Oikea kulutus ja ajotietokoneen näyttämä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Oikea kulutus ja ajotietokoneen näyttämä

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Aikaisemmin tonnari vei vain n.8 litraa sataselle ja ajotietokoneen mukaan nytkin mutta oikea kulutus on n.10L/100km!! Mistä tämä johtuu ja miksi auto on alkanut viedä enemmän? Vaikuttaako pakoputken ja takapöntön välissä oleva pikku reikä niin paljon? Entäpä lambaada anturi? Ilmamassamittari on ilmeisesti kunnossa. Auto on 9000 CDi 2,0L -1991
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Bensaa vuotaa tankista maahan, bensanpaine on liian kova tai matkamittarissa on vikaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Oiskohan tullut muutama pysähdys lisää ajoreitteihin.
Tuo 8 keskikulutus kuullostaa pelkältä matka-ajolta ja jos hiukankin kaupunkia sekaan niin 10 on ok lukema.
Se että tuo edu näyttää mitä näyttää johtuu tosiaankin bensan painesäätäjän epätarkkuudesta.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tuossa bensanhinnan "kulta-aikaan" tarkistin ajotyyliäni. Eli ajelen/ajelin (vähän päässyt lipsumaan viime aikoina :roll:) sukkasillani, en ohittele kuin räikeää alinopeutta ajavat ja rullailen alamäkiä vapaalla sekä käytän paljon moottorijarrutusta. EDU näyttänyt tankillisille 8,1-8,3 kulutuksia, tankkauksista matkan mukaan laskettuna 8,3-8,5 litraa(aina sama asema, sama mittari ja kaksi "naksausta" pistoolista kun se ekan kerran stoppaa). Ennen pääsin tankillisella semmoiset 600 +/-20km (tankkaan aina ennen kuin bensavalo syttyy, tai n. 20km ekan syttymisen jälkeen), nyt 650 +/-20km. Tankillisella ajosta n. 50-100km on taajama-ajoa, loput maantietä. Eli melko pienellä pääsee 2,3T:llä, kun oikein yrittää. Syylärinestettä sen sijaan menee n. litra / 2000km (paisari halki) ja öljyäkin tiputtaa jonkin verran :roll: Noo, pannaan seisontaan kun saa Wanhan Sotaratsun tulille. Penteleen syysmyrsky vaan yllätti, eli ei vihti ruuvata satkua pihalla, siispä joutuu keskittymään kaljanjuontiin tänä iltana :P
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

V.J.S kirjoitti:Tuossa bensanhinnan "kulta-aikaan" tarkistin ajotyyliäni. Eli ajelen/ajelin (vähän päässyt lipsumaan viime aikoina :roll:) sukkasillani, en ohittele kuin räikeää alinopeutta ajavat ja rullailen alamäkiä vapaalla sekä käytän paljon moottorijarrutusta. EDU näyttänyt tankillisille 8,1-8,3 kulutuksia, tankkauksista matkan mukaan laskettuna 8,3-8,5 litraa(aina sama asema, sama mittari ja kaksi "naksausta" pistoolista kun se ekan kerran stoppaa). Ennen pääsin tankillisella semmoiset 600 +/-20km (tankkaan aina ennen kuin bensavalo syttyy, tai n. 20km ekan syttymisen jälkeen), nyt 650 +/-20km. Tankillisella ajosta n. 50-100km on taajama-ajoa, loput maantietä. Eli melko pienellä pääsee 2,3T:llä, kun oikein yrittää. Syylärinestettä sen sijaan menee n. litra / 2000km (paisari halki) ja öljyäkin tiputtaa jonkin verran :roll: Noo, pannaan seisontaan kun saa Wanhan Sotaratsun tulille. Penteleen syysmyrsky vaan yllätti, eli ei vihti ruuvata satkua pihalla, siispä joutuu keskittymään kaljanjuontiin tänä iltana :P
Noin ton kuuluukin mennä (kulutuksen osalta).
Vaan tuo pakkasnesteiden häviäminen olisi varmaan syytä korjata, koska jas järjestelmässä ei ole painetta kiehumispiste on 100C ja ainakin tuo vm97 startaa flektin ekan 102C ja tokan 111C lämpötiloissa ja sydeemissa pitäis olla painetta noin 180kpa jolloin kiehumispite on noin 116C.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kurko kirjoitti: Vaan tuo pakkasnesteiden häviäminen olisi varmaan syytä korjata, koska jas järjestelmässä ei ole painetta kiehumispiste on 100C ja ainakin tuo vm97 startaa flektin ekan 102C ja tokan 111C lämpötiloissa ja sydeemissa pitäis olla painetta noin 180kpa jolloin kiehumispite on noin 116C.
Noo, vaihdetaan kannentiiviste sitten jos on päässyt hajuamaan, johan tuo on ainakin 5kk vanha...Menee jo rutiinilla, eli kuuluu ns. "perushuoltoon" :roll: Ja noita ehjiä 2,3T kansiahan on vaikka sudet söis, ja senkin vaihtaa vasemmalla kädellä yhdessä illassa :roll:

Eiku oikeesti, kai se pitäs toi paisari vaihtaa, mutta kun on menny kaikki liikenevä aika ton satkun hitsaukseen, niin eipä ole kerinnyt panostaa, etenkin kuin hermotkin menivät tohon tonnariin ja sen nestevuotoihin (öljy/pakkasneste) tuossa jokunen aika sitten, niin on ollu inspiraatio hukka-nimisessä paikassa...Satkun kun saa vaan leimattua, niin onpahan luvassa taas ainakin luotettavia kilometrejä, prkl (tankki pitää vielä kiinnittää, vuotava bensapumppu vaihtaa, termarikoteloon korkannut pultti irroittaa ja vaihtaa termari sekä nesteet, niin on homma valmis pl. pienet pintaehostukset oviin-->ei haittaa katsastusta).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Oikea kulutus ja ajotietokoneen näyttämä

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

kopote12 kirjoitti:Aikaisemmin tonnari vei vain n.8 litraa sataselle ja ajotietokoneen mukaan nytkin mutta oikea kulutus on n.10L/100km!! Mistä tämä johtuu ja miksi auto on alkanut viedä enemmän? Vaikuttaako pakoputken ja takapöntön välissä oleva pikku reikä niin paljon? Entäpä lambaada anturi? Ilmamassamittari on ilmeisesti kunnossa. Auto on 9000 CDi 2,0L -1991
Nollaa tietsikka välillä, se auttaa. näyttää hetken oikeita arvoja
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-Juho-
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 15:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja -Juho- »

mitenkä se tietsikka nollataan? :oops:
9000CD T aut. -88 *ex*
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

-Juho- kirjoitti:mitenkä se tietsikka nollataan? :oops:
Paina pitkään R-nappia, olikohan ~4sec tjsp.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Meikäläisen tonttu kaunistelee lukemia n. puolella litralla.
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja Pahis »

tevisu kirjoitti:Meikäläisen tonttu kaunistelee lukemia n. puolella litralla.
Sama täällä, joskus jopa litran verran. Entisessä -89 turbossa lukema oli yleensä desin- parin sisään
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Tomaatissa kulutusmittari näyttää noin 1L liian vähän kulutusta todelliseen.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

9000cst kirjoitti:Tomaatissa kulutusmittari näyttää noin 1L liian vähän kulutusta todelliseen.
Samoin täällä. Tai näyttäis jos kulkis...ennen bensansuodattimen vaihtoa näytti 2l alakanttiin.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mulla nuo on näyttäneet aika oikein, desi-pari maks. heittäneet.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin