T16 -88 välijäähdytin ja putket

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

T16 -88 välijäähdytin ja putket

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

ostin -88 T16 satkun josta on keula purettu osiin.
minulla on ongelmia välijäähdyttimen sovittamisen kanssa (satkun muovipäätyinen).
putket ovet ilmeisesti vanhemmasta satkusta (valua, teksti turbo intercooler).
pitäisikö sopia tuohon 16T satkuun (lh 2.2) heittämällä?
onko kellään kuvaa tai linkkiä siitä miten cooleri (kiinnikkeet puuttuu) ja putket pitäisi olla asennettu?
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Kuva

http://www.garaget.org/?car=6149&image=85578

ja pysyy se cooleri ilman kiinnikkeitäkin letkujen/putkien varassa paikallaan :wink:
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

kiitos,

siis ilmamassamittari tuleekin putsarin ja tbon väliin :roll:

löytyykö keneltäkään (ko. väliin) putkia ja putsarikoteloa, eka putki tbolta putsarillepäin multa löytyy. kaasarisatkun putsarikotelo tuskin käy?

olisi kiva saadat savut tuosta vehkeestä lähiaikoina että saisin ajettua sen talliin suojaan (cabriolet, katto rikki). myös molemmat öljynjäähdyttimet ja apc-boksi uupuu :o
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tästä kuvasta pitäisi näkyä miten ne coolerin putket menee: http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/pics/ ... engine.jpg

Turbon ja ilmamassamittarin välissä olevaan putkeen tulee ensin tällainen kumiletkumutka, johon tulee myös bypass-venttiili kiinni: http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/pics/ ... /letku.jpg

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos sulla on jo keula purettuna valmiiksi niin suosittelen erittäin vahvasti laittamaan sinne oikean intercoolerin, eikä tuota orkkista joka on suoraan sanottuna pelkkä lelu.

Esim. uudempi 9000 IC, tai Volvo 740/760 IC. Jäähdytysteho on aivan eri planeetalta tuon postimerkin kanssa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

no joo, bypass-vena puuttuu tietysti myös. sellaisenkin voisin ostaa mutta nyt olisi tarve saada se liikkeelle vaikka vajailla osilla.

eli jos asennan ilmamassamittarin vaikkapa ilman suodatinkoteloa ja ilman bypassia ja tukin ylimääräiset letkut/putket niin sen saisi varmaan heräämään henkiin?

myin juuri pois tonnarin coolerin, en raskinut rälläköidä ässän keulaa saadakseni sen sopimaan. meneekös volvon cooleri paikalleen ilman "korimuutoksia"? ja pitänee tullata ("verottaa") ja rekisteröidä tuo ihan vakiokamoilla, auto puretaan sitten maalausta yms. viritelyä varten.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Juu kyllähän sen käyntiin saa ilman putsaria ja bypassia. Kovin pitkälle lenkille ei ilman ilmanputsaria kannattane lähteä... Coolerinkin voi korvata suoralla putkella läppäkotelolta turbolle, kuten T8:ssa ilman IC:tä.

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Volvon cooleri taitaa mahtua ilman rälläköintiä, ysitonnisen vaatii hinauslenkkien poiston.
Itsellä ei kauaa tarvinnut harkita. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Frostilla näyttäisi olevan hinauslenkit paikallaan Volvon coolerin kanssa: http://www.eikiinnosta.net/kuvat/Saab/r ... 0-07-2004/

Niitä hinauslenkkejäkin voi tarvita joskus...

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onnistuneesti on hinattu hinauslenkkien puutteessa pohjapanssarista. ;) Jos ahistaa, niin voihan sen lenkin hitsata eri kohtaan takaisin tai vaikka laittaa ruuvikiinnityksellä..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Volvon IC tulee vaan TODELLA alas. Itse tulin samaan tulokseen kuin Carlsson, kun toi lenkki homma arvelutti.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep meinasin kommentoida vielä samaa, että tuo Volvon IC (ja vanhempi tonnarin IC) tulee varsin alas, ja putket kiertää alakautta.

Itsellä on ainakin niin matala tuo satku jo nyt että on todellisessa vaarassa kolista..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

hinauslenkkien poisto ei ahista mutta kun luulen että puskurin "stoppareita" pitää myös muutella tonnarin ic:n kanssa!? onko joku malli parempi (lähdöt taakse/sivulle)?

mulla olis nurkissa volvo 240 (r-sport) ic. liekö kukaan sellaista kokeillut?

mutta osia (mm. ilmamassamittarin putket ja ilmanputsarikotelo jne.) edelleen kaipailen :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Puskurin stoppareille ei tarvitse tehdä mitään, jos sinulla ei ole ilmastointia. Pystykeulainen on myös mukavampi asennuksen kannalta kuin viistokeula (ainakin putket jäävät paremmin piiloon).

AC:n kennon kanssa kuuleri on hiukan työläs sovittaa, mutta senkin onnistuin aiempaan autooni tekemään, putket vaan tulee vähän rumasti esille ja joutuu rälläköimään myös ne puskurin stopparit pois. Tähän autoon johon siirsin tuosta aiemmasta tekniikan päätin jo etten ala ilmastointia asentamaan. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

jcarlson kirjoitti:Puskurin stoppareille ei tarvitse tehdä mitään, jos sinulla ei ole ilmastointia. Pystykeulainen on myös mukavampi asennuksen kannalta kuin viistokeula (ainakin putket jäävät paremmin piiloon).

AC:n kennon kanssa kuuleri on hiukan työläs sovittaa, mutta senkin onnistuin aiempaan autooni tekemään, putket vaan tulee vähän rumasti esille ja joutuu rälläköimään myös ne puskurin stopparit pois. Tähän autoon johon siirsin tuosta aiemmasta tekniikan päätin jo etten ala ilmastointia asentamaan. ;)
on ilmastointi.
saatko kuvia näkyville/lähetettyä -postilla?
Vastaa Viestiin