tulppien kärkivälistä
tulppien kärkivälistä
Onkohan olemassa mitään alarajaa jota pienemmäksi tulppien kärkiväliä ei saa viritetyssä turbokoneessa laittaa? Vakiokärkivälillä kun tuo oma rakkineeni alkoi pätkiä aina kun ahdot nousi 1.2-1-3 barin mutta ongelma poistui kun pienennin kärkivälin 0.7mm. Nyt tuon isomman ahtimen kanssa sama rätinä ja pauke toistuu taas jossain 1.3barin hujakoilla! Niin että uskaltaakohan kärkivälin pienentää vielä johonkin 0.6-0.5mm tienoille!?
Tulpat vaihdoin jo aikaisemmassa virityksessä astetta kylmempiin mutta muuten alkuperäisiä vastaaviin kun tuohon suorasytkään ei mitään "viritulppaa" taida muuten saada...kun niitä platinoitakaan ei saa laittaa.
Tulpat vaihdoin jo aikaisemmassa virityksessä astetta kylmempiin mutta muuten alkuperäisiä vastaaviin kun tuohon suorasytkään ei mitään "viritulppaa" taida muuten saada...kun niitä platinoitakaan ei saa laittaa.
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
Re: tulppien kärkivälistä
milloin tulpat on vaihdettu????yleensä nuo ongemat tulee turboihin sököillä tulpilla!!jarska kirjoitti:Onkohan olemassa mitään alarajaa jota pienemmäksi tulppien kärkiväliä ei saa viritetyssä turbokoneessa laittaa? Vakiokärkivälillä kun tuo oma rakkineeni alkoi pätkiä aina kun ahdot nousi 1.2-1-3 barin mutta ongelma poistui kun pienennin kärkivälin 0.7mm. Nyt tuon isomman ahtimen kanssa sama rätinä ja pauke toistuu taas jossain 1.3barin hujakoilla! Niin että uskaltaakohan kärkivälin pienentää vielä johonkin 0.6-0.5mm tienoille!?
Tulpat vaihdoin jo aikaisemmassa virityksessä astetta kylmempiin mutta muuten alkuperäisiä vastaaviin kun tuohon suorasytkään ei mitään "viritulppaa" taida muuten saada...kun niitä platinoitakaan ei saa laittaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Kappas, tässähän on valmiina aihe, jota olen joskus meinannut täällä udella
Auto on 98 vuosimallin 9-5 2,3t T7 + Maptun Stege 1. Tulpiksi vaihdoin suositellut NGK BCPR7ES11, mutta kärkivälistä en saanut suosituksia.
Kynttilöissä oli valmiina 1,1 millin kärkiväli, tarkistin nuo rakotulkilla + naputtelin kaikkiin saman ilmaraon.
Onkohan homma OK?

Auto on 98 vuosimallin 9-5 2,3t T7 + Maptun Stege 1. Tulpiksi vaihdoin suositellut NGK BCPR7ES11, mutta kärkivälistä en saanut suosituksia.
Kynttilöissä oli valmiina 1,1 millin kärkiväli, tarkistin nuo rakotulkilla + naputtelin kaikkiin saman ilmaraon.
Onkohan homma OK?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Kyllähän se pienempi kärkiväli auttaa jos ahdoilla pätkii, mutta sitten tosiaan tyhjäkäynti epätasaistuu. Valitettava kompromissi viritetyllä vehkeellä jos on virranjakajasytytys. Huono puola voi aiheuttaa myös pätkimistä ahdoilla, joten sen uusimista kannattaa harkita jos se on kovin vanha. Ja toki tulppien ja muidenkin sytytysosien kunnolla on merkityksensä..
Tästä syytä olen itse laittamassa DI:tä, saa tehokkaan kipinän kärkivälistä tinkimättä, jolloin tyhjäkäynti on tasainen mutta ei varmasti pätki ahdoillakaan. Eli tähän liittyen, ei tarvitse viritetyissäkään DI-koneissa muuttaa kärkiväliä, vaan se on syytä pitää tehdasarvoissa (joka on tuo 1.1mm).
Tästä syytä olen itse laittamassa DI:tä, saa tehokkaan kipinän kärkivälistä tinkimättä, jolloin tyhjäkäynti on tasainen mutta ei varmasti pätki ahdoillakaan. Eli tähän liittyen, ei tarvitse viritetyissäkään DI-koneissa muuttaa kärkiväliä, vaan se on syytä pitää tehdasarvoissa (joka on tuo 1.1mm).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mielenkiintoista tietää. Ehkä on haluttu varmistaa sitten mahdollisimman hyvä kipinä, kuitenkin DI:n kanssa ongelma on paljon pienempi kuin vanhalla jakajasytkällä kuten jo suuresta kärkivälistä huomaa (DI:llä n. 10kV suurempi kipinäjännitekin). Pitääpä testata tuon vaikutusta kun olen saanut asennettua og900:n DI-järjestelmän.
p.s. saa tarjota edelleen punaista toimivaa DI-kasettia.
p.s. saa tarjota edelleen punaista toimivaa DI-kasettia.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tuo minun kone on suorasytkällä eikä toiminut vakioahtimellakaan enää yli 1.2barin ahdoilla kun oli normaali kärkiväli! 0.7 välillä toimi mutta nyt taas tuon ison ahtimen kanssa täytyy pienentää väliä!jcarlson kirjoitti:Kyllähän se pienempi kärkiväli auttaa jos ahdoilla pätkii, mutta sitten tosiaan tyhjäkäynti epätasaistuu. Valitettava kompromissi viritetyllä vehkeellä jos on virranjakajasytytys. Huono puola voi aiheuttaa myös pätkimistä ahdoilla, joten sen uusimista kannattaa harkita jos se on kovin vanha. Ja toki tulppien ja muidenkin sytytysosien kunnolla on merkityksensä..
Tästä syytä olen itse laittamassa DI:tä, saa tehokkaan kipinän kärkivälistä tinkimättä, jolloin tyhjäkäynti on tasainen mutta ei varmasti pätki ahdoillakaan. Eli tähän liittyen, ei tarvitse viritetyissäkään DI-koneissa muuttaa kärkiväliä, vaan se on syytä pitää tehdasarvoissa (joka on tuo 1.1mm).
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic