peinu kirjoitti:Vastakysymys:
Onko ilma ohuempaa vai happea pelkästään vähemmän? Mikä on korkeuden vaikutus ilmanpaineeseen?
Käyttäjän ohjekirjassa mainitaan muistaakseni jotain ahtoviisarin nousemisesta korkeammalle korkeassa ilmanalassa. Trionic5
Hapen maara sailyy jokseenkin samana ilmanpaineesta riippumatta. 1650m merenpinnasta normaali ilmanpaine on n. 830-840mbar, kun merenpinnan tasolla vaikuttaa noin 1000mbar ilmanpaine. Vapaastihengittavassa tama tarkoittaa n. 20% tehohavikkia. Suomen korkeuseroilla ei ole havaittavaa vaikutusta maksimitehoon.
En ole mikaan turbo- tai trionic asiantuntija, mutta olen antanut itseni ymmartaa, etta turbo kompensoi hengitysvaikeuksia suunnilleen seuraavasti:
Vapaastihengittavassa moottorissa ilma-bensa -seos imetaan sylinteriin yksinomaan imutahdin aikana syntyvan alipaineen avulla. Ahdetussa moottorissa ahdin synnyttaa imusarjaan ylipaineen, jonka avulla bensa-ilma seosta saadaan sylinteriin enemman. Siis paine-ero imutahtisen sylinterin ja imusarjan valilla ratkaisee iskutilavuuden ohella sen kuinka paljon bensa-ilma seosta sylinteriin saadaan.
Vapaastihengittavassa moottorissa painero on aina alle 1000mbar, koska imusarjan paine ei edes kaasulappa auki merenpinnan tasolla ylita tuota lukemaa, ja toisaalta manta ei saa aikaan taydellista tyhjiota. Turbomoottorissa taas tuotetaan ylipaine imusarjaan, jonka ansiosta paine-ero on suurempi ja bensa-ilmaseosta saadaan sisaan enemman.
Miten tama vaikuttaa hengittavyyteen? Mikali vain ahtimen kapasiteetti riittaa ja ahtopaine rajoitetaan imusarjan absoluuttisen paineen perusteella, ahdin generoi ulkoisesta ilmanpaineesta riippumatta samansuuruisen ylipaineen imusarjaan ja moottori antaa saman tehon vallitsevasta korkeudesta riippumatta. Mikali ahtopaineen mittaus on suhteellinen ilmanpaineeseen verrattuna, ahdettukin moottori karsii ilmanpaineen alenemasta, mutta ei kuitenkaan yhta paljon kuin vapaastihengittava moottori.
En tieda perustuuko ahtopaineen rajoitus Saabissa absoluuttiseen vai suhteelliseen paineenmittaukseen, mutta ainakin Subaru WRX:ssa painemittaus on kuulemma absoluuttinen. Olipa kuinka hyvansa, turbo kompensoi paine-eroa.
Toinen autoni on Saabin tapaan eurooppalainen perheauto, tosin siina on vapaastihengittava 2.5-litrainen suora kutonen. Speksit ovat teho- ja vaantolukemien osalta hyvin yhtenevat Saabini kanssa. Paperilla, ja merenpinnan tasolla kaytannossakin, kyseinen auto on Saabiani nopeampi. Kuitenkin 1650m korkeudessa Saab ahtimineen karsii pienemmasta ilmanpaineesta vahemman, jopa siina maarin, etta sen tuntee istumalihaksissa.
Tuntuu kuitenkin silta, etta ohuella ilmalla on oma vaikutuksensa Saabinkin toimintaan: ilmeisesti pienilla kierroksilla (<2500rpm) ei synny riittavasti virtausta pakosarjaan, jotta ahdin alkaisi toimi kunnolla ja heraaminen tapahtuu vasta n.3000rpm kohdalla. Tama tuntuu myos selkeana potkuna.
Olenko pahasti hakoteilla?
Terv.,
Karvalakki