Hydrauliset kumityynyt vaihdettu.. JYRISTÄÄ/täristää, APUA!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Katso se pakoputken kiinnitys auton alta, jospa se olisi siirtynyt paikaltaan
ja pakoputki ottaa pohjaan esim..!

Mutta kumma juttu muuten, itsekkin konetta nostaneena hydrauli kummeja kun vaihdeltiin ( ja sitä nostettiin aika reilusti ) eikä mikään
mennyt rikki.

*mites se hihnapyörän vulkanointi...?*
Eihän se tärinää aiheuta mutta ääntä kylläkin..!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

9000CD23T kirjoitti:Katso se pakoputken kiinnitys auton alta, jospa se olisi siirtynyt paikaltaan
ja pakoputki ottaa pohjaan esim..!

Mutta kumma juttu muuten, itsekkin konetta nostaneena hydrauli kummeja kun vaihdeltiin ( ja sitä nostettiin aika reilusti ) eikä mikään
mennyt rikki.

*mites se hihnapyörän vulkanointi...?*
Eihän se tärinää aiheuta mutta ääntä kylläkin..!!
TUskin pakoputki sellaisia ääniä päästää, no ehkä se tärsee jos osuu runkoon.. niin konetta nostaessani nostin koneen ihan ääriasentoon enkä saanut taaimmaista kumia silti pois, joten yritin väkisin nostaa vielä lisää jos tuo olisi noussut, ei noussut mutta auto nousi kyllä.. rikoin vamaan jotain kun sillä koneell nostin autoa ylöspäin väkisin.. kai...

mikä se hihnapyörä ja sen vulkanointi on? Tai no sama se.. eipä se vika siinä ole.. itku sentään.. :cry:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

MP kirjoitti:mikä se hihnapyörä ja sen vulkanointi on? Tai no sama se.. eipä se vika siinä ole..
Vesipumppua, ohjaustehostinta, laturia ja kompressoria pyörittävän moniurahihnan hihnapyörä kampiakselilla. Siinä ulkokehän moniuraosa on kiinnitetty keskiöön kumivulkanoinnilla. Jos vulkanointi irtoaa, syntyy vinkuva ja hankaava ääni, ulkokehä saattaa hangata öljypumpun kanteenkin. Jos vika olisi tässä, ääni korostuisi kun hihnaa kuormitetaan esim. käyttämällä ohjaustehostinta, kompressoria tai paljon sähköä. http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/hihnapyora.jpg

Onko vaihteiston öljyletkut ehjät - onko öljymäärä oikea? Onko vaihteisto hyvin kiinni moottorissa? Toimiiko öljynpaineen merkkivalo? Kuuluuko ääni myös jos irrotat apulaitehihnan ja käytät hetken ilman hihnaa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

jus kirjoitti:
MP kirjoitti:mikä se hihnapyörä ja sen vulkanointi on? Tai no sama se.. eipä se vika siinä ole..
Vesipumppua, ohjaustehostinta, laturia ja kompressoria pyörittävän moniurahihnan hihnapyörä kampiakselilla. Siinä ulkokehän moniuraosa on kiinnitetty keskiöön kumivulkanoinnilla. Jos vulkanointi irtoaa, syntyy vinkuva ja hankaava ääni, ulkokehä saattaa hangata öljypumpun kanteenkin. Jos vika olisi tässä, ääni korostuisi kun hihnaa kuormitetaan esim. käyttämällä ohjaustehostinta, kompressoria tai paljon sähköä. http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/hihnapyora.jpg

Onko vaihteiston öljyletkut ehjät - onko öljymäärä oikea? Onko vaihteisto hyvin kiinni moottorissa? Toimiiko öljynpaineen merkkivalo? Kuuluuko ääni myös jos irrotat apulaitehihnan ja käytät hetken ilman hihnaa?
Öljymäärä on oikea ja mielsetäni nuo hihnat yms. voi tässä vaiheessa unohtaa, moottori on ihan normaali jos vapaalla kaasuttelee, nämä ääntelyt syntyvät voimansiirrosta, ainoastaan eteenpäin ajettaessa. mutta noista öljyletkuista, missä niitä sijaitsee? Tiedän sen turbolle meneveän letkun kyllä..onko tuossa akkutelineen alla jotain kriittistä mikä voi mennä kun olen nostanut konetta sitä vasten..

epätoivoista, epätoivoista.. :(
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

MP kirjoitti:mutta noista öljyletkuista, missä niitä sijaitsee? Tiedän sen turbolle menevän letkun kyllä..onko tuossa akkutelineen alla jotain kriittistä mikä voi mennä kun olen nostanut konetta sitä vasten..
Laatikon edestä ja takaa menee letkut jäähdyttäjälle (ja öljynjäähdyttimelle jos sinulla sellainen on).
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/ZF-letkut.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja tämä vaimenninkumi oli VARMASTI ehjä..??

Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja tässä jonkun sortin viritys..???

Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

9000CD23T kirjoitti:Ja tämä vaimenninkumi oli VARMASTI ehjä..??

Kuva
Juu, vaihdettu kuukausi sitten, ja nuo tukikumit oon vaihtanut uusiin ja nyt takas vanhoihin taas.. kummallakin kerralla on menty vaan huonompaan suuntaan! joku tuolla vetonivelistössä kanittaa nyt takuulla..... huomenna huoltomies koeajaa sen.. :?
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Joo enpäs taaas tiedä.. nyt se ei taas pidä NIIN pahaa ääntä, mutta jyrisee kyllä kovemmissa kiihdytyksissä aika pahasti... voisiko SITTENKIN tuo kone ottaa johonkin kohtaa runkoa kiinni liikkuessaan :? Jonnekkin tuolla akkutelineen alla..? Pitäisiköhän vähän alkaa purkamaan sitä..

Peruuttaessa ja vapaalla kaasutellessa tuo ääni ei kuulu.

hermo menee tuon aut..Saabin kanssa

:twisted:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mitenkäs ne vaihteiston ja oikeanpuoleisen vetoakselin välissä olevan väliakselin rihlat, miltäs sen oireilu kuulosti, 9000CD23T? Väliakselihan on laakeroitu siihen irrottamaasi moottorin kannakkeeseen 2,3-koneessa. MP:llä tosin taisi olla kaksilitrainen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

jus kirjoitti:Mitenkäs ne vaihteiston ja oikeanpuoleisen vetoakselin välissä olevan väliakselin rihlat, miltäs sen oireilu kuulosti, 9000CD23T? Väliakselihan on laakeroitu siihen irrottamaasi moottorin kannakkeeseen 2,3-koneessa. MP:llä tosin taisi olla kaksilitrainen?
Juu 2 litrainen turbo aut.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Irrotit siis pultit 22 ja 29, jotta sait kannakkeen 1 irti lohkosta?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... rituet.gif

Tuon kannakkeen irrottaminenhan ei mitenkään pitäisi vaikuttaa väliakselin tuentaan kaksilitraisessa.

Itse löysäsin apurungon kiinnitystä koriin sen verran että sain apurunkoa muutaman sentin alemmas ja siten takimmaisen kumin keskellä olevan pultin tuleman ulos kannakkeen reiästä. Moottoria ei mahtunut kallistamaan riittävästi eteenpäin kun kompressori nojasi öljynlauhduttimeen, jostain syystä suoraan ylöspäin nostaminenkaan ei tullut kyseeseen. Tosin siitä on jo neljä vuotta kun nuo kumit vaihdoin, detaljit eivät tule mieleen ihan tarkasti. Autoni on vm. -87.

Mitäs jos etsit jostain rasvamontun ja käsket apuhenkilön ajaa edestakaisin metri kerrallaan ja itse menet alle kuuntelemaan mistä kohdasta se pakoputki ottaa kiinni runkoon eteenpäin ajaessa ja tyhjäkäynnillä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

jus kirjoitti:Irrotit siis pultit 22 ja 29, jotta sait kannakkeen 1 irti lohkosta?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... rituet.gif

Tuon kannakkeen irrottaminenhan ei mitenkään pitäisi vaikuttaa väliakselin tuentaan kaksilitraisessa.

Itse löysäsin apurungon kiinnitystä koriin sen verran että sain apurunkoa muutaman sentin alemmas ja siten takimmaisen kumin keskellä olevan pultin tuleman ulos kannakkeen reiästä. Moottoria ei mahtunut kallistamaan riittävästi eteenpäin kun kompressori nojasi öljynlauhduttimeen, jostain syystä suoraan ylöspäin nostaminenkaan ei tullut kyseeseen. Tosin siitä on jo neljä vuotta kun nuo kumit vaihdoin, detaljit eivät tule mieleen ihan tarkasti. Autoni on vm. -87.

Mitäs jos etsit jostain rasvamontun ja käsket apuhenkilön ajaa edestakaisin metri kerrallaan ja itse menet alle kuuntelemaan mistä kohdasta se pakoputki ottaa kiinni runkoon eteenpäin ajaessa ja tyhjäkäynnillä.
Juu nuo pultit. Auto on ollu tänään huollossa ja siellä oli mies alla kun kaasuttelin jarrua vastaan mutta eipä sitä jyrinää saa paikallaan aikaiseksi. pintakaasua reilummassa kaasunpainalluksessa se vasta ilmenee, lähinnä jos auto on liikkeessä
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

MP kirjoitti: Juu nuo pultit. Auto on ollu tänään huollossa ja siellä oli mies alla kun kaasuttelin jarrua vastaan mutta eipä sitä jyrinää saa paikallaan aikaiseksi. pintakaasua reilummassa kaasunpainalluksessa se vasta ilmenee, lähinnä jos auto on liikkeessä
Eli käytännössä moottori kallistuu enemmän kun konetta kuormittaa kaasua painaessa...

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

peinu kirjoitti:
MP kirjoitti: Juu nuo pultit. Auto on ollu tänään huollossa ja siellä oli mies alla kun kaasuttelin jarrua vastaan mutta eipä sitä jyrinää saa paikallaan aikaiseksi. pintakaasua reilummassa kaasunpainalluksessa se vasta ilmenee, lähinnä jos auto on liikkeessä
Eli käytännössä moottori kallistuu enemmän kun konetta kuormittaa kaasua painaessa...
No se on mahdollista.. tuntuu kuitenkin että tuo ääni ei kuulu kuin 1 ja 2 vaihteella.. en mene kuitenkaan varmuuteen tästä.. mutta ylämäessä se tulee pienemmällä kaaasunpainallukella esiin kuin alamäessä mielestäni... kyllä on monimutkaista! :roll: Vetonivel ei pidä ääntä kääntäessä, mutta voiko sieltä hakota jokin muukin kun tuo perinteinen "taitekohta"?
Vastaa Viestiin