95 Griffin 3.0V6T sammuu jarrutuksissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: 95 Griffin 3.0V6T sammuu jarrutuksissa

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

MMK kirjoitti:Korjauksen jälkeen tyhjäkäynti oli hieman epätasaista alkuun ja heti seuraavana päivänä auto sammui jattutustilanteissa kolmasti alle 3 km kaupunkimatkalla.
Onko auto automaatti? Jos ei niin auto ilmeisesti sammuu jarrutettaessa kun painat kytkinpolkimen pohjaan?

Mulla oli samanlaiset oireet moottorissa kun ABS:n anturi oli rikki koska ABS:ien ollessa pois päältä moottorin ohjaus menee jonkinlaiseen "turvamoodiin". Silloin autossa ei ollut tyhjäkäyntiä moottorijarrutuksen jälkeen eikä auto ahtanut peruspaineita kovemmin kiihdytettäessä. Kovin mukavaahan se ei ollut tulla risteyksiin ilman jarru ja ohjaustehostinta mutta pienellä ennakoinnilla siitä selviää.

Mietinpä vaan olisko sulla jostain syystä mennyt sama moodi päälle kun oireet kuulostavat niin tutuilta. Mulla vikaan liittyi moottorijarrutuksissa kasvanut alipaine joka mittarin mukaan oli 0,9bar kun normaalisti alipaine on n. 0,8-0,85bar. Jos saat jostain ahtomittarin kytkettyä autoon niin katso mitä lukemia näyttää.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

On automaatti, tietääkseni kutoskoneista ei ole tehty manuaalilaatikolla.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
MMK
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 07:29

Viesti Kirjoittaja MMK »

Automaattilaatikko Griffinissäni on. Sen takiahan nämä sammumiset olivat niin ikäviä. Ei voinut mitenkään kytkimen ja kaasun kanssa pelata sammumisen estämiseksi.



No, asiaan, eli auton tilanteeseen:


MetroAutosta ilmoitettiin tänään tekstiviestillä, että auto on valmis haettavaksi. Puhelimessa alunperin minulle ilmoitettiin siis n. 500e hinta, joka seuraavassa puhelussa olikin n. 800e. Pyysin huoltomiestä toistamaan kaiken todistajalle, ettei toistamiseen vedota siihen, että "olen varmaankin kuullut väärin". Tiskillä hinta olikin sitten yli 1100e! Melkoinen yllätys. Mukana oli isäni kyytimiehenä ja puheluiden todistaja. Pienen meteli asiasta nousi ja tiskin takana ollut henkilö tinki hinnan lopulta 663 euroon. Tähän myönnyin ja tämän maksoin. Hän kuitenkin muisti mainita, että edes se 1100e ei ollut kuin 1/3 todellisesta laskusta, jos olisi työtunnit oikeasti laskutettu. Tiedä siitä sitten. Sanoivat testanneensa autoa todella huolellisesti ja koeajaneensa urakalla. n. 300 km taisi
mittariin tulla, joten ilmeisesti puhuivat testiajojen suhteen täysin totta.

Nyt auto vaikuttaa toimivan. Heinäkuun lopusta alkaen autoon on nyt sijoitettu (pennit pyöristetty): 977e (perushuolto + takapyörien tukipuslien vaihto + pyyhkijät) + 400e (sytytyskasetti) + 15e (käytetty vilkun muovikoppa) + 663e (imusarjan tiiviste + ilmamassamittari). Yhteensä reilut 2000e siis. Jos en olisi vaatinut alennuksia, vaan olisin maksanut pyydetyt hinnat, olisi kustannuksia tullut 2635e. Jos tähän lisäisi vielä vilkun hinnan MetroAutossa (osa n. 70e + työ) oltaisiin selvästi 2700e paremmalla puolella. Korostan, että auto oli käytännössä ajokelvoton heinäkuun lopusta 21.9. saakka, eli lähes 2 kk!

Tinkaaminen siis kannatti, vaikka onhan 2000e iso mälli rahaa sekin. Nyt auto on kuitenkin yksi tutkituimpia Griffineitä, jossa kaiken pitäisi vihdoinkin olla kunnossa. Auto on taktisilta osin uudelleen maalattu, tuulilasi vaihdettu (kivenhakkaumat ym. kuluminen), pakoputkisto laitettu, Jakopään remmi vaihdettu, jarruissa palat sekä levyt vaihdettu, pyörien tukipuslat vaihdettu, uusi akku, uudet Saabin pyyhkijät, uudet tulpat jne. Sisältä kaikki kunnossa, ei nitise tms.


Seuraavaksi tarkoitus alkaa selvittämään, miten tämän auton saisi kaupaksi. Myyn, jos saan siitä siedettävän hinnan. Tällöin en ota tilalle toistaiseksi mitään autoa, vaan pyrin selviämään niin pitkään kuin mahdollista kokonaan ilman autoa.

Kiitän palstalaisia avusta. Kommentit paineentasausletkun vuodosta ehkä auttoivat huollossa suuntaamaan ajatuksia oikeille urille, vaikka letkut itsessään olivatkin täysin kunnossa.
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

MMK kirjoitti:
Seuraavaksi tarkoitus alkaa selvittämään, miten tämän auton saisi kaupaksi. Myyn, jos saan siitä siedettävän hinnan.
Hieno juttu kun auto toimii taas :lol: . Sen käyttöarvo on suurempi kun raha-arvo, kyllä se varmasti menee kaupaksi jos hinta on oikea.

T. Georgios
Griffin#01
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Griffin#01 »

Pitkä ja kallis projekti sinulla oli. Sinuahan tämä ei lohduta, mutta tällä foorumilla ollaan taas yhtä asiaa tietävämpiä. Kiitos kun olet kertonut asian etenemisestä.

Tulipa mieleeni (automaateista kun ei ole paljon kokemusta) että mikä on turvallisin tapa toimia ajatellen automaattivaihteistoa, jos esim satasen vauhdissa auto ottaa ja sammuu?
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

No jos se kaara nyt toimii, niin eihän nyt kannata myydä kun voi itsekkin kyydistä nautiskella :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mikä siinä nyt sitten lopulta oli ja mitä kaikkia osia siihen vaihdettiin?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MMK
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 07:29

Viesti Kirjoittaja MMK »

Kyllähän se tuossa edellisessä viestissäni oli, mitä vaihdettiin, mutta listaan nyt tähän vielä lyhyesti.

Ennen vikaa: Perushuolto + takapyörien tukipuslat + pyyhkijät (977e).

Tämän jälkeen vika ilmeni

Korjaus 1: Sytytyskasetti vaihdettiin, maksoin 400e (ovh 450e)

Korjaus 2: Tulpat vaihdettiin ja autoa käytiin läpi

Korjaus 3: Imusarjan tiivisteen vaihto

Korjaus 4: Ilmamassamittarin vaihto (3+4 yhteensä 663e, ovh 1100e)

tinkaamalla säästin siis n. 500e.

Lisäksi samaan aikaan vasen vilkku irtosi yllättäen. :) Se maksoi 15e.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

vaihdettiinko sytkäkasetti eri aikaan kuin imusarjan tiiviste ja ilmamassamittari?

Eäilyttävää, että kaikissa okolmessa olisi vikaa yhtä aikaa. Toivottavasti sait ne vanhat sytkäkasetit edes ittelesi pientä testausta varten.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MMK
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 07:29

Griffin toimii edelleen

Viesti Kirjoittaja MMK »

Peinulle: Sytkäkasetti vaihdettiin ensimmäisenä, vasta sitten muut toimenpiteet.

Tiedoksi saabisteille sammuilevan Griffinin nykytilanteesta.

Auto on nyt toiminut moitteetta siitä asti, kun sen lopulta takaisin sain syyskuussa. Katsastuksessa marraskuun alussa meni loistavasti läpi. Pyysin katsastajalta erityistarkkaa syyniä siltä varalta, että huolossa olisi vielä jotain jätetty tekemättä/mokattu. Pakokaasumittauksessa kuulemma todella erinomaiset arvot. Alkavat vähitellen syksyn tapahtumat unohtua.

Autoa olen myynyt passiivisesti, eli tiedot on jätetty muutamaan autoliikkeeseen, mutta eipä se tietenkään kaupaksi ole mennyt tällä tavalla, enkä enää ole niin myymisestä kiinnostunutkaan, ellei joku erikseen ala "hyvää hintaa" tarjoamaan. Olen nyt taas ollut kohtalaisen tyytyväinen tuon katsastuksen jälkeen. Kelpaahan sitä hyvässä maalissa/kunnossa olevalla Griffinillä ajella.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

toivottavasti tilanne pysyy nykyisellään mahdollisimman pitkään. Ikävä kun tuollaiset ikävät tapahtumat himmentävät nautintoa ja epäilys kaivaa jatkuvasti takaraivossa. Onnellisia kilometrejä ökyautolla! :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Onnittelut minultakin! 8) Griffin on hieno auto, silloin kun se toimii niin kuin pitääkin! :wink: :wink:
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Re: Griffin toimii edelleen

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

MMK kirjoitti:Tiedoksi saabisteille sammuilevan Griffinin nykytilanteesta.
Auto on nyt toiminut moitteetta...

Autoa olen myynyt passiivisesti, eli tiedot on jätetty muutamaan autoliikkeeseen, mutta eipä se tietenkään kaupaksi ole mennyt tällä tavalla, enkä enää ole niin myymisestä kiinnostunutkaan, ellei joku erikseen ala "hyvää hintaa" tarjoamaan. Olen nyt taas ollut kohtalaisen tyytyväinen tuon katsastuksen jälkeen. Kelpaahan sitä hyvässä maalissa/kunnossa olevalla Griffinillä ajella.
Hieno juttu kun auto taas toimii hyvin :D . Ei näitä kannatta myydä, näitä kannattaa ostaa käytettynä. Itketään sitten yhdessä kun paastoarvojen mukaiset vuosimaksut tulevat, hyvässä seurassa 2.3T aut omistajat.

Muuten, löysin varusteen joka on vain V6:lla. Se on taukolämmitin.

T. Georgios
Vastaa Viestiin