NG900T kirjoitti:ng900aero kirjoitti:
Siis luin jostain ruotsalaiselta nettisivulta että T7 reagoi nopeammin ilmamäärään, ja kääntelee läppää agressiivisemmin
Ja ton vaikutuksen voi hyvin todeta myös ahtopainemittarista, T7:ssa neula liikahtaa selvästi rivakammin kun nilkan suoristaa.
Niin. Se mitä T7 "osaa tehdä nopeammin", niin on se että kun painaa "puolikaasua", eli tahtoo puolitehoa, ja kun tuolla ahtimella tuppaa kestää aina herätä, niin T7 avaa kaasuläppää huomattavasti enemmän heti aluksi, että moottori antaisi heti toivotun määrän tehoa, ja kun ahdin herää, niin kaasuläppää pienennetään, kun ahdin alkaa heräilemään. Tällä saadaan kompensoitua turbon viivettä "puolikaasulla". Täsyskaasussahan ei voida läppää kääntää enää maksimista, joten täyskaasukiihdytyksessä ei ole eroa T5:sen ja T7:n välilllä.
Itse tunnistan tämän "ominaisuuden puutteen" T5:sta kun haluaa kiihdyttää reippaasti mateluvaudista ykkösellä, niin ensin joutuu lämää tallan pohjaan, kunnes ahdin alkaa heräämään ja sitten joutuu höllää kaasua, ettei sudi. T7:lle kerrot polkimella että haluat koneesta puolitehot ja T7 "hoitaa loput" pyrkimällä "puolitehoon" antamalla läppä auki koneelle ilmaa, kun ahdin ei vielä puhalla ja ahtimen herättyä sulkee läppää kun ahdin rupeaa hyrräämään.
T5 pyrkii polkimen asennon mukaan tiettyyn ahtopaineeseen ahtopaineita rajottamalla moottorissa ja "Turbomittari" on AHTOPAINE MITTARI, joka käytännössä kertoo vain ahtimen pyörimisnopeuden. Ei moottorille menevää ilmamäärää.
T7 pyrkii tiettyyn ilmamassaan (=tehoon) polkimen asennon mukaan säätämällä kaasuläppää ja rajoittamalla ahtopainetta. T7 "turbomittari" on ILMAMÄÄRÄMITTARI ja ilmamäärä kasvaa pelkästään läppää avatessa tiettyyn pisteeseen asti, vaikka ahdin ei ole vielä täysin herännyt.
Korjailkaa taas, jos asiavirheitä
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.