Tässä hieman juttua aiheesta 18T vs. 19T ja saapas, siis mun saapas niillä modeilla mitä siinä nyt on kiinni. Ettei homma jäisi pelkästään laskujen varaan, päätin repäistä parametrit tällä kertaa omasta autosta (MAF, MAP). tekemällä näin päästään jossain määrin eroon "arvausparametreistä", kuten VE, ympäristömuuttujat jne jne.
Saadut tulokset näyttävät tältä, siis 18T ja 19T kompurakarttojen päälle piirrettyinä. (laskettuihin arvoihin nähden eroaa lähinnä ala/keskirekisterissä, johtuen siitä että T7 kansi+ muut modit virtaa paremmin tällä alueella kun yleiset "arvaukset" antaisit olettaa. Yläpäässä sen sijaan menee lähes päälleekkäin laskettujen arvojen kanssa.)

Kuvaa kun päälistellään huomataan se asia että jos autossani olisi 18T ja arvot toteutuisivat yks yhteen discon kanssa oltaisiin kohtailen kiikkerällä alueella. Ko. mittaustilanteessa oli ympäristön lämpötila noin <15deg C, joka vaikuttaa positiivisesti vertailuun = painesuhde alempi massaohjatulla järjestelmällä (T7), eli on hyvin todennäköistä että piste lipsahtaa kokonaan kartalta jos sama testi olisi ajettu +25deg C lämpötilassa.
Sen lisäksi, että kartassa ei ole varaa ylöspäin ei sitä myöskään ole sivulle, eli hyötysuhde kutakuinkin pyllystä. Koska varaa ei ole aiheutuu siitä ongelmia jos lämpötila nousee, koska tilavuusvirran on kasvettava jotta massavirta pysyisi samana (T7). Mappi autossa käy myös samoin, eli jos pyritään vakio paineeseen elää tilavuusvirta lämpötilan mukaan.
19T sopisi huomattavasti paremmin omaan autooni, sillä ko. kartassa ei olla vielä niin hälyyttävällä alueella. Tietysti se seikka kannataa huomioida mikä on tehotavoite, eli jos tyydyt vähempää skulaa myös 18T varsin mainiosti, kompressorina siis.
Lisäksi on syytä muistaa että jos esim vastapaine pakosarjassa kasvaa, eli #7 turbiini ahtaampi kuin discon (saatikka sitten se surullisen kuuluisa #6) , niin nuo tulokset ei päde= painesuhteen on oltava korkeampi jotta ko. virtauma toteutuu. Myös muut komponentit vaikuttaa, kuten kansi, nokat, IC, pakosarja jne jne. Jos niissä sanottavaa T7:n kanteen + tuubisarja, iso IC sun muut, niin taas joudutaan nakkaamaan lisää ahtoa että ko. massavirtaus toteutuisi.
Tässä muuten virtausarvot vakio T7 kannesta, jos jotain kiinnostaa.
(kuvassa myös luvut modatulle...). Vakiokanneksi tuo virtaa mielestäni erittäin hyvin.
