Monta tuskaista päivää on tullut mietyttyä, että missä on vika, kun auto käy kylmänä käy tosi raskaasti. Muutenkin starttaukset on menny persiilleen siten, että kone hörähtää heti starttattaessa mutta ei jää käyntiin. Sitten päätin kokeilla aivan pöljältä kuulostavaa ideaa. Eli, kaikkihan tietää, että ruisku-Saabissa on "pitkä startti", jos vertaa kaasari-Saabiin. Päätiin siis kokeilla pitkää starttausta ja varmistaakseni, että kone ei saa liikaa bensaa säädin imua vain puolet. Starttaus menee kutakuinkin näin; hörähdys-pieni sahaus-käynnistys. Koko aikana siis startataan ja käynnistyttyään auto tosi nätisti, vieläpä ilman kaasun painamista. Ou jeah
Käynnistyksen opettelu
Käynnistyksen opettelu
Sehän on selvää, että auton käynnistäminen on helppoa. Varsinkin tekniikaltaan toimivan auton. Mutta lisääppä siihen soppaan suurtehopuola, kärjetön sytytys, ruiskun nokka ja säädätä auto vakiosäätöihin.
Monta tuskaista päivää on tullut mietyttyä, että missä on vika, kun auto käy kylmänä käy tosi raskaasti. Muutenkin starttaukset on menny persiilleen siten, että kone hörähtää heti starttattaessa mutta ei jää käyntiin. Sitten päätin kokeilla aivan pöljältä kuulostavaa ideaa. Eli, kaikkihan tietää, että ruisku-Saabissa on "pitkä startti", jos vertaa kaasari-Saabiin. Päätiin siis kokeilla pitkää starttausta ja varmistaakseni, että kone ei saa liikaa bensaa säädin imua vain puolet. Starttaus menee kutakuinkin näin; hörähdys-pieni sahaus-käynnistys. Koko aikana siis startataan ja käynnistyttyään auto tosi nätisti, vieläpä ilman kaasun painamista. Ou jeah
Monta tuskaista päivää on tullut mietyttyä, että missä on vika, kun auto käy kylmänä käy tosi raskaasti. Muutenkin starttaukset on menny persiilleen siten, että kone hörähtää heti starttattaessa mutta ei jää käyntiin. Sitten päätin kokeilla aivan pöljältä kuulostavaa ideaa. Eli, kaikkihan tietää, että ruisku-Saabissa on "pitkä startti", jos vertaa kaasari-Saabiin. Päätiin siis kokeilla pitkää starttausta ja varmistaakseni, että kone ei saa liikaa bensaa säädin imua vain puolet. Starttaus menee kutakuinkin näin; hörähdys-pieni sahaus-käynnistys. Koko aikana siis startataan ja käynnistyttyään auto tosi nätisti, vieläpä ilman kaasun painamista. Ou jeah
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
Reetu
Meikäläisen käsitys ton k-jetin eli 8-tappisen "pitkän startin" syntymissyy on lähinnä tuon ryyppysuuttimen toiminnassa. Ryyppysuutin suihkuttaa ainetta lämpötilan perusteella, mutta kuitenkin vain tietyn ajan. Lämpöaikakytkin kun erehtyy ryypyttämään lämpimän koneen, moottoria pitää sahata pitkä startti, jotta tuo aikakatkaisu poistaa ryypyn päältä ja sylintereihin saadaan lopultakin sellainen seos, joka voi jopa syttyäkin... 
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8101
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
-86 TurboTomaatti lähtee kylmänä (yön yli seistyään) n. kahdeksan nanosekunnin starttauksella, eli siis oikeasti hörähtää heti ja käy kaikilla pytyillä. Mutta esim. aamulla ajo töihin, ja työpäivää (~8h) myöhemmin, niin pitää pyörittää 5-10sekuntia, että lähtee. Silloinkin alkuun käy pari sekuntia vajaalla, kunnes kaikki pytyt herää mukaan. Mikä lie "ominaisuus", mutta eipä taida tarvita setviä, kun auto poistunee ajosta piakkoin (peräänajettu, runko kiero).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ruiskun pitkä vieteri
Kun ryyppysuutin toimii (lähtee kylmälläkin käyntiin), kone käy joutokäyntiä nätisti ja toimii muutenkin normaalisti käynnistymistä lukuunottamatta, niin kyse lienee bensapaineesta. Ainakin allekirjoittanut ei ole ehtinyt kokeilemaan varmasti ehjällä paineakulla missään yksilössä, olisiko käynnistymiseen tullut muutoksia.
Pitkä sahaus, heikko alkukäynti joka sitten paranee nopeasti - tämähän voi tulla loogisimmin liian vähäisestä polttoaineesta. Toimiva paineakku on siis kohtuullisen isossa osassa, valitettavasti se vain on mekaaninen osa joka on jatkuvassa käytössä, altistuen ikäville olosuhteille ja vielä tylsässä paikassa helppoa vaihtoa ajatellen. Voisikohan ko. keksintöä korjata kotikonstein helposti - saisi vanhat ruisku-saabit aivan uudelle tasolle käyttömukavuuden suhteen
Kohdalla on ollut yhteensä kuusi 9satkua, turboja & ruiskuja. Näistä ehdottomasti paras "käynnistyjä" on oma 900 Aero -90, Lucasin ruiskulla. Vaikka T16-koneista puhutaan "pitkän vieterin" omaavina, niin tämä on hörähtänyt käyntiin mistä lämpötilasta hyvänsä - vähänkään kovempia pakkasia ei ole kyllä kokeiltu eikä tulla kokeilemaankaan. Mutta silti ottaisin minkä tahansa normi-900i:n kaasarin sijaan, ei tarvitse ainakaan minkä ryypyn tms kanssa kikkailla..
Pitkä sahaus, heikko alkukäynti joka sitten paranee nopeasti - tämähän voi tulla loogisimmin liian vähäisestä polttoaineesta. Toimiva paineakku on siis kohtuullisen isossa osassa, valitettavasti se vain on mekaaninen osa joka on jatkuvassa käytössä, altistuen ikäville olosuhteille ja vielä tylsässä paikassa helppoa vaihtoa ajatellen. Voisikohan ko. keksintöä korjata kotikonstein helposti - saisi vanhat ruisku-saabit aivan uudelle tasolle käyttömukavuuden suhteen
Kohdalla on ollut yhteensä kuusi 9satkua, turboja & ruiskuja. Näistä ehdottomasti paras "käynnistyjä" on oma 900 Aero -90, Lucasin ruiskulla. Vaikka T16-koneista puhutaan "pitkän vieterin" omaavina, niin tämä on hörähtänyt käyntiin mistä lämpötilasta hyvänsä - vähänkään kovempia pakkasia ei ole kyllä kokeiltu eikä tulla kokeilemaankaan. Mutta silti ottaisin minkä tahansa normi-900i:n kaasarin sijaan, ei tarvitse ainakaan minkä ryypyn tms kanssa kikkailla..
Tuli eilen kuukauden tauon jälkeen ajeltua - 81 T8:lla ja hyvin se lähti käymään, paremmin kuin 15 vuotta uudempi. Akussa ei virtaa olisi enään piisannutkaa, jollei auto olisi heti hörähtänyt käymään kunnolla.
Itse pidän sekunnin tai pari virta-avainta virrat päällä asennossa ennen kuin starttaan enkä ole huomannut mitään tarvetta pitkään starttiin. Paineakku joskus oireilee, kun kone on sopivan haalea.
- Jyrki
900 turbo -81
900 Aero -96
Itse pidän sekunnin tai pari virta-avainta virrat päällä asennossa ennen kuin starttaan enkä ole huomannut mitään tarvetta pitkään starttiin. Paineakku joskus oireilee, kun kone on sopivan haalea.
- Jyrki
900 turbo -81
900 Aero -96
Ilman kaasua starttaan mutta toisinaan oon vahingossa antanut lämpimälle koneelle imua ja sitten täyskaasulla startattu sylinterit "kuiviksi". Kakkosautolla on huono lähteä töihin, kun aamuvuoroviikolla tulee mykkäkoulua tai iltavuoroviikolla se on jo pihasta lähtenytlefa42 kirjoitti:Ite starttaan aina siten että ryyppyä vähän auton mukaan, kaasua 3cm, avaimen vilautus ja johan käy. Jos vaatii enemmän kuin 2 starttia, hylkään lähdön ja lähden kakkosautolla pettyneenä
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tuo mun tuplis, hieman rikkaalla olevilla solexeilla lähtee hienosti, kun antaa ryyppyä 1,5cm, painaa kaasun avainta pyöräyttäessä salamana puoleenväliin, nostaa ylös, ottaa ryypyn pois ja sitten kurvailemaan. Ei tarvitse pyörittää turhaan ja kuluttaa kallista starttia 
Melko rituaaleja ovat, sanoi automaattiryyppyyn tottunut kaverini kun autoa lainasi.
Melko rituaaleja ovat, sanoi automaattiryyppyyn tottunut kaverini kun autoa lainasi.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vaimokaan ei viitti lähteä ajamaan 99:llä vaikka siinä taitaa olla suht helppo starttaus. Ajelee vaan Turbolla mutta mikäs siinä, jos kelpaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käynnistyksen opettelu
Jos ilmojen kylmetessä tuo hörähtely vain lisäytyy, kannattaa suunnata katseet bensapumpun suuntaan.dimebak kirjoitti:Monta tuskaista päivää on tullut mietyttyä, että missä on vika, kun auto käy kylmänä käy tosi raskaasti. Muutenkin starttaukset on menny persiilleen siten, että kone hörähtää heti starttattaessa mutta ei jää käyntiin.
Itellä aikanaan Fiat 127 jätti kovalla pakkasella kaupunkiin ja isäukko tuli meikää (silloin vielä melkoista noviisia) auttamaan. Auto käynnistyi nätisti ja sitten sammui, ikäänkuin moottori olisi sammutettu avaimesta. Startilla sai sahata, eikä auto lähtenyt käyntiin. Vähän aikaa kun venttaili, taas hörähti käymään ja sammui heti. Isä sitä vähän aikaa katseli vierestä, otti muovipullon takapaksista ja lähti jonnekin. Vähän ajan päästä hän tuli takaisin, kaatoi pullollisen kuumaa vettä bensapumpun päälle ja starttasin auton. Auto pysyi käynnissä ja ajeltiin kotia varaosaliikkeen kautta. Ostettiin uusi bensapumppu, ja vika ei enää tullut takaisin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Meikän vaimokaan ei tykkää 99:llä ajosta. Starttaaminen on hankalaa. Virtalukko ei ota jostain syystä kunnolla kontaktia starttiasennossa. Mikähän lie tuossakin? Saa kääntää ihan kunnon otteella avaimesta.dimebak kirjoitti:Vaimokaan ei viitti lähteä ajamaan 99:llä vaikka siinä taitaa olla suht helppo starttaus. Ajelee vaan Turbolla mutta mikäs siinä, jos kelpaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
Reetu
Enpä usko vikaa bensapumpussa, kun pumppu on viime syksynä vaihdettu AC Delcon tarvikkeeseen. Mun muistin mukaan Saabin alkuperäinen tuohon B-koneiseen on AC:n tekemä, siis Saabin logoilla vain. Paskasihtikin löytyy pumpusta. Retroa.
Niin Reetulle. Siinä 900i16V-mallissa on tietääkseni Saabien pisin startti. Mutta on se sikahyvä käymään, kun veljen samanlainen ex-Saab lähti käymään ihan sika pakkasista ilman ylimääräistä "imusuutinta". Ja merkkiliikkeen asentajan kanssa keskusteltua tuli ilmi, että yleensä niitä on Lapissa laitettu tuonne Sodankylä/Kittilä-etäisyydelle. LH-jetti on kunnon kone.
Niin Reetulle. Siinä 900i16V-mallissa on tietääkseni Saabien pisin startti. Mutta on se sikahyvä käymään, kun veljen samanlainen ex-Saab lähti käymään ihan sika pakkasista ilman ylimääräistä "imusuutinta". Ja merkkiliikkeen asentajan kanssa keskusteltua tuli ilmi, että yleensä niitä on Lapissa laitettu tuonne Sodankylä/Kittilä-etäisyydelle. LH-jetti on kunnon kone.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001