Käynnistyksen opettelu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Käynnistyksen opettelu

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sehän on selvää, että auton käynnistäminen on helppoa. Varsinkin tekniikaltaan toimivan auton. Mutta lisääppä siihen soppaan suurtehopuola, kärjetön sytytys, ruiskun nokka ja säädätä auto vakiosäätöihin.

Monta tuskaista päivää on tullut mietyttyä, että missä on vika, kun auto käy kylmänä käy tosi raskaasti. Muutenkin starttaukset on menny persiilleen siten, että kone hörähtää heti starttattaessa mutta ei jää käyntiin. Sitten päätin kokeilla aivan pöljältä kuulostavaa ideaa. Eli, kaikkihan tietää, että ruisku-Saabissa on "pitkä startti", jos vertaa kaasari-Saabiin. Päätiin siis kokeilla pitkää starttausta ja varmistaakseni, että kone ei saa liikaa bensaa säädin imua vain puolet. Starttaus menee kutakuinkin näin; hörähdys-pieni sahaus-käynnistys. Koko aikana siis startataan ja käynnistyttyään auto tosi nätisti, vieläpä ilman kaasun painamista. Ou jeah 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Ehei...enpäs tiennytkään , että ruiskussa on pitkä startti , oon vaan ihmetellyt ja ajatellut et missä vika.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläisen käsitys ton k-jetin eli 8-tappisen "pitkän startin" syntymissyy on lähinnä tuon ryyppysuuttimen toiminnassa. Ryyppysuutin suihkuttaa ainetta lämpötilan perusteella, mutta kuitenkin vain tietyn ajan. Lämpöaikakytkin kun erehtyy ryypyttämään lämpimän koneen, moottoria pitää sahata pitkä startti, jotta tuo aikakatkaisu poistaa ryypyn päältä ja sylintereihin saadaan lopultakin sellainen seos, joka voi jopa syttyäkin... 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

-86 TurboTomaatti lähtee kylmänä (yön yli seistyään) n. kahdeksan nanosekunnin starttauksella, eli siis oikeasti hörähtää heti ja käy kaikilla pytyillä. Mutta esim. aamulla ajo töihin, ja työpäivää (~8h) myöhemmin, niin pitää pyörittää 5-10sekuntia, että lähtee. Silloinkin alkuun käy pari sekuntia vajaalla, kunnes kaikki pytyt herää mukaan. Mikä lie "ominaisuus", mutta eipä taida tarvita setviä, kun auto poistunee ajosta piakkoin (peräänajettu, runko kiero).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Ruiskun pitkä vieteri

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Kun ryyppysuutin toimii (lähtee kylmälläkin käyntiin), kone käy joutokäyntiä nätisti ja toimii muutenkin normaalisti käynnistymistä lukuunottamatta, niin kyse lienee bensapaineesta. Ainakin allekirjoittanut ei ole ehtinyt kokeilemaan varmasti ehjällä paineakulla missään yksilössä, olisiko käynnistymiseen tullut muutoksia.

Pitkä sahaus, heikko alkukäynti joka sitten paranee nopeasti - tämähän voi tulla loogisimmin liian vähäisestä polttoaineesta. Toimiva paineakku on siis kohtuullisen isossa osassa, valitettavasti se vain on mekaaninen osa joka on jatkuvassa käytössä, altistuen ikäville olosuhteille ja vielä tylsässä paikassa helppoa vaihtoa ajatellen. Voisikohan ko. keksintöä korjata kotikonstein helposti - saisi vanhat ruisku-saabit aivan uudelle tasolle käyttömukavuuden suhteen :)

Kohdalla on ollut yhteensä kuusi 9satkua, turboja & ruiskuja. Näistä ehdottomasti paras "käynnistyjä" on oma 900 Aero -90, Lucasin ruiskulla. Vaikka T16-koneista puhutaan "pitkän vieterin" omaavina, niin tämä on hörähtänyt käyntiin mistä lämpötilasta hyvänsä - vähänkään kovempia pakkasia ei ole kyllä kokeiltu eikä tulla kokeilemaankaan. Mutta silti ottaisin minkä tahansa normi-900i:n kaasarin sijaan, ei tarvitse ainakaan minkä ryypyn tms kanssa kikkailla.. :roll:
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ite starttaan aina siten että ryyppyä vähän auton mukaan, kaasua 3cm, avaimen vilautus ja johan käy. Jos vaatii enemmän kuin 2 starttia, hylkään lähdön ja lähden kakkosautolla pettyneenä :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Tuli eilen kuukauden tauon jälkeen ajeltua - 81 T8:lla ja hyvin se lähti käymään, paremmin kuin 15 vuotta uudempi. Akussa ei virtaa olisi enään piisannutkaa, jollei auto olisi heti hörähtänyt käymään kunnolla.
Itse pidän sekunnin tai pari virta-avainta virrat päällä asennossa ennen kuin starttaan enkä ole huomannut mitään tarvetta pitkään starttiin. Paineakku joskus oireilee, kun kone on sopivan haalea.

- Jyrki
900 turbo -81
900 Aero -96
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

lefa42 kirjoitti:Ite starttaan aina siten että ryyppyä vähän auton mukaan, kaasua 3cm, avaimen vilautus ja johan käy. Jos vaatii enemmän kuin 2 starttia, hylkään lähdön ja lähden kakkosautolla pettyneenä :)
Ilman kaasua starttaan mutta toisinaan oon vahingossa antanut lämpimälle koneelle imua ja sitten täyskaasulla startattu sylinterit "kuiviksi". Kakkosautolla on huono lähteä töihin, kun aamuvuoroviikolla tulee mykkäkoulua tai iltavuoroviikolla se on jo pihasta lähtenyt :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tuo mun tuplis, hieman rikkaalla olevilla solexeilla lähtee hienosti, kun antaa ryyppyä 1,5cm, painaa kaasun avainta pyöräyttäessä salamana puoleenväliin, nostaa ylös, ottaa ryypyn pois ja sitten kurvailemaan. Ei tarvitse pyörittää turhaan ja kuluttaa kallista starttia :)

Melko rituaaleja ovat, sanoi automaattiryyppyyn tottunut kaverini kun autoa lainasi.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vaimokaan ei viitti lähteä ajamaan 99:llä vaikka siinä taitaa olla suht helppo starttaus. Ajelee vaan Turbolla mutta mikäs siinä, jos kelpaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käynnistyksen opettelu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:Monta tuskaista päivää on tullut mietyttyä, että missä on vika, kun auto käy kylmänä käy tosi raskaasti. Muutenkin starttaukset on menny persiilleen siten, että kone hörähtää heti starttattaessa mutta ei jää käyntiin.
Jos ilmojen kylmetessä tuo hörähtely vain lisäytyy, kannattaa suunnata katseet bensapumpun suuntaan.
Itellä aikanaan Fiat 127 jätti kovalla pakkasella kaupunkiin ja isäukko tuli meikää (silloin vielä melkoista noviisia) auttamaan. Auto käynnistyi nätisti ja sitten sammui, ikäänkuin moottori olisi sammutettu avaimesta. Startilla sai sahata, eikä auto lähtenyt käyntiin. Vähän aikaa kun venttaili, taas hörähti käymään ja sammui heti. Isä sitä vähän aikaa katseli vierestä, otti muovipullon takapaksista ja lähti jonnekin. Vähän ajan päästä hän tuli takaisin, kaatoi pullollisen kuumaa vettä bensapumpun päälle ja starttasin auton. Auto pysyi käynnissä ja ajeltiin kotia varaosaliikkeen kautta. Ostettiin uusi bensapumppu, ja vika ei enää tullut takaisin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:Vaimokaan ei viitti lähteä ajamaan 99:llä vaikka siinä taitaa olla suht helppo starttaus. Ajelee vaan Turbolla mutta mikäs siinä, jos kelpaa.
Meikän vaimokaan ei tykkää 99:llä ajosta. Starttaaminen on hankalaa. Virtalukko ei ota jostain syystä kunnolla kontaktia starttiasennossa. Mikähän lie tuossakin? Saa kääntää ihan kunnon otteella avaimesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mulla toi 900i 16 vent. Tuntuu nopan jälkeen et saa startata pitkään , no ku ei tiedä painaako kaasuua vai ei.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Enpä usko vikaa bensapumpussa, kun pumppu on viime syksynä vaihdettu AC Delcon tarvikkeeseen. Mun muistin mukaan Saabin alkuperäinen tuohon B-koneiseen on AC:n tekemä, siis Saabin logoilla vain. Paskasihtikin löytyy pumpusta. Retroa.

Niin Reetulle. Siinä 900i16V-mallissa on tietääkseni Saabien pisin startti. Mutta on se sikahyvä käymään, kun veljen samanlainen ex-Saab lähti käymään ihan sika pakkasista ilman ylimääräistä "imusuutinta". Ja merkkiliikkeen asentajan kanssa keskusteltua tuli ilmi, että yleensä niitä on Lapissa laitettu tuonne Sodankylä/Kittilä-etäisyydelle. LH-jetti on kunnon kone.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kiva kuulla :lol:
Vastaa Viestiin