900i -86 ja kysymyksiä pikkuvioista
900i -86 ja kysymyksiä pikkuvioista
Ostin tuossa osittain heräteajatuksena -86 mallin alle 200tkm ajetun 5-ovisen ruiskusatkun. Joitain ikäviä pikkuvikojahan siitä löytyy, joten vähän neuvoa kaipaisin että missä mahdollisesti viat ja onko pahoja hommia korjata itse/kallistaa korjauttaa muualla...
Ensinnäkin keskuslukitus ei toimi. Myyjän mukaan se on mallia "kesä" eli toimii lämpimillä ja kuivilla ilmoilla, mutta heti kun tulee kylmempää ja kosteampaa niin ei enää pelaa. Sen verran testailin, että n. joka toisella avauskerralla apukuskin ovi aukeaa keskuslukosta, kiinni ei mene ollenkaan. Takaovet ja -luukku on kokonaan mykät. Kosketushäikkää ilmeisesti, mutta missä todennäköisimmin?
Toiseksi, lämppärin säätimessä on vikaa, lämmitin puhaltaa jatkuvasti lämmintä ilmaa. Lämppärin säätönupikka kyllä jollain lailla kääntää sitä akselia jonka päässä on ilmeisesti se varsinainen lämpötilan säädin, mutta silllä ei ole vaikutusta. Säädin on aika jäykkä, eikä esim. suostu jäämään kylmimpään asentoon, vaan ponnahtaa sieltä itsestään jonkun verran takaisin päin. Kojelaudan kuskinpuoleinen tuulilasiin puhaltava suutin ei puhalla oikeastaan ollenkaan, voiko se mennä tukkoon vai oisko siellä vaan letku irti tms.? Muista rööreistä puhkuu ihan pirteästi.
Kolmas, ei nyt niin merkityksellinen juttu on moottorin lämpömittari, joka usein toimii ihan ok, mutta melkein yhtä usein pomppaa heti auton käynnistyksessä tappiin asti eikä sieltä liiku. Moottorin lämmöissä ei siis mitään ongelmia. Tässäkin lienee jokin kosketushäiriö syynä, osaisitteko sanoa mistä kannattaa heti alkuun katsoa?
Ensinnäkin keskuslukitus ei toimi. Myyjän mukaan se on mallia "kesä" eli toimii lämpimillä ja kuivilla ilmoilla, mutta heti kun tulee kylmempää ja kosteampaa niin ei enää pelaa. Sen verran testailin, että n. joka toisella avauskerralla apukuskin ovi aukeaa keskuslukosta, kiinni ei mene ollenkaan. Takaovet ja -luukku on kokonaan mykät. Kosketushäikkää ilmeisesti, mutta missä todennäköisimmin?
Toiseksi, lämppärin säätimessä on vikaa, lämmitin puhaltaa jatkuvasti lämmintä ilmaa. Lämppärin säätönupikka kyllä jollain lailla kääntää sitä akselia jonka päässä on ilmeisesti se varsinainen lämpötilan säädin, mutta silllä ei ole vaikutusta. Säädin on aika jäykkä, eikä esim. suostu jäämään kylmimpään asentoon, vaan ponnahtaa sieltä itsestään jonkun verran takaisin päin. Kojelaudan kuskinpuoleinen tuulilasiin puhaltava suutin ei puhalla oikeastaan ollenkaan, voiko se mennä tukkoon vai oisko siellä vaan letku irti tms.? Muista rööreistä puhkuu ihan pirteästi.
Kolmas, ei nyt niin merkityksellinen juttu on moottorin lämpömittari, joka usein toimii ihan ok, mutta melkein yhtä usein pomppaa heti auton käynnistyksessä tappiin asti eikä sieltä liiku. Moottorin lämmöissä ei siis mitään ongelmia. Tässäkin lienee jokin kosketushäiriö syynä, osaisitteko sanoa mistä kannattaa heti alkuun katsoa?
Re: 900i -86 ja kysymyksiä pikkuvioista
eikö jäähdytysjärjestelmän lämpötila-anturi ole jossain siellä termostaatin vieressä/alla siis siinä jäähdyttäjän lähellä, sinne tulee johto abigoliittimellä kiinni. jos liitos on löysä, temppuilee kuvaamallasi tavalla.aksola kirjoitti: Kolmas, ei nyt niin merkityksellinen juttu on moottorin lämpömittari, joka usein toimii ihan ok, mutta melkein yhtä usein pomppaa heti auton käynnistyksessä tappiin asti eikä sieltä liiku. Moottorin lämmöissä ei siis mitään ongelmia. Tässäkin lienee jokin kosketushäiriö syynä, osaisitteko sanoa mistä kannattaa heti alkuun katsoa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Pikkuvioista
Keskuslukitus on mukava ja melko tarpeellinen 5-ovisessa autossa. Jotkut ovat saaneet keskuslukituksensa toimimaan sulattamalla ohjausboksin juotokset piirilevyllä. Toimintaa on myös edesautettu käymällä läpi johtimet, hapettumat ja suoranaiset katkokset eivät auta etä-lukittautumista.
Jos lämmintä ilmaa tulee koko ajan ja autossa on alkuperäinen messinkinen vesiventtiili (lämmityskennossa kiinni), niin se saattaa olla rikki ja ainoa keino on vaihtaa koko venttiili. Motonetin hinta on kai vajaat 60€, itse vaihtotyö asiaantuntemattomalle (=allekirjoittanut) v-mäinen. Itse säädin on kiinni tangossa ja tämä liitos tarvitsee sen pienen jousensa, mielellään kaksi. Myös äärimmäinen jäykkyys saattaa ilmoittaa pian ilmaantuvaa vesiventtiilin vaihtotarvetta.
Jos lämmintä ilmaa tulee koko ajan ja autossa on alkuperäinen messinkinen vesiventtiili (lämmityskennossa kiinni), niin se saattaa olla rikki ja ainoa keino on vaihtaa koko venttiili. Motonetin hinta on kai vajaat 60€, itse vaihtotyö asiaantuntemattomalle (=allekirjoittanut) v-mäinen. Itse säädin on kiinni tangossa ja tämä liitos tarvitsee sen pienen jousensa, mielellään kaksi. Myös äärimmäinen jäykkyys saattaa ilmoittaa pian ilmaantuvaa vesiventtiilin vaihtotarvetta.
Re: Pikkuvioista
Kiitokset kaikille vastauksista. Se vasen tuulilasin suutin toimii ihan ok, ei vain ollut letku paikallaan. Jatkuva lämmin ilma näyttäisi johtuvan siitä vesiventtiilistä.. pitänee kysellä jostain purkamolta moista, kun ei köyhä oikein raaskisi uuttakaan. Tietty jos jollain sattuu sellainen toimiva nurkissa pyörimään niin yv:tä voi laittaa..
Tarkistin sen lämpöanturin johtoliittimen, ihan tuntui olevan tukevasti paikoillaan. Irrotin sen kuitenkin ja suihkin vähän crc:tä, muttei tuntunut auttavan. Voisko se itse anturi olla rikki? Mitenkäs sen vaihto, mahtaako olla vaikeaa? Tarvitsee vissiin nesteitä laskea ulos vai kuinka? Anturin hinta ei kyllä paha, Motonetissä 4,50e..
Tarkistin sen lämpöanturin johtoliittimen, ihan tuntui olevan tukevasti paikoillaan. Irrotin sen kuitenkin ja suihkin vähän crc:tä, muttei tuntunut auttavan. Voisko se itse anturi olla rikki? Mitenkäs sen vaihto, mahtaako olla vaikeaa? Tarvitsee vissiin nesteitä laskea ulos vai kuinka? Anturin hinta ei kyllä paha, Motonetissä 4,50e..
Ei ole tällä hetkellä, mutta ajattelin kyllä räpsiä tässä joku päivä. Sellanen perussatkuhan se on, hopeanvärinen, viininpunainen sisusta, ruostetta ovien alareunoissa ja vähän muuallakin.lefa42 kirjoitti: onko kuvia autosta?
Juu, täytynee niitä tarkastella. Mistähän se ohjausboksi muuten mahtaapi löytyä??petteri75 kirjoitti:Keskuslukitus on mukava ja melko tarpeellinen 5-ovisessa autossa. Jotkut ovat saaneet keskuslukituksensa toimimaan sulattamalla ohjausboksin juotokset piirilevyllä. Toimintaa on myös edesautettu käymällä läpi johtimet, hapettumat ja suoranaiset katkokset eivät auta etä-lukittautumista.
Saa niitä lämppärin hanojakin Motonetistä, jos raaskii maksaa 56 eur. Taitaa olla sen verran hankalasti asennettavissa oleva osa, että ainakaan epävarman käytetyn asentaminen ei kannattane. Vanhan varmasti toimivaksi ja tiiviiksi tiedetyn ehkä uskaltaisi laittaa.
Keskuslukon boksi on apukuskin jalkatilassa ilmatorven päällä.
Keskuslukon boksi on apukuskin jalkatilassa ilmatorven päällä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Se lämmityslaitteen hana kannattaa kyllä ostaa uutena, vaikka Motonetistä. On sen verran hankala vaihtaa, että ei kannata ottaa sitä riskiä, että menee uudestaan rikki.
Keskuslukon boksi on apukuskin jalkatilassa, metalliklipsillä kiinni lämmityskanavan yläpuolella. Jos aiot sen hanan vaihtaa, niin samalla pääsee boksiin käsiksi, kun pitää kojelaudan alaosa irrottaa kuitenkin.
Keskuslukon boksi on apukuskin jalkatilassa, metalliklipsillä kiinni lämmityskanavan yläpuolella. Jos aiot sen hanan vaihtaa, niin samalla pääsee boksiin käsiksi, kun pitää kojelaudan alaosa irrottaa kuitenkin.
9-5 2,3t -03
#2514
#2514
Lämpöanturin vaihtoa varten ei tarvitse tehdä muuta, kun mennä kylmän moottorin luo, pulttaa vanhan pois ja uuden tilalle. Tämän jälkeen tietysti kannattaa ilmata kaiken varalta ilmat pois termarikotelossa olevasta ilmaruuvista. Vettä tulee niin vähän pihalle, ettei jäähdytysjärjestelmää todellakaan kannata lähteä vajuttamaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lämmitys laitteen hana
mulla ois lämppärin hana ja kenno ylimääräisenä
ehjät ! (halvalla)
vaihda kenno sanalla vaivalla jos purkamaan alat on muuten helpompi laittaa koko paketti kerrallaan paikoilleen
lämpö hommaan vaihda syylärissä oleva anturi uuteen niin vika korjautuu
ellei sit ole mittariston päässä se ongelma

ehjät ! (halvalla)

vaihda kenno sanalla vaivalla jos purkamaan alat on muuten helpompi laittaa koko paketti kerrallaan paikoilleen
lämpö hommaan vaihda syylärissä oleva anturi uuteen niin vika korjautuu
ellei sit ole mittariston päässä se ongelma

# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: lämmitys laitteen hana
Syylärin päässä on flektin termostaattikytkin, jolla ei ole mitään tekemistä mittariston lämpömittarin kanssa, se ohjaa vain jäähdytyspuhaltimen toimintaa.jusa_71 kirjoitti:vaihda syylärissä oleva anturi uuteen niin vika korjautuu
ellei sit ole mittariston päässä se ongelma
Mittariston lämpöanturi on termostaattikotelossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
termostaatti
oho sattuipa lipsahdus
oikeassa olet
oikeassa olet

# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
sihen lämpömittariin..
seurv kerralla kun lämmöt menee tappiin ja sattuu oleen kivasti apukuski paikalla ,niin mene välittömästi konehuoneeseen ja ota piuha irti ja maadoita se koneen kupeeseen. jos samalla lailla lämmöt tapissa niin vika on siinä että se johto hankaa maihin jossain..eli ei välttämättä anturissa.
anturi
Mulla lämpötila putosi kun täräytti kojelautaa päältäpäin moottorin sammutuksen jälkeen. Oli alkanut temppuilla kuulemma kojelaudanvaihdon jälkeen. se pompsahti aina jossain vaiheessa ylös vaikka lämpö oli normaali.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Kävin nyt kuitenkin purkamolla kyselemässä käytettynä niitä hanoja, ja ois siellä pari ollutkin mutta ne oli muovisia kun mulla näyttäis olevan metallinen malli. Käyköhän sellanen muovinen mahdollisesti metallisen tilalle vai onko ne ihan erilaisia?
Täytyy muuten tunnustaa, että se anturi minkä johtoliitoksen tarkistin oli kyllä joku muu kuin lämpömittarin anturi..
No, täytyy huomenna katsella uudestaan, tänään meni aika kuskinoven ulkokahvaa korjaillessa.
Täytyy muuten tunnustaa, että se anturi minkä johtoliitoksen tarkistin oli kyllä joku muu kuin lämpömittarin anturi..
