Otetaanpa sellainen pieni detalji huomioon, että Mitsun 18T on KOMPRESSORI, ei kokonainen ahdin. Niinkuin on tässä kokoajan puhuttu. Ahtimia tuolla kompressoripuolella on paljonkin erilaisia, ja vain yksi monista on tuo tässä käsitelty #6 pakopesällä ja clipatuilla turbiinisiivillä varustettu jota myydään ng-saabeihin viriahtimena.
Itselläni on TD04HL-18T #7 (Volvo S70 ja V70 T5 R ja AWD mallien vakioahdin). Ostin sen "luultavasti 15G":nä, mutta tyyppikilpi puuttui. Uteliaisuutta tietysti ahtimen avasin ja katsoin laakeripesästä MHI:n tyyppinumeron. Tämä täsmäsi 18T:hen, samoin siipikoko oli aivan liian iso 15G:ksi (45mm inducer).
Tässä kyseisessä ahtimessa on ng-saabien ahtimia suurempi pakopesä (7cm^2 vs. 6 cm^2, vastaa n. A/R .50) ja turbiini on vakioilla ei-clipatuilla siivillä oleva TD04HL (HL meinaa akselin ja turbiinin kokoa, isoin vaihtoehto). #7 pakopesän pulttijako on kätevästi sama kuin T03:n, joten asennus välilaipalla onnistuu vanhempiin. Välilaippa tarvitaan virtauksen parantamiseksi koska pakosarjan aukko on erimuotoinen kuin ahtimen pakokaasun tulo.
Väittäisin kyseisellä ahtimella B202L:n (OG900 T16) jatkoksi pultattuna irtoavan vähintään 300hv, ilman spoolausongelmia. Ihan helppoahan tuon sovittaminen paikalleen ei kyllä ollut. Kompura ja pakopesä piti kääntää, öljy- ja vesiletkut menivät uusiksi, pakosarjan ja ahtimen väliin piti sorvata välilaippa sekä downpipen laippa + uusi downpipe. Lisäksi hukkaportin kellolle (aktuaattori) pitää hitsata tukirauta.
Tänä viikonloppuna valmistunee ja sitten nähdään oliko sen arvoista.
