K-jet tulpankastelija

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

K-jet tulpankastelija

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Kysymys jälleen kerran k-jetin tuntijoille. Mistä päin se vika löytyy kun auto syö polttoainetta reilunlaisesti ja tulpat ovat harvase päivä märät siis heti aamulla eka startilla ilman että ryyppysuuttimelle on kytketty "virtoja". Vuotaakohan mulla nyt ryyppysuutin vai ihan pääsuuttimetkin. Olisiko siis mahdollista että tuo ainainen reilu pa kulutus johtuisi kuoleutuneista suuttimista jotka päästävät pienelläkin paineella paljon läpi bensaa. Ohjauspainesäätimen ajattelin vaihtaa viikon sisällä mutta mutta aamukasteluun se ei varmaan vaikuta.

T. Jani ainaisine k-jet kysymyksineen ;)
#1890
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sinuna ottaisin ryyppysuuttimen irti sarjasta, laittaisin bensapumpun hyppylangalla päälle ja tutkailisin, tiputaako bensaa suuttimen päästä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Ai jaa, sullakiko kastelee tulppia... :D
Itellä ollut aina vähän ongelmia asian kanssa mutta parannusta on tullut seuraavilla asioilla:

- Lämpöaikakytkin vaihtoon, vanha ryypytti aina liian kauan.
- Lisäilma luisti kuntoon = tyhjäkäynti kylmällä koneella n. 1500 rpm. eli saa ilmaa tarpeeksi bensamäärään nähden.
- Käyttää tyhjäkäynnillä autoa ainaski minuutin ennen lähtöä.

Ennen meni tulppia muovikassillinen per talvi nyt enään pari...

:lol:

K-jetronikissa tahtoo olla että bensaa antaa kylmänä riittävästi vaan ei ilmaa.
Ei oo lambdaa tms. mikä seuraa seosta ym.
Pahin ulkolämpö on mulla ainaski -5°C. Lokilämppäriä kun käyttää talvella niin ei oo ollut noita murheita, vaan aina ei voi käyttää.

Voi siinä olla muutakin vikaa, katotaan mitä jengi vastaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Suuttimien vuodoltahan tuo haiskahtaa.
Ei muuta kuin testaamaan niiden kunto.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

toms kirjoitti:
Ennen meni tulppia muovikassillinen per talvi nyt enään pari...

:lol:
Nyt enään pari.....kassillista vai :wink: ei vaan, asia ymmärretty

Kiitti vinkeistä kun tuossa varaosa satkussa samoja piirteitä :o

Meni jo kesällä lyhyillä pihalla siirroilla parit tulppa sarjat
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Eipä tänä aamuna ollut kastellut tulppia, sammutin auton ottamalla bensapumpulta virrat pois, joten paineet hävisivät varmaankin kohtuullisesti. Ei painetta -> ei vuotoa. Vielä vko loppuna vois nuo suuttimet testata.

Mitenkäs se testaus viritelmä kytketään? Hyppylanka releelle, mille liittimille?
#1890
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

J-ani kirjoitti:Mitenkäs se testaus viritelmä kytketään? Hyppylanka releelle, mille liittimille?
Pitäisihän sinun tuo tietää, kun olet itse releen kytkenyt.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7672#87672
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Kiitos.

Johan tuosta hetki on aikaa :) Itseasissa eräs kaunis päivä tuossa harmittelin että kun tuli kytkettyä kaikki samanvärisellä johdolla niin ei saa mitään selvyyttä johtoja katsomalla mikä menee minnekkin. Kytkentäkaavio olisi mutta tähän hätään liian kaukana.
#1890
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

No niin uusia vinkeitä tämän aamun työmatkalla :)

Jäin hyvin käyntiin lähteneen kilometrin ajon jälkeen keskelle risteystä kun liikenne valoissa yksi kerrallaan pytyistä tukehtui bensaan. ??? mikä mikä mikä :)
#1890
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

toms kirjoitti: - Käyttää tyhjäkäynnillä autoa ainaski minuutin ennen lähtöä.
muistanko oikein että toi on sellainen ohje (ruiskumalleille) mikä löytyy ihan saabin käyttöohjekirjasta. joskus vaan tuumailin että toi on aika iso miinus auton käytettävyydelle. mitähän tapahtuis jonkun suositun automerkin myynnille jos mainokseen lisättäisiin teksti: "sinun täytyy odottaa minuutti, ennen kun voit lähteä ajamaan autolla". toisaalta se minuuttihan jo menee siinä kun laittaa turvavyön, valitsee radiosta oikean kanavan, laittaa aurinkolasit, ja sytyttää tupakin :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:muistanko oikein että toi on sellainen ohje (ruiskumalleille) mikä löytyy ihan saabin käyttöohjekirjasta.
Ruiskusatkun -86 -kirjassa lukee käynnistämisestä näin:
Virta-avain käynnetään käynnistysasentoon ja annetaan sen palautua takaisin moottorin käynnistyttyä. Moottorin annetaan käydä n. 10 sekuntia ennen kuin kaasupoljinta painetaan. Täyttä kaasua ei saa käyttää ennen kuin aikaisintaan 2 - 3 minuutin kuluttua moottorin käynnistämisestä.

Mikäli puolilämpimän moottorin käynnistys tuntuu vaikealta suosittelemme kaasun painamista puoliväliin käynnistettäessä. Kesällä tällainen tilanne syntyy muutama tunti pysähdyksen jälkeen. Talvella käynnistettäessä lämpimästä tallista tai ulkoa lohkolämmittimen jäljiltä.
Tämä ei kyllä ratkaise Janin ongelmaa. Sitä voisi kokeilla selvitellä mittaamalla ohjauspaineen kylmänä ja lämpimänä. Ohjauspaineventtiilin vaihtaminen taitaa olla siitä tylsä operaatio, että todennäköisesti seokset pitänee säätää uusiksi, ainakin jos vanha venttiili oli viallinen.

Omassa ruiskussa toiminta on ihan tuon ohjekirjan mukaista, näissä nykyisissä 0 - 6 asteen aamukäynnistyksissä ilman lohkolämmitintä rikastus tuntuu toimivan ihan turhan hyvin. Käynnistyy kyllä ekalla, mutta sekunti-pari käynnistymisen jälkeen käynti muuttuu raskaammaksi ja kierrosluku pienenee, lähes sammuu, ja huonolla tuurilla sammuukin. Yleensä kuitenkin odottamalla 5 sekuntia käynti paranee. Odotellessa ei saa koskea kaasuun yhtään. Kyllä tällä voi ihan normaalisti ajaa tuon 10 sekunnin jälkeen, ja voi painaa kaasunkin pohjaan kai, tosin kylmänä ei ole tullut kokeiltua. Reitti on sellainen, että väkisinkin tulee ajettua rauhallisesti 30/40 km/h rajoitusalueella tuo 2 - 3 minuuttia ennen kuin pääsee väljemmille baanoille missä pystyy polkemaan enemmän.

Joskus jos pikkupakkasilla tulee lämmitettyä lohkolämmittimellä hieman liikaa, käynnistyminen menee vaikeaksi, vanhalla akulla ei startti jaksa pyörittää aamukankeaa konetta riittävän nopeasti että käynnistyisi. Tuolloin kaasun painaminen saattaisi auttaa, mutta yleensä tuolloin se on ollut jo myöhäistä. Apu tähän tilanteeseen taisi useammin olla apukäynnistysakun esilleottaminen takakontista. Jokohan tälle talvelle pitäisi laittaa se uudempi akku vakituiseen käyttöön :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eipä juuri kannata huonosta akusta kärsiä. Itekin joku 3vuotta sitten vaihdoin 900i:n akun ja ekalla kovanpakkasen (about -25 oli pakkasta) startilla ihan säikähdin, kuinka räväkästi kone pyörähti käyntiin. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

jus kirjoitti:
Omassa ruiskussa toiminta on ihan tuon ohjekirjan mukaista, näissä nykyisissä 0 - 6 asteen aamukäynnistyksissä ilman lohkolämmitintä rikastus tuntuu toimivan ihan turhan hyvin. Käynnistyy kyllä ekalla, mutta sekunti-pari käynnistymisen jälkeen käynti muuttuu raskaammaksi ja kierrosluku pienenee, lähes sammuu, ja huonolla tuurilla sammuukin. Yleensä kuitenkin odottamalla 5 sekuntia käynti paranee. Odotellessa ei saa koskea kaasuun yhtään. Kyllä tällä voi ihan normaalisti ajaa tuon 10 sekunnin jälkeen, ja voi painaa kaasunkin pohjaan kai, tosin kylmänä ei ole tullut kokeiltua.
Täällä menee ihan saman kaavan mukaan. Kierrokset vähän tonnin päällä.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläisen 900i:stä hävisi tommoset epämääräisyydet, kun poistin EGR:n. EGR fuskasi niin pahasti, että tiivistämisen jälkeen seokset rikastui laittoman puolelle asti. Ilmeisesti se oli vuotanut jo pitkään ja konetta oli säädetty vuotavana, jolloin vuoto oli kompensoitu seosruuvilla... Moottorin käytös korjautui tässä tannoin, kun kesällä uusin imusarjan ja kaasuläppäkotelon välisen o-renkaan. Kivettynyt muovin pala se käytännössä oli ja kone veti ilmaa tuostakin välistä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Kävin just viime viikolla hakemassa Saabilta uuden venakopan läpivientikumin. Ei fuskaa. Mutta ilmanputsarin tiedän olevan vaihtokunnossa.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Vastaa Viestiin