Vesijäädytetty turbo ilman vettä?
Vesijäädytetty turbo ilman vettä?
Tarkoitus vaihtaa -85 turbosatkuun ahdin.
Irrallaan odottaa TE05, joka on vesijäähdytteinen.
Mitäs turbo tykkää, jos en kytke vesiliitäntöja ollenkaan?
( kun autossa niitä ei ole. )
Lasse Peltola
Irrallaan odottaa TE05, joka on vesijäähdytteinen.
Mitäs turbo tykkää, jos en kytke vesiliitäntöja ollenkaan?
( kun autossa niitä ei ole. )
Lasse Peltola
Omaani tein muutoksen uuden ahtimen vuoksi. Vesi jäähdyttimen alaletkun etuosasta. Kumiletkun sisähalkaisijaa vastaavaan teräs putkeen pikku reikä kylkeen johon ohuempi putkilähtö hitsattiin. Kumiletku poikki ja teräspätkä väliin.
Vesi menee taas termarin kylkeen. Katso kohta uudemmista satkuista. Luulisin, että onnistuis vain porata-->jengata, ellei ole vain tulpattu. Omassa asia korjaantui toisella, muista syistä vaihdettavalla kannella.
Järjestely vastaa uudempien satkujen vastaavaa. Mietinnässä on josko muuttais vielä siten, että vesi tulis suoraan vesipumpulta, kuten (ainakin osassa) tonnareissa.
Vesi menee taas termarin kylkeen. Katso kohta uudemmista satkuista. Luulisin, että onnistuis vain porata-->jengata, ellei ole vain tulpattu. Omassa asia korjaantui toisella, muista syistä vaihdettavalla kannella.
Järjestely vastaa uudempien satkujen vastaavaa. Mietinnässä on josko muuttais vielä siten, että vesi tulis suoraan vesipumpulta, kuten (ainakin osassa) tonnareissa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Jaa millä perusteella ei tykkää? Ei noissa vanhemmissa puhaltimissa ollu koko vesijäähyä. Kyllä se siellä toimii ihan kuten muutenkin, aina tietysti parempi jos sen vesijäähyn laittaa. Hauraampi lämpökurmitus kesto tuossa vesi tilalla varustetussa on mutta alkulämmitys ja loppu viielennys pidempänä niin toimii. Ainakin mulla on ollut kahdessa kulkineessa noin vähän aikaa kunnes sain laitettua nuo vesi letkut.xjford kirjoitti:ei tykkää. mut niiden tekoon ei kauaa men
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Empiirisiä kokemuksia ei ole edes lyhyeltä ajalta, mutta verratessani vanhaa öljy-T03:sta ja "uutta" vesi-TD04:sta niin oli selkeä erö öljykanaven koossa.V-M kirjoitti:Jaa millä perusteella ei tykkää? Ei noissa vanhemmissa puhaltimissa ollu koko vesijäähyä. Kyllä se siellä toimii ihan kuten muutenkin, aina tietysti parempi jos sen vesijäähyn laittaa. Hauraampi lämpökurmitus kesto tuossa vesi tilalla varustetussa on mutta alkulämmitys ja loppu viielennys pidempänä niin toimii. Ainakin mulla on ollut kahdessa kulkineessa noin vähän aikaa kunnes sain laitettua nuo vesi letkut.
V-M
Mikäli ymmärsin oikein niin et sinäkään V-M suositellut "todelliseen" käyttöön ilman vetta vaikka periaatteessa voikin ajaa?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Jep, ei "todelliseen" käyttöön ilman vettä. Omiin vehkeisiin vain noiden letkujen rakentelu oli hieman haastavampi operaatio ja ajamaan piti päästä. Mutta eipä noihin mitään vikaa tullut, ainakaan toiminnan mukaan. Laakereita ja välyksiä en tietty mittailut muutenkuin käsi tuntumalla ja siinä ei tullut huomattua eroja.tema kirjoitti:Empiirisiä kokemuksia ei ole edes lyhyeltä ajalta, mutta verratessani vanhaa öljy-T03:sta ja "uutta" vesi-TD04:sta niin oli selkeä erö öljykanaven koossa.V-M kirjoitti:Jaa millä perusteella ei tykkää? Ei noissa vanhemmissa puhaltimissa ollu koko vesijäähyä. Kyllä se siellä toimii ihan kuten muutenkin, aina tietysti parempi jos sen vesijäähyn laittaa. Hauraampi lämpökurmitus kesto tuossa vesi tilalla varustetussa on mutta alkulämmitys ja loppu viielennys pidempänä niin toimii. Ainakin mulla on ollut kahdessa kulkineessa noin vähän aikaa kunnes sain laitettua nuo vesi letkut.
V-M
Mikäli ymmärsin oikein niin et sinäkään V-M suositellut "todelliseen" käyttöön ilman vetta vaikka periaatteessa voikin ajaa?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Mitsun turboista en ota kantaa, mutta esim vesijäähdytettyjä Garretteja on käytetty sekä kadulla että myös KILPAKÄYTÖSSÄ ilman vettä, ja ilman mitään ongemia.
Toki katukäyttöönkin mä laittaisin vesijäähdytetyn, pitää lämpötilat tasaisempana (V-M:n mainitsemat jäähdytykset yms.) jne.
Tosin esim tohon mun turbokajakkiin tulee vain öljyjäähdytetty, kuten on kilpurissakin (kummatkin siis T03:ia)...
Toki katukäyttöönkin mä laittaisin vesijäähdytetyn, pitää lämpötilat tasaisempana (V-M:n mainitsemat jäähdytykset yms.) jne.
Tosin esim tohon mun turbokajakkiin tulee vain öljyjäähdytetty, kuten on kilpurissakin (kummatkin siis T03:ia)...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Onko jollakulla mahdollisuutta verrata vesi ja öljy T03sia öljykanavien osalta?kallejh kirjoitti:Mitsun turboista en ota kantaa, mutta esim vesijäähdytettyjä Garretteja on käytetty sekä kadulla että myös KILPAKÄYTÖSSÄ ilman vettä, ja ilman mitään ongemia.
Toki katukäyttöönkin mä laittaisin vesijäähdytetyn, pitää lämpötilat tasaisempana (V-M:n mainitsemat jäähdytykset yms.) jne.
Tosin esim tohon mun turbokajakkiin tulee vain öljyjäähdytetty, kuten on kilpurissakin (kummatkin siis T03:ia)...
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
On molempia on purettuna useita, muistelen että öljy osiot ovat yhtä isot molemissa. "Runkoon" on tehty tila vedelle kasvattamalla rungon kokoa. Mutta tarkistan asian, kuvia tuosta on vaikee ottaa kun ei ole sitä "letku" kameraatema kirjoitti:Onko jollakulla mahdollisuutta verrata vesi ja öljy T03sia öljykanavien osalta?kallejh kirjoitti:Mitsun turboista en ota kantaa, mutta esim vesijäähdytettyjä Garretteja on käytetty sekä kadulla että myös KILPAKÄYTÖSSÄ ilman vettä, ja ilman mitään ongemia.
Toki katukäyttöönkin mä laittaisin vesijäähdytetyn, pitää lämpötilat tasaisempana (V-M:n mainitsemat jäähdytykset yms.) jne.
Tosin esim tohon mun turbokajakkiin tulee vain öljyjäähdytetty, kuten on kilpurissakin (kummatkin siis T03:ia)...

No joo... poljin mäkin kyllä ihan surutta ilman vesiä

Mulla on vain Garretteja ja KKK. Ei yhtään mitsua.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Eikös vedenkierto mene toisinpäin, tulee kannesta ja menee alavesiletkulle. Tai sitten mä sain väärät ohjeet. Mutta samahan se, vesi kiertaa kuitenkin ja veden kiertosuunnallahan ei ole turbossa väliä (?).tema kirjoitti:Omaani tein muutoksen uuden ahtimen vuoksi. Vesi jäähdyttimen alaletkun etuosasta. Kumiletkun sisähalkaisijaa vastaavaan teräs putkeen pikku reikä kylkeen johon ohuempi putkilähtö hitsattiin. Kumiletku poikki ja teräspätkä väliin.
Vesi menee taas termarin kylkeen. Katso kohta uudemmista satkuista. Luulisin, että onnistuis vain porata-->jengata, ellei ole vain tulpattu. Omassa asia korjaantui toisella, muista syistä vaihdettavalla kannella.
.
Jos satkusta puhutaan:
Kannessahan on valmis lähtö siinä termarin vierestä mihin saa hyvin banjon teräspunosletkulla (samasta lähdöstä otetaan vesi vakionakin). Ja alavesiletkuksi vesijäähdytetyn turbollisen satkun letku missä haara ennen syyläriä jossa 10cm 8mm letkua (tai sitten tekee haaran tosiaan itse). Hydrauliikkaliikkestä tähän teräspunosletku, toisessa päässä banjo, toisessa letkuliitin.
Jep. Noin mäkin sen järkeilin, mutta muistaakseni jostain luin kuten tuossa kirjoitin. Tätä seikkaa puoltaa myös se että vesi(oletettavasti)lähtö on tonnarissa pumpulla, mutta toinen letku menee edelleen kanteen. Kuinkakohan ton vois testata, kun ei partikkeleja viittis nesteeseen lisätä. Johonkin läpinäkyvään putkeen vois laittaa jonkin langan sisäpinnalle ja pätkä väliin.f-19 kirjoitti:Eikös vedenkierto mene toisinpäin, tulee kannesta ja menee alavesiletkulle. Tai sitten mä sain väärät ohjeet. Mutta samahan se, vesi kiertaa kuitenkin ja veden kiertosuunnallahan ei ole turbossa väliä (?).
Mä ostin vaan liitännät ja letkuklemmareilla+kumiletkulla tein. Tuli halvemmaks ja helpommaks. Eihän vesi puolella ole kova paine.Jos satkusta puhutaan:
Kannessahan on valmis lähtö siinä termarin vierestä mihin saa hyvin banjon teräspunosletkulla (samasta lähdöstä otetaan vesi vakionakin). Ja alavesiletkuksi vesijäähdytetyn turbollisen satkun letku missä haara ennen syyläriä jossa 10cm 8mm letkua (tai sitten tekee haaran tosiaan itse). Hydrauliikkaliikkestä tähän teräspunosletku, toisessa päässä banjo, toisessa letkuliitin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Eli nollakolmosen kohdalla ei olis niin kriittistä. Toisaalta ei pätene välttämättä uudempiin samalla lailla?V-M kirjoitti:On molempia on purettuna useita, muistelen että öljy osiot ovat yhtä isot molemissa. "Runkoon" on tehty tila vedelle kasvattamalla rungon kokoa. Mutta tarkistan asian, kuvia tuosta on vaikee ottaa kun ei ole sitä "letku" kameraaMutta kyllähän se on selvää kun on tuollainnen valu jossa on tuo erillinen öljykanava ja ontelo ympärillä että lämmön vaikutukset kohdistuu ohuempaan metalli kerrokseen kuin tuossa kokonaan valetussa (pelkkä öljy jäähy).
No joo... poljin mäkin kyllä ihan surutta ilman vesiäjäähdyttelin kyllä sitten pitempää.
Mulla on vain Garretteja ja KKK. Ei yhtään mitsua.
V-M
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84