Mitsubishin T18

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Aksu900
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Vigge kirjoitti: Siis Aksu, kun rupeat jotain vääntämään rautalangasta, ota myös huomioon että kyllä sillä nyt vaan on väliä miten se ahdin on ns. "balanssissa" esim 18T#5 ei varmasti ole balanssissa sen enempää kuin 18t#11 oli se sitten pultattu mihin tahansa moottoriin...
Aha suhtautuminen mun kommentteihin on sit tuota luokkaa.

Olen erittäin perillä ahtimien sisäisestä balanssikäsitteestä, kiitos vain. Eli tästä lähtien käytän näitä "balanssissa" olevia ahtimia niin dieseleissä kuin viritysasteeltaan 200hp/litra bensakoneissa? :roll:
Aki Peltola #1132
Aksu900
"Hölösuu"

Passi kirjoitti:Mielestäni suhteellinen käsite tämä balanssi.

Jos esim. satkun vaihdelaatikko ei kestä kovaa vääntöä matalilla kierroksilla, niin TD04HL15T #5-pakopesällä turbo ei ole balanssissa. :)

Jos voimansiirto sen kestää niin mikäs siinä.

Dieseleissä sitten homma taas muuttuu.

Ainakin minä "balanssoin" hommia sen mukaan mikä on tavoite/rauta. Ja koko hommahan pyörii kompromissien varjolla. Pieni kone & iso teho & pieni viive ahtopaineissa - kombinaatio ei esiinny tämän palstan autoissa.
Kompromissina pitää siis valita kaksi kolmesta vaihtoehtoa.
Niimpä. Valitakko kompurasiivelle sopiva pakopesä vai moottorille sopiva? Tietty se kuulostaa paperilla hienolta jos on stage9 ja ahdinkin hienosti balanssissa. ;)
Aki Peltola #1132
Vigge
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Aksu900 kirjoitti:

Jos esim. satkun vaihdelaatikko ei kestä kovaa vääntöä matalilla kierroksilla, niin TD04HL15T #5-pakopesällä turbo ei ole balanssissa. :)

Ainakin minä "balanssoin" hommia sen mukaan mikä on tavoite/rauta. Ja koko hommahan pyörii kompromissien varjolla. Pieni kone & iso teho & pieni viive ahtopaineissa - kombinaatio ei esiinny tämän palstan autoissa.
Niimpä. Valitakko kompurasiivelle sopiva pakopesä vai moottorille sopiva? Tietty se kuulostaa paperilla hienolta jos on stage9 ja ahdinkin hienosti balanssissa. ;)
Se on tietysti eri asia, jos autoa yritetään saada toimimaan föönillä piittaamatta ohjausjärjestemän rajoituksista ja paikat ottaa siipeensä kun ahdin hönkii enemmän kuin omiksi tarpeksi ala/keski rekisterissä. Tällä tarkoitan lähinnä sitä, että ei kait yksikään ahdin itsestään mitään paikkoja riko, on se sitten kuinka alakireä tahansa, vaan se tapa jolla se on valjastettu käyttöön. Toki kaiken saa rikki, kun unohdetaan, että hukkaporttikin löytyy ahtimen kyljestä, kun sitä voisi ja on ehkä viisastakin raottaa jo alakierroksilla.
500whp.net member
Vigge
"Hölösuu"

Aksu900 kirjoitti:
Vigge kirjoitti: Siis Aksu, kun rupeat jotain vääntämään rautalangasta, ota myös huomioon että kyllä sillä nyt vaan on väliä miten se ahdin on ns. "balanssissa" esim 18T#5 ei varmasti ole balanssissa sen enempää kuin 18t#11 oli se sitten pultattu mihin tahansa moottoriin...
samaa linjaa alkuperäisen kommentin kanssa...
500whp.net member
Passi
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Tosiaan sitä painettahan voisi rajoittaa alakierroksilla softalla. Bra ide.

Tosin en tunne softaa millä tämän toteuttaa. Kenties joltain viripuljulta moisen saisi noihin uudemppin värkkeihin.

Ehkä megasquirtillakin onnistuisi, kunhan jaksan pari kuparia vetää, niin pääsisi testaamaan ens kesänä.

T. Pasi

Vigge kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:

Se on tietysti eri asia, jos autoa yritetään saada toimimaan föönillä piittaamatta ohjausjärjestemän rajoituksista ja paikat ottaa siipeensä kun ahdin hönkii enemmän kuin omiksi tarpeksi ala/keski rekisterissä. Tällä tarkoitan lähinnä sitä, että ei kait yksikään ahdin itsestään mitään paikkoja riko, on se sitten kuinka alakireä tahansa, vaan se tapa jolla se on valjastettu käyttöön. Toki kaiken saa rikki, kun unohdetaan, että hukkaporttikin löytyy ahtimen kyljestä, kun sitä voisi ja on ehkä viisastakin raottaa jo alakierroksilla.
99T-museopeli
Aksu900
"Hölösuu"

Vigge kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:
Ehh. Mun kommenttia ei ollu suunnattu kenellekään eikä siinä arvosteltu kenenkään osaamista tai tietoa. Ajattelin vain huomauttaa että optimaalisissa oloissa balanssissa oleva ahdin ei toimi moottorissa kuin moottorissa odotetulla tavalla. Otit sitte itseesi?

Keskustelu on keskustelua ja vittuilu vittuilua. Molempia ei voi harrastaa yhtä aikaa.
Aki Peltola #1132
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vigge kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:

Niin, omaan autoonhan on suunnitteilla oma ahtopaineen ohjausjärjestelmä. Trioniciahan ei ole rasitteena (;)) - sytkä on toteutettu DI+APC:n DI-komponentilla, ennakkokartat epromilla itse muutettavissa. Ruisku on tällä hetkellä virilastutettu Lucas, joka todennäköisesti tulee kyllä vaihtumaan/muuttumaan jonkin verran 300 hv tavoitetehoa lähestyttäessä.

Ahtopaineen ohjaukseen on siis tarkoitus itse tehdä mikrokontrolleripohjainen järjestelmä joka käyttää painenanturia (esim. joku MAP) ja tuottaa PWM:ää vakio magneettiventtiilille. Tällä saadaan näppärästi ja helposti ahtopaineen ohjaus joka tekee juuri sen mitä itse haluaa. Lisäleluina toki voi helposti lisätä esim. NTC-vastuksen avulla moottorinlämpöjen mittauksen, 1. ja 2. vaihteen tunnistuksen mikrokytkimellä kepin juuresta, nakutussignaali APC:lta (joka siirtyy pelkästään nakutuksen kuuntelutehtäviin), eri ahtopaine-ohjelmia ym. Mikään pakko siis niitä ahtopiikkejä ei sinne ole tuottaa, jos niitä ei halua.

Edelleen kuitenkin olen kiinnostunut mainitsemastasi balanssista. Ihan ilman vittuilua siis haluaisin kuulla perustelut, miksi TD04HL-18T #7 ei olisi balanssissa (mutta 19T on?). Tarkoitatko nyt balanssilla turbiinin ja kompressorin yhteistyötä? Merkittävin erohan 18T ja 19T välillähän taitaa olla kompressorin exducer, joka on 19T:ssä isompi, jolloin se kykenee korkeampiin painesuhteisiin eikä sakkaa niin helposti (vrt. 18T joka on aika tiukka trimmi). Meinaatko siis turbiinin pyöräyttävän kompurasiipeä liian nopeasti silloin kun kone ei vielä virtaa riittävästi jolloin tapahtuu sakkausta, vai? Tämänkaltainen tilannehan on kyllä vältettävissä itse räätälöidyllä ahtojen nousukäyrällä. Niin joo, moottorihan ei minulla kyllä ole muutenkaan enää vakio, kansi on paremmin virtaava 2.1/2.3-moottorisen kansi josta on vielä kanavia hiukan siistitty, sekä 2.1-koneen imusarja.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vigge
"Hölösuu"

jcarlson kirjoitti:.

Edelleen kuitenkin olen kiinnostunut mainitsemastasi balanssista. Ihan ilman vittuilua siis haluaisin kuulla perustelut, miksi TD04HL-18T #7 ei olisi balanssissa (mutta 19T on?). Tarkoitatko nyt balanssilla turbiinin ja kompressorin yhteistyötä? Merkittävin erohan 18T ja 19T välillähän taitaa olla kompressorin exducer, joka on 19T:ssä isompi, jolloin se kykenee korkeampiin painesuhteisiin eikä sakkaa niin helposti (vrt. 18T joka on aika tiukka trimmi). Meinaatko siis turbiinin pyöräyttävän kompurasiipeä liian nopeasti silloin kun kone ei vielä virtaa riittävästi jolloin tapahtuu sakkausta, vai? Tämänkaltainen tilannehan on kyllä vältettävissä itse räätälöidyllä ahtojen nousukäyrällä. Niin joo, moottorihan ei minulla kyllä ole muutenkaan enää vakio, kansi on paremmin virtaava 2.1/2.3-moottorisen kansi josta on vielä kanavia hiukan siistitty, sekä 2.1-koneen imusarja.
Ero näiden kompuroiden välillä ole suuri ei tod ole suuri, jos verrataan pelkästään tuotto vs. painesuhde, jolloin tullaan nopeasti siihen tulokseen, että riitto kutakinkin samoihin lukemiin. Sen sijaan, että tyydytään pelkästään vertailemaan riittoa ja katsosoon kompuraa laajemman perspektiivin läpi huomataan, että 18T tarjoaa kovat paineet suhteellisen kapealla alueella kun taas 19T kompura toimii huomattavasti laajemmalla alueella (painesuhde vs. libsit, kun painesuhde >2, eli haluttu painetaso kun halutaan se 300+ hummaa käyttöön). Se miten tämä vaikuttaa (edut/haitat) käytännössä riippuu monesta tekijästä ja siitä miten ahdin istuu yhteen muun kkp:n kanssa. Itse en ole OG:tä ihmetellyt edes laskutasolla, joten paha on mennä vaikkaamaan saavutetaanko mitään hyötyä jos 18T paikalle viskataan 19T murikka.
MAFi+MAP yhdistelmällä edellä mainittu seikka on helppo todentaa, mutta jos niitä ei autosta löydy vakiona, niin menee astetta vaikeammaksi.

Vasen reuna tietysti plussaa 19T:n kannalta, mutta en usko että saat 18T kompuraa sakkamaan autossasi, jos ilmansyönti ei ole syntisen huonoa uudempaan kalustoon verrattuna, jota en usko etenkin modifioinnin jälkeen.

Pistäppä kommentit jahka fööni on kiinni ja savut otettu.
500whp.net member
Vigge
"Hölösuu"

Aksu900 kirjoitti:
Vigge kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti: Aha suhtautuminen mun kommentteihin on sit tuota luokkaa.
Ehh. Mun kommenttia ei ollu suunnattu kenellekään eikä siinä arvosteltu kenenkään osaamista tai tietoa. Ajattelin vain huomauttaa että optimaalisissa oloissa balanssissa oleva ahdin ei toimi moottorissa kuin moottorissa odotetulla tavalla. Otit sitte itseesi?

Keskustelu on keskustelua ja vittuilu vittuilua. Molempia ei voi harrastaa yhtä aikaa.

en ottanut itseeni, vaan kommentoin saman linjan mukaan... Kun "tehosteena" käytetään perkelettä ja rautalankaa on viestin "sanoma" hyökkäävä oli se sitten suunnattu kenelle tahansa.

Keskustelu on toki keskustelua ja usein mielipiteiden vaihtoa, jokaisella omansa aivan kuten persreikien kanssa.... :lol:
500whp.net member
95power
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja 95power »

jcarlson kirjoitti: Edelleen kuitenkin olen kiinnostunut mainitsemastasi balanssista. Ihan ilman vittuilua siis haluaisin kuulla perustelut, miksi TD04HL-18T #7 ei olisi balanssissa (mutta 19T on?). Tarkoitatko nyt balanssilla turbiinin ja kompressorin yhteistyötä? Merkittävin erohan 18T ja 19T välillähän taitaa olla kompressorin exducer, joka on 19T:ssä isompi, jolloin se kykenee korkeampiin painesuhteisiin eikä sakkaa niin helposti (vrt. 18T joka on aika tiukka trimmi). Meinaatko siis turbiinin pyöräyttävän kompurasiipeä liian nopeasti silloin kun kone ei vielä virtaa riittävästi jolloin tapahtuu sakkausta, vai? Tämänkaltainen tilannehan on kyllä vältettävissä itse räätälöidyllä ahtojen nousukäyrällä. Niin joo, moottorihan ei minulla kyllä ole muutenkaan enää vakio, kansi on paremmin virtaava 2.1/2.3-moottorisen kansi josta on vielä kanavia hiukan siistitty, sekä 2.1-koneen imusarja.
Balanssista ko. föönin kohdalla esim:

http://www.saabnet.com/tsn/bb/performan ... ?bID=54639
Aksu900
"Hölösuu"

Puuh. Näköjään sitä sitten joutuu joko olla hiljaa tai kirjottaa varovasti kirjakieltä tyylistäni poiketen. Kiitos ja anteeksi.
Aki Peltola #1132
jcarlson
"Saabisti"

Vigge kirjoitti:
Ero näiden kompuroiden välillä ole suuri ei tod ole suuri, jos verrataan pelkästään tuotto vs. painesuhde, jolloin tullaan nopeasti siihen tulokseen, että riitto kutakinkin samoihin lukemiin. Sen sijaan, että tyydytään pelkästään vertailemaan riittoa ja katsosoon kompuraa laajemman perspektiivin läpi huomataan, että 18T tarjoaa kovat paineet suhteellisen kapealla alueella kun taas 19T kompura toimii huomattavasti laajemmalla alueella (painesuhde vs. libsit, kun painesuhde >2, eli haluttu painetaso kun halutaan se 300+ hummaa käyttöön). Se miten tämä vaikuttaa (edut/haitat) käytännössä riippuu monesta tekijästä ja siitä miten ahdin istuu yhteen muun kkp:n kanssa. Itse en ole OG:tä ihmetellyt edes laskutasolla, joten paha on mennä vaikkaamaan saavutetaanko mitään hyötyä jos 18T paikalle viskataan 19T murikka.
MAFi+MAP yhdistelmällä edellä mainittu seikka on helppo todentaa, mutta jos niitä ei autosta löydy vakiona, niin menee astetta vaikeammaksi.

Vasen reuna tietysti plussaa 19T:n kannalta, mutta en usko että saat 18T kompuraa sakkamaan autossasi, jos ilmansyönti ei ole syntisen huonoa uudempaan kalustoon verrattuna, jota en usko etenkin modifioinnin jälkeen.

Pistäppä kommentit jahka fööni on kiinni ja savut otettu.
Jep. Tottahan tuo on, kuten kartasta itsekin kyllä näin. 19T on paljon "sallivampi" kompura siinä suhteessa, että se tuottaa aika kiltisti isoillakin painesuhteilla. Tarvittava painesuhdehan on tietysti kiinni ihan siitä, miten mukavasti mottori sitten virtaa. Merkittävä käytännön seikka kuitenkin on, että tuo 18T minulla nyt on, ja 19T:n hommaaminen ei olisi millään muotoa järkevää. :) Varsinkaan oman budjetin puitteissa. Isomman ulkohalkaisijansa vuoksihan tuo 19T vaatii joko isomman kompurakotelon tai ainakin pienemmän sorvausta, joka kyllä ei sinänsä ole ongelma eikä mikään. Jos nyt sellainen kompurapyörä sattuisi jossain jaloissa pyörimään..

En varsinaisesti kyllä usko myöskään siihen, että tuo ahdin sakkailemaan alkaisi, ja tuo 2.3 16V kansi modifioituna virtaa kyllä varsin hyvin jolloin reilu 2:n painesuhteillakin (~1 bar, häviöistä riippuen) saadaan jo varsin mukavasti virtausta ja näinollen voimaa ulos. Ahdinten äärirajoilla (lähellä 500 cfm) 18T ei vähemmän modifioidussa koneessa enää kykene riittävän korkeisiin painesuhteisiin, mutta uskoisin omalla tavoitetehollani homman kuitenkin toimivan. Esimerkiksi 2.6:n painesuhteella virtausta löytyy vielä 170krpm kohdalla 480cfm. Käytännössähän se sitten kuitenkin nähdään, niinkuin aina. :)

95power kirjoitti: Balanssista ko. föönin kohdalla esim:

http://www.saabnet.com/tsn/bb/performan ... ?bID=54639
Tässä puhutaan vain TD04HL-18T #6 vs #7 eroista. Ja tottahan on, että #6 on aika pieni pakopesä kyseiselle ahtimelle. #7 on nimenomaan turbiini/kompura-parituksen suhteen paremmin balanssissa, tai oikeastaan pakopesä vs. kompura, HL-luokkaahan eli TD04-perheen isoin turbiini molemmissahan on jo.. Ja tämä seiskahan meikäläisen autosta löytyy. :) Tuo volvon #7 laippa kun on mukavasti juurikin samalla pulttijaolla kuin OG900/vanhemmat 9000 pakosarjan laippa.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vigge
"Hölösuu"

Aksu900 kirjoitti:Puuh. Näköjään sitä sitten joutuu joko olla hiljaa tai kirjottaa varovasti kirjakieltä tyylistäni poiketen. Kiitos ja anteeksi.
Tuo vasemman reunan smile-valikon anti auttaa kummasti kirjoitti sitten tyylillä kuin tyylillä :wink:
Lukijassahan se vika yleensä on, jos tekstin sanoma tulee ymmärrettyä väärin, mutta minkäs teet kun edessä on pelkkä teksti ilman eleitä ja viittomia.
500whp.net member
jcarlson
"Saabisti"

Heh, kiitokset Viggelle siitä että sait vielä miettimään ja pohtimaan näin myöhään riittääkö 18T:n painesuhde ja virtaus hiukan modifioidulle og900:n koneelle. Pitää näin karkeiden laskelmien jälkeen todeta, että riittää kyllä mutta marginaalia ei toki kauheasti jää. :) "Aivan Vakio" T16 (varsinkin vanhemmilla imukanavilla & nokilla) varmaan jo vaatisikin korkeampia painesuhteita kuin mitä 18T pystyy riittävällä virtauksella tarjoilemaan.
Vigge
"Hölösuu"

Tässä hieman juttua aiheesta 18T vs. 19T ja saapas, siis mun saapas niillä modeilla mitä siinä nyt on kiinni. Ettei homma jäisi pelkästään laskujen varaan, päätin repäistä parametrit tällä kertaa omasta autosta (MAF, MAP). tekemällä näin päästään jossain määrin eroon "arvausparametreistä", kuten VE, ympäristömuuttujat jne jne.

Saadut tulokset näyttävät tältä, siis 18T ja 19T kompurakarttojen päälle piirrettyinä. (laskettuihin arvoihin nähden eroaa lähinnä ala/keskirekisterissä, johtuen siitä että T7 kansi+ muut modit virtaa paremmin tällä alueella kun yleiset "arvaukset" antaisit olettaa. Yläpäässä sen sijaan menee lähes päälleekkäin laskettujen arvojen kanssa.)
Kuva
Kuvaa kun päälistellään huomataan se asia että jos autossani olisi 18T ja arvot toteutuisivat yks yhteen discon kanssa oltaisiin kohtailen kiikkerällä alueella. Ko. mittaustilanteessa oli ympäristön lämpötila noin <15deg C, joka vaikuttaa positiivisesti vertailuun = painesuhde alempi massaohjatulla järjestelmällä (T7), eli on hyvin todennäköistä että piste lipsahtaa kokonaan kartalta jos sama testi olisi ajettu +25deg C lämpötilassa.

Sen lisäksi, että kartassa ei ole varaa ylöspäin ei sitä myöskään ole sivulle, eli hyötysuhde kutakuinkin pyllystä. Koska varaa ei ole aiheutuu siitä ongelmia jos lämpötila nousee, koska tilavuusvirran on kasvettava jotta massavirta pysyisi samana (T7). Mappi autossa käy myös samoin, eli jos pyritään vakio paineeseen elää tilavuusvirta lämpötilan mukaan.

19T sopisi huomattavasti paremmin omaan autooni, sillä ko. kartassa ei olla vielä niin hälyyttävällä alueella. Tietysti se seikka kannataa huomioida mikä on tehotavoite, eli jos tyydyt vähempää skulaa myös 18T varsin mainiosti, kompressorina siis.

Lisäksi on syytä muistaa että jos esim vastapaine pakosarjassa kasvaa, eli #7 turbiini ahtaampi kuin discon (saatikka sitten se surullisen kuuluisa #6) , niin nuo tulokset ei päde= painesuhteen on oltava korkeampi jotta ko. virtauma toteutuu. Myös muut komponentit vaikuttaa, kuten kansi, nokat, IC, pakosarja jne jne. Jos niissä sanottavaa T7:n kanteen + tuubisarja, iso IC sun muut, niin taas joudutaan nakkaamaan lisää ahtoa että ko. massavirtaus toteutuisi.

Tässä muuten virtausarvot vakio T7 kannesta, jos jotain kiinnostaa.
(kuvassa myös luvut modatulle...). Vakiokanneksi tuo virtaa mielestäni erittäin hyvin.

Kuva
Kuva
500whp.net member
Vastaa Viestiin