Ahtopaineet katosi, turbo entinen?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Ahtopaineet katosi, turbo entinen?

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Ajelin katsastuksen jälkeen kotiin ja valoista lähtiessä kiihdyttelin normaalisti, kakkosella käytin punasella ja ahdot katosi. Konttorilta siis ajelin kiltisti 15km ja 100m ennen kämppiä loppu vinkuna ja ahtopainemittari jäi puoleen väliin. Missä vika? Lievä palaneen käry tuli kattoluukusta sisälle, en tiedä oliko omasta autosta vai edessä ajavasta.

Turbo oli vinkunut jonkin aikaa jo enteillen tiensä päättymistä, samaten by-passin muoviliitoskohdat hieman hauraita. Voiko syy olla jossai muualla kuin turbossa? Ilmamassamittari, hukkaportti, by-pass? Vai joutuuko tässä nyt uutta turboa ostamaan =)

Olisi nyt voinu turbo kesään asti kestää, niin olisi ollut rahaa vaihtaa.
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Re: Ahtopaineet katosi, turbo entinen?

Viesti Kirjoittaja MP »

jpjk kirjoitti:Ajelin katsastuksen jälkeen kotiin ja valoista lähtiessä kiihdyttelin normaalisti, kakkosella käytin punasella ja ahdot katosi. Konttorilta siis ajelin kiltisti 15km ja 100m ennen kämppiä loppu vinkuna ja ahtopainemittari jäi puoleen väliin. Missä vika? Lievä palaneen käry tuli kattoluukusta sisälle, en tiedä oliko omasta autosta vai edessä ajavasta.

Turbo oli vinkunut jonkin aikaa jo enteillen tiensä päättymistä, samaten by-passin muoviliitoskohdat hieman hauraita. Voiko syy olla jossai muualla kuin turbossa? Ilmamassamittari, hukkaportti, by-pass? Vai joutuuko tässä nyt uutta turboa ostamaan =)

Olisi nyt voinu turbo kesään asti kestää, niin olisi ollut rahaa vaihtaa.
MIelenkiinnosta kyselen että minkävuotinen auto ja paljon on matkamittarissa lukemaa?
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

CDE 2.3T vm91 280tkm (ei oo ruuvattu). Unohdin juu mainita nuo.

Ei kuulunu mitään muuta epämääräistä kolinaa tai ääntä, auto kulki nätisti loppumatkan ilman mitää ihmeellistä. Hieman lämpimältä tuntui turbon kohdalla (hohkasi melko lämmintä ilmaa), että olisko vihellin entinen?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jos kerran ahtaa mittarin puoleenväliin (=peruspaineille), enpä usko että on turbo entinen. Katselisin kaikki letkuliitokset läpi. Mulla kun turbo prakasi (laakerit leikkasi kiinni, eli hyrrä ei pyörinyt ollenkaan), niin ei antanut sitten tippaakaan painetta, ja 200D mersukin tuntui rivakalta autolta ajaa tuon rinnalla...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

No ahtomittari oli siel keltasella, sit tipahti puolee välii eikä liiku mihinkä.

Pitää tarkistaa liitokset, vaihtaa tuo by-pass (hapertunut ja lohkeillut, ei kyl näyttäny vuotavan) ja sitten hukkaportti. Oli korjauslistalla, mutta ei tähän hätää =)
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

kyl toi by-passilta vaikuttaa jos keltasel pysyy kokoajan ja nousee vaan puoleenväliin..just sen oireita
BMW 525iA Touring Executive
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Mulla teki toi oma perkele tänä aamuna sellaisen jutun että: aamulla löin sen käyntiin ja lähdin bensa-asemalle päin(sekin jo ahdisti tarpeeksi). No painoin mäessä kaasua pannuun, niin tämä ruotsalainen ei halunnut nostaa paineita kun jonnekkin 0.3bar paikkeille :evil: Siinä oli taas sekoaminen lähellä, mutta hyvähermoisena ajoin tankille ilman suurempia seremonioita.

No kun otin bensaa tankkiin minkä uskalsin ja mietin samalla mitähän uutta taas pääsen korjaamaan niin tapahtui kaiketi ihme. Siitä pois lähtiessäni huomasin että tämähän keksintö toimii taas 8O höh, no sillä oli kai sitten kankea maanantai aamu... syytä tuohon en uskalla edes miettiä ja toivottavasti ei tarvitsekkaan.
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Mäksä kirjoitti:kyl toi by-passilta vaikuttaa jos keltasel pysyy kokoajan ja nousee vaan puoleenväliin..just sen oireita
Paljonko maksaa uus? Itellä sama ongelma.. Vai olikos niin että jos by-passissa vika niin tyhjäkäynnillä ei laske valkoselle?
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

jyrmy kirjoitti:
Mäksä kirjoitti:kyl toi by-passilta vaikuttaa jos keltasel pysyy kokoajan ja nousee vaan puoleenväliin..just sen oireita
Paljonko maksaa uus? Itellä sama ongelma.. Vai olikos niin että jos by-passissa vika niin tyhjäkäynnillä ei laske valkoselle?
käsittääkseni juu ei mee valkosel sillon jos siin on vika..maksaa ~30euroa.

itel oli vuoden tos sellanen vika et meni valkoselle, mutta ei noussu yli keltasen puolenvälin ja kaikki mahollinen vaihdettiin, lopulta vika oli APC Boxissa
BMW 525iA Touring Executive
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Niin, tuosta tekstistä ei aivan varmaksi selviä liikkuuko se viisari sinne valkoselle vai eikö se vain nouse positiiviselle paineelle.
Tuli vain mieleen kun kerta se "vinkuna" katosi saman tien, ettei vain ois hukkaportilta lähtenyt se aktuaattorin varsi irti. Jos näin on, niin alakautta
vain paikoilleen, uusi sokka reikään :arrow: Baanalle ja viisarit punaiselle!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

9000T CD kirjoitti:Mulla teki toi oma perkele tänä aamuna sellaisen jutun että: aamulla löin sen käyntiin ja lähdin bensa-asemalle päin(sekin jo ahdisti tarpeeksi). No painoin mäessä kaasua pannuun, niin tämä ruotsalainen ei halunnut nostaa paineita kun jonnekkin 0.3bar paikkeille :evil: Siinä oli taas sekoaminen lähellä, mutta hyvähermoisena ajoin tankille ilman suurempia seremonioita.

No kun otin bensaa tankkiin minkä uskalsin ja mietin samalla mitähän uutta taas pääsen korjaamaan niin tapahtui kaiketi ihme. Siitä pois lähtiessäni huomasin että tämähän keksintö toimii taas 8O höh, no sillä oli kai sitten kankea maanantai aamu... syytä tuohon en uskalla edes miettiä ja toivottavasti ei tarvitsekkaan.
Kannattaako sitä polkea ennenkuin mutka on lämmennyt..!!!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

9000CD23T kirjoitti:
9000T CD kirjoitti:Mulla teki toi oma perkele tänä aamuna sellaisen jutun että: aamulla löin sen käyntiin ja lähdin bensa-asemalle päin(sekin jo ahdisti tarpeeksi). No painoin mäessä kaasua pannuun, niin tämä ruotsalainen ei halunnut nostaa paineita kun jonnekkin 0.3bar paikkeille :evil: Siinä oli taas sekoaminen lähellä, mutta hyvähermoisena ajoin tankille ilman suurempia seremonioita.

No kun otin bensaa tankkiin minkä uskalsin ja mietin samalla mitähän uutta taas pääsen korjaamaan niin tapahtui kaiketi ihme. Siitä pois lähtiessäni huomasin että tämähän keksintö toimii taas 8O höh, no sillä oli kai sitten kankea maanantai aamu... syytä tuohon en uskalla edes miettiä ja toivottavasti ei tarvitsekkaan.
Kannattaako sitä polkea ennenkuin mutka on lämmennyt..!!!!
Puhutaanko tuossa kylmänä polkemisesta?
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Kävin ajelemassa äsken vähäsen ja mittari ei laske valkoiselle. Eli by-passissa vika? Huomenna saan haettua uuden ja muutenkin lisää osia.
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Mäksä kirjoitti: itel oli vuoden tos sellanen vika et meni valkoselle, mutta ei noussu yli keltasen puolenvälin ja kaikki mahollinen vaihdettiin, lopulta vika oli APC Boxissa
Kääk.. Tuolle kertyy hintaa vähän enemmän?
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

50e maksoin :)
BMW 525iA Touring Executive
Vastaa Viestiin