900c positiivinen yllätys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

900c positiivinen yllätys

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Menin eilen ja ostaa pamautin-88 900:sen C:n.Olen jotenkin tuntenut inhoa noita kaasarimalleja kohtaan mutta hetken mielijohteesta ostin moisen kun oli ovia se ainoa oikea määrä eli 3kappaletta.Olen nyt sitten ajellut tolla 3 saturaista ja täytyy myöntaa että olen tainnut pitää noita liian pappoina.Tosin itelläkin ikää yli 30 vuotta joten pappa se minäkin..
Mielestäni tuo kulki yllättävän hyvin kun mittariin sain yli 170 kmh.Kierroksista mulla ei ole mitään hajua mutta vaihde oli 5:nen.Onhan tuo laiska kuin mikä tuohon mun piristettyyn ässään verrattuna mutta eiköhän tuolla talven pärjää.Ostin tän viininpunaisen kaasarin ihan vaan säästelläkseni tuota S:ää talviajolta.Tosin pidän senkin tietysti rajoitetussa 1krt viikossa talviajossa.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Täytynee onnitella uudesta hankinnasta, kun sellainen on täällä tapana 8) , ja itsellänikin on tuollainen samanikäinen käyttöpelinä. Sinänsä oivallinen konstruktio, että noita taitaa nykyäänkin saada varsin edullisesti kuntoon nähden, kun eivät taida halutummasta päästä olla. Eikä tosiaan ole mikään raketti, mutta kyllä kaasarillakin maantiellä ehtii, jos suunnittelee ohitusmanööverit huolella, eikä kuvittele liikoja. :wink: Luvattiinhan 900c:lle muistaakseni peräti jotain 160km/h huippuja, joten eiköhän tuossa ole ns. tehot tallella. 8)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Onnea hankinnalle, itsellänikin oli toisena Saabina punainen 3d 900c vuodelta '88, hieno ja mukava peli. :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Scania
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 09:10
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Scania »

Onnea hankinnasta! Kaasarit ne vasta kunnon pelejä onkin. Ja mihinkäs hittoon tässä on kiire 8)
Homo Saabiens
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Scania kirjoitti:Onnea hankinnasta! Kaasarit ne vasta kunnon pelejä onkin. Ja mihinkäs hittoon tässä on kiire 8)
Juu,töissäkin kerkeää yhdistelmällä ihan hyvin vaikka vauhti rajoitetaan 88 km/h.Yhdistelmän jälkeen kun istuu C:n rattiin niin sehän tuntuu sportilta. :D
Ainoa mikä tuossa autossa nyt harmittaa on että joku mielipuoli on laittanut siihen finlandia kattoikkunan.Kattoverhoilu roikkuu kuten tapana on ja mulla olisi varaosaautossa hyvä verhoilu mutta eipä kiinnosta ruveta kikkailemaan ton luukun takia.Täytyy pistää neuloja tai jotain.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Sen verran täytyy lytätä karburaattoria että onhan se laiska. Omaani
luulin vialliseksi ku tuntu ettei kiihy eikä kulje sitten millään. Menin sitte
isännäle itkemään kun se käsittää jotain nuista pierburkkilaisista. 100
metriä ajoa ja kommentti;"Tämähän on aivan kunnossa" pisti vipinää
moottorivaihtoprojektiin. Nyt pellin alla möyryää 16v ruisku, eikä ollu
etes kovin kauhea savotta vaihtaa :roll: .
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

900c

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

Mulla on täydellinen yksilö saab 900c 89 ei ruostetta missään ja kiihtyy sen minkä mä tarviin ne jolla on kiire ajakoon ohi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :twisted:
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Täytyy myöntää että hyvin on cee vetänyt jos 170km/h kävi mittarissa :D Tehdas lupaa huippunopeudeksi 150km/h ja kiihtyvyys tuossa raketissa on huimat 0-100km/h 20sec. Taitaa loota vaikuttaa.

Oma saavuttaa tuon vielä kevyesti (kokeiltu kerran hiljaisella tieosuudella), mittarissa nyt 320tkm ja risat.

Onnea ostokselle :wink:
#2274
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No itseasiassa sitä myö ihmeteltiin itekkin.Ton kulkupuoli ei mielestäni eroa paljonkaan 8v ruiskusta.täytyypä aamuyöstä kun tulee töistä kotiin kokeilla tuota 0-100kmh kiihtyvyyttä ihan käsikellolla.Eipä se luotettavaa ole mutta suuntaa antavaa kuitenkin.Sutii toi ykkösellä reilusti ja kakkosellakin vielä parkaisee kun oikein kiusaa.Oiskohan tuohon laitettu tiheempi enska?Täytyy jossain vaiheessa viritellä tohon kierroslukumittarí jotta asia selviää.Selvästi kuitenkin tuossa huippunopeus haetaan 5 eikä 4 vaihteella.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikö tehdas sille lupaa 165 huippuja ja oliko runsas 13 sek sataan...

niitä on sekä 6 että 7 enskalla, ilmeisesti ainakin special mallit ovat 7 enskalla, huiput sillä saa 4 vaihteella kun tuolla 6 enskalla saa 5 vaihteella.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

'88 on kutosen ja '89 alkaen seiskan enskalla. Ostin nimittäin itsekin viime viikolla '88 C:n ja ihmettelin sen pirteyttä verrattuna uudempaan. Piti ihan tarkistaa korjaamokirjasta.
Vuosimallille '90 muuten luvataan Muoto ja toiminta-kirjassa 165 km/h ja 14,0 s.
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

Moro

Mites otan selvää et mikä loota 88" kaasaripaholaisesta löytyy!? 4v on kyl!

Tul vaan mieleen kun aikanaan isällä oli ajossa tuo niin se kiihty kumman ripeästi!?

Nii isällä on ajos pollari sabe ja se kiihtyy kyl tarpeeksi! no turbos en ole koskaan istunutkaan saati sitten ajanut! jos nyt ei kaverin 9000TIC:tä oteta huomioon...
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: 900c

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

ruttunen kirjoitti:Mulla on täydellinen yksilö saab 900c 89 ei ruostetta missään ja kiihtyy sen minkä mä tarviin ne jolla on kiire ajakoon ohi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :twisted:
Näin se menee. Yhden kaverin Diisseli Mersun takalasilla oli tarra:
"Vain köyhillä on kiirus" :lol:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No nyt on kiihtyvyyttä hieman mitattu.Eli eilen illalla 12.02 sec,tänään aamulla 2 vetoa toinen selvästi yli 14 sec toinen 13.76.Aamusta oli pirun kostea keli joten ei saanu kunnolla pitoa 1 vaihteella.Mielestäni silti ok arvot,muistaakseni tuulilasi joskus testas ruiskun ja oli päälle 13 sec.Syttykin on tuossa selvästi myöhäsellä kun tankissa on 98:a ja jälkikäyntiä silti esiintyy.

Mielestäni on perusteltua väittää että C mallillakin ehtii hyvin liikenteen seassa,ei tarvi tukkona olla.Kait siinä on tuo keveyskin jonkinmoisessa osassa.
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Paras, edullisin ja vähävikaisin noista klassisista Saabeista käyttöautona. Kaikenlaisia satkuja on ollut, ja kaasarivehkeet ovat aina osoittautuneet huolettomimmiksi.

Nyt on alla kaasari, vaikkakin pystykeula, tehostimella ja neljällä ovella, vailla ruostetta. Huoletonta ja varmaa ajoa, ei voi muuta sanoa. Auto täyttää kuukauden päästä 18 vuotta, haluaisinpa nähdä yhtä varman kulkineen samanikäisistä, esim. muiden merkkien edustajista.

Lämppärin hana, vetoakselin suojakumi ja käsijarruvaijerit ovat olleet varsinaisia vikoja reilun vuoden aikana, muuten on huollettu. Toki tähän oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta ennen hankkimista lämppärin moottori, kaikki konehuoneen alipaine-ym. letkut, kaasarin sisuskalut ja muuta tärkeää. Viimeksi vaihdoin toukokuussa tuulilasinpyyhkimet ja pian pitäisi tehdä perusjutut ennen talvea, öljyt+suodin, ilmansuodatin, virranjakajan kansi+pyörijä, sytytysjohdot ja tulpat.

Kallis elektroniikka ja muut vikaherkät hilanvitkuttimet loistaa poissaolollaan, hyvä niin. Juuri sopivan edullinen peli hankkia ja pitää näin kakkosautona. No, toisen farmarin tarttis, joten joutuuhan tästä kohta luopumaan, mutta siihen asti ollaan tyytyväisiä.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Vastaa Viestiin