Vetelyt kuriin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
uukka
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 17:37
Paikkakunta: Kokemäki

Vetelyt kuriin

Viesti Kirjoittaja uukka »

Bongasin tuossa netistä vinkin, jolla pitäisi saada huomattavasti vähennettyä ng900:n vetelyä kiihdytyksissä.
http://www.lehigh.edu/~erp4/saab.html
Kyseisestä asiasta tietoa löytyy "performance"- osiosta ja sieltä kohdasta steering rack brace ja steering rack bushing spacer.
Onkohan tällaista kukaan Suomenmaassa testannut tai onko tietoa toimivuudesta :?:
Itse ajattelin asiaa testata ensi viikolla, kun joka tapauksessa joudun irroittamaan autosta raidetangon.
Sivuilla on muutakin mukavaa tietoa ja ohjeita kyseisen mallin virittelystä sekä erittäin hyviä kuvia. Kannattaa tutustua, jos ei vielä ole sivuilla vieraillut.
Samasta aiheesta lisää linkkivinkkejä:
http://www.engstrom.net
http://www.saabcentral.com/~munki/index.htm
Kertokaapa kommentteja, kun olette sivuihin tutustunut.[/url]
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Vetelyt kuriin

Viesti Kirjoittaja Vigge »

uukka kirjoitti:Bongasin tuossa netistä vinkin, jolla pitäisi saada huomattavasti vähennettyä ng900:n vetelyä kiihdytyksissä.
http://www.lehigh.edu/~erp4/saab.html
Kyseisestä asiasta tietoa löytyy "performance"- osiosta ja sieltä kohdasta steering rack brace ja steering rack bushing spacer.
Onkohan tällaista kukaan Suomenmaassa testannut tai onko tietoa toimivuudesta :?:
Itse ajattelin asiaa testata ensi viikolla, kun joka tapauksessa joudun irroittamaan autosta raidetangon.
Sivuilla on muutakin mukavaa tietoa ja ohjeita kyseisen mallin virittelystä sekä erittäin hyviä kuvia. Kannattaa tutustua, jos ei vielä ole sivuilla vieraillut.
Samasta aiheesta lisää linkkivinkkejä:
http://www.engstrom.net
http://www.saabcentral.com/~munki/index.htm
Kertokaapa kommentteja, kun olette sivuihin tutustunut.[/url]
Toi autoon asennettu setti on periaatteessa "viggen rescue kit", eli VRK sanalla löytyy lisää, muistaakseni myös tältä foorumilta.

Eikö HMK:lla ollut viggenissä tuo "clämppi" ja muistaakseni myös jollain oli koko VRK kitti?

Clämppiä saa sekä abbottilta että joltain jenkkiputkalta. Tuo jekkiputkan klämppi on monen mielestä parempi, koska se ei riko rintapeltiä. Muutamaan juttuun olen törmännyt, jossa on käynyt niin että vetely on saatu kyllä kuriin abbottin clämpin avulla, mutta hetken päästä on rintapelti murtunut väsymisen seurauksena clämpin kiinnityskohdasta.
#1730
500whp.net member
uukka
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 17:37
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja uukka »

Haulla löytyi juttua tuosta VRK:sta, muttei mitään käyttökokemuksia. Epäilivät että Suomessa olisi jollakin kyseinen sarja paikoillaan. Olisiko tietoa kenellä???
Sarjaa on ainakin ulkomailla kehuttu, mutta voihan sillä olla tuollaisia sivuvaikutuksia kuten rintapellin repeytyminen. Mutta eihän mikään viritys paranna auton kestävyyttä? :roll:
Tuota "viritystä" olisi vain helppo testata "kotikonstein".
uukka
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 17:37
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja uukka »

Gooooooglen kautta haettuna löytyi lisää VRK asiaa ja lähes jokainen jolla oli käyttökokemuksia kehui pakettia.
Löytyi myös tuollainen sivu:
http://www.saabturboteameurope.com/perf ... rsport.htm
Tuossa on tavoitetta ensi kesäksi... 8)
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Se toinen putka on nimeltään MP-Performance.

Sen saabin omistaja, jossa on VRK:n pyöri/pyörii täällä. Nyt en kyllä muista nimeä, eikä mulla ole enää sitä yv:tä jossa asiasta oli puhe.
Jok tap kyse oli normi 9-3 saappaasta ja VRK asennettiin PCS:llä.
Omistaja varmaan tunnistaa itsensä jos täällä vielä pyörii.
#1730
500whp.net member
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ProCarservicellä on yritetty asentaa tällaista settiä http://www.abbottracing.com/2003/tuning ... kclamp.htm
9-3:een ja tuon bulkhead brace -tukitangon asentaminen ei onnistunut... Tuon tukitangon tarkoitus on juuri estää rintapellin repeäminen. PCS aikoo teettää itse tarkoitukseen sopivan tangon, joten sieltä kannattaa kysellä lisää (puh. 014-282200). Viggen Rescue kitin hinta on 1050EUR.

Oikea järjestys tässä GM900/9-3:n alustapäivityksessä on omasta mielestäni; 1 iskarit, 2 jouset, 3 puslat, 4 viggen rescue kit ja sitten voi laittaa alle 17" kiekot ;-)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vastaanpa tähän HMK:n puolesta.

Hän on ollut yhteyksissä MP-Performancen eurooppalaiseen jälleenmyyjään (aloittanut juuri jälleenmyynnin). Ko. firma ei vielä ole pystynyt kertomaan, paljonko MP-Performancen clamppi maksaisi, mutta varmaan asiaan saadaan tulevaisuudessa selkoa.

Heti kun HMK saa hinnan selville, niin minä (ja tod.näk. myös HMK) tilataan tuollaiset setit, sillä ne on halvemmat kuin Abbottin clamppi ja ei kuulemma revi rintapeltiä, kuten huhujen mukaan Abbottin clamppi tekisi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Eski kirjoitti:Tuon tukitangon tarkoitus on juuri estää rintapellin repeäminen.
Mitä mä olen ymmärtänyt niin rintapelti ei repeä ilman clämppiä koska ohajausräkki pääsee heilumaan. Cläpin myötä räkin likkuminen estyy ja kuormitus siityy räkin jäykän tuennan myötä cläpin ja rintapellin kiinnityskohtaan, josta se voi myös revetä.
Täytyisi kaivaa ne keskustelut esiin, jossa asiaa puitiin, olisikohan ollut saabnetin foorumissa.
#1730
500whp.net member
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sitähän minäkin yritin sanoa, että sen clampin takia rintapelti voi ottaa itseensä ja siksi tarvitaan myös se tukitanko, jota ei välttämättä saa asennettua... Eikä rintapelti ihan itsestään normaaliajossa repeä, mutta rajummassa kanttauksessa vaikkapa radalla... Jyväskylässä kyllä pyörii yksi 9-3, jossa on käytännössä koko Abbotin VRK asennettuna.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Eli kaksi asiaa saattaa mennä sekaisin, mutta myös se pätee mitä aiemmin puhuin. Eii siis saa sekoitaa subframe brace ja Clämppiä keskenään. Tässä kuitenkin jotain poimintoja


Skip the subframe brace. Many have learned the hard way. These things eat ground clearance and when they get bent, it distorts the subframe. If you get lowering springs, it olny gets worse. Many have cracked oil pans to. And when you have good tires and brakes, during hard braking, weight transfer lowers the front end, then you hit the pot hole or whatever. So you don't want the SFB amd therefore you don't want the complete VRK anyways. The VRK does not contain front sway bar bushings at all and the lateral control arm bushing is not in the VRK, and that is a very important bushing.

Ja Clämppi

I've been working on DIY brace designs, too. I don't think the firewall will be ripping like paper, but I am trying to design to eliminate metal fatigue and eventual firewall cracking. The (stock) thick rubber bushing prevents metal fatigue because it eats up all the side to side rack motion. As soon as you clamp something firmly to the firewall, it will transfer that flexing to the firewall. I doubt if it will rip out in the first few thousand miles, but over time it may develop some cracks. It's really going to be a pain to tear everything out to reweld the firewall, so I'm going to start out bracing to something reasonably solid when I beef up the clamp.

I am not saying your efforts aren't producing good ideas, just that the whole point of a brace is to promote rigidity,a solid clamp with no brace is not as effective, and will trasnfer all the energy to the clamp footprint on the firewall. Depending on how big your tyres are, HP in the car, stayle of bracing the rack, you could have a problem or not.

vai sotkinko mä taas kask asiaa keskenään :?:
#1730
500whp.net member
uukka
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 17:37
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja uukka »

Mihinköhän se tukitangon toinen pää kiinnitetään, toinenhan tulee kiinni siihen rintapellissä olevaan clampin kiinnityskohtaan :?: :?: Ei noista netissä olevista asennuskuvista oikein käy ilmi tuo toisen pään paikka. Näin yhdellä sivulla todetaan:
"The aluminum clamp replaces a bracket and soft rubber bushing in the original steering rack mounting. A stainless steel brace runs from the clamp to the right fender to prevent firewall flexing. This is the heart of the Viggen Rescue Kit, and provides much better steering feel than the stock setup. It also provides equivalent horsepower to a yellow "R" sticker!"
Eli huonolla suomennoksella tukitanko kiinnitetään clampin ja oikean "fenderin" (mikä???) välille estämään rintapellin taipuminen/repeytyminen.
Eikös tuo clamppi asenneta hanttarin puolelle, kuten myös tukitanko?
Jätetäänkö kuskin puoli alkuperäiseksi?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vigge kirjoitti:Eli kaksi asiaa saattaa mennä sekaisin, mutta myös se pätee mitä aiemmin puhuin. Eii siis saa sekoitaa subframe brace ja Clämppiä keskenään. Tässä kuitenkin jotain poimintoja

vai sotkinko mä taas kask asiaa keskenään :?:
Minusta sotkit. Subframe brace on se suora tanko, joka tulee koneen eteen alle. Onko subframe suomeksi apurunko? Se tuki, joka tulee hammastankoon sen clampin kaveriksi on siis bulkhead brace ja se kyllä tarvitaan, jos haluaa sen clampin... Se mikä tuossa on huono homma, on että VRK koko setti maksaa 1050EUR ja pelkkä clamppi + bulkhead brace maksaa 600EUR. VRK:ssahan on myös suurin osa tarvittavista puslista ja myös yksi "erikoispusla" alatukivarteen. Sisemmät puslat tosin puuttuu VRK:sta.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

uukka kirjoitti:Eli huonolla suomennoksella tukitanko kiinnitetään clampin ja oikean "fenderin" (mikä???) välille estämään rintapellin taipuminen/repeytyminen.
Eikös tuo clamppi asenneta hanttarin puolelle, kuten myös tukitanko?
Jätetäänkö kuskin puoli alkuperäiseksi?
Clamppi ja tuki tulee hanttarin puolelle. Niissä abbotin kuvissa hämää lisäksi se, että niissä on ohjaus oikealla brittiläiseen tapaan...
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Eski kirjoitti: Minusta sotkit. Subframe brace on se suora tanko, joka tulee koneen eteen alle. Onko subframe suomeksi apurunko? Se tuki, joka tulee hammastankoon sen clampin kaveriksi on siis bulkhead brace ja se kyllä tarvitaan, jos haluaa sen clampin... Se mikä tuossa on huono homma, on että VRK koko setti maksaa 1050EUR ja pelkkä clamppi + bulkhead brace maksaa 600EUR. VRK:ssahan on myös suurin osa tarvittavista puslista ja myös yksi "erikoispusla" alatukivarteen. Sisemmät puslat tosin puuttuu VRK:sta.
Niin siis toi ensimmäinen lainaus oli tarkoitettukin koskemaan apurungon tukea, ei klämppiä.
Noista jälkimmäisistä en ollutkaan sitten niin varma...
#1730
500whp.net member
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

uukka kirjoitti:"fenderin" (mikä???)
=Lokari
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin