tulppien kärkivälistä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

tulppien kärkivälistä

Viesti Kirjoittaja jarska »

Onkohan olemassa mitään alarajaa jota pienemmäksi tulppien kärkiväliä ei saa viritetyssä turbokoneessa laittaa? Vakiokärkivälillä kun tuo oma rakkineeni alkoi pätkiä aina kun ahdot nousi 1.2-1-3 barin mutta ongelma poistui kun pienennin kärkivälin 0.7mm. Nyt tuon isomman ahtimen kanssa sama rätinä ja pauke toistuu taas jossain 1.3barin hujakoilla! Niin että uskaltaakohan kärkivälin pienentää vielä johonkin 0.6-0.5mm tienoille!?
Tulpat vaihdoin jo aikaisemmassa virityksessä astetta kylmempiin mutta muuten alkuperäisiä vastaaviin kun tuohon suorasytkään ei mitään "viritulppaa" taida muuten saada...kun niitä platinoitakaan ei saa laittaa.
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Omassa tontussa on kärkiväli tällä hetkellä 0.6, ei pätki ahdoilla mutta tyhjäkäynnillä tulee pientä tutinaa välillä.
Foxbody turbo
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: tulppien kärkivälistä

Viesti Kirjoittaja ecopower »

jarska kirjoitti:Onkohan olemassa mitään alarajaa jota pienemmäksi tulppien kärkiväliä ei saa viritetyssä turbokoneessa laittaa? Vakiokärkivälillä kun tuo oma rakkineeni alkoi pätkiä aina kun ahdot nousi 1.2-1-3 barin mutta ongelma poistui kun pienennin kärkivälin 0.7mm. Nyt tuon isomman ahtimen kanssa sama rätinä ja pauke toistuu taas jossain 1.3barin hujakoilla! Niin että uskaltaakohan kärkivälin pienentää vielä johonkin 0.6-0.5mm tienoille!?
Tulpat vaihdoin jo aikaisemmassa virityksessä astetta kylmempiin mutta muuten alkuperäisiä vastaaviin kun tuohon suorasytkään ei mitään "viritulppaa" taida muuten saada...kun niitä platinoitakaan ei saa laittaa.
milloin tulpat on vaihdettu????yleensä nuo ongemat tulee turboihin sököillä tulpilla!!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kappas, tässähän on valmiina aihe, jota olen joskus meinannut täällä udella :)

Auto on 98 vuosimallin 9-5 2,3t T7 + Maptun Stege 1. Tulpiksi vaihdoin suositellut NGK BCPR7ES11, mutta kärkivälistä en saanut suosituksia.
Kynttilöissä oli valmiina 1,1 millin kärkiväli, tarkistin nuo rakotulkilla + naputtelin kaikkiin saman ilmaraon.

Onkohan homma OK?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllähän se pienempi kärkiväli auttaa jos ahdoilla pätkii, mutta sitten tosiaan tyhjäkäynti epätasaistuu. Valitettava kompromissi viritetyllä vehkeellä jos on virranjakajasytytys. Huono puola voi aiheuttaa myös pätkimistä ahdoilla, joten sen uusimista kannattaa harkita jos se on kovin vanha. Ja toki tulppien ja muidenkin sytytysosien kunnolla on merkityksensä..

Tästä syytä olen itse laittamassa DI:tä, saa tehokkaan kipinän kärkivälistä tinkimättä, jolloin tyhjäkäynti on tasainen mutta ei varmasti pätki ahdoillakaan. Eli tähän liittyen, ei tarvitse viritetyissäkään DI-koneissa muuttaa kärkiväliä, vaan se on syytä pitää tehdasarvoissa (joka on tuo 1.1mm).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mielenkiintoista tietää. Ehkä on haluttu varmistaa sitten mahdollisimman hyvä kipinä, kuitenkin DI:n kanssa ongelma on paljon pienempi kuin vanhalla jakajasytkällä kuten jo suuresta kärkivälistä huomaa (DI:llä n. 10kV suurempi kipinäjännitekin). Pitääpä testata tuon vaikutusta kun olen saanut asennettua og900:n DI-järjestelmän.
p.s. saa tarjota edelleen punaista toimivaa DI-kasettia. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

jcarlson kirjoitti:Kyllähän se pienempi kärkiväli auttaa jos ahdoilla pätkii, mutta sitten tosiaan tyhjäkäynti epätasaistuu. Valitettava kompromissi viritetyllä vehkeellä jos on virranjakajasytytys. Huono puola voi aiheuttaa myös pätkimistä ahdoilla, joten sen uusimista kannattaa harkita jos se on kovin vanha. Ja toki tulppien ja muidenkin sytytysosien kunnolla on merkityksensä..

Tästä syytä olen itse laittamassa DI:tä, saa tehokkaan kipinän kärkivälistä tinkimättä, jolloin tyhjäkäynti on tasainen mutta ei varmasti pätki ahdoillakaan. Eli tähän liittyen, ei tarvitse viritetyissäkään DI-koneissa muuttaa kärkiväliä, vaan se on syytä pitää tehdasarvoissa (joka on tuo 1.1mm).
Tuo minun kone on suorasytkällä eikä toiminut vakioahtimellakaan enää yli 1.2barin ahdoilla kun oli normaali kärkiväli! 0.7 välillä toimi mutta nyt taas tuon ison ahtimen kanssa täytyy pienentää väliä!
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

kuulin jopa väitteen jonka mukaan liian pienellä kärkivälillä saattaa rikkoa suorasytkän boxin!
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voi pitää paikkansa, mutta ei ole normaalia että alkaa pätkimään "vasta" 1.2 barin ahdoilla. Kyllä jossain nyt lienee vikaa. Kasetissa? Tulpissa?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Eipä tuossa mitään vikaa ollut. Vakio kärkiväli on vaan liian iso jos on kovasti paineita. Silloin kun pienensin sitä kärkiväliä viimeksi niin toimi 1.5barin paineillakin sen jälkeen kuin kello!
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Vastaa Viestiin