Vesijäädytetty turbo ilman vettä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
peltla
"Turbo"

Vesijäädytetty turbo ilman vettä?

Viesti Kirjoittaja peltla »

Tarkoitus vaihtaa -85 turbosatkuun ahdin.
Irrallaan odottaa TE05, joka on vesijäähdytteinen.
Mitäs turbo tykkää, jos en kytke vesiliitäntöja ollenkaan?
( kun autossa niitä ei ole. )

Lasse Peltola
xjford
"Aero"

Viesti Kirjoittaja xjford »

ei tykkää. mut niiden tekoon ei kauaa men
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
tema
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja tema »

Omaani tein muutoksen uuden ahtimen vuoksi. Vesi jäähdyttimen alaletkun etuosasta. Kumiletkun sisähalkaisijaa vastaavaan teräs putkeen pikku reikä kylkeen johon ohuempi putkilähtö hitsattiin. Kumiletku poikki ja teräspätkä väliin.

Vesi menee taas termarin kylkeen. Katso kohta uudemmista satkuista. Luulisin, että onnistuis vain porata-->jengata, ellei ole vain tulpattu. Omassa asia korjaantui toisella, muista syistä vaihdettavalla kannella.

Järjestely vastaa uudempien satkujen vastaavaa. Mietinnässä on josko muuttais vielä siten, että vesi tulis suoraan vesipumpulta, kuten (ainakin osassa) tonnareissa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
peltla
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja peltla »

Turbossa vesiliitännät ovat jollakin ? kierteellä.
Toinen ulkokierre, ja toinen sisäkierre.
Mistäs tämmöset letkunipat löytyisi?
Onko jollakin myydä?
900T16
"Aero"

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Hydrauliikkafirmasta.
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

xjford kirjoitti:ei tykkää. mut niiden tekoon ei kauaa men
Jaa millä perusteella ei tykkää? Ei noissa vanhemmissa puhaltimissa ollu koko vesijäähyä. Kyllä se siellä toimii ihan kuten muutenkin, aina tietysti parempi jos sen vesijäähyn laittaa. Hauraampi lämpökurmitus kesto tuossa vesi tilalla varustetussa on mutta alkulämmitys ja loppu viielennys pidempänä niin toimii. Ainakin mulla on ollut kahdessa kulkineessa noin vähän aikaa kunnes sain laitettua nuo vesi letkut.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
tema
"Hirsch"

V-M kirjoitti:Jaa millä perusteella ei tykkää? Ei noissa vanhemmissa puhaltimissa ollu koko vesijäähyä. Kyllä se siellä toimii ihan kuten muutenkin, aina tietysti parempi jos sen vesijäähyn laittaa. Hauraampi lämpökurmitus kesto tuossa vesi tilalla varustetussa on mutta alkulämmitys ja loppu viielennys pidempänä niin toimii. Ainakin mulla on ollut kahdessa kulkineessa noin vähän aikaa kunnes sain laitettua nuo vesi letkut.

V-M
Empiirisiä kokemuksia ei ole edes lyhyeltä ajalta, mutta verratessani vanhaa öljy-T03:sta ja "uutta" vesi-TD04:sta niin oli selkeä erö öljykanaven koossa.

Mikäli ymmärsin oikein niin et sinäkään V-M suositellut "todelliseen" käyttöön ilman vetta vaikka periaatteessa voikin ajaa?
Teemu Malinen
Outback XT -05
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

tema kirjoitti:
V-M kirjoitti:Jaa millä perusteella ei tykkää? Ei noissa vanhemmissa puhaltimissa ollu koko vesijäähyä. Kyllä se siellä toimii ihan kuten muutenkin, aina tietysti parempi jos sen vesijäähyn laittaa. Hauraampi lämpökurmitus kesto tuossa vesi tilalla varustetussa on mutta alkulämmitys ja loppu viielennys pidempänä niin toimii. Ainakin mulla on ollut kahdessa kulkineessa noin vähän aikaa kunnes sain laitettua nuo vesi letkut.

V-M
Empiirisiä kokemuksia ei ole edes lyhyeltä ajalta, mutta verratessani vanhaa öljy-T03:sta ja "uutta" vesi-TD04:sta niin oli selkeä erö öljykanaven koossa.

Mikäli ymmärsin oikein niin et sinäkään V-M suositellut "todelliseen" käyttöön ilman vetta vaikka periaatteessa voikin ajaa?
Jep, ei "todelliseen" käyttöön ilman vettä. Omiin vehkeisiin vain noiden letkujen rakentelu oli hieman haastavampi operaatio ja ajamaan piti päästä. Mutta eipä noihin mitään vikaa tullut, ainakaan toiminnan mukaan. Laakereita ja välyksiä en tietty mittailut muutenkuin käsi tuntumalla ja siinä ei tullut huomattua eroja.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
Passi
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mullo TO3 vesijäähytetty versio ilman vesijäähyä, tossa radalla poljettiin sitä ku vierasta sikaa. Ei mitään ongelmia ollut. Sama hirveä vislaus kuten aina. :)

T. Pasi
99T-museopeli
kallejh
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Mitsun turboista en ota kantaa, mutta esim vesijäähdytettyjä Garretteja on käytetty sekä kadulla että myös KILPAKÄYTÖSSÄ ilman vettä, ja ilman mitään ongemia.

Toki katukäyttöönkin mä laittaisin vesijäähdytetyn, pitää lämpötilat tasaisempana (V-M:n mainitsemat jäähdytykset yms.) jne.

Tosin esim tohon mun turbokajakkiin tulee vain öljyjäähdytetty, kuten on kilpurissakin (kummatkin siis T03:ia)...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
tema
"Hirsch"

kallejh kirjoitti:Mitsun turboista en ota kantaa, mutta esim vesijäähdytettyjä Garretteja on käytetty sekä kadulla että myös KILPAKÄYTÖSSÄ ilman vettä, ja ilman mitään ongemia.

Toki katukäyttöönkin mä laittaisin vesijäähdytetyn, pitää lämpötilat tasaisempana (V-M:n mainitsemat jäähdytykset yms.) jne.

Tosin esim tohon mun turbokajakkiin tulee vain öljyjäähdytetty, kuten on kilpurissakin (kummatkin siis T03:ia)...
Onko jollakulla mahdollisuutta verrata vesi ja öljy T03sia öljykanavien osalta?
Teemu Malinen
Outback XT -05
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

tema kirjoitti:
kallejh kirjoitti:Mitsun turboista en ota kantaa, mutta esim vesijäähdytettyjä Garretteja on käytetty sekä kadulla että myös KILPAKÄYTÖSSÄ ilman vettä, ja ilman mitään ongemia.

Onko jollakulla mahdollisuutta verrata vesi ja öljy T03sia öljykanavien osalta?
On molempia on purettuna useita, muistelen että öljy osiot ovat yhtä isot molemissa. "Runkoon" on tehty tila vedelle kasvattamalla rungon kokoa. Mutta tarkistan asian, kuvia tuosta on vaikee ottaa kun ei ole sitä "letku" kameraa :roll: Mutta kyllähän se on selvää kun on tuollainnen valu jossa on tuo erillinen öljykanava ja ontelo ympärillä että lämmön vaikutukset kohdistuu ohuempaan metalli kerrokseen kuin tuossa kokonaan valetussa (pelkkä öljy jäähy).

No joo... poljin mäkin kyllä ihan surutta ilman vesiä :oops: jäähdyttelin kyllä sitten pitempää.

Mulla on vain Garretteja ja KKK. Ei yhtään mitsua.

V-M
f-19
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja f-19 »

tema kirjoitti:Omaani tein muutoksen uuden ahtimen vuoksi. Vesi jäähdyttimen alaletkun etuosasta. Kumiletkun sisähalkaisijaa vastaavaan teräs putkeen pikku reikä kylkeen johon ohuempi putkilähtö hitsattiin. Kumiletku poikki ja teräspätkä väliin.

Vesi menee taas termarin kylkeen. Katso kohta uudemmista satkuista. Luulisin, että onnistuis vain porata-->jengata, ellei ole vain tulpattu. Omassa asia korjaantui toisella, muista syistä vaihdettavalla kannella.
.
Eikös vedenkierto mene toisinpäin, tulee kannesta ja menee alavesiletkulle. Tai sitten mä sain väärät ohjeet. Mutta samahan se, vesi kiertaa kuitenkin ja veden kiertosuunnallahan ei ole turbossa väliä (?).

Jos satkusta puhutaan:
Kannessahan on valmis lähtö siinä termarin vierestä mihin saa hyvin banjon teräspunosletkulla (samasta lähdöstä otetaan vesi vakionakin). Ja alavesiletkuksi vesijäähdytetyn turbollisen satkun letku missä haara ennen syyläriä jossa 10cm 8mm letkua (tai sitten tekee haaran tosiaan itse). Hydrauliikkaliikkestä tähän teräspunosletku, toisessa päässä banjo, toisessa letkuliitin.
tema
"Hirsch"

f-19 kirjoitti:Eikös vedenkierto mene toisinpäin, tulee kannesta ja menee alavesiletkulle. Tai sitten mä sain väärät ohjeet. Mutta samahan se, vesi kiertaa kuitenkin ja veden kiertosuunnallahan ei ole turbossa väliä (?).
Jep. Noin mäkin sen järkeilin, mutta muistaakseni jostain luin kuten tuossa kirjoitin. Tätä seikkaa puoltaa myös se että vesi(oletettavasti)lähtö on tonnarissa pumpulla, mutta toinen letku menee edelleen kanteen. Kuinkakohan ton vois testata, kun ei partikkeleja viittis nesteeseen lisätä. Johonkin läpinäkyvään putkeen vois laittaa jonkin langan sisäpinnalle ja pätkä väliin.
Jos satkusta puhutaan:
Kannessahan on valmis lähtö siinä termarin vierestä mihin saa hyvin banjon teräspunosletkulla (samasta lähdöstä otetaan vesi vakionakin). Ja alavesiletkuksi vesijäähdytetyn turbollisen satkun letku missä haara ennen syyläriä jossa 10cm 8mm letkua (tai sitten tekee haaran tosiaan itse). Hydrauliikkaliikkestä tähän teräspunosletku, toisessa päässä banjo, toisessa letkuliitin.
Mä ostin vaan liitännät ja letkuklemmareilla+kumiletkulla tein. Tuli halvemmaks ja helpommaks. Eihän vesi puolella ole kova paine.
Teemu Malinen
Outback XT -05
tema
"Hirsch"

V-M kirjoitti:On molempia on purettuna useita, muistelen että öljy osiot ovat yhtä isot molemissa. "Runkoon" on tehty tila vedelle kasvattamalla rungon kokoa. Mutta tarkistan asian, kuvia tuosta on vaikee ottaa kun ei ole sitä "letku" kameraa :roll: Mutta kyllähän se on selvää kun on tuollainnen valu jossa on tuo erillinen öljykanava ja ontelo ympärillä että lämmön vaikutukset kohdistuu ohuempaan metalli kerrokseen kuin tuossa kokonaan valetussa (pelkkä öljy jäähy).

No joo... poljin mäkin kyllä ihan surutta ilman vesiä :oops: jäähdyttelin kyllä sitten pitempää.

Mulla on vain Garretteja ja KKK. Ei yhtään mitsua.

V-M
Eli nollakolmosen kohdalla ei olis niin kriittistä. Toisaalta ei pätene välttämättä uudempiin samalla lailla?
Teemu Malinen
Outback XT -05
Vastaa Viestiin