90tkm huolto
90tkm huolto
Mitä maksaa ja on ilmeisesti ns. valohoito huolto?
haulla en löytänyt vastausta.
haulla en löytänyt vastausta.
Juu, valohoito on. Muistaakseni ei kuitenkaan kovin paha, reilu 200 euroa, ehkä.
Säästät huomattavasti, jos vaihdat raitisilmasuodattimen itse. Laakkosella n. 80 euroa, Motonetissä 20 euroa.
Kannattaa kuitenkin teettää merkkiliikkeessä, jotta moottoritakuu säilyy. Edellyttäen, että autosi kuuluu sen piiriin.
Säästät huomattavasti, jos vaihdat raitisilmasuodattimen itse. Laakkosella n. 80 euroa, Motonetissä 20 euroa.
Kannattaa kuitenkin teettää merkkiliikkeessä, jotta moottoritakuu säilyy. Edellyttäen, että autosi kuuluu sen piiriin.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:50
- Paikkakunta: Helsinki
Jos sattuu olemaan 2001 tai uudempi, niin ei kannattais tuhlata aikaansa kyselyyn, vaan kiikuttaa tuo kiltisti valohoitoon ajoissa...
Siinä vaiheessa kun alkaa savua pukkaamaan perärööristä voi olla kiitollinen valohoitoleimoista huoltokirjassa.
Siinä vaiheessa kun alkaa savua pukkaamaan perärööristä voi olla kiitollinen valohoitoleimoista huoltokirjassa.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Kaasari"
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:50
- Paikkakunta: Helsinki
-
- "Kaasari"
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:50
- Paikkakunta: Helsinki
Oma Saab 9-3 (185hv) vuosimallia 2000, käyttöönottopäivä 1.10.1999, varustettu mustalla DI-kasetilla (Trionic 7) ja Garretin GT17-ahtimella, joten viilataan sitä pilkkua:
Auto ollut myös merkkiliikkessä huohotinjärjestelmän päivityksessä, jota GM tukee ns. goodwill -ohjelman kautta. Päivitys sisältää uuden öljyloukun, jossa isommat reiät, joka parantaa öljynkiertoa. Osat maksavat 10 € ja siihen päälle tunnin työt.
Yleiseltä forumilta löydettyä:
''Saab Automobile aloittaa taannehtivan kahdeksanvuotisen huolenpito-ohjelman, joka koskee tiettyjen vm. 1998-2003 Saab 9-5 – ja tiettyjen vm. 2000-2003 Saab 9-3 –autojen omistajia. Huolenpito-ohjelma kattaa korjaukset harvoin esiintyvissä moottorin voitelujärjestelmän vikatapauksissa.
Kahdeksanvuotinen huolenpito-ohjelma koskee rajoitettua määrää moottoreita sekä niiden osia vanhemmissa Saab 9-5 ja 9-3 –malleissa, jotka tiettyjen sää- ja ajo-olosuhteiden harvinaisen yhdistelmän vaikutuksesta voivat altistua ”öljylietteen” muodostumiselle moottoriöljyn vanhennuttua ennenaikaisesti. Asiakkaat, joiden autoja tämä ongelma on aiemmin koskenut, saavat täyden korvauksen. Asiakkaita, joiden autoja tämä asia koskee, neuvotaan ottamaan yhteys paikalliseen valtuutettuun Saab-korjaamoon.
Tulevien korjausten osalta huolenpito-ohjelma seuraa autoa, ei omistajaa.
Jotta tämä pidennetty moottorin huolenpito-ohjelma on voimassa, asiakkaiden odotetaan noudattavan normaalia huolto-ohjelmaa auton käyttöohjekirjan mukaisesti.
* Kyseeseen tulevat mallit ja moottorit:
· 9-5 moottoreilla B205 ja B235, vuosimallit 1998-2003
· 9-3 3-ovinen ja 5-ovinen moottoreilla B205 ja B235, vuosimallit
2000–2002
· 9-3 Cabriolet, vuosimallit 2000-2003, 9-3 Viggen vuosimalli 1999
Moottorin osia huolenpito-ohjelma tulee sisältämään:
1. Tasapainoakselien ketjun ja jakoketjun kulumisen aiheuttamat korjaukset. Sisältäen niiden ohjaimet ja kiristimet.
2. "Öljylietteen" aiheuttamat öljynkierto- voiteluongelmat moottorin öljyimupukistossa ja moottorin laakeroinneissa.
Kehoitamme kaikkia asiakkaita noudattamaan käyttöohjekirjassa olevia öljynvaihto-ohjeita, ja käyttämään synteettistä öljyä. Näiden kahden yksinkertaisen ohjeen noudattaminen varmistaa pitkälti, ettei ongelmaa esiinny. Jos kuitenkin olette huolissanne autonne epätavallisista nakuttavista ym. äänistä, pyytäisimme teitä kääntymään lähimmän Valtuutetun Saab liikkeenne puoleen.''
Ystävällisin terveisin,
SAAB Asiakaspalvelu
Katja Näsänen
ps. ei herneitä

Yleiseltä forumilta löydettyä:
''Saab Automobile aloittaa taannehtivan kahdeksanvuotisen huolenpito-ohjelman, joka koskee tiettyjen vm. 1998-2003 Saab 9-5 – ja tiettyjen vm. 2000-2003 Saab 9-3 –autojen omistajia. Huolenpito-ohjelma kattaa korjaukset harvoin esiintyvissä moottorin voitelujärjestelmän vikatapauksissa.
Kahdeksanvuotinen huolenpito-ohjelma koskee rajoitettua määrää moottoreita sekä niiden osia vanhemmissa Saab 9-5 ja 9-3 –malleissa, jotka tiettyjen sää- ja ajo-olosuhteiden harvinaisen yhdistelmän vaikutuksesta voivat altistua ”öljylietteen” muodostumiselle moottoriöljyn vanhennuttua ennenaikaisesti. Asiakkaat, joiden autoja tämä ongelma on aiemmin koskenut, saavat täyden korvauksen. Asiakkaita, joiden autoja tämä asia koskee, neuvotaan ottamaan yhteys paikalliseen valtuutettuun Saab-korjaamoon.
Tulevien korjausten osalta huolenpito-ohjelma seuraa autoa, ei omistajaa.
Jotta tämä pidennetty moottorin huolenpito-ohjelma on voimassa, asiakkaiden odotetaan noudattavan normaalia huolto-ohjelmaa auton käyttöohjekirjan mukaisesti.
* Kyseeseen tulevat mallit ja moottorit:
· 9-5 moottoreilla B205 ja B235, vuosimallit 1998-2003
· 9-3 3-ovinen ja 5-ovinen moottoreilla B205 ja B235, vuosimallit
2000–2002
· 9-3 Cabriolet, vuosimallit 2000-2003, 9-3 Viggen vuosimalli 1999
Moottorin osia huolenpito-ohjelma tulee sisältämään:
1. Tasapainoakselien ketjun ja jakoketjun kulumisen aiheuttamat korjaukset. Sisältäen niiden ohjaimet ja kiristimet.
2. "Öljylietteen" aiheuttamat öljynkierto- voiteluongelmat moottorin öljyimupukistossa ja moottorin laakeroinneissa.
Kehoitamme kaikkia asiakkaita noudattamaan käyttöohjekirjassa olevia öljynvaihto-ohjeita, ja käyttämään synteettistä öljyä. Näiden kahden yksinkertaisen ohjeen noudattaminen varmistaa pitkälti, ettei ongelmaa esiinny. Jos kuitenkin olette huolissanne autonne epätavallisista nakuttavista ym. äänistä, pyytäisimme teitä kääntymään lähimmän Valtuutetun Saab liikkeenne puoleen.''
Ystävällisin terveisin,
SAAB Asiakaspalvelu
Katja Näsänen
ps. ei herneitä

-T-
Ms.Univ (HeMan)
Ms.Univ (HeMan)
oliko toi "ei herneitä" sun vai Katjan kirjoittama? 
Olin ihan oikeasti siinä uskossa, että vm.2001 oli eka trionic 7 pl. viggen, mutta selvästikin olin väärässä! Kiitos oikaisusta.

Olin ihan oikeasti siinä uskossa, että vm.2001 oli eka trionic 7 pl. viggen, mutta selvästikin olin väärässä! Kiitos oikaisusta.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Kaasari"
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:50
- Paikkakunta: Helsinki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Voi olla vähän offtopicia, mutta menköön: tuli taas "tartuttua" tähän huohotinongelmaan ja siihen liittyviin huoltoihin, kun kävin Jyväskylässä PCS:llä.
Kysyin Rikulta, että mitäs jos omistaa OG9-3/9-5:n, joka kuuluu moottoritakuun piiriin ja on huollattanut sitä PCS:llä koko ajan, niin mitä Saab (tai oikeastaan GM) sanoo siitä, jos autoon tulee moottoririkko ja autoa on kuitenkin huollettu säännöllisesti huoltokirjan mukaisesti PCS:llä, joka ei kuitenkaan ole Saabin virallinen huoltoliike. Riku totesi tähän, että nykyisen ns. poikkeusasetuksen mukaan auton huollon voi suorittaa ammattitaitoinen huoltoliike, jolla on käytössään GM:n organisaation ammattitaito ja laitteet. Ja PCS täyttää nämä kriteerit.
Riku vastasi, että jos huollot on tosiaan teetetty ammattitaitoisella huoltoliikkeellä (tai sitten merkin virallisella huoltoliikkellä), huoltokirjasta otetaan kopio ja se toimitetaan GM:n takuuasioita hoitelevalle osastolle Saksaan. Tämän jälkeen GM:ltä annetaan päätös takuukorjauksesta. Joissain tapauksissa on jouduttu vaihtamaan moottorin "alakerta", joissain tapauksissa koko moottori, jos vaurioita on tullut paljon.
Kysyin Rikulta, että mitäs jos omistaa OG9-3/9-5:n, joka kuuluu moottoritakuun piiriin ja on huollattanut sitä PCS:llä koko ajan, niin mitä Saab (tai oikeastaan GM) sanoo siitä, jos autoon tulee moottoririkko ja autoa on kuitenkin huollettu säännöllisesti huoltokirjan mukaisesti PCS:llä, joka ei kuitenkaan ole Saabin virallinen huoltoliike. Riku totesi tähän, että nykyisen ns. poikkeusasetuksen mukaan auton huollon voi suorittaa ammattitaitoinen huoltoliike, jolla on käytössään GM:n organisaation ammattitaito ja laitteet. Ja PCS täyttää nämä kriteerit.
Riku vastasi, että jos huollot on tosiaan teetetty ammattitaitoisella huoltoliikkeellä (tai sitten merkin virallisella huoltoliikkellä), huoltokirjasta otetaan kopio ja se toimitetaan GM:n takuuasioita hoitelevalle osastolle Saksaan. Tämän jälkeen GM:ltä annetaan päätös takuukorjauksesta. Joissain tapauksissa on jouduttu vaihtamaan moottorin "alakerta", joissain tapauksissa koko moottori, jos vaurioita on tullut paljon.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007