Uskaltaako ostaa T7 9-3:sen?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

ng900aero kirjoitti: Kaiketi Trionic7 reagoi nopeammin sähköisen kaasuläppänsä ansiosta,
Ai jaa, miten se on mahdollista :)
Kyllä se vaijerilla toiminee käsittääkseni ihan reaaliaikaisesti, eli kun runttaa kaasun pohjaan niin läppä avautuu ihan het, eikä viiveellä :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

93t sport kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Kaiketi Trionic7 reagoi nopeammin sähköisen kaasuläppänsä ansiosta,
Ai jaa, miten se on mahdollista :)
Kyllä se vaijerilla toiminee käsittääkseni ihan reaaliaikaisesti, eli kun runttaa kaasun pohjaan niin läppä avautuu ihan het, eikä viiveellä :wink:
Jaa, tulipas taas kirjoitettua typerästi :oops: :lol:
Siis luin jostain ruotsalaiselta nettisivulta että T7 reagoi nopeammin ilmamäärään, ja kääntelee läppää agressiivisemmin, mikä osaltaan hajottaa niitä huohottimen pikkuletkun alipainekalvoja.. nopeus ei siis liity suoraan tuohon säköiseen kaasuläppään vaan välillisesti..
tai sitten menen suorittamaan uudestaan virkamiesruotsin, en ollut mikään kurssin priimus :lol: :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

ng900aero kirjoitti: Siis luin jostain ruotsalaiselta nettisivulta että T7 reagoi nopeammin ilmamäärään, ja kääntelee läppää agressiivisemmin
Ja ton vaikutuksen voi hyvin todeta myös ahtopainemittarista, T7:ssa neula liikahtaa selvästi rivakammin kun nilkan suoristaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

ng900aero kirjoitti:Jaa, tulipas taas kirjoitettua typerästi :oops: :lol:
Pakko aina viisastella ;) ...sorry... :oops:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

NG900T kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Siis luin jostain ruotsalaiselta nettisivulta että T7 reagoi nopeammin ilmamäärään, ja kääntelee läppää agressiivisemmin
Ja ton vaikutuksen voi hyvin todeta myös ahtopainemittarista, T7:ssa neula liikahtaa selvästi rivakammin kun nilkan suoristaa.
Niin. Se mitä T7 "osaa tehdä nopeammin", niin on se että kun painaa "puolikaasua", eli tahtoo puolitehoa, ja kun tuolla ahtimella tuppaa kestää aina herätä, niin T7 avaa kaasuläppää huomattavasti enemmän heti aluksi, että moottori antaisi heti toivotun määrän tehoa, ja kun ahdin herää, niin kaasuläppää pienennetään, kun ahdin alkaa heräilemään. Tällä saadaan kompensoitua turbon viivettä "puolikaasulla". Täsyskaasussahan ei voida läppää kääntää enää maksimista, joten täyskaasukiihdytyksessä ei ole eroa T5:sen ja T7:n välilllä.

Itse tunnistan tämän "ominaisuuden puutteen" T5:sta kun haluaa kiihdyttää reippaasti mateluvaudista ykkösellä, niin ensin joutuu lämää tallan pohjaan, kunnes ahdin alkaa heräämään ja sitten joutuu höllää kaasua, ettei sudi. T7:lle kerrot polkimella että haluat koneesta puolitehot ja T7 "hoitaa loput" pyrkimällä "puolitehoon" antamalla läppä auki koneelle ilmaa, kun ahdin ei vielä puhalla ja ahtimen herättyä sulkee läppää kun ahdin rupeaa hyrräämään.

T5 pyrkii polkimen asennon mukaan tiettyyn ahtopaineeseen ahtopaineita rajottamalla moottorissa ja "Turbomittari" on AHTOPAINE MITTARI, joka käytännössä kertoo vain ahtimen pyörimisnopeuden. Ei moottorille menevää ilmamäärää.

T7 pyrkii tiettyyn ilmamassaan (=tehoon) polkimen asennon mukaan säätämällä kaasuläppää ja rajoittamalla ahtopainetta. T7 "turbomittari" on ILMAMÄÄRÄMITTARI ja ilmamäärä kasvaa pelkästään läppää avatessa tiettyyn pisteeseen asti, vaikka ahdin ei ole vielä täysin herännyt.

Korjailkaa taas, jos asiavirheitä :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitokset Hook erittäin valaisevasta ja asiantuntevasta esityksestäsi, tulipa asia selväksi nyt tälläiselle maallikollekin (ja toivottavasti myös muille) :D

Itseäni ihmetyttää vielä tuon b205:n onneton pakosarja, jos on pyritty mahdollisimman aikaiseen turbon heräämiseen niin eikö voisi luulla että siihen oltaisiin päästy pareemin virtaavalla pakosarjalla yhdistettynä tuohon pieneen GT17-ahtimeen? Vai onko esim. 9-5 aerossa tuo sama pakosarja?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Hoplaa!
Tuosta Ng900:sen ahtopainemittarista.
Mittaristolle ei mene minkäänlaista ali/ylipaineletkua (muutaman kerran ng900 turbon mittariston irroittaneena).
Samoin käsittääkseni (wisistä luettuna) on mahdollista kalibroida asteikkoa techillä T5 mittaristossa, koska ahtopaine mitataan map anturilla imusarjan päältä ja tieto kiertää moottororiohjausboxin kautta mittaristolle.
Tietosi voi pitää paikkansa T5-9000:ssa, mutta käsittääkseni ng900:sen ja 9-3:sen (t5) kohdalla ei.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Hook kirjoitti:Niin. Se mitä T7 "osaa tehdä nopeammin", niin on se että kun painaa "puolikaasua", eli tahtoo puolitehoa, ja kun tuolla ahtimella tuppaa kestää aina herätä, niin T7 avaa kaasuläppää huomattavasti enemmän heti aluksi, että moottori antaisi heti toivotun määrän tehoa, ja kun ahdin herää, niin kaasuläppää pienennetään, kun ahdin alkaa heräilemään. Tällä saadaan kompensoitua turbon viivettä "puolikaasulla". Täsyskaasussahan ei voida läppää kääntää enää maksimista, joten täyskaasukiihdytyksessä ei ole eroa T5:sen ja T7:n välilllä.Hook
Joo tarkennan vaan vielä että en mä tarkottanutkaan T7:n olevan nopeempi kiihtymään, vaan sitä että jos kiihdytyksessä T5 ja T7 ahtopainemittareista olis vaikka videokuvaa vierekkäin niin T7:ssa ahtoneula ponkasee täyskiihdytyksessä nopeemmin tappiinsa kun T5:ssa, mutta joo toimiihan koko systeemi eritavalla muutenkin kuten tiedämme.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

ng900aero kirjoitti: Itseäni ihmetyttää vielä tuon b205:n onneton pakosarja, jos on pyritty mahdollisimman aikaiseen turbon heräämiseen niin eikö voisi luulla että siihen oltaisiin päästy pareemin virtaavalla pakosarjalla yhdistettynä tuohon pieneen GT17-ahtimeen?
Tätä samaa olen ihmetellyt, onkos kellään käsitystä?
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

... Olettasin että vakio pakosarja, kuten monet muutkin osavalinnat moottorin/ auton kokoonpanossa on sarja kompromissesseja joka kukin vaikuttaa toinen toiseensa ja vielä mahdollisimman taloudellisin tuotantokusttannuksin ( Raaka-aineet, materiaalit, alihankinta yms ) Jotta valmistukselle saatais katetta...
Joel S.
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 23:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Saabi jäi ostamatta, joku kerkesi ensin ja toisaalta 9-3 on hieman turhan iso pelkään kaupunkipyörittelyyn. Tuli sitten ostettua sigussa näkyvä volkkari, yllättävän iso auto sekin. Ulkomitata samat kuin mk2 golfissa :).
VW Polo 1.4 -05
MB 200D -91
ex Saab 900i -88
#2345
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Noooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo!

Noh, onnea valitsemallasi tiellä. Tuollahan saa varmasti vauhdin hurmaa jo hiljaisemmassakin vauhdissa :) Toivottavasti olet tyytyväinen.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No ei mk2 golffi mikään maantielaiva ole :D
Toivotaan pitkää ikää ja nautinnollisia kilometrejä poloisellasi, muistathan päästää takana-ajavat nätisti ohitse :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin