Nakke Nakuttaa tyhjäkäynnillä ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pfihlman
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:36
Paikkakunta: Klaukkala

Nakke Nakuttaa tyhjäkäynnillä ?

Viesti Kirjoittaja pfihlman »

Kiitosta taas etukäteen kärsivällisille. Elikä 9000 cd vm -91 2l. Rupesi kummasti nakuttamaan kun auto tyhjäkäynnillä, ajaessa ei kuule tuleeko nakutusta. Ei turboa, vanhanmallinen ilmastointi. Oiskoa apuja nakutukseen?
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Hankala sanoa kuulematta, mutta hydraulisten venttiilin välysten tasaajien kuuluukin nakutella 0-10min käynnistyksestä.
Riippuu paljon ymp. lämpötilasta käytetystä öljystä yms.
Eli jos ääni kuuluu noista nostimista niin ei vakavaa.
pfihlman
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:36
Paikkakunta: Klaukkala

lämpimänä ja kylmänä

Viesti Kirjoittaja pfihlman »

Elikkä korjaan sen verran, että se on vuoden 90 tonnari., ja nakutus tuli alkuun ensikerran korviin lämpimänä eikä kierrosten määrä lisännyt ääntä selvästi. Eikä muutosta tapahtunut kun kytki AC:n päälle/pois.Vaikuttaako syylärin nestemäärä, bensamäärä/laatu, Magneettiventtiili, venttiili/suutin? auttaako jokin bensan lisäaine? Pitäiskö ruveta käyttämään 98 oktaanista, (nyt olen pääasialliisesti käyttänyt esson 95:sta) Tulpat ja öljyt vaihdettu kesäkuussa (NGK ne saabin tonnariin tältä sivulta suositellut ja öljynä Shellin täyssynteettinen) Ei vuotoja missään, eikä päästele tuprauksia pakoputkesta.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Letku korvaan ja töki toista päätä venakoppaan ja suuttimiin ym.
venttiilin nostimet voi pitää meteliä kyllä kuumallakin koneella jos ne ei tykkää shellin öljyistä. (ei kokemusta).
Suuttimetkin saattaa pitää naksetta vaan ei sekään oo mitenkään vakavaa.
PS. 98:n käyttö ei varsinkaan turbottomassa auta mitään ja ei tyhjäkäynti nakutus ole sama asia kuin polttonesteen itsesyttyminen eli nakutus jota voi esiintyä kovasti kuormitettaessa. Ja on pahasta.
pfihlman
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:36
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja pfihlman »

Ei pysynyt shellin täyssynteettiset koneessa kauaankaan ja nyt on sitten toi jäähdytinnestekin päässyt vähenemään? rupeekohan kone olemaan väljä ja valmis? tosiaan öljynekun pää kastui juuri n. 0.5-1cm matkalta.
Pitää katsoa mitä tapahtuu kun lisää mömmöt kehiin. Onko suosituksia öljystä? kannessa lukee castrol ja muuten sinne on kait laitettu esson jotain mömmöä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sieltäkö siis pääsi öljyä vähenemään niin paljon ettei riittänyt voitelemaan hydraulisia painimia?
Kannattaisi laittaa noiden "mömmöjen" sijaan vaikkapa Mobilin öljyt, esim. Super Synt S:t :wink:
Kannattanee seurata rupeaako oireilemaan muuten, esim. kuluttamaan jäähdytinnestettä reilummin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Paljon öljyä oli silloin, kun ääni alkoi? Jos jo silloin vaan tikun pää kastui, johtuu (nostajien) ääni vähäisestä öljymäärästä. Suosittelisin myös kokeilemaan toisen merkkisiä öljyjä (juuri esim. Mobil, Castrol ym.), jos öljyn häviäminen on alkanut välittömästi öljynvaihdon jälkeen. Mikä on Shellin öljysi viskositeetti?
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

pfihlman kirjoitti:Ei pysynyt shellin täyssynteettiset koneessa kauaankaan ja nyt on sitten toi jäähdytinnestekin päässyt vähenemään? rupeekohan kone olemaan väljä ja valmis? tosiaan öljynekun pää kastui juuri n. 0.5-1cm matkalta.
Pitää katsoa mitä tapahtuu kun lisää mömmöt kehiin. Onko suosituksia öljystä? kannessa lukee castrol ja muuten sinne on kait laitettu esson jotain mömmöä.
Konehan ei ole väljä jos pakkasnesteet katoaa. :?
Vaan ne katoaa yleensä vuotona ulkoilmaan tai joissain harvoissa tapauksissa voi olla jotta polttaa sen kadonneen nesteen.
Ja yleensä ne öljytkin katoaa vuotona ulos tai palamalla ja tulee pakoputkesta ulos= väljä p_aska jos kerran vapari on.
pfihlman
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:36
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja pfihlman »

ng900aero kirjoitti:Sieltäkö siis pääsi öljyä vähenemään niin paljon ettei riittänyt voitelemaan hydraulisia painimia?
Kannattaisi laittaa noiden "mömmöjen" sijaan vaikkapa Mobilin öljyt, esim. Super Synt S:t :wink:
Kannattanee seurata rupeaako oireilemaan muuten, esim. kuluttamaan jäähdytinnestettä reilummin.
Loppu se nakuttaminen kun sai tavaraa sisuksiin (liekö ottanut rouvasta mallia) hmm.... eivaineskaan ja kunnia kaikille naispuolisille

Siis ovatko nuo mobil/castrol suositeltavia (täys-vaiko semi synteettinen?) Mites tuo jäähdytinnesteen määrään vaikuttaapi? Toivois että pirssi ei nyt heti laukeis, kun muuten menee ihan nätisti.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Täyssynteettiset, ja Saabin alkuperäinen suodatin. Mobilin Super Synt S maksaa about 27e/4 litraa ja suodatin luokkaa 6.5 euroa.
Ei vaikuta mitenkään jäähdytinnesteen määrään.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Tähän väliin uskallan sanoa, että omassani on Shelli öljyt toimineet parhaiten...Mutta moottoritkin ovat yksilöitä
Muukkonen

Bmw 523 Touring
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saabistiuki kirjoitti:Tähän väliin uskallan sanoa, että omassani on Shelli öljyt toimineet parhaiten...Mutta moottoritkin ovat yksilöitä
Shellin öljyistä ei itselläni ole juurikaan kokemusta enkä voi niistä siksi mitään sanoa, mutta tuollaisessa tilanteessa kannattanee kokeilla jotain toisia öljyjä, kerran nuo Shellit tuntuivat johonkin katoavan. Oliko öljyillä ajettu tuhottoman paljon?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
pfihlman
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:36
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja pfihlman »

Elikkä öljyt vaihdettu kesäkuun alussa suodattimen kanssa Shell Helix Ultra 5w-50, samoin vaihdettu tulpat, virranjakajan kansi ja pyörijä, sekä ilmanputsari. Ajokilometrejä tullut sitten tähän päivään n reipas 5000 km. Nyt kun lisäsin öljyä, sinne upposi n. 2l. Elikkä öljytikku kastui nippa nappa ennen lisäämistä. (ennen vaihtoa ei tietoa mitä tehty kun ostin auton toukokuun alussa).
Mikä on muuten suositus tossa öljyn/tulppien vaihdossa (tietysti jos öljy pysyy koneessa) saabin perus tonnari mallissa, kuten nyt on kyseessä?

Toiseksi: löytyykö jostain noita huoltojarrusatuloita taakse, kun käkkäri ei kiristyksestä huolimatta enään jaksa pitää kuskin puolelta ollenkaan. (meni jälkikatsastuksesta lävitse kun sain kiristettyä vielä hiukan)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

pfihlman kirjoitti:Elikkä öljyt vaihdettu kesäkuun alussa suodattimen kanssa Shell Helix Ultra 5w-50, samoin vaihdettu tulpat, virranjakajan kansi ja pyörijä, sekä ilmanputsari. Ajokilometrejä tullut sitten tähän päivään n reipas 5000 km. Nyt kun lisäsin öljyä, sinne upposi n. 2l. Elikkä öljytikku kastui nippa nappa ennen lisäämistä. (ennen vaihtoa ei tietoa mitä tehty kun ostin auton toukokuun alussa).
Mikä on muuten suositus tossa öljyn/tulppien vaihdossa (tietysti jos öljy pysyy koneessa) saabin perus tonnari mallissa, kuten nyt on kyseessä?

Toiseksi: löytyykö jostain noita huoltojarrusatuloita taakse, kun käkkäri ei kiristyksestä huolimatta enään jaksa pitää kuskin puolelta ollenkaan. (meni jälkikatsastuksesta lävitse kun sain kiristettyä vielä hiukan)
Viistokeula satkussa ( käsijarru takapyörissä ) on samat satulat ( näitä kun varmaan löytyy helpommin )..... :D
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin