900i -86 ja kysymyksiä pikkuvioista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
aksola
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 15:48
Paikkakunta: Kärkölä

900i -86 ja kysymyksiä pikkuvioista

Viesti Kirjoittaja aksola »

Ostin tuossa osittain heräteajatuksena -86 mallin alle 200tkm ajetun 5-ovisen ruiskusatkun. Joitain ikäviä pikkuvikojahan siitä löytyy, joten vähän neuvoa kaipaisin että missä mahdollisesti viat ja onko pahoja hommia korjata itse/kallistaa korjauttaa muualla...

Ensinnäkin keskuslukitus ei toimi. Myyjän mukaan se on mallia "kesä" eli toimii lämpimillä ja kuivilla ilmoilla, mutta heti kun tulee kylmempää ja kosteampaa niin ei enää pelaa. Sen verran testailin, että n. joka toisella avauskerralla apukuskin ovi aukeaa keskuslukosta, kiinni ei mene ollenkaan. Takaovet ja -luukku on kokonaan mykät. Kosketushäikkää ilmeisesti, mutta missä todennäköisimmin?

Toiseksi, lämppärin säätimessä on vikaa, lämmitin puhaltaa jatkuvasti lämmintä ilmaa. Lämppärin säätönupikka kyllä jollain lailla kääntää sitä akselia jonka päässä on ilmeisesti se varsinainen lämpötilan säädin, mutta silllä ei ole vaikutusta. Säädin on aika jäykkä, eikä esim. suostu jäämään kylmimpään asentoon, vaan ponnahtaa sieltä itsestään jonkun verran takaisin päin. Kojelaudan kuskinpuoleinen tuulilasiin puhaltava suutin ei puhalla oikeastaan ollenkaan, voiko se mennä tukkoon vai oisko siellä vaan letku irti tms.? Muista rööreistä puhkuu ihan pirteästi.

Kolmas, ei nyt niin merkityksellinen juttu on moottorin lämpömittari, joka usein toimii ihan ok, mutta melkein yhtä usein pomppaa heti auton käynnistyksessä tappiin asti eikä sieltä liiku. Moottorin lämmöissä ei siis mitään ongelmia. Tässäkin lienee jokin kosketushäiriö syynä, osaisitteko sanoa mistä kannattaa heti alkuun katsoa?
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Se tuulilasille puhaltava ritilä irti ja letku kohdilleen, varmaan kaiuttimia väsätty ja jäänyt huonosti.

Muuta en satkusta osaakaan sanoa :)

Edit: onko kuvia autosta? 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900i -86 ja kysymyksiä pikkuvioista

Viesti Kirjoittaja lucaf »

aksola kirjoitti: Kolmas, ei nyt niin merkityksellinen juttu on moottorin lämpömittari, joka usein toimii ihan ok, mutta melkein yhtä usein pomppaa heti auton käynnistyksessä tappiin asti eikä sieltä liiku. Moottorin lämmöissä ei siis mitään ongelmia. Tässäkin lienee jokin kosketushäiriö syynä, osaisitteko sanoa mistä kannattaa heti alkuun katsoa?
eikö jäähdytysjärjestelmän lämpötila-anturi ole jossain siellä termostaatin vieressä/alla siis siinä jäähdyttäjän lähellä, sinne tulee johto abigoliittimellä kiinni. jos liitos on löysä, temppuilee kuvaamallasi tavalla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kajutin ritilä irti , niin pääsee käsiksi siihen lämmitys hanan tankoon , ei ilmeisesti ole oikein paikoillaan.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Pikkuvioista

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Keskuslukitus on mukava ja melko tarpeellinen 5-ovisessa autossa. Jotkut ovat saaneet keskuslukituksensa toimimaan sulattamalla ohjausboksin juotokset piirilevyllä. Toimintaa on myös edesautettu käymällä läpi johtimet, hapettumat ja suoranaiset katkokset eivät auta etä-lukittautumista.

Jos lämmintä ilmaa tulee koko ajan ja autossa on alkuperäinen messinkinen vesiventtiili (lämmityskennossa kiinni), niin se saattaa olla rikki ja ainoa keino on vaihtaa koko venttiili. Motonetin hinta on kai vajaat 60€, itse vaihtotyö asiaantuntemattomalle (=allekirjoittanut) v-mäinen. Itse säädin on kiinni tangossa ja tämä liitos tarvitsee sen pienen jousensa, mielellään kaksi. Myös äärimmäinen jäykkyys saattaa ilmoittaa pian ilmaantuvaa vesiventtiilin vaihtotarvetta.
aksola
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 15:48
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Pikkuvioista

Viesti Kirjoittaja aksola »

Kiitokset kaikille vastauksista. Se vasen tuulilasin suutin toimii ihan ok, ei vain ollut letku paikallaan. Jatkuva lämmin ilma näyttäisi johtuvan siitä vesiventtiilistä.. pitänee kysellä jostain purkamolta moista, kun ei köyhä oikein raaskisi uuttakaan. Tietty jos jollain sattuu sellainen toimiva nurkissa pyörimään niin yv:tä voi laittaa..

Tarkistin sen lämpöanturin johtoliittimen, ihan tuntui olevan tukevasti paikoillaan. Irrotin sen kuitenkin ja suihkin vähän crc:tä, muttei tuntunut auttavan. Voisko se itse anturi olla rikki? Mitenkäs sen vaihto, mahtaako olla vaikeaa? Tarvitsee vissiin nesteitä laskea ulos vai kuinka? Anturin hinta ei kyllä paha, Motonetissä 4,50e..
lefa42 kirjoitti: onko kuvia autosta? 8)
Ei ole tällä hetkellä, mutta ajattelin kyllä räpsiä tässä joku päivä. Sellanen perussatkuhan se on, hopeanvärinen, viininpunainen sisusta, ruostetta ovien alareunoissa ja vähän muuallakin.
petteri75 kirjoitti:Keskuslukitus on mukava ja melko tarpeellinen 5-ovisessa autossa. Jotkut ovat saaneet keskuslukituksensa toimimaan sulattamalla ohjausboksin juotokset piirilevyllä. Toimintaa on myös edesautettu käymällä läpi johtimet, hapettumat ja suoranaiset katkokset eivät auta etä-lukittautumista.
Juu, täytynee niitä tarkastella. Mistähän se ohjausboksi muuten mahtaapi löytyä??
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saa niitä lämppärin hanojakin Motonetistä, jos raaskii maksaa 56 eur. Taitaa olla sen verran hankalasti asennettavissa oleva osa, että ainakaan epävarman käytetyn asentaminen ei kannattane. Vanhan varmasti toimivaksi ja tiiviiksi tiedetyn ehkä uskaltaisi laittaa.

Keskuslukon boksi on apukuskin jalkatilassa ilmatorven päällä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Se lämmityslaitteen hana kannattaa kyllä ostaa uutena, vaikka Motonetistä. On sen verran hankala vaihtaa, että ei kannata ottaa sitä riskiä, että menee uudestaan rikki.

Keskuslukon boksi on apukuskin jalkatilassa, metalliklipsillä kiinni lämmityskanavan yläpuolella. Jos aiot sen hanan vaihtaa, niin samalla pääsee boksiin käsiksi, kun pitää kojelaudan alaosa irrottaa kuitenkin.
9-5 2,3t -03
#2514
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lämpöanturin vaihtoa varten ei tarvitse tehdä muuta, kun mennä kylmän moottorin luo, pulttaa vanhan pois ja uuden tilalle. Tämän jälkeen tietysti kannattaa ilmata kaiken varalta ilmat pois termarikotelossa olevasta ilmaruuvista. Vettä tulee niin vähän pihalle, ettei jäähdytysjärjestelmää todellakaan kannata lähteä vajuttamaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

lämmitys laitteen hana

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

mulla ois lämppärin hana ja kenno ylimääräisenä
ehjät ! (halvalla) :D
vaihda kenno sanalla vaivalla jos purkamaan alat on muuten helpompi laittaa koko paketti kerrallaan paikoilleen

lämpö hommaan vaihda syylärissä oleva anturi uuteen niin vika korjautuu
ellei sit ole mittariston päässä se ongelma
:)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: lämmitys laitteen hana

Viesti Kirjoittaja jus »

jusa_71 kirjoitti:vaihda syylärissä oleva anturi uuteen niin vika korjautuu
ellei sit ole mittariston päässä se ongelma
Syylärin päässä on flektin termostaattikytkin, jolla ei ole mitään tekemistä mittariston lämpömittarin kanssa, se ohjaa vain jäähdytyspuhaltimen toimintaa.

Mittariston lämpöanturi on termostaattikotelossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

termostaatti

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

oho sattuipa lipsahdus
oikeassa olet :oops:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8127
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

sihen lämpömittariin..

Viesti Kirjoittaja mestari »

seurv kerralla kun lämmöt menee tappiin ja sattuu oleen kivasti apukuski paikalla ,niin mene välittömästi konehuoneeseen ja ota piuha irti ja maadoita se koneen kupeeseen. jos samalla lailla lämmöt tapissa niin vika on siinä että se johto hankaa maihin jossain..eli ei välttämättä anturissa.
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

anturi

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mulla lämpötila putosi kun täräytti kojelautaa päältäpäin moottorin sammutuksen jälkeen. Oli alkanut temppuilla kuulemma kojelaudanvaihdon jälkeen. se pompsahti aina jossain vaiheessa ylös vaikka lämpö oli normaali.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
aksola
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 15:48
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja aksola »

Kävin nyt kuitenkin purkamolla kyselemässä käytettynä niitä hanoja, ja ois siellä pari ollutkin mutta ne oli muovisia kun mulla näyttäis olevan metallinen malli. Käyköhän sellanen muovinen mahdollisesti metallisen tilalle vai onko ne ihan erilaisia?

Täytyy muuten tunnustaa, että se anturi minkä johtoliitoksen tarkistin oli kyllä joku muu kuin lämpömittarin anturi.. :oops: No, täytyy huomenna katsella uudestaan, tänään meni aika kuskinoven ulkokahvaa korjaillessa.
Vastaa Viestiin