, volym.hyötysuhteesta jne jne
Netti on pullollaan ilmaissoftia, joten itse en ainakaan viitsisi maksaa senttiäkään softasta, joka ei tarjoa muuta lisää kuin "visuaalisen" löpinän...
jos jotain nappaa niin tehon voipi laskea karkeasti
hp = [ massa (in slugs) x Nopeus(in ft/sec) x kiihtyvyys (in ft/sec/sec) ] / 550
Vääntö = hp x 5250 / RPM
Jos lasketaan kiihtyvyys esim 80-120 keskikiihtyvyyden mukaan, saadaan tulokseski
((80-120/3,6)/3.s)/9.81= ~0,36
oletetaan kierroksia olevan about 3000rmp
80km/h paikkeilla. Yllä olevan kaavan mukaan saadaan 3350lb painoisella autolle
281lb ft (381Nm) pyöriltä. (161hp @ 3000rpm)
Toinen tapa on laskea teho ilmamassamittarin näyttämän mukaan, jos sellainen autossa on. Tarkkuu riippuu tosin muista parametreistä, kuten oletetusta ennakosta, seos-suhteesta, volym.hyötysuhteesta jne jne
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Ei noita softia tosiaan kannata ostaa, kuten "vigge" mainitsi. Ollaan tuttuja noiden purnukoiden kanssa
Eikä kannata mitää suurempia haaveilla näkevänsä tolla scantoolpurkilla, hyvä jos vikakoodit saa näkymään. Ei aina niitäkään.
Esim tuo digimoto, ennemmin otan OBDII-loggerin ilman netistä. Se toimii tähänastisista "parhaiten"

Eikä kannata mitää suurempia haaveilla näkevänsä tolla scantoolpurkilla, hyvä jos vikakoodit saa näkymään. Ei aina niitäkään.
Esim tuo digimoto, ennemmin otan OBDII-loggerin ilman netistä. Se toimii tähänastisista "parhaiten"

9-3.1972