TP-ketjun helpoin poisto?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viesti:

TP-ketjun helpoin poisto?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nostetaan nyt vielä kerran kissa pöydälle, ja kysellään miten tuo tasapainoakseleiden ketjun saa helpoiten pois kotitallissa. Parilta taholta olen kuullut, että helpoin olisi alakautta ketju katkasemalla ja konetta pyörittämällä vetää ketju pois. Kiristäjien ja laahojen jättäminen paikalleen ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmaa. 9-5:sta saa ilmeisesti öljypohjan ruuvvattua auki ihan DB-poiston jälkeen. :?:

Toinen vaihtoehto on purkaa jakopää ja sitä myöten ottaa ketju pois.

Mielipiteitä, vinkkejä ja kokemuksia asiasta kiinnostaisi.

ps. Hakutoiminnolla koitin jo etsiskellä.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9-5:stä ja tonnarista helpoin lienee tosiaan tuo öljypohjan kautta alapää poikki ketjusta ja ketju pyörittämällä pois. Tonnarissa sinne jää yksi ohjuri heilumaan "vapaana" nivelpisteensä ympäri, mutta sen ei pitäsisi aiheuttaa mitään isoa prokkista, korkeintaan pientä kolinaa, jos autoa ravistetaan kuin maitopurkkia (=ei todellakaan ongelma) :wink:
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Hook
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jep. Kahdesta ng900:sesta olen tuon pyöritellyt pois dremelin avustuksella. 9-5:sta ei ole kokemusta vielä. :roll: Mutta kone varmastikkin käytännössä samannäköinen ilman öljypohjaa (T5... T7), joten öljypohjan irroittamalla tuo ketjut hävitys onnistunee. Se että mitä öljypohjan irroitus on 9-5:ssa, niin täälläkin on varmasti monta jotka ovat ottaneet sen huototusongelmien takia pois niin voivat kertoa öljypohjan irroituksen vaativuudesta.. :wink:
Samoin 9-5 wis kertoo varmasti männän tai öljypohjan irroituksesta moottorin ollessa paikallaan, kuten ng900 ja og9-3:sen wissikin.
Muuten katsoisin itse, mutta ei satu olemaan asennettuna tällä koneella.. :?

Niin. Päätykopan irroitustakin voi harkita, mutta mitä olen lukenut, niin se on "periaatteessa" sylinterikannen ja yöjypohjan välissä puristuksissa, joten jompikumpi pitää irroittaa että se lähtee kauniisti. Puhumattakaan takaisinlaitosta ja tiiviiksi saamisesta.. Periaatteessa pitäisi irroittaa molemmat, mutta wisin mukaan tässä voi "oikaista" sillä että vetää "ulosvetäjällä" ohjainholkit pois päätykopasta, jotka pitävät päätyä lohkon linjassa, jolloin päätykoppa pääsee lähtemään samalla hieman alaspäin (jos irroittaa öljypohjan) tai hieman ylöspäin, jos irroittaa kannen.
.. Niin Päästään siihen että miksi irroittaa koppa, kun voi yrittää poistaa ketjua jo pelkän öljypojan poistamalla... ?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

kiitoksia neuvoista, velipojan kanssa jo vähän suunniteltiin jos ens kuussa pidettäisiin sellaiset "ketjunpoistajaiset", eli otetaan mun LPT:tä ja hänen Aerostaan molemmista nuo ketjut pois :wink: Noin öljypohjan kautta se ei tunnu mitenkään hankalalta tehdä kotitallissakaan, jos vaikka tekisi kunnon kokoiset rampit millä saa ajettua etupään ylös.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin