T. Jani ainaisine k-jet kysymyksineen
K-jet tulpankastelija
K-jet tulpankastelija
Kysymys jälleen kerran k-jetin tuntijoille. Mistä päin se vika löytyy kun auto syö polttoainetta reilunlaisesti ja tulpat ovat harvase päivä märät siis heti aamulla eka startilla ilman että ryyppysuuttimelle on kytketty "virtoja". Vuotaakohan mulla nyt ryyppysuutin vai ihan pääsuuttimetkin. Olisiko siis mahdollista että tuo ainainen reilu pa kulutus johtuisi kuoleutuneista suuttimista jotka päästävät pienelläkin paineella paljon läpi bensaa. Ohjauspainesäätimen ajattelin vaihtaa viikon sisällä mutta mutta aamukasteluun se ei varmaan vaikuta.
T. Jani ainaisine k-jet kysymyksineen
T. Jani ainaisine k-jet kysymyksineen
#1890
Sinuna ottaisin ryyppysuuttimen irti sarjasta, laittaisin bensapumpun hyppylangalla päälle ja tutkailisin, tiputaako bensaa suuttimen päästä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ai jaa, sullakiko kastelee tulppia...
Itellä ollut aina vähän ongelmia asian kanssa mutta parannusta on tullut seuraavilla asioilla:
- Lämpöaikakytkin vaihtoon, vanha ryypytti aina liian kauan.
- Lisäilma luisti kuntoon = tyhjäkäynti kylmällä koneella n. 1500 rpm. eli saa ilmaa tarpeeksi bensamäärään nähden.
- Käyttää tyhjäkäynnillä autoa ainaski minuutin ennen lähtöä.
Ennen meni tulppia muovikassillinen per talvi nyt enään pari...
K-jetronikissa tahtoo olla että bensaa antaa kylmänä riittävästi vaan ei ilmaa.
Ei oo lambdaa tms. mikä seuraa seosta ym.
Pahin ulkolämpö on mulla ainaski -5°C. Lokilämppäriä kun käyttää talvella niin ei oo ollut noita murheita, vaan aina ei voi käyttää.
Voi siinä olla muutakin vikaa, katotaan mitä jengi vastaa.
Itellä ollut aina vähän ongelmia asian kanssa mutta parannusta on tullut seuraavilla asioilla:
- Lämpöaikakytkin vaihtoon, vanha ryypytti aina liian kauan.
- Lisäilma luisti kuntoon = tyhjäkäynti kylmällä koneella n. 1500 rpm. eli saa ilmaa tarpeeksi bensamäärään nähden.
- Käyttää tyhjäkäynnillä autoa ainaski minuutin ennen lähtöä.
Ennen meni tulppia muovikassillinen per talvi nyt enään pari...
K-jetronikissa tahtoo olla että bensaa antaa kylmänä riittävästi vaan ei ilmaa.
Ei oo lambdaa tms. mikä seuraa seosta ym.
Pahin ulkolämpö on mulla ainaski -5°C. Lokilämppäriä kun käyttää talvella niin ei oo ollut noita murheita, vaan aina ei voi käyttää.
Voi siinä olla muutakin vikaa, katotaan mitä jengi vastaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Nyt enään pari.....kassillista vaitoms kirjoitti:
Ennen meni tulppia muovikassillinen per talvi nyt enään pari...
![]()
Kiitti vinkeistä kun tuossa varaosa satkussa samoja piirteitä
Meni jo kesällä lyhyillä pihalla siirroilla parit tulppa sarjat
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Eipä tänä aamuna ollut kastellut tulppia, sammutin auton ottamalla bensapumpulta virrat pois, joten paineet hävisivät varmaankin kohtuullisesti. Ei painetta -> ei vuotoa. Vielä vko loppuna vois nuo suuttimet testata.
Mitenkäs se testaus viritelmä kytketään? Hyppylanka releelle, mille liittimille?
Mitenkäs se testaus viritelmä kytketään? Hyppylanka releelle, mille liittimille?
#1890
Pitäisihän sinun tuo tietää, kun olet itse releen kytkenyt.J-ani kirjoitti:Mitenkäs se testaus viritelmä kytketään? Hyppylanka releelle, mille liittimille?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7672#87672
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
muistanko oikein että toi on sellainen ohje (ruiskumalleille) mikä löytyy ihan saabin käyttöohjekirjasta. joskus vaan tuumailin että toi on aika iso miinus auton käytettävyydelle. mitähän tapahtuis jonkun suositun automerkin myynnille jos mainokseen lisättäisiin teksti: "sinun täytyy odottaa minuutti, ennen kun voit lähteä ajamaan autolla". toisaalta se minuuttihan jo menee siinä kun laittaa turvavyön, valitsee radiosta oikean kanavan, laittaa aurinkolasit, ja sytyttää tupakintoms kirjoitti: - Käyttää tyhjäkäynnillä autoa ainaski minuutin ennen lähtöä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ruiskusatkun -86 -kirjassa lukee käynnistämisestä näin:lucaf kirjoitti:muistanko oikein että toi on sellainen ohje (ruiskumalleille) mikä löytyy ihan saabin käyttöohjekirjasta.
Tämä ei kyllä ratkaise Janin ongelmaa. Sitä voisi kokeilla selvitellä mittaamalla ohjauspaineen kylmänä ja lämpimänä. Ohjauspaineventtiilin vaihtaminen taitaa olla siitä tylsä operaatio, että todennäköisesti seokset pitänee säätää uusiksi, ainakin jos vanha venttiili oli viallinen.Virta-avain käynnetään käynnistysasentoon ja annetaan sen palautua takaisin moottorin käynnistyttyä. Moottorin annetaan käydä n. 10 sekuntia ennen kuin kaasupoljinta painetaan. Täyttä kaasua ei saa käyttää ennen kuin aikaisintaan 2 - 3 minuutin kuluttua moottorin käynnistämisestä.
Mikäli puolilämpimän moottorin käynnistys tuntuu vaikealta suosittelemme kaasun painamista puoliväliin käynnistettäessä. Kesällä tällainen tilanne syntyy muutama tunti pysähdyksen jälkeen. Talvella käynnistettäessä lämpimästä tallista tai ulkoa lohkolämmittimen jäljiltä.
Omassa ruiskussa toiminta on ihan tuon ohjekirjan mukaista, näissä nykyisissä 0 - 6 asteen aamukäynnistyksissä ilman lohkolämmitintä rikastus tuntuu toimivan ihan turhan hyvin. Käynnistyy kyllä ekalla, mutta sekunti-pari käynnistymisen jälkeen käynti muuttuu raskaammaksi ja kierrosluku pienenee, lähes sammuu, ja huonolla tuurilla sammuukin. Yleensä kuitenkin odottamalla 5 sekuntia käynti paranee. Odotellessa ei saa koskea kaasuun yhtään. Kyllä tällä voi ihan normaalisti ajaa tuon 10 sekunnin jälkeen, ja voi painaa kaasunkin pohjaan kai, tosin kylmänä ei ole tullut kokeiltua. Reitti on sellainen, että väkisinkin tulee ajettua rauhallisesti 30/40 km/h rajoitusalueella tuo 2 - 3 minuuttia ennen kuin pääsee väljemmille baanoille missä pystyy polkemaan enemmän.
Joskus jos pikkupakkasilla tulee lämmitettyä lohkolämmittimellä hieman liikaa, käynnistyminen menee vaikeaksi, vanhalla akulla ei startti jaksa pyörittää aamukankeaa konetta riittävän nopeasti että käynnistyisi. Tuolloin kaasun painaminen saattaisi auttaa, mutta yleensä tuolloin se on ollut jo myöhäistä. Apu tähän tilanteeseen taisi useammin olla apukäynnistysakun esilleottaminen takakontista. Jokohan tälle talvelle pitäisi laittaa se uudempi akku vakituiseen käyttöön
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Eipä juuri kannata huonosta akusta kärsiä. Itekin joku 3vuotta sitten vaihdoin 900i:n akun ja ekalla kovanpakkasen (about -25 oli pakkasta) startilla ihan säikähdin, kuinka räväkästi kone pyörähti käyntiin. 
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jus kirjoitti:
Täällä menee ihan saman kaavan mukaan. Kierrokset vähän tonnin päällä.Omassa ruiskussa toiminta on ihan tuon ohjekirjan mukaista, näissä nykyisissä 0 - 6 asteen aamukäynnistyksissä ilman lohkolämmitintä rikastus tuntuu toimivan ihan turhan hyvin. Käynnistyy kyllä ekalla, mutta sekunti-pari käynnistymisen jälkeen käynti muuttuu raskaammaksi ja kierrosluku pienenee, lähes sammuu, ja huonolla tuurilla sammuukin. Yleensä kuitenkin odottamalla 5 sekuntia käynti paranee. Odotellessa ei saa koskea kaasuun yhtään. Kyllä tällä voi ihan normaalisti ajaa tuon 10 sekunnin jälkeen, ja voi painaa kaasunkin pohjaan kai, tosin kylmänä ei ole tullut kokeiltua.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Meikäläisen 900i:stä hävisi tommoset epämääräisyydet, kun poistin EGR:n. EGR fuskasi niin pahasti, että tiivistämisen jälkeen seokset rikastui laittoman puolelle asti. Ilmeisesti se oli vuotanut jo pitkään ja konetta oli säädetty vuotavana, jolloin vuoto oli kompensoitu seosruuvilla... Moottorin käytös korjautui tässä tannoin, kun kesällä uusin imusarjan ja kaasuläppäkotelon välisen o-renkaan. Kivettynyt muovin pala se käytännössä oli ja kone veti ilmaa tuostakin välistä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kävin just viime viikolla hakemassa Saabilta uuden venakopan läpivientikumin. Ei fuskaa. Mutta ilmanputsarin tiedän olevan vaihtokunnossa.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan