Satkun jurinat n. 2500 rpm paikkeilla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Satkun jurinat n. 2500 rpm paikkeilla

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Vaihdatin juuri korjaamolla (nyrkkipajalla) t8:n vuotaneen öljypumpun o-renkaan ja stefan. Osat hommasin itse Motonetistä. Samalla uusittiin hihnat, eli ne 3.

Nyt auto pitää ihmeellistä matalaa jurinaa moottorin kierrosten ollessa 2500 varvin hujakoilla. Ihan kuin joku hankaisi tuolla kierrosalueella. En ole toistaiseksi onnistunut paikallistamaan äänilähdettä, jurina näet kuuluu lähinnä hyttiin eikä ulkopuolelle.

Tsekkasin hihnojen kireydet ja kokeilin eri kireyksillä, ei toistaiseksi vaikutusta.

Mikähän on nyt pielessä?
GM 900 se 2.0t -97 RE85
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Matalasta jurinasta tulis pakoputki mieleen. Täryyttääkö kone tyhjäkäynnillä mitenkään oudosti?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Tyhjäkäynti on kutakuinkin normaalia ja kierrokset pysyy nätisti n. 900:ssa. Ääni tosiaan ilmenee vain kierrosten ollessa n. 2300-2800. Putkisto on uusittu tänä keväänä.

Ääni muistuttaa hieman paskaksi menneen pyöränlaakerin valitusta :roll:
GM 900 se 2.0t -97 RE85
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tutkippa kuuluuko ääni hihnapyörien ja apulaitteiden tienoilta?

Ettei esim. kampiakselin hihnapyörä pääsisi hankaamaan johonkin tai jos joku hihna on liian kireällä ja ko. pyöritettävän apulaitteen laakerit huutaa leipää..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Laturin pultti peräytynyt ja jurisee tulipeltiä vasten?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
T0
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Heinä 14, 2005 14:48

Viesti Kirjoittaja T0 »

Kuuntele tuleeko jurina siitä pelkääjän puoleisen etulokarin päällä olevasta purkista, joka on lähellä läpivientiä.
Omassa T8:ssa ihan sama ongelma, välillä jää jurisemaan tyhjäkäynnilläkin.
Yleensä ääni alkaa startin jälkeen ensimmäisillä metreillä, loppuu kun kone lämpenee kunnolla.
Ei aavistustakaan mikä ko. purkin virka on, mutta imusarjalta näyttäis menevän sille yks alipaine letku.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sehän on alipainesäiliö sisäilmankierron läppien toimintaa varten. Se jurina tulee jonkinmoisesta takaiskuventtiilistä. Jos järjestelmässä on vuoto jossain, niin sehän jurisee sen takia, että moottori imee ilmaa sieltä säiliöstä kokoajan vuodon takia... Eli siis sisätiloissa voi olla joku letku irti tai hapertunut ja vetää ilmaa alipainesäiliöön. Toivottavasti tästä sai jotain tolkkua?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin