SAAB 9-3 SE TurboJubileen suorityskyky

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Nappe kirjoitti: Mistä nuo numerot on otettu?
Jostain olen kaapannut seuraavanlaiset numerot Trionic5 (B204) automaatti 9-3:lle, ja -99 on tietääkseni B204 koneella.

B204E Aut: 154hv 217Nm
B204L Aut: 185hv @ 5750rpm 233Nm @ 2000-5400rpm
Omani on siis '99 ja kone on tosiaankin B204L. http://www.carfolio.com antaa teho/vaantolukemiksi manuaalille 185hp@5500rpm ja 263Nm@2100rpm ja automaatille mainitsemasi arvot.

Nuo vaantolukemat ihmetyttavat. Paras vaanto pitaisi alkaa 2100rpm:sta. Tietylla vaihteella kiihtyvyyden pitaisi olla parhaimmillaan nimenomaan maksimivaannon aluellla, mutta omassani syntyy aivan selva potku vasta 3000rpm:n jalkeen. Silloin kylla mennaan niin kuin kuuluukin. Valehteleeko perstuntuma vai mika?

Taustaksi pitanee kertoa, etta asustelen vahan korkeammassa ilmanalassa (1650m vs. MSL) ja taalla vapaastihengittavat karsivat hapenpuutteesta mika nakyy n. 20% tehon alenemana. Turbo kompensoi hengitysvaikeuksia ja siksi maksimitehon alenema on vapaastihengittavia pienempi, mutta voisiko ohut ilma kuitenkin aiheuttaa vaannon ohenemista alakierroksilla, siis viivastyttaa ahtimen mukaantuloa?

Terv., Karvalakki
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

karvalakki kirjoitti:
Taustaksi pitanee kertoa, etta asustelen vahan korkeammassa ilmanalassa (1650m vs. MSL) ja taalla vapaastihengittavat karsivat hapenpuutteesta mika nakyy n. 20% tehon alenemana. Turbo kompensoi hengitysvaikeuksia ja siksi maksimitehon alenema on vapaastihengittavia pienempi, mutta voisiko ohut ilma kuitenkin aiheuttaa vaannon ohenemista alakierroksilla, siis viivastyttaa ahtimen mukaantuloa?

Terv., Karvalakki
Kerrotko hieman tarkemmin miten turbo, eritoten Trionic 5 Eculla kompensoi hengitysvaikeuksia?
#1730
500whp.net member
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Vastakysymys:
Onko ilma ohuempaa vai happea pelkästään vähemmän? Mikä on korkeuden vaikutus ilmanpaineeseen?

Käyttäjän ohjekirjassa mainitaan muistaakseni jotain ahtoviisarin nousemisesta korkeammalle korkeassa ilmanalassa. Trionic5

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

peinu kirjoitti:Vastakysymys:
Onko ilma ohuempaa vai happea pelkästään vähemmän? Mikä on korkeuden vaikutus ilmanpaineeseen?

Käyttäjän ohjekirjassa mainitaan muistaakseni jotain ahtoviisarin nousemisesta korkeammalle korkeassa ilmanalassa. Trionic5
Juu, täyty ihan tarkistaa mutta kyllä Trionic 5 osaa ottaa huomioon ohuemman ilman, koska se mittaa absoluuttista painetta.
Viimeksi muokannut Vigge, Ke Tammi 28, 2004 14:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1730
500whp.net member
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

peinu kirjoitti:Vastakysymys:
Onko ilma ohuempaa vai happea pelkästään vähemmän? Mikä on korkeuden vaikutus ilmanpaineeseen?

Käyttäjän ohjekirjassa mainitaan muistaakseni jotain ahtoviisarin nousemisesta korkeammalle korkeassa ilmanalassa. Trionic5
Hapen maara sailyy jokseenkin samana ilmanpaineesta riippumatta. 1650m merenpinnasta normaali ilmanpaine on n. 830-840mbar, kun merenpinnan tasolla vaikuttaa noin 1000mbar ilmanpaine. Vapaastihengittavassa tama tarkoittaa n. 20% tehohavikkia. Suomen korkeuseroilla ei ole havaittavaa vaikutusta maksimitehoon.

En ole mikaan turbo- tai trionic asiantuntija, mutta olen antanut itseni ymmartaa, etta turbo kompensoi hengitysvaikeuksia suunnilleen seuraavasti:

Vapaastihengittavassa moottorissa ilma-bensa -seos imetaan sylinteriin yksinomaan imutahdin aikana syntyvan alipaineen avulla. Ahdetussa moottorissa ahdin synnyttaa imusarjaan ylipaineen, jonka avulla bensa-ilma seosta saadaan sylinteriin enemman. Siis paine-ero imutahtisen sylinterin ja imusarjan valilla ratkaisee iskutilavuuden ohella sen kuinka paljon bensa-ilma seosta sylinteriin saadaan.

Vapaastihengittavassa moottorissa painero on aina alle 1000mbar, koska imusarjan paine ei edes kaasulappa auki merenpinnan tasolla ylita tuota lukemaa, ja toisaalta manta ei saa aikaan taydellista tyhjiota. Turbomoottorissa taas tuotetaan ylipaine imusarjaan, jonka ansiosta paine-ero on suurempi ja bensa-ilmaseosta saadaan sisaan enemman.

Miten tama vaikuttaa hengittavyyteen? Mikali vain ahtimen kapasiteetti riittaa ja ahtopaine rajoitetaan imusarjan absoluuttisen paineen perusteella, ahdin generoi ulkoisesta ilmanpaineesta riippumatta samansuuruisen ylipaineen imusarjaan ja moottori antaa saman tehon vallitsevasta korkeudesta riippumatta. Mikali ahtopaineen mittaus on suhteellinen ilmanpaineeseen verrattuna, ahdettukin moottori karsii ilmanpaineen alenemasta, mutta ei kuitenkaan yhta paljon kuin vapaastihengittava moottori.

En tieda perustuuko ahtopaineen rajoitus Saabissa absoluuttiseen vai suhteelliseen paineenmittaukseen, mutta ainakin Subaru WRX:ssa painemittaus on kuulemma absoluuttinen. Olipa kuinka hyvansa, turbo kompensoi paine-eroa.

Toinen autoni on Saabin tapaan eurooppalainen perheauto, tosin siina on vapaastihengittava 2.5-litrainen suora kutonen. Speksit ovat teho- ja vaantolukemien osalta hyvin yhtenevat Saabini kanssa. Paperilla, ja merenpinnan tasolla kaytannossakin, kyseinen auto on Saabiani nopeampi. Kuitenkin 1650m korkeudessa Saab ahtimineen karsii pienemmasta ilmanpaineesta vahemman, jopa siina maarin, etta sen tuntee istumalihaksissa.

Tuntuu kuitenkin silta, etta ohuella ilmalla on oma vaikutuksensa Saabinkin toimintaan: ilmeisesti pienilla kierroksilla (<2500rpm) ei synny riittavasti virtausta pakosarjaan, jotta ahdin alkaisi toimi kunnolla ja heraaminen tapahtuu vasta n.3000rpm kohdalla. Tama tuntuu myos selkeana potkuna.

Olenko pahasti hakoteilla?

Terv.,
Karvalakki
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Oman käsitykseni mukaan Trionic 5:ssä on juuri tuo absoluuttinen paine. T7:ssa oli muut mittausperusteet. Aiheessa styling&tuning -> Kunnon intercoolereita Saabiin! -> sivu 15

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... &start=210

lisää aiheesta

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Nappe kirjoitti:
pade900 kirjoitti:
karvalakki kirjoitti:Entas vastaavat tiedot '99 malliselle 9-3 185hp Turbolle?
Engine type: 4 cylinder light pressure turbo.
Displacement: 1.985 dm3.
EEC rating: 136kW (185bhp) at 5500r/min.
EEC peak torque: 263Nm at 2100r/min; aut: 250 Nm at 1900 r/min
Recommended fuel: 95 octane (min. 91).
Top speed: 230km/h; auto. 225km/h.
0 to 100km/h: 8,0 sec; auto. 9,5sec.
Overtaking, man.:60 to 100km/h in fourth gear 8,0 sec.80 to 120km/h in fifth gear 11,5 sec.
Mistä nuo numerot on otettu?
http://home.swipnet.se/danny/
turbotalladega
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09

Viesti Kirjoittaja turbotalladega »

Trionic 5 ei mittaa mitään vaan saa viestin map(Manifold absolute pressure)-sensorilta, joka mittaa absoluuttista painetta. 185HV SAABIN ahtopaine on noin 0.7-0.8 +1.0bar (norm ilmanpaine) merenpinnan tasolla. Jos imanpaine 800mbar(korkealla) ahtaa turbo kovempaa koska absoluuttinen paine pyritään pitämään ennallaan 0.8bar(ilmanpaine) + 0.9-1.0bar lisäpainetta turbolta ja ahtomittarin neula nousee korkeammalle.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Erittäin hieno selvennys. Sulla olisi lahjoja opettajana.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

turbotalladega kirjoitti:Trionic 5 ei mittaa mitään vaan saa viestin map(Manifold absolute pressure)-sensorilta, joka mittaa absoluuttista painetta. 185HV SAABIN ahtopaine on noin 0.7-0.8 +1.0bar (norm ilmanpaine) merenpinnan tasolla. Jos imanpaine 800mbar(korkealla) ahtaa turbo kovempaa koska absoluuttinen paine pyritään pitämään ennallaan 0.8bar(ilmanpaine) + 0.9-1.0bar lisäpainetta turbolta ja ahtomittarin neula nousee korkeammalle.
Mutta eikö se orkkis ahtopainemittari näytä kuitenkin mitä MAP näkee.
Jos absoluuttinen paine pyritään pitämään imusarjassa samana täytyy myös mittarin näyttää samaa riippumatta ympäristön paineesta?
Toki jos toi mittari näyttää paine-eroa niin silloin se nousee ylemmäs.
#1730
500whp.net member
turbotalladega
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09

Viesti Kirjoittaja turbotalladega »

Tuo TRIONIC 5 saabien turbomittari saa ahtopaineen letkulla suoraan imusarjasta mittariin, ja ahtopaine mittari mittaa eroa ympäröivään paineeseen. Eli ilmanpaineen ympärillä laskiessa kompensoi trionic 5 tätä lisäämällä turbon ahtoja(kiitos map sensorin) ja ahtomittari nousee korkeammalle.



Tuo trionic 5 autojen 2bar map sensorin kyky mitata ahtoja loppuu muuten 1bar kohdalla, koska se mittaa absoluuttista painetta niin se on jo 1bar koko ajan merapinnantasolla+ 1bar ahdot. Mietinkin sitä miten nuo viripajat tämän softissa huomioivat koska 1bar ahtojen jälkeen boksin kyky tietää paineesta imusarjassa on hävinnyt tiedetään vain että sitä on 1bar tai yli. 1-10bar aivan sama viesti ,sama 5v jännite mapilta boksiin...

Tämä on hoidettu varmasti ohjelmallisesti siten että kokeiluilla on saatu oikeita impulsseja magneettiventtiilin ohjaamiseen eri stegeillä.
Vastaa Viestiin