90tkm huolto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

90tkm huolto

Viesti Kirjoittaja renner »

Mitä maksaa ja on ilmeisesti ns. valohoito huolto?
haulla en löytänyt vastausta.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Juu, valohoito on. Muistaakseni ei kuitenkaan kovin paha, reilu 200 euroa, ehkä.

Säästät huomattavasti, jos vaihdat raitisilmasuodattimen itse. Laakkosella n. 80 euroa, Motonetissä 20 euroa.

Kannattaa kuitenkin teettää merkkiliikkeessä, jotta moottoritakuu säilyy. Edellyttäen, että autosi kuuluu sen piiriin.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikö kaiken voi vaihtaa itse etukäteen ja sitten viedä huoltoon? :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Voisiko joku pastettaa tähän huollon kohdat EPC:stä tai vastaavasta?
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Huolto-ohjelmat löytyy myös käyttöohjekirjasta.

KORJAUS: Huolto-ohjelmat löytyy takuu- ja huoltokirjasta.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
iskarix
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 23:35

90 huolto

Viesti Kirjoittaja iskarix »

Huollon hinta Laakkosella 350€.
tomppa 9-3
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tomppa 9-3 »

Toi 90 tkm huoltohan sisältää myös öljynvaihdon, joka kustantaa merkkiliikkeessä jotain 70-120 €, joten se lienee ton huollon suurin yksittäinen kustannuserä ton raitisilmasuodattimen kanssa.
-T-
Ms.Univ (HeMan)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos sattuu olemaan 2001 tai uudempi, niin ei kannattais tuhlata aikaansa kyselyyn, vaan kiikuttaa tuo kiltisti valohoitoon ajoissa...

Siinä vaiheessa kun alkaa savua pukkaamaan perärööristä voi olla kiitollinen valohoitoleimoista huoltokirjassa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tomppa 9-3
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tomppa 9-3 »

Itse asiassa jos sattuu olemaan 2000 tai uudempi, koska myös vuoden 2000 mallit ovat tota riskiryhmää... Ja kannattaa muistaa ne väliöljynvaihdot 10-15 tkm välein myös!!! :roll:
-T-
Ms.Univ (HeMan)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos nyt halutaan nipottaa, niin kyllä ne on 2001 malleja kaikki T7 moottoriset. Joitakin on vaan myyty edellisen vuoden puolella.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tomppa 9-3
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tomppa 9-3 »

Oma Saab 9-3 (185hv) vuosimallia 2000, käyttöönottopäivä 1.10.1999, varustettu mustalla DI-kasetilla (Trionic 7) ja Garretin GT17-ahtimella, joten viilataan sitä pilkkua: :wink: Auto ollut myös merkkiliikkessä huohotinjärjestelmän päivityksessä, jota GM tukee ns. goodwill -ohjelman kautta. Päivitys sisältää uuden öljyloukun, jossa isommat reiät, joka parantaa öljynkiertoa. Osat maksavat 10 € ja siihen päälle tunnin työt.

Yleiseltä forumilta löydettyä:

''Saab Automobile aloittaa taannehtivan kahdeksanvuotisen huolenpito-ohjelman, joka koskee tiettyjen vm. 1998-2003 Saab 9-5 – ja tiettyjen vm. 2000-2003 Saab 9-3 –autojen omistajia. Huolenpito-ohjelma kattaa korjaukset harvoin esiintyvissä moottorin voitelujärjestelmän vikatapauksissa.

Kahdeksanvuotinen huolenpito-ohjelma koskee rajoitettua määrää moottoreita sekä niiden osia vanhemmissa Saab 9-5 ja 9-3 –malleissa, jotka tiettyjen sää- ja ajo-olosuhteiden harvinaisen yhdistelmän vaikutuksesta voivat altistua ”öljylietteen” muodostumiselle moottoriöljyn vanhennuttua ennenaikaisesti. Asiakkaat, joiden autoja tämä ongelma on aiemmin koskenut, saavat täyden korvauksen. Asiakkaita, joiden autoja tämä asia koskee, neuvotaan ottamaan yhteys paikalliseen valtuutettuun Saab-korjaamoon.

Tulevien korjausten osalta huolenpito-ohjelma seuraa autoa, ei omistajaa.

Jotta tämä pidennetty moottorin huolenpito-ohjelma on voimassa, asiakkaiden odotetaan noudattavan normaalia huolto-ohjelmaa auton käyttöohjekirjan mukaisesti.

* Kyseeseen tulevat mallit ja moottorit:

· 9-5 moottoreilla B205 ja B235, vuosimallit 1998-2003

· 9-3 3-ovinen ja 5-ovinen moottoreilla B205 ja B235, vuosimallit

2000–2002

· 9-3 Cabriolet, vuosimallit 2000-2003, 9-3 Viggen vuosimalli 1999

Moottorin osia huolenpito-ohjelma tulee sisältämään:

1. Tasapainoakselien ketjun ja jakoketjun kulumisen aiheuttamat korjaukset. Sisältäen niiden ohjaimet ja kiristimet.

2. "Öljylietteen" aiheuttamat öljynkierto- voiteluongelmat moottorin öljyimupukistossa ja moottorin laakeroinneissa.

Kehoitamme kaikkia asiakkaita noudattamaan käyttöohjekirjassa olevia öljynvaihto-ohjeita, ja käyttämään synteettistä öljyä. Näiden kahden yksinkertaisen ohjeen noudattaminen varmistaa pitkälti, ettei ongelmaa esiinny. Jos kuitenkin olette huolissanne autonne epätavallisista nakuttavista ym. äänistä, pyytäisimme teitä kääntymään lähimmän Valtuutetun Saab liikkeenne puoleen.''

Ystävällisin terveisin,

SAAB Asiakaspalvelu
Katja Näsänen

ps. ei herneitä :oops:
-T-
Ms.Univ (HeMan)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

oliko toi "ei herneitä" sun vai Katjan kirjoittama? :)

Olin ihan oikeasti siinä uskossa, että vm.2001 oli eka trionic 7 pl. viggen, mutta selvästikin olin väärässä! Kiitos oikaisusta. :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tomppa 9-3
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tomppa 9-3 »

Ihan mun kirjoittama se oli, ku tällänen alotteleva saabisti (maaliskuusta -05) alkaa pullistelemaan ja neuvomaan vanhempia ja viisampia... :lol:
-T-
Ms.Univ (HeMan)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Voi olla vähän offtopicia, mutta menköön: tuli taas "tartuttua" tähän huohotinongelmaan ja siihen liittyviin huoltoihin, kun kävin Jyväskylässä PCS:llä.

Kysyin Rikulta, että mitäs jos omistaa OG9-3/9-5:n, joka kuuluu moottoritakuun piiriin ja on huollattanut sitä PCS:llä koko ajan, niin mitä Saab (tai oikeastaan GM) sanoo siitä, jos autoon tulee moottoririkko ja autoa on kuitenkin huollettu säännöllisesti huoltokirjan mukaisesti PCS:llä, joka ei kuitenkaan ole Saabin virallinen huoltoliike. Riku totesi tähän, että nykyisen ns. poikkeusasetuksen mukaan auton huollon voi suorittaa ammattitaitoinen huoltoliike, jolla on käytössään GM:n organisaation ammattitaito ja laitteet. Ja PCS täyttää nämä kriteerit.

Riku vastasi, että jos huollot on tosiaan teetetty ammattitaitoisella huoltoliikkeellä (tai sitten merkin virallisella huoltoliikkellä), huoltokirjasta otetaan kopio ja se toimitetaan GM:n takuuasioita hoitelevalle osastolle Saksaan. Tämän jälkeen GM:ltä annetaan päätös takuukorjauksesta. Joissain tapauksissa on jouduttu vaihtamaan moottorin "alakerta", joissain tapauksissa koko moottori, jos vaurioita on tullut paljon.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Saamarin "Turbo Sensonic...", kääntää nyt puukkoa haavassa...:wink:

Mainittakoon nyt vielä, että esim. 90 tkm huollon tekeminen itse - vaikka öljynvaihdosta on leima - poistaa oikeuden takuuseen... ....kele... :evil:
Vastaa Viestiin