Kaasari og900 ei starttaa eikä edes lupaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Kaasari og900 ei starttaa eikä edes lupaa

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Jäin eilen kaasari og900:ni (-89 270tkm) kanssa tien päälle Tampere-Pori välillä.

Auto alkoi 100km/h 5. vaihteella nykiä ja nykiminen jatkui pienemmillä vaihteilla ja nopeuksilla kunnes auto sammui kokonaan.

Sain auton Mouhijärven läheisyydessä olevan Nesteen pihaan. Kone tuntui käyvän normaalia heikommin tyhjäkäynnillä.

Ystävällinen kanssasaabisti tuli auttamaan ja vaihtoi uuden bensansuodattimen autooni, koska aikaisempaa ei oltu vaihdettu tiettävästi vuosiin. Totesimme että bensa tulee mekaaniselta pumpulta ihan OK ja bensanpinta suodattimessa nousee.

Tämän jälkeen auto tuntui toimivan OK, kunnes taas sammui Porin lähellä eikä enää sen jälkeen ole startannut.

Vaimon vanhemmat tulivat hinaamaan automme pois tien päältä.

Olisiko kellään ehdotuksia mikä saattaisi sen että kone ei käy lainkaan eikä edes lupaa? Viimeisen hörähdyksen sain aikaan kun laitoin ryypyn päälle ja koitin käynnistää siten, mutta sekään ei hörähtänyt kuin kerran.

Autoon on viimeaikoina vaihdettu polttoainepumppu ja kaasarin toiminta on tarkastettu. Kaasaria ennen oleva kolmeen letkuun jakava suodatin on nyt ohitettu.

Voisiko vika löytyä :?: :
- tankissa olevasta suodattimesta
- uudesta bensapumpusta
- virranjakajasta
- sähköistä (johdot on ainakin konehuoneessa ihan alkuperäisen näköiset)

Tarkoitukseni olisi saada auto takaisin ajoon appivanhempien pihasta ja voisin vaihtaa kyllä osaa, jos vaan tietäisin mitä vaihtaisi.

Omasta mielestäni autossa ei ole aikaisemmin ollut mitään vikaa joka olisi saattanut kehittyä nyt tällaiseksi, eli vika tuntuu täysin äkkikuolemalta.
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Ainiin valot ym. pelaa ihan ok, eli virtalukossa ei ilmeisesti oo mitään.
vph2
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: La Touko 17, 2003 10:56

koneen tai laturin maadutus

Viesti Kirjoittaja vph2 »

mulla oli muutama vuos sitte vähän samanlainen oireyhtymä,mut oli 900i. Silloin laturin maadutus piuha poikki joka silloin tällöin sai kontaktia ja tietenkin pitkällä matkalla auto hyytyii samalla tavalla...autosähkäri osui paikalle ja tunsi vian laittoi uuden maadoitus piuhan ja vähän apuvirtaa ja taas mentiin.....kyseessä voi tietenkin olla lataus säädin laturista tai itse akku.....että tällanen tapaus.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

no sitähän

Viesti Kirjoittaja mestari »

voisi alkaa ns. alkuselvittelyistä eli tuleeko kipinää tulpalle?,tuleeko suurjännitepuolelta kipinää jakajan kanteen?
voit ruikata kaasarista sisään manuaalisesti bensaa sellasella lääkeruiskulla,jos hörähtää,tarkkaile bensapuolta jos ei niin bensansaannissa ei ole vikaa. olikohan tulpat kuinka vanhat?
tarkasta vielä kaasarin kalvon eheys.
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Tsekkasin kaasarin, karstainen mutta muuten OK.

Revin sitten varmuuden vuoksi bensapumpun irti ja aloin käsin pumppaamaan sillä. Lähti käymään.

Kurkin sinne pumpun reikään ja holkki ja käyttötanko näytti olevan OK.

No otin kärkipihdit, revin holkin irti käyttötangosta ja huomasin että holkin käyttötangon puoleisesta päästä puuttui pala. Ilmeisesti se käänsi holkin aina ajossa väärään asentoon.

Tein vaimon isän kanssa uuden holkin kupariputkesta ja ainakin auto tuntuu nyt pelaavan OK.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kaasari og900 ei starttaa eikä edes lupaa

Viesti Kirjoittaja okaalto »

saab900c kirjoitti: Kaasaria ennen oleva kolmeen letkuun jakava suodatin on nyt ohitettu.
Tämä "suodatin" on ilmeisesti ns. vapour trap, musta mötikkä just ennen kaasaria: letku sisään pumpulta & kaksi ulos, toinen tankkiin, toinen kaasariin. Sen tarkoitus on käsittääkseni eliminoida ilmakuplien tms. vaahtoamisen aiheuttamat ongelmat kaasarissa. Kaiketi ihan tarpeellinen vekotin, tosin mulla ei ole kokemusta tuleeko sen puuttumisesta todellisia ongelmia ja missä tilanteissa. On kai sekin mahdollista, että tuo voisi olla tukossa, tms, ja aiheuttaa siksi ongelmia.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mie poistin aikanaan kans koko jutskan saabistani 86 kaasari peli t-haara siihen paikalleen vaan ja 3v ajoa ei mitään vaikutusta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jäitte kuitenkin tien päälle, voi harmi :(

Toivottavasti nyt toimii, ja tuleepahan ainakin puhdasta bensiiniä, kun on uusi suodatin.

Terveisin auttava Saabisti. 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Aaaarggggg!!!

Äläkää ottako sitä "vapor trappia" pois käytöstä, sen kuuluu olla siellä ennen kaasaria bensakierrossa, eikä se mitään siellä todellakaan haittaa, eikä se toimi suodattimena ja siten tukkeudu. Ongelmia voi tulla bensan höyrystyessä tavallista enemmän putkistossa ja tuon motikan tehtävänä on estää kuplimisen pääsy kaasuttimen kohokammioon.

Tuo kakominen ja sammuminen voi myös johtua siitä että HALL-anturi virranjakajassa pätkii, tai tarkemmin sanottuna sen johtimet jotka ajan myötä kulahtavat liikkeessä ja varsinkin silloin jos jakaja saa öljyä.

Laitampa vielä tämän oman episodin kertauksena esille:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=36

Meni hieman aikaa hakiessa sitä oikeaa vikaa kun auto sammuili satunnaisesti. Tekstistä puuttuu episodi jossa auto ei kerran lähtenytkään sammumisen jälkeen käyntiin vaan lupasi ja lupasi.
#2274
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

HM kirjoitti:Aaaarggggg!!!

Äläkää ottako sitä "vapor trappia" pois käytöstä
Okei, okei. Pistän letkut takasin heti huomenna.

Oltiin puhelimella yhteydessä yhteen saab-korjaajaan, joka oli sitä mieltä että se muoviholkki hajoaa lähes 100% varmuudella kun vaihtaa uuden pumpun, jos ei ole jo siihen mennessä hajonnut.

Jotenkin tuntui pumppua asennettaessa että uuden pumpun jousi on tehokkaampi kuin aiemman, että ehkäpä sekin vaikutti.

Tästä reissusta jäi sellainen fiilis, että nyt vaihtaisin mielellään kaiken mahdollisen helposti vaihdettavan konehuoneesseen, jotta pystyisi välttämään vastaavanlaisen äkkikuoleman.

Onko esim. puola tms. sellaisia osia jotka kannattaisi vaihtaa varmuuden vuoksi?
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Jep. Sen mötikän ku poistaa niin bensa höyrystyy lämpimänä kun sammuttaa ja ei tahdo lähtä käyntiin sit.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

HM kirjoitti:Aaaarggggg!!!

Äläkää ottako sitä "vapor trappia" pois käytöstä, sen kuuluu olla siellä ennen kaasaria bensakierrossa, eikä se mitään siellä todellakaan haittaa, eikä se toimi suodattimena ja siten tukkeudu. Ongelmia voi tulla bensan höyrystyessä tavallista enemmän putkistossa ja tuon motikan tehtävänä on estää kuplimisen pääsy kaasuttimen kohokammioon.
Aina oppii uutta, luulin, että tuossa on suodatusominaisuus :oops:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Niin luulin minäkin ja purin sen ku särkyi letkuliitos , kokeilin ilman mut ei tahtonut lähtä käyntiin lämpimänä.
Sit kyselin uutta mut ei löytyny , kunnes purku satkusta löytyi.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Auttaisiko tuollainen jälkiasennettuna edellämainittuun ongelmaan esim. tupliksessa, vai päteekö se tuohon pierburgin kaasariin?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Sitähän vois tosiaankin kokeilla.
Vastaa Viestiin