Garrett T25/T28

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Garrett T25/T28

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No niin, nyt on sitten meikäläisen NG900 terästetty Garrettin T25/T28 -hybridillä. Vaikka steg 4 -boksissa olikin jotain häikkää (moottori käynnistyi, mutta "Check Engine" valo syttyi palamaan välittömästi :evil: ), niin sain kokeiltua tuota turboa nykyisellä steg 3+ boksillani ajaessani eilen Jyväskylästä Helsinkiin ja tässä kokemuksia:

- spool up -aika on suurin piirtein samanlainen kuin orkkis T25:lla, mikä on tosi hyvä asia.
- ahtopaineiden nousu on tasaista ja ahdot pysyvät todella stabiilina niiden ollessa maksimissaan.
- suorituskyky ("perstuntumalla") on jopa steg 3+ softallakin parempi kuin orkkisturbolla.
- turbo on 100% "bolt on" -kamaa, jos autossa on aikaisemmin ollut T25. Esim. Mitsun TD04:ään verrattuna todella hyvä vaihtoehto, jos aikoo laittaa T25:n tilalle suorituskykyisempää ahdinta (ei tarvitse alkaa kikkailemaan vesiletkujen ym. kanssa). Turbon kapasiteetti on noin 300-330 hv, joten siinäkin suhteessa ahdin on hyvä vaihtoehto verrattuna Mitsuun.

Ei voi sanoa muuta kuin että olen todella tyytyväinen. Vielä kun saisi tuohon turbon yhteyteen toimivan steg 4 -boksin, niin voisi kirjoitella enemmänkin kokemuksia tuosta virisetistä.

Yhteenvetona voisin sanoa, että suosittelen T25/T28:ia kaikille Saabisteille, joilla on autossaan T25, joka on alkanut piiputtaa, tai sitten haluaisi autoonsa vain hieman enemmän suorituskykyä. Hinta on tosin noin 200 € kalliimpi kuin Mitsun TD04, mutta asennuksessa säästyy sitten vaivaa ja kustannuksia Mitsuun verrattuna.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

oho

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Edit
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Juu itse haaveilen kans että sais laitettua T25/28 turbon tonnariin, meinaan automaagille ihan hyvä vaihtoehto. Sitten ku oon rikas ja miäs nii aeron kone ISOLLA POTULLA pellin alle, nooh toiveita saa olla eri asia onko sitä rahaa koskaan ... :wink:
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Garrett T25/T28

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Turbo Sensonic kirjoitti:Yhteenvetona voisin sanoa, että suosittelen T25/T28:ia kaikille Saabisteille, joilla on autossaan T25, joka on alkanut piiputtaa, tai sitten haluaisi autoonsa vain hieman enemmän suorituskykyä. Hinta on tosin noin 200 € kalliimpi kuin Mitsun TD04, mutta asennuksessa säästyy sitten vaivaa ja kustannuksia Mitsuun verrattuna.
Alkoiko sulla toi T25:neen hajoamaan vai kyllästyttikö stage 3+? Olen itse kanssa keväästä saakka miettinyt minkä ahtimen ostais. Sen päätin heti alkuunsa että stage 4:sen T25/T28 hyppään yli kun eroa vakio ahtimeen ei ole niin hirveästi. Toisaalta en ole kuullut kehuja stage 5:sen TD04HL18T #6:sestakaan joten pitänee keksiä joku muu turbo kuin perus stegeissä on. Asennus menee vaan vähän vaikeaksi.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

suosittelen laittamaan gt28rs:n!! Vähä joutuu tekeen hommia asennuksen kanssa mutta ainakin omasta mielestäni se palkitaan sitten kivasti kulkevana pirssinä :D !!
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Hane_81 kirjoitti:suosittelen laittamaan gt28rs:n!! Vähä joutuu tekeen hommia asennuksen kanssa mutta ainakin omasta mielestäni se palkitaan sitten kivasti kulkevana pirssinä :D !!
Toi on ollut mulla ykkösvaihtoehtona. Asennus vaan vaatii aika paljon muutoksia. GT28R on ollut toinen vaihtoehto mutta asennus on aivan yhtä vaikea ja potkua on paljon vähemmän.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

eise loppupeleissä kovin paha homma ole...kovin homma ehottomasti on db:n teossa, tosin jos ostaa sen laipan siihen nii helpottaa kummasti hommaa. Eli jos löytyy vähän työkaluja(tai rahaa) niin muutaman päivän operaatio! Itellä oli SUUURIA onkelmia saaja kaikki osat kasaan jonka takia remppa venyi aikalailla! Ja tosiaan jos vertaa tota gt28rs:ää ja gt28r:ää niin eroa on tehoissa ja tosiaan tossa asennuksessa..joka on r-mallissa huomattavasti työläämpi!! Itte pelkäsin myös ton gt28rs:n asennusta mutta täältä saamien vinkkien avulla uskaltauduin hommaan ja nyt tosiaan hymyilyttää että se siellä keulalla on :D
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Minkälainen yhdistelmäturbo tämä Garrett T25/T28 -hybridi oikein on? Mitkä osat on yhdistetty kyseisistä turbomalleista?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

juhokare kirjoitti:Minkälainen yhdistelmäturbo tämä Garrett T25/T28 -hybridi oikein on? Mitkä osat on yhdistetty kyseisistä turbomalleista?
Periaatteessa turbiini T25:sta ja kompura T28:sta.
Joku paremmin tietävä vois kertoa miten turbiinia on muokattu, koska jo valmiiksi "ahtaan" turbiinin käyttö suuremman kompuran kanssa ei kuulosta järjin optimmaliselta ratkaisulta...
#1730
500whp.net member
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itse ajattelinkin asian olevan noin. Nouseeko myös täten tällaisen hybriditurbon suorituskyky huomattavasti verrattuna T25:een?

Onko tällainen ahdin-viritelmä samaa luokkaa kuin Mitsun TD04HL15T suorituskyvyltään ja kestoltaan?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

juhokare kirjoitti:Itse ajattelinkin asian olevan noin. Nouseeko myös täten tällaisen hybriditurbon suorituskyky huomattavasti verrattuna T25:een?
Riippuen turbiinin siivistä T25/T28:sta saadaan irti 300-330 hv ( http://www.speedparts.se/prod/sp_turbo_uppgrad_s.shtml ).
juhokare kirjoitti:Onko tällainen ahdin-viritelmä samaa luokkaa kuin Mitsun TD04HL15T suorituskyvyltään ja kestoltaan?
Suurin piirtein, tosin Mitsu TD04HL15T:n maksimihepat ovat jossain 290 hv:n tietävillä.

Lisäksi T25/T28 on helpompi asentaa T25:n paikalle (100% "plug-and- play") kuin Mitsu, ja T25/T28:n spoolausaika verrattuna T25:een on lähes samanlainen, mikä on mielestäni myös erittäin hyvä asia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Garrett T25/T28

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900SET -95 kirjoitti:Alkoiko sulla toi T25:neen hajoamaan vai kyllästyttikö stage 3+? Olen itse kanssa keväästä saakka miettinyt minkä ahtimen ostais. Sen päätin heti alkuunsa että stage 4:sen T25/T28 hyppään yli kun eroa vakio ahtimeen ei ole niin hirveästi. Toisaalta en ole kuullut kehuja stage 5:sen TD04HL18T #6:sestakaan joten pitänee keksiä joku muu turbo kuin perus stegeissä on. Asennus menee vaan vähän vaikeaksi.
No homma meni niin, että pakoputki oli hieman irti turbon päästä ja tämän takia pakoputki vuosi hieman. Puhuttiin jo viime heinäkuussa PCS:n Rikun kanssa, että laitetaan se paremmin kiinni, kun siihen tulee mahdollisuus. PCS:n Pete oli yrittänyt kiristää/löysentää pultteja, mutta ne olivat niin jämähtäneet, että Pete pelkäsi niiden katkeavan, jos niitä vääntäisi liian suurella voimalla. Tämä taas olisi johtanut siihen, että ahdin olisi pitänyt irroittaa ja porata nuo pultit irti ahtimesta.

Koska autollani on ajettu 210000 km, niin ajattelin samassa "rytäkässä" uusia turbon. Halusin tilalle turbon, joka on 100% plug-and-play, joka suorituskyky on hieman parempi kuin T25:n kuitenkaan uhraamatta spoolaus -aikaa kovin paljoa. Ratkaisu oli T25/T28. Kun tuli vielä duunimatka Jyväskylään, varasin ajan PCS:lle tuon toimenpiteen suorittamiseksi.

Kun vanha turbo otettiin irti, niin huomasin, että T25:n turbiinin siivet olivat saaneet hiukkasen "siipeensä". Eli ehkä oli ihan hyvä juttu, että vaihdoin tuon turbon. Orkkisturbon laakerien kunnosta minulla ei ole hajuakaan, mutta olin tosiaan ajanut autolla 210000 km, joten ehkä tuo turbon "kunnostus" vaihtamalla koko turbo oli ihan aiheellista.

Seuraavaksi vaihdelaatikko menee 2. vaihteen synkronisoinnin ja laakerien vaihtoon...

P.S. Steg 4:n softaboksissa oli jotain vikaa. Moottori kyllä käynnistyi, mutta heti sen jälkeen "Check Engine" -valo alkoi palaa. Saan uuden boksin todennäköisesti tämän viikon kuluessa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Riippuen turbiinin siivistä T25/T28:sta saadaan irti 300-330 hv ( http://www.speedparts.se/prod/sp_turbo_uppgrad_s.shtml ).
juhokare kirjoitti:Onko tällainen ahdin-viritelmä samaa luokkaa kuin Mitsun TD04HL15T suorituskyvyltään ja kestoltaan?
Suurin piirtein, tosin Mitsu TD04HL15T:n maksimihepat ovat jossain 290 hv:n tietävillä.

Lisäksi T25/T28 on helpompi asentaa T25:n paikalle (100% "plug-and- play") kuin Mitsu, ja T25/T28:n spoolausaika verrattuna T25:een on lähes samanlainen, mikä on mielestäni myös erittäin hyvä asia.
"Saadaan irti" tai on "käytettävissä" käsitteillä on jokseenkin eroa ja nuo eri putkien lupaukset valitettavasti kertovat ennemmän siitä mitä auto kiekaisee dynossa nanosekunnin ajan, jolla ei ole maantieajon kanssa kovinkaan paljon yhteistä. Tästä syystä onkin 300hv autoja ja 300hv autoja, sillä erolla että toinen tuppaa näyttämään toiselle takavaloja tosipaikan tullen. Todellisuudessa esim mitsun TD04:sta et saa kunnon tehoa päälle 270hv, vaikka ko. föönillä olevista autoista dynossa irtoaakin parhaillaa yli 320hv lukuja.

Toinen seikka mihin kannattaa myös kiinnittää huomiota on se miten fööni toimii suunnitellulla vetoalueella, koska väärin mitoitettu tai tukkoon menevä fööni ei tee autosta paljon, ei ollenkaan nopeampaa tai pahimmassa tapauksessa jopa hitaamman kuin mitä auto on vakio föönillä varustettuna.

Toki suurin merkitys on sillä mihin käyttötarkoitukseen auto tulee, mutta yleensä ihmiset tuppaavat tekemään näitä valintoja sillä silmällä, että auto kulkee tarpeen vaatiessa ISOA kovaa, jolloin ratkaisevaa on se mitä tapahtuu 4000-6500rpm välillä. Esim mitsun tapauksessa ko. föönin pakopesä on niin onneton että se alkaa vetämään tukkoon heti 4000rpm jälkeen viritettynä = vääntökäyrä laskee kuin lehmän häntä. Maantiellä tämä näkyy niin että esim. vakio viggen vs. stage III viggen on sunnilleen yhtänopeita, alapään vääntöpiikin tuomaa "muulinpotkua" lukuunottamatta.

Itseäni kiinnostaa ennen kaikkea miten auto liikkuu pävityksen jälkeen, ei niinkään dynossa saavutetut tulokset tjsp olevat "esson-baari" kategoriaan kuuluvat arvot. Valitettavasti näitäkin arvoja näkee turhan harjvoin.

Yhtälailla T25/T28:n tilalle NG900:eeb istuu T28, toki hieman kalliimpi, mutta astetta väljemmällä turbiinilla.
#1730
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:"Saadaan irti" tai on "käytettävissä" käsitteillä on jokseenkin eroa ja nuo eri putkien lupaukset valitettavasti kertovat ennemmän siitä mitä auto kiekaisee dynossa nanosekunnin ajan, jolla ei ole maantieajon kanssa kovinkaan paljon yhteistä. Tästä syystä onkin 300hv autoja ja 300hv autoja, sillä erolla että toinen tuppaa näyttämään toiselle takavaloja tosipaikan tullen. Todellisuudessa esim mitsun TD04:sta et saa kunnon tehoa päälle 270hv, vaikka ko. föönillä olevista autoista dynossa irtoaakin parhaillaa yli 320hv lukuja.
Totta. Esimerkiksi Garrett T25:n maksimi stabiili ahtopaine on 1,3 bar, jolla voi saada vakiocoolerilla olosuhteista riippuen 250-265 hv. 265 hv taitaa kyllä olla sellainen "piikki", että huonoissa olosuhteissa tuo hv -määrä jää saavuttamatta :roll:
Vigge kirjoitti:Itseäni kiinnostaa ennen kaikkea miten auto liikkuu pävityksen jälkeen, ei niinkään dynossa saavutetut tulokset tjsp olevat "esson-baari" kategoriaan kuuluvat arvot. Valitettavasti näitäkin arvoja näkee turhan harjvoin.
Jälleen totta. Aika moni saabisti (ja muunkin auton virittelijä) luottaa siihen informaatioon, mitä virityspaja heille antaa, mutta ei käy itse dynottamassa autoaan. Itselleni tuolla eksaktilla hv ja Nm -määrällä ei ole väliä, kunhan auto vain kulkee suhtkoht ripeästi ja kestää käytössä (varmaan se tärkein asia kaikista muista asioista huolimatta), vaikka tuolla NG900:lla ei tulekaan nykyään enää ajettua paljoa noita pidempiä matkoja.
Vigge kirjoitti:Yhtälailla T25/T28:n tilalle NG900:eeb istuu T28, toki hieman kalliimpi, mutta astetta väljemmällä turbiinilla.
Jälleen totta. T28 on myös 100% plug-and-play, jos autossa on aikaisemmin ollut T25. Spoolausaika voi olla hieman pidempi turbiinin suuremman koon takia (en ole tosin koskaan kokeillut, mutta luulisi asian olevan näin).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Joo elikkä kans tarttis ton T25 kukkopillin tilalle joka tossa on jo 220tkm+ pörissyt jotain keksiä. 4800 kierroksen jälkeen ahdot laskee kun lehmän häntä, 5500 ja on enää joku 0.6bar. Pottu ois varmaan paras mutta on hieman hintava ja aiheuttaa liikaa jumppaamista, itellä ei oo taitoo eikä mahiksia vääntää siihen downpipee.

Mites toi T28, pelaako se paremmin 2.3 kuin 2.0 kanssa? 2.3 on luonnostaan enemmän puhtia alaalla niin ei kai se viive niin haittaa.

Jos niin onnellisesti käy ja saa jostain Aeron hankittua taloon niin mikäs fööni siihen mitsun tilalle ois paras? 18T ei oo hirveesti täällä kehuja keränny, oisko mitsun portfoliossa siihen mitään sopivaa?
Vastaa Viestiin