Kissalan pojat ovat kivoja!!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Kissalan pojat ovat kivoja!!

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

MTV3:n sivuilta luettua.

Sisäministeriön poliisiosaston ylikomisario kertoo MTV3:n uutisille, että Tanskassa nopeusrajoitusten nostaminen ja valvonta ovat alentaneet keskinopeuksia.

Poliisi olisi valmis nostamaan nopeuksia joillakin moottoriteillä. Sisäministeriön mukaan korkeinta sallittua moottoritienopeutta voitaisiin korottaa hyvillä tieosuuksilla 130 kilometriin tunnissa :) . Nyt katto on 120 kilometriä tunnissa :? .

Sisäministeriön poliisiosaston ylikomisario Heikki Sepän mukaan vastaavasta toimenpiteestä on saatu positiivisia kokemuksia ulkomailta.

- Viimeisin esimerkkihän on Tanskasta. Siellä nostettiin moottoriteiden nopeusrajoituksia ja samalla tehostettiin valvontaa ja mitään katastrofia ei tapahtunut. Itseasiassa keskinopeudet alenivat ja myös muilla tieosuuksilla kuin näillä, missä nopeusrajoituksia nostettiin, Seppä kertoo MTV3:n uutisille.

Sisäministeriön poliisiosaston ylikomisario perää kuitenkin Suomessa myytäviin autoihin nopeudenrajoittimia, jotka hillitsisivät menon enintään 140 kilometriin tunnissa. 8O

Liikenneturva huolissaan

Liikenneturvan mukaan nopeuksien nostaminen lisää aina vakavien onnettomuuksien määrää. Liikennepsykologi Jukka Vierimaa korostaa valvonnan lisäämisen tärkeyttä

- Nopeusvalvonnan, ja ylipäätänsä poliisvalvonnan lisääminen teillä edesauttaisi sitä, että nosto ei toisi mukanaan suurempia uhrimääriä, Vierimaa sanoo.

Vierimaa varoittaa kuitenkin turvalaitteiden avuttomuudesta vauhdin kasvaessa.

- Kun katsotaan autotekniikan ja ihan fysiikan kannalta, niin 130-150 kilometriä tunnissa alkaa olla niillä rajoilla, että auton tekniikka ja turvalaitteiden suojaava vaikutus alkaa vähitellen loppua. Monet kolarin seuraukset kasvaa huomattavasti pahemmiksi, Vierimaa toteaa.

(MTV3)

Vai että rajoittimet henkilöautoihin??? Ferrarien omistajat kiljuvat riemusta. :P Jos tuo toteutuisi niin muuttaisin siltä istumalta Ruotsiin!!
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Eipä tuo 140 km/h rajoitin ainakaan meikäläisen elämää hetkauttaisi suuntaan eikä toiseen. 140 on muutenkin sellainen siedettävän sakon raja moottoritiellä, sen lujempaa ei juuri tohdi ajella... eikä ole sen puoleen tarpeenkaan.

Poistuisi tarve kytätä nopeuden tahatonta nousemista kun voisi aina laskettaa rajotinta vasten jalka suorana :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

On niitä sinipukuisia rajottimia jo ihan tarpeeksi teiden varsilla. :? Tuskin niitä 140km/h -rajoittimia peukaloitaisiin ainakaan sen vähempää kuin rekkojen rajoittimiakaan. :wink:

Eihän noilla nopeuksilla voi edes tehdä turvallista ohitusta satasen aulueella! :x
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Toi nopeusrajotusten muuttaminen (nosto) ja sen näkyminen keskinopeuksissa on huomattu täälläkin. :D
Tuossa on yksi tieosuus vaasan ja mustasaaren välillä jossa oli ennen 80km/h, silloin jono mateli yleensä n. 60-70km/h. Nykyään siinä on 70km/h rajotus, ja mittarinopeudella 80km/h jono mienaa painua karkuun lähes poikkeuksetta.
Eli tässäkin näkyy tämä keskinopeuksien muutos kun rajoitusta muutetaan... eli ei se nopeuksien nosto välttämättä tarkoita myös keskinopeuksien suurenemista samassa suhteessa korotukseen. Eli nopeusrajoituksia ylemmäksi hyvillä tieosuuksilla.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Tampereen ja Lahden välisellä tiellä muutettiin tänä vuonna rajoitukset suurilta osin 100->80km/h. Satasen alueella ajetaan sataa, 80:n alueella ajetaan sataa, paitsi linnunpönttöjen kohdalla tehdään vaarallisia paniikkijarrutuksia.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kissalan pojat ovat kivoja!!

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Olli Kinaret kirjoitti: Vierimaa varoittaa kuitenkin turvalaitteiden avuttomuudesta vauhdin kasvaessa.

- Kun katsotaan autotekniikan ja ihan fysiikan kannalta, niin 130-150 kilometriä tunnissa alkaa olla niillä rajoilla, että auton tekniikka ja turvalaitteiden suojaava vaikutus alkaa vähitellen loppua. Monet kolarin seuraukset kasvaa huomattavasti pahemmiksi, Vierimaa toteaa.

(MTV3)
Hieman kärjistettynä Vierimaan mukaan on siis nykyautolla täysin turvallista (tai ainakin ollaan "turvalaitteiden suojaavan vaikutuksen alueella") ajaa 120km/h lepikkoon. Heti kun on 130km/h vauhtia niin "se on siinä". :roll: On taas oikein loppuun asti mietitty kommentti. Faktahan on se, että oikein vakavissa kolareissa on yleensä sitä nopeutta ollut sitten "hiukan" enemmän, tyyliin 2 x nopeusrajoitus, tai sitten onnettomuuden syy on jossain muualla (rattijuoppo, sairauskohtaus, motarilla väärään suuntaan ajavat, hirvet ym ym ym.). Tokihan jarrutus & reaktiomatkat kasvaa nopeuden potensseissa, mutta tuollaisia perusteluja en kyllä niele.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

olen muutaman vuoden ajanut hyvinkää-vantaa moottoritieosuutta työmatkoina. aiemmin kun oli työsuhdeauto alla, niin eihän sitä voinut olla painamatta kaasupoljinta niin vähän ettei vauhti noussut 130-140 alueelle. eikä mitään hyötyä, jatkuvasti oli joku jarruna ohituskaistalla. bensaa paloi enempi, ajallinen voitto oli minimaalinen. itseasiassa ajaminen oli ajoittain peloittavaa niissä vauhdeissa kun ihimset ei enää pidä turvavälejä lainkaan. tavaraliikenne tukkii sen verran tehokkaasti noita väyliä ja haitariefektit on välillä aika hurjia. autoihin kehittyneet turvallisuussysteemit (ajo-ominaisuudet, jarrut yms.) on nykyisillä ajotavoilla ulosmitattu kiitettävästi. ja viimeistään pullonkaulaliittymissä suuremman nopeuden tuoma etu nollautuu, päästään vain jonottamaan nopeammin.

käytännössä rajoituksen nostosta olisi iloa silloin kun väylillä ei ole tukoksia. esim. iltaisin, lauantaisin. omituisen mielikuvitukseton on tuo komisarion muutosehdotus, vaan kuka tietää miten vahvasti rakas media on taas muokannut sanoman ydintä. tärkeintähän on että saadaan uutista myytyä.
itse ehdottaisin dynaamisesti muuttuvia rajoituksia. ruuhka-aikaan 120, muulloin vaikka 140. ja talvella 100/120.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

lucaf kirjoitti: itse ehdottaisin dynaamisesti muuttuvia rajoituksia. ruuhka-aikaan 120, muulloin vaikka 140. ja talvella 100/120.
Aivan! Kyllä rahaa riittää moninkertaistamaan niiden penteleen linnunpönttöjen (=valvontakamerat) määrää ympäri Suomen, mutta kelin, liikennemäärien yms. mukaan päivittyvät nopeusrajoitukset, jotka todellakin edesauttaisivat liikenteen sujuvuutta ja mielestäni lisäisi myös turvallisuutta on kortilla...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Tuohon maastamuuttoasiaan:

Aikonaan moni uhosi lähtevänsä maasta monenkin eri syyn vuoksi.
Sittemmin on kuitenkin kuulemma nähty vuoden urheilija, joka puhui äidinkielenään venäjää eikä osannut juurikaan suomea sekä naispresidentti.
Lisäksi Toni Halme ja Veltto Virtanen sekä muut turhat julkkikset on päässeet eduskuntaankin. Kansa saa demokratiassa kuitenkin sellaiset edustajat, jotka se ansaitsee.

Koittakkaa kuitenkin ennen purnaamistanne vaikuttaa vaikka vaaleissa äänestämällä vaikka Aku Ankkaa tai Batmania, niin ei suhteellinen vaalitapa vedä kaikkia pösilöitä vaikuttamaan harrastuksiin. Jos tuosta ysifemmasta olisin raskinnut luopua, niin todennäköisesti olisin nyt matkalla Karibialle talveksi. Kuitenkin kävin sanomassa hintani, joka meni tinkimättä läpi, niin täytynee taas kärsiä talvesta suomen suurimmassa saamelaiskylässä.
Viikko siellä duunissa niin on jo nähnyt monen värisiä neekereitä :evil:
96 M75 i12 5-speed ;)
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kissalan pojat ovat kivoja!!

Viesti Kirjoittaja normaali »

Olli Kinaret kirjoitti: Sisäministeriön poliisiosaston ylikomisario perää kuitenkin Suomessa myytäviin autoihin nopeudenrajoittimia, jotka hillitsisivät menon enintään 140 kilometriin tunnissa.
Näen jo sieluni silmin kuuppani kiitämässä uudenkarhean Bemarin ohitse hurjat 150km/h lasissa!
Eetu Pajala #1516
eetu.pajala attantatta kotinet.com
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

lucaf kirjoitti:eikä mitään hyötyä, jatkuvasti oli joku jarruna ohituskaistalla. bensaa paloi enempi, ajallinen voitto oli minimaalinen. itseasiassa ajaminen oli ajoittain peloittavaa niissä vauhdeissa kun ihimset ei enää pidä turvavälejä lainkaan. tavaraliikenne tukkii sen verran tehokkaasti noita väyliä ja haitariefektit on välillä aika hurjia. autoihin kehittyneet turvallisuussysteemit (ajo-ominaisuudet, jarrut yms.) on nykyisillä ajotavoilla ulosmitattu kiitettävästi. ja viimeistään pullonkaulaliittymissä suuremman nopeuden tuoma etu nollautuu, päästään vain jonottamaan nopeammin.
Moottoritieajaminen on kyllä Suomessa omaa luokkaansa. En ole missään muualla päin nähnyt vastaavaa pomppimista kaistalta toiselle ruuhkassa - juuri turha kaistanvaihteluhan on yksi pahimmista haitaroitumisen aiheuttajista. Esim. Saksassa 2-kaistaisilla ruuhkassa lähes yksinomaan rekat ajavat oikealla ja henkilöautoista 99 % pysyy vasemmalla. Perääntunkemista ei ole juuri lainkaan koska kukaan ei kuvittelekaan että joku antaisi suomalaistyylisesti ruuhkassa tilaa ns. "nopeammille" siirtymällä oikealle ja taas takaisin parin ohittaneen perään samaan jonoon - puhumattakaan siitä että joku päästäisi oikealta ohittaneen noin vaan eteensä.

Moottoriteille täälläkin suuremmat nopeudet ja nopeusrangaistuksiin verrattuna paljonm ankarammat rangaistukset ja valvonnan kohdistaminen perääntunkijoihin ja oikealta ohittajiin niin vähenisi "nopeammuus" ruuhkissa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ja eikös se yksi turvallisen ajamisen "prinsiippi" ole ohituskiihtyvyys. Mitä intoa siinä on jos on hyvin välitetty vaihdelaatikko ja optimaalisesti ajoittuva voima, ja kuitenkin 140km/h jonkun idiootin päätöksestä loppuu veto autosta. Tosi turvallista!!!


***tu pikkuisen järkeä käteen päättäjät, ***kele!
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

ajatelkaas noita pikkuautojen (127, fiesta nje...) kuskeja, nää joutuu ajamaan nykyäänkin naamapunasena motarilla auto täysillä huutaen 8O
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Onko se meidän vika, kun ovat menneet sellaisen purkin ostamaan?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

itse olen huomannut, että motarilla voi ajella hiljempaakin, ja moni ajaakin. Ihan totta, kokeillin ihan itse.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin