Sähköt (APC) aivan sekaisin!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Sähköt (APC) aivan sekaisin!

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Tuli tuossa laitettua projektiin (T8 ´87) ledi ilmaisemaan ahtamista. Ledin mukaan yrittää ahtaa kokoajan täyttä, mutta ei sitä tee mittarin mukaan. Jarruttaessa kuitenkin ledi oikeaoppisesti sammuu. Nakuvalokin on, mutta ei tunnu toimivan, koska ei välähdä käynnistettäessä ollenkaan. Pitäisi olla kytkentä varma ja oikein. Lisäksi bensapumpun rele on ohitettu hyppylangalla pukkaamaan lientä kokoajan edellisen omistajan toimesta :evil: .

Mistä kannattaisi alkaa tuota sotkua selvittämään? Epäilin taannoin foorumilla tuota hitsatun apc kytkettynä ja sen takia mahdollisesti boksi olisi vioittunut.
Sauli.M #1562
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Miten kytkit tuon "ahtamista ilmaisevan" ledin?
Magneettiventtiilin johtoihin, yksi ledin jalka kumpaankin venttiilin johtoon? Minulla on ~tuolla tavalla kytkettynä, tosin maadoituksen taisin ottaa muualta. Ledi alkaa vilkkua kun mennään peruspaineiden yli, sammuksissaolo jakso sitä pidempi mitä lähempänä maksimiahtopaineita ollaan.

Miten sinulla sitten ahtaa, mitä ahtomittari näyttää? Mikä on ongelma? Ainoastaan "väärällä" tavalla palava ledikö, vai eikö ahda yli peruspaineiden?

Nakutusledi ei vilahda minullakaan koskaan. Paitsi joskus cruisen päälle laittaessa releestä syntyvä häiriösignaali saattaa vilauttaa kerran.

On minullakin hitsattu boksit paikallaan.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=195504
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Mitä ahtopainemittari näyttää, jos irrotat mankkuvenan pistokkeen?
Jääkö paineet alemmaksi vai näyttääkö samaa?
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Kytkin ledin foorumissa lukemani ohjeiden mukaan olisiko ollut piniin 19. Yrittää ahtaa täyttä, mutta käytännössä peruspaineille pudottaa heti. Mankku irtikytkettynä peruspaineet on suurinpiirtein kohdallaan. Täytyy yrittää selvittää noita bensapumpun releen hyppylanka ja muita patentteja.
Sauli.M #1562
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä se bensapumpun rele ahtopaineisiin vaikuta. On varmaan mennyt se rele rikki ja kun uusi rele maksaa noin 100 euroa, on tullut halvemmaksi korjata se hyppylangalla...

Ihan ekaksi näihin T8:n ahto-ongelmiin kannattaa kokeilla vaihtaa oikeat Bougicordin tulpanjohdot.

Eski
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Taitaa olla ledi kytkettynä solenoidiventtiilin rinnalle.. sehän räpättää sitä venaa kokoajan muutenkin ahdoilla, ettei käämit sula?

Eli kun APC säätää peruspaineille, se ei sulje sitä venaa mielestäni täysin vaan muuttaa PWM:n niin että käytännössä vastaa että kokoajan olis hukkikselle auki vena.

T. Pasi
99T-museopeli
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Mulla oli kans bensapumpun rele korvattu katkaisijalla. Laitoin ihan tavallisen lisävalojen releen. Rele vetää kun virtalukosta laittaa virrat päälle. Laitoin vielä katkaisijankin herätepiuhan väliin niin saa pumpun mykäks jos haluaa.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Vastaa Viestiin