Mitsubishin T18

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Vigge kirjoitti:
-valomerkki- kirjoitti:Nyt heitetään sitten seuraava kysymys kun tämä aihe alkoi poikimaan hedelmää. Onko 305hv Hirsch oikeasti 300hv auto vai onko se sitten kanssa n.250hv vehje?!
Hirsch taitaapi olla "oikealla" T28:lla (lisäyksenä saab spec), A/R luokkaa 0.86, eli ei siinä mitään.
Kysyin joskus hirssiltä mitä eroa ahtimissa 305hp ja 280hp versioissa
Vastaus ujosti, että 280hp on standard turbolla ja 305 special T28
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
samiko
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Loka 07, 2004 17:49
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja samiko »

Oma kokemus vakio NG 185hv piristämisestä pelkällä stage1 boksilla antaa juuri sellaisen tuntuman että 2500-4000 voimaa tuli rutkasti lisää mutta sitten ikäänkuin olisi lievää hengenahdistusta. Maalaisjärjellä ajatellen softa on tehty juuri vakiopalikoiden rajallisuudet huomioiden??? Vai olenko aivan hakoteillä.Vakiotehoilla en mitään mittauksia suorittanut, mutta viriboksin kanssa 1/4 mile meni 15,19s-15,35/147-151km/h. Vertailu esim. vakio 9-3 Aerolle mitattuihin arvoihin näyttäisi että pikkuisen paremmin liikahtaisi, ja vakio 185hv verrattuna rahat eivät aivan turhaan mennyt. Eli helppo tapa saada autosta oikeasti hieman kulkevampi, tuntuu normaalissa ajossa ja keskikierroksilla tehokkaalta. Seuraavat sekunnit ja todelliset huipputehot sitten vaativat jo reilusti eri luokan satsausta.
voima on turvallisuutta
9-5 Aero autom. -2000 nykyään ex
VW Golf GTI DSG -05
Suzuki GSX-R 1000 -08
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Hyvää juttua esim. turbojen valinnasta löytyy Audi Clubin keskustelufoorumilta.

Lukaiskaapa vaikkapa tämäketju niin hauskaa pitäisi olla :)
#2172
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Jussi kirjoitti:
93t sport kirjoitti:Oli miten oli, mutta eräs kaveri tässä viime kesänä otti T18:ta (std siivin) 244kw (juuri kalibroitu dyno) etupyöriltä 2.45L 9000 airosta, ja jos aattelee että ne oli vaan pepruheppoja ja ovat vaan sekunnin ja tippuvat huimasti niin sitten pitää selittää kuinka se GPS lukema kohosi 282km/h, suljetulla mettätiellä ;) Jos teho olis tosiaan todella pahasti tippunut niin tuollaisiin lukemiin ei varmaan pääsisi.
En sano asiaan juuta-jaata, T18 ei tosiaan ole mikään unelmien ahdin, tuossa vaan jotain näkökantaa mitä sillä saa aikaiseksi.
Ja ko. autoa ajaneena voin sanoa että kulki ihan v*tusti :twisted:
Ihan mielenkiinnosta: Paljonko on airon koneessa kierroksia kun nopeusmittari näyttää 282?
Riippuu laatikosta.... :roll: Käsittääkseni ko. pirssin loota oli piiiiiiiiiitkä...tai sitten käsitin väärin. Kulkua tosiaan riitti, kuten "93t sport" totesi.
HARTSA
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 15:29
Paikkakunta: toholampi

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

mielenkiintoista tosiaan. Ja onhan se jo kova sana kun teholukemat alkaa 2:lla. Ei tuolla tienpäällä jalkoihin jää millään turbosaabilla.Aina löytyy vääntöä ohituksiin ja ylämäkiin :P
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Otetaanpa sellainen pieni detalji huomioon, että Mitsun 18T on KOMPRESSORI, ei kokonainen ahdin. Niinkuin on tässä kokoajan puhuttu. Ahtimia tuolla kompressoripuolella on paljonkin erilaisia, ja vain yksi monista on tuo tässä käsitelty #6 pakopesällä ja clipatuilla turbiinisiivillä varustettu jota myydään ng-saabeihin viriahtimena.

Itselläni on TD04HL-18T #7 (Volvo S70 ja V70 T5 R ja AWD mallien vakioahdin). Ostin sen "luultavasti 15G":nä, mutta tyyppikilpi puuttui. Uteliaisuutta tietysti ahtimen avasin ja katsoin laakeripesästä MHI:n tyyppinumeron. Tämä täsmäsi 18T:hen, samoin siipikoko oli aivan liian iso 15G:ksi (45mm inducer).

Tässä kyseisessä ahtimessa on ng-saabien ahtimia suurempi pakopesä (7cm^2 vs. 6 cm^2, vastaa n. A/R .50) ja turbiini on vakioilla ei-clipatuilla siivillä oleva TD04HL (HL meinaa akselin ja turbiinin kokoa, isoin vaihtoehto). #7 pakopesän pulttijako on kätevästi sama kuin T03:n, joten asennus välilaipalla onnistuu vanhempiin. Välilaippa tarvitaan virtauksen parantamiseksi koska pakosarjan aukko on erimuotoinen kuin ahtimen pakokaasun tulo.

Väittäisin kyseisellä ahtimella B202L:n (OG900 T16) jatkoksi pultattuna irtoavan vähintään 300hv, ilman spoolausongelmia. Ihan helppoahan tuon sovittaminen paikalleen ei kyllä ollut. Kompura ja pakopesä piti kääntää, öljy- ja vesiletkut menivät uusiksi, pakosarjan ja ahtimen väliin piti sorvata välilaippa sekä downpipen laippa + uusi downpipe. Lisäksi hukkaportin kellolle (aktuaattori) pitää hitsata tukirauta.

Tänä viikonloppuna valmistunee ja sitten nähdään oliko sen arvoista. ;)
Viimeksi muokannut jcarlson, Pe Loka 14, 2005 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

jcarlson kirjoitti:Otetaanpa sellainen pieni detalji huomioon, että Mitsun 18T on KOMPRESSORI, ei kokonainen ahdin. Niinkuin on tässä kokoajan puhuttu. Ahtimia tuolla kompressoripuolella on paljonkin erilaisia, ja vain yksi monista on tuo tässä käsitelty #5 pakopesällä ja clipatuilla turbiinisiivillä varustettu jota myydään ng-saabeihin viriahtimena.
meinaat varmaan klipatulla #6:lla...
"Balanssin" kannalta 19T #7 on järkevämpi valinta kuin 18T#7
Viimeksi muokannut Vigge, Pe Loka 14, 2005 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1730
500whp.net member
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Korjattu - muistelin olevan #5 kuten vakioahtimet (paitsi tonnari, jossa on #6).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

ja jos vollen föönit kiinnostaa, niin tässä listaa

Motortyp, Turboaggregat, Wastegate/hus, Boschsystem, Volvonummer

B5234T3 TD04HL-16T 218/60 M4.4 *8601238
B5234T3 TD04HL-16T 275/60 ME7 9471655
B5234T3 TD04HL-16T 275/60 ME7 *8601691
B5234T4 TD04HL-16T 216/60 M4.3 1275663
B5234T4 TD04HL-16T 216/60 M4.3 *8601239
B5234T4 TD04HL-16T 216/60 M4.3 *8601226
B5234T4 TD04HL-18T 275/60 M4.4 9185628
B5234T4 TD04HL-18T 275/60 M4.4 *8601456
B5234T5 TD04HL-15G 150/40 M4.3 9146785
B5234T8 TD04HL-18T 300/70 ME7 9454563
B5234T8 TD04HL-18T 300/70 ME7 *8601461
B5244RT TD04HL-19T 300/70 ME7 9471657
B5244RT TD04HL-19T 300/70 ME7 *8601693
B5254T TD04HL-13G 150/30 M4.4 *8601227


"60" = #6 pakopesä "70" = #7 pakopesä


16T - B5234T4 250hp tuli 1996 i 850R man, suora turbiinin lähtö
16T - B5234T3 240hp 1997-1998, löytyy S/V/C70 T5, suora turbiinin lähtö
16T - B5234T3 240hp 1999-2000 ,löytyy S/V/C70 T5,vino turbiinin lähtö
16T - B5234T3 250hp 2001- kaikissa S60/V70N T5, vino turbiinin lähtö
18T - B5234T4 250hp 1997-1998 ainoastaan S/V70R man FWD/AWD, 275/60 hukkaportti ja suora turniinin lähtö
18T - B5234RT 250hp 1999 ainoastaan V70R AWD, 4-vxl aut, 300/70 hukkaportti ja vino turniinin lähtö
19T - B5244RT 265hp 2000 ainoastaan V70R AWD, 5-vxl aut, 300/70 hukkaportti ja vino turniinin lähtö
#1730
500whp.net member
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vigge kirjoitti: "Balanssin" kannalta 19T #7 on järkevämpi valinta kuin 18T#7
Perustelut? #7 pakopesällä löytyy muuten myös 15G ja 16T kompressoreita. Esimerkkinä 850 T5 ja T5 R.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Itelle tulossa 99T16:seen td04hl-16T 7-pakopesä.

Ei spoolaa liian alhaalta niin ei 99/900 vaihdelaatikko rapsahda heti kättelyssä ja turbon tuotto riittää 300hp. 320hp ku oikeen vinguttaa. :)

Toi 18T sitten sopivampi jos aikoo tosiaan 300hp:lla ajella paljon. Itellä eijo ainakaan aluksi tarkoitus moisia ottaa. Joku 250+ riittää moiseen kinneriin mainiosti.

T. Pasi
99T-museopeli
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Eiköhän tuo "balanssi" ja sen oikeellisuus riipu myös itse moottorista. Ihan sama kuinka p*rkeleen hieno ahdin sulla on jos se on kertakaikkiaan väärä sille moottorille.

Eli rautalangasta vääntäen, jos kahdessa eri koneessa liikkuisi sama ilmamäärä eli ~ sama teho, mutta ihan eri ahtopaineilla, on ahtimienkin oltava erilaisia toiminnan optimoimiseksi.
Aki Peltola #1132
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aksu900 kirjoitti:Eiköhän tuo "balanssi" ja sen oikeellisuus riipu myös itse moottorista. Ihan sama kuinka p*rkeleen hieno ahdin sulla on jos se on kertakaikkiaan väärä sille moottorille.

Eli rautalangasta vääntäen, jos kahdessa eri koneessa liikkuisi sama ilmamäärä eli ~ sama teho, mutta ihan eri ahtopaineilla, on ahtimienkin oltava erilaisia toiminnan optimoimiseksi.
Aivan. Käytännössä siis ahtimen on virrattava oikea määrä ilmaa oikealla pressure ratiolla, joka taas riippuu koneen luonteesta (VE jälleen kerran). Ja mieluusti tietysti vielä hyvällä hyötysuhteella.
Sen lisäksi ahdin ei tietenkään saa sakkailla pikkukierroksilla. Ja tämä on vasta kompressori, turbiinin ja pakopesän valinta on sekin merkityksellinen. #7:n pesä kyllä spoolannee tässä omassa moottorissani varsin sopivasti (veikkaisin n. 2000rpm). Reilusti yli 300 hv:n tehoissa varmasti alkaa kyllä jo ahdistamaan, mutta sellaista en olekaan edes hakemassa.

Kompressorikarttoja tutkiskeltuani voin kyllä myöntää, että 19T:ssä näyttää olevan laakeamman oloinen kartta ja ehkä jopa hiukan matalampi surge limitti, eri asia kuitenkin on että onko sillä esimerkiksi omassa moottorissani suurtakaan merkitystä.

Loppujenlopuksi on kuitenkin todettava että sain ko. ahtimen niin edullisesti ettei minulla ainakaan ole joka tapauksessa mitään valittamista. Jos joku on kuitenkin ihan uutta etsimässä, niin ei 19T ainakaan huonompi vaihtoehto ole, 18T lienee kuitenkin yleisemmin saatavilla ja näinollen edullisempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Aksu900 kirjoitti:Eiköhän tuo "balanssi" ja sen oikeellisuus riipu myös itse moottorista. Ihan sama kuinka p*rkeleen hieno ahdin sulla on jos se on kertakaikkiaan väärä sille moottorille.

Eli rautalangasta vääntäen, jos kahdessa eri koneessa liikkuisi sama ilmamäärä eli ~ sama teho, mutta ihan eri ahtopaineilla, on ahtimienkin oltava erilaisia toiminnan optimoimiseksi
Siis Aksu, kun rupeat jotain vääntämään rautalangasta, ota myös huomioon että kyllä sillä nyt vaan on väliä miten se ahdin on ns. "balanssissa" esim 18T#5 ei varmasti ole balanssissa sen enempää kuin 18t#11 oli se sitten pultattu mihin tahansa moottoriin...
jcarlson kirjoitti: Kompressorikarttoja tutkiskeltuani voin kyllä myöntää, että 19T:ssä näyttää olevan laakeamman oloinen kartta ja ehkä jopa hiukan matalampi surge limitti, eri asia kuitenkin on että onko sillä esimerkiksi omassa moottorissani suurtakaan merkitystä.
kokeilemallahan se selviää
#1730
500whp.net member
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mielestäni suhteellinen käsite tämä balanssi.

Jos esim. satkun vaihdelaatikko ei kestä kovaa vääntöä matalilla kierroksilla, niin TD04HL15T #5-pakopesällä turbo ei ole balanssissa. :)

Jos voimansiirto sen kestää niin mikäs siinä.

Dieseleissä sitten homma taas muuttuu.



Ainakin minä "balanssoin" hommia sen mukaan mikä on tavoite/rauta. Ja koko hommahan pyörii kompromissien varjolla. Pieni kone & iso teho & pieni viive ahtopaineissa - kombinaatio ei esiinny tämän palstan autoissa.
Kompromissina pitää siis valita kaksi kolmesta vaihtoehtoa.

T. Pasi



Vigge kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Eiköhän tuo "balanssi" ja sen oikeellisuus riipu myös itse moottorista. Ihan sama kuinka p*rkeleen hieno ahdin sulla on jos se on kertakaikkiaan väärä sille moottorille.

Eli rautalangasta vääntäen, jos kahdessa eri koneessa liikkuisi sama ilmamäärä eli ~ sama teho, mutta ihan eri ahtopaineilla, on ahtimienkin oltava erilaisia toiminnan optimoimiseksi
Siis Aksu, kun rupeat jotain vääntämään rautalangasta, ota myös huomioon että kyllä sillä nyt vaan on väliä miten se ahdin on ns. "balanssissa" esim 18T#5 ei varmasti ole balanssissa sen enempää kuin 18t#11 oli se sitten pultattu mihin tahansa moottoriin...
jcarlson kirjoitti: Kompressorikarttoja tutkiskeltuani voin kyllä myöntää, että 19T:ssä näyttää olevan laakeamman oloinen kartta ja ehkä jopa hiukan matalampi surge limitti, eri asia kuitenkin on että onko sillä esimerkiksi omassa moottorissani suurtakaan merkitystä.
kokeilemallahan se selviää
99T-museopeli
Vastaa Viestiin