Naksuu ja lonksuu

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
lumikki
"Tuplakaasari"

Naksuu ja lonksuu

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Jonkun aikaa on jostain takaa kuulunut ääni jota voisi sanoa naksahteluksi tai vaimeaksi kolahdukseksi aina kun ajaa jonkun vähän terävämmän töyssyn tms. yli. Ääni kuuluu joskus myös tiukempaan mutkaan kaartaessa, aivan kuin joku vähän liikahtaisi paikaltaan. Ääni ei kuulosta tulevan alustasta vaan ihan kuin auton sisältä.

Tosi vaikea sanoa mistä se tulee kun itse istuu kuskin jakkaralla. Epäilin takapenkin selkänojan taittomekanismia mutta ääni pysyi samana vaikka taitoin penkit ja selkänojan alas. Seuraavaksi rupesin miettimään takaluukun saranoita, josko niissä olisi vähän väljää ja luukku pääsee elämään korin liikkeiden mukaan. Kun luukun avaa ja saranapuolelta vähän käsin kampeaa ylös-alas niin saranat todella tuntuu vähän "väljiltä".

Voisiko olla siitä kyse ja onko siis kellään vastaavasta kokemusta. Kohta menee hermo huonoon kuntoon. :roll:
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

tunkkiko siellä vararengaskotelossa kolisee?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hook
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hook »

Mulla oli vuosi sitten ihan samat oireet, mutta kolahdusta ei tullut välttämättä ihan joka töyssy, vaan "satunaisesti" töyssyissä ja/tai kurveissa, mutta tämäkin riippuu pultin tiukkuudesta... :)

Veikkaan kohdallasi viaksi, sittä että jommankumman (tai molempien) puolen taka-akselin kiinnityspultti on päässyt hieman löystymään. Siis se on tiukalla, mutta tarpeeksi kovassa vedossa pultti liikahtaa 1-2mm reijässänsä toiseen laitaan ja saattaa jäädä siihen. Seuraavan kerran se sitten taas kolahtaa samansuuntaisessa vedossa, jos se ei ole valmiiksi jäänyt ko laitaan. (jos riittävän tiukalla, niin ei välttämättä palaudu).

Iskarin & jousen jäykkyys, auton kallistus kurvissa ja töyssyn muoto aiheuttavat erisuuntaisia ja eri voimakuuksisia vetoja/työntöjä/nostoja ja laskuja taka-akselin korin kiinnitykselle.

Riittävän suuri voima ja pultin ollessa vastakkaisessa laidassa saa aikaan kolahduksen/lonksahduksen joka kuullostaa tulevan korista (kuten esim. takapenkin saranat..tms). Jos siis pultti jää uuteen asentoon, (paluu voiman ollessa huomattavasti pienempi) niin kolahdusta ei seuraavalla kerralla kuulukkaan, vaan vasta sitten kun riittävän voimakas veto on toiseen suuntaan.

Niin. Korjasin omani nostamalla ko. takanurkan ilmaan ja löysäämällä (takapenkin selkänojien saranan kohdalta pohjan puolelta löytyvää) mutteria 1/4 kierroksen ja kiristin 1/2 kierrosta pitäen samalla pulttia toiselta puolelta vastaan. Sillä lakkasi kolinat takaa. 8)

Samaisena viimesyksynä oli myös keulan apurungon (aputukivarren korin pään) pultti "löysällä", niin sama vuorottainen "PAMAUS" ilmiö oli kovassa jarrutuksessa, niin että suorastaan säikähti sitä kaasujalan alta tulevaa kolausta. Kolausta ei sitten taaskaan tullut enää vaikka kuinka jarrutteli, vaan vasta erittäin kovassa kiihdytyksessä, niin että taas säikähti vetarin tms. puolesta.. mutta vain kerran, kun se nyt taas valmiina kolahtamaan jarrutettaessa.. :twisted:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Rommitommi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Riippuu ihan miten kovaa ajat siihen töyssyyn. 9-3:sen kori ei ole niitä jäykimpiä, ja pienet natinat ja nitinät kuuluvat asiaan..
Itse tosin olen hyvinkin neuroottinen noiden äänien suhteen :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
lumikki
"Tuplakaasari"

Niin itse asiassa ääni ei tosiaan kuulu joka töyssyssä tms. vaikka niin tuli alun perin kirjoitettua. Hook kuvaili asian juuri niinkuin se mullakin on. Kiitos vinkistä. Katsastan ko. pultit heti viikonloppuna!

Totta tosiaan saappaan kori ei tunnu olevan kovin jämäkkä. Osasyy vetelästä käytöksestä lankeaa kyllä varmasti myös surkealle alustalle. Konin sport kitti häämöttää jo mielessä. Ja 17" pyörät. Ja Stage 1. Ja... sit mä heräsin :D
lumikki
"Tuplakaasari"

No eipä ollut sitten kyseessä taka-akselin kiinnitys. Kiristin molemmat puolet mutta ääni on ennallaan. Täytynee tutkia sitä takaluukun mahdollisuutta lähemmin... :?
lehtola
"Aero"

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Miten ois tällainen erikoinen ehdotus: oikeanpuoleisen takapenkin alla olevat metalliset osat (saranapalat), jotka löytyy kun nostat istuinosan ylös. Mulla ainakin nuo kolisi ja laitoin sinne kumisuikaleita vähän puristamaan niitä. Loppui äänet.
Matti
lumikki
"Tuplakaasari"

#§%¤&....rkele :!: Naksuu aina vaan enemmän enkä keksi mistä ääni tulee. Pari päivää sitten konttain takapenkillä kun vaimo istui puikoissa. Yritin paikantaa ääntä turhaan. Jostain se tulee oikealta puolelta mutta siinä kaikki. Tietysti vielä se kuului niin harvakseltaan että hommasta ei tule mitään tolkkua. Kaikki aiemmin annetut vihjeet on tarkistettu tuloksetta. Hermo on huonossa kunnossa.

Tuli vielä mieleen että voisko olla oikean takaiskarin yläkiinnitys löysällä? Ääni todella kuului paljon harvemmin ja vaimeampana kun olin itse takapenkillä. Jos tossa vaihtoehdossa on mitään järkeä niin miten asian voisi tarkistaa? Kontin puolelta siihen ei ilmeisesti pääse käsiksi.

Kohta tarvin jo lääkitystä... :evil:
Psychocowboy
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Nimenomaan takakontin kautta pääsee käsiksi takaiskarin yläkiinnitykseen. Jos ei ole aiemmin vahdettu niin siellä näkyy pienet "luukut" toppauksessa lokasuojien kohdalla, jotka täytyy puukolla leikata uria pitkin ja siellä allahan se iskarin pää näkyy.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Hook
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hook »

Katsoppa tuo iskarin yläkkiinnitys ja kumit. On tietty mahdollista, että jos kumi on huonossa kunnossa, niin iskarin yläpään ruoto kolahtaisikoriin tms... Iskarin yläpäät ei noissa ole ruosteessa (korin sisäpuolella) mutta hommaa helpottaa soikio työkalu, jolla saa pidettyä iskarin ruodon päästä kunnolla kiinni, kun yläpään mutteria pyörittää. 6..7mm kita on usein hieman heppoinen.
(Iskarityökalusetti maksaa noin 5 euroa esim. biltemassa)

Nurkassahan ei ole kun nuo 3 kumiosaa, eli iskarin ylä&alapää ja korin pusla. Eihän mikään tavara kolahtele vararengas kotelossa tms..?
Kai itse iskarikin voi olla vialla, mutta aika harvinaista..

.. Ja iskarin irroitusluukkuja ei ole pakko repiä puukolla auki, jos jaksaa pikkaisen irroitella verhoilua, kuten kaijuttimen ritilät&kehikot... jolloin pääsee verhoilun välistä iskarin yläpäihin käsiksi.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
lumikki
"Tuplakaasari"

Joo ne "luukut" kontin verhoilussa on korkkaamatta. Kun tunkkasin renkaanvaihdon yhteydessä peräpään ylös niin huomasin että molemmin puolin on takaiskarin varsi vähän öljyinen. Ala-asennossa ei huomannut mitään mutta kun iskari oli venyneenä täyteen mittaansa niin varren yläpäässä näkyi oljyä molemmissa. Nyt on 120tkm mittarissa. Olisko aika vaihtaa iskarit uusiin? Nykyiset on varmaan orkkikset ja näinä päivinä 4v vanhat.
Sammy 9-3
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Sammy 9-3 »

Varmaan kannattaisi jo vaihtaa. Mulla meni toinen takaiskari jo kun mittarissa 64tkm.
Saab 9-3 2.0t sport business -00
koistha
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja koistha »

Sammy 9-3 kirjoitti:Varmaan kannattaisi jo vaihtaa. Mulla meni toinen takaiskari jo kun mittarissa 64tkm.
Kauanhan teillä on nuo iskarit kestäneen. Mulla meni 01-mallin 9-3:sta orkkisiskareita seuraavasti:
- tuli tehtaalta viallisilla takaiskareilla, vaihto 10 tkm, takuu
- seuraavat takaiskarit vaihdettiin 19tkm, takuu
- ja nekin menivät hieman sököksi, vaihdettiin 40tkm:n kohdalla Monroen iskareiksi
Ne sitten rupesivatkin kestämään. Ainoa ongelma niissä oli se, että kataloki antoi eri tyypit kuin Monroen nettisivuilta Saabin osanumerolla haettuna -> vaihdettiin 45tkm:n kohdalla. Sitten alkoi kestämään.
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Psychocowboy
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

lumikki kirjoitti:Joo ne "luukut" kontin verhoilussa on korkkaamatta. Kun tunkkasin renkaanvaihdon yhteydessä peräpään ylös niin huomasin että molemmin puolin on takaiskarin varsi vähän öljyinen. Ala-asennossa ei huomannut mitään mutta kun iskari oli venyneenä täyteen mittaansa niin varren yläpäässä näkyi oljyä molemmissa. Nyt on 120tkm mittarissa. Olisko aika vaihtaa iskarit uusiin? Nykyiset on varmaan orkkikset ja näinä päivinä 4v vanhat.
Mulla 95 tkm ja molemmat vuoti. Iskarin saa muuten vaihdettua ainakin vakioalustalla rengasta irrottamatta ja autoa nostamatta :D . Jos vakiona meinaat pitää niin suosittelen Monroen Reflexiä. Orginaaleja ei kannata laittaa. Itse juuri keväällä vaihdoin ko kalusteet.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin