Ajo ilman kytkintä.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Ajo ilman kytkintä.

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tuossa havaitsin kaupungilla rauhassa ajellessani, että 99:llä pystyy ajamaan ilman kytkintä, mistä moinen ominaisuus.

Asia ilmeni, kun vaihdoin kakkoselta kolmoselle varovasti ihmetellen kytkimen jäykkyyttä (painoin jalan lepuutuspalaa), sitten koitin neloselle, ja taas pienemmälle vaihtaen, ykköstä lukuunottamatta tuntuivat kaikki menevän loveen kuin ajatus.

Kysymys siis onkin, miten tämä on mahdollista, kun kytkintä käyttäenkin onnistun kaikkien autojen (myös Saabien) vaihteita rutistelemaan päälle äänekkäästi?

Niin, ja onko tuollaisesta ajosta merkittävää haittaa, sivuääniä ei kuulunut, ja voimankäyttökin oli melko pientä (esim. verrattuna ehjällä volkkarin jetalla vaihtamiseen)

Edit: ykkösellä liikkeellelähtökin ilmeisesti onnistuisi muuten, mutta tyhjäkäynti liian suuri? Olen vain utelias 8)

Taidan mennä nukkumaan, ellen nuku jo, sen verran omituiselta tämä asia tuntuu... mutta todistajia ja todisteita on.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Pystyyhän sitä millä tahansa autolla tekemään, kun vaihtohetket vaan oppii tuntemaan.. :wink:
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tosiaan, jos ujeltaa, niin hieman lisää kierroksia, jos tuntuu vastusta, niin vähemmän, ja menee kuin unelma.

EN suosittelen kenenkään kokeilemaan, itse testailin 310tkm ajetulla 99:n 4v-lootalla, ja pelasi, mutta älkää rikkoko laatikoitanne, jos kytkin vaan pelaa.

Itse aion kuitenkin treenata siinä pelossa, että tuo ääntelevä ja jalkaan oudolta tuntuva kytkin ei jonain päivänä enää irroitakaan.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

kytkintä ei tarvitse

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Sopivat kierrokset ja tasainen pakotus, niin kyllähän tuo useimmilla autoilla onnistuu!
Lähinnä erot syntyvät vaihteiston synkronoinnin kunnosta, synkronointi kun sovittaa kierrokset kohdalleen, jos pystyy - liian suuri ero ja ávot kun rytisee!
MF135:llä (traktori) pystyy kuormatta lähtemään tasaiselta liikkeelle pienimmällä vaihteella ilman kytkintä! Ja siitä vaan sitten kaikkien kuuden vaihteen läpi ilman kytkintä täyteen vauhtiin, 3 - 4 välillä tulee kiire, kun pitää kertojavipukin vaihtaa isommalle! HUOM: ko. vaihteisto EI ole synkronoitu :twisted:
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Missäs vuosimalleissa 99:ssä oli vapaakytkin?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Taitaa lefan loota olla jo niin kypsä että muistuttaa eaton fulleria :lol:
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Vapaakytkimessä ei ole moottorijarrutusta, eli kun nostat kaasun ja veto poistuu, kytkinkin irrottaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Breadfan86 kirjoitti:Kertokaas nyt tyhmälle. Mitä eroa on vapaakytkimellä ja normaalikytkimellä? Ts. mikä on vapaakytkin?

vapaakytkin on vähän kuin moottorisahan keskipakokytkin... eli kun kaasun irroittaa niin moottori menee tyhjäkäyntikierroksille vauhdista huolimatta, sillä estettiin 2T koneiden kiinnileikkaus...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Toimintaa voisi kuvailla, niin että moottorissa olisi kampiakselin päässä "räikkä", eli moottorilla voi antaa lisää vauhtia pyörille, mutta ei jarruttaa.
Ei vapaakytkimellä pysty pysähtymään kokonaan koska moottori pyörii kumminkin tyhjäkäyntiä jolla auto liikkuu 1 vaihteella noin 5-10km/h... Ellei sitten törkkäse vaihteistoa vapaalle tai sammuta konetta ennen pysähtymistä....
Myöskään autoa ei kannata pysäköidä "1" silmässä alamäkeen koska karkaa, kun moottori ei jarruta. Ylämäki ok. pakilla taas alamäki ok, mutta ylämäki EI, koska karkaa taakse.
Vaihteitakin pystyi vaihtamaan ilman kytkintä, jos löysäsi kaasua tarpeeksi seuraavaa isompaa vaihdetta varten.

Korjatkaa jos joku ei täsmää muistikuvissani. Kuuppa-ajastani on sen verran pitkään jo... :wink:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lefa42 kirjoitti:Tosiaan, jos ujeltaa, niin hieman lisää kierroksia, jos tuntuu vastusta, niin vähemmän, ja menee kuin unelma.

EN suosittelen kenenkään kokeilemaan, itse testailin 310tkm ajetulla 99:n 4v-lootalla, ja pelasi, mutta älkää rikkoko laatikoitanne, jos kytkin vaan pelaa.

Itse aion kuitenkin treenata siinä pelossa, että tuo ääntelevä ja jalkaan oudolta tuntuva kytkin ei jonain päivänä enää irroitakaan.
Niin, minunhan oli pakko ajaa ilman kytkintä, kun sitä ei yksinkertaisesti juurikaan ollut 99:ssä. Se poljinsylinterin sisällä oleva palautusjousi katkesi ja kytkimen liike rajoittui niin paljon... Sykronointiahan se kuluttaa ihan eri tahtiin, kuin kytkimen kera vaihteiden vaihto. Liikkeellelähtöhän tehdään siten, että sammutetaan moottori, 1-vaihde pesään ja sitten vain startilla liikkeelle. Vaatii tietysti jossain määrin lämmitetyn moottorin, jos kyse on ensimmäisestä liikkeellelähdöstä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Saahan tuon vapaakytkimen myös pois päältä, eli toimii silloin normaali kytkimen tavoin. Silloin siis autokin pysyy mäessä paikallaan vaihteen varassa.
Vapaakytkin olisi etuvetoisissa talviliukkailla edelleen pätevä vekotin; ei tule hätäisissä kaasunnostoissa moottorijarrutusta eli ei ala puskemaan!
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja meverkko »

MSaab kirjoitti:Saahan tuon vapaakytkimen myös pois päältä, eli toimii silloin normaali kytkimen tavoin. Silloin siis autokin pysyy mäessä paikallaan vaihteen varassa.
Vapaakytkin olisi etuvetoisissa talviliukkailla edelleen pätevä vekotin; ei tule hätäisissä kaasunnostoissa moottorijarrutusta eli ei ala puskemaan!
Jaa-a. Ainakin mun satku kääntää perää ympäri jos kesken kurvin nostan kaasua!

Eli veto päällä pyrkii puskemaan ja moottorijarrutuksella yliohjautuu.

Mukava peli ohjata kaasulla. Tosin vähän täytyy yrittää että nuo ominaisuudet saa esille, eli ei mikään liian herkkä ole kuitenkaan.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin