5- vaihde

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
lappala
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2004 17:46
Paikkakunta: kuopio

5- vaihde

Viesti Kirjoittaja lappala »

mikä on kun 5- vaihde ei mene päälle, lähti yhtä äkkiä ohittaessa päältä! eikä ole sen jälkeen toiminut. mikä vikana :?:
kun ei rutise eikä päästä muutakaan ääntä kun kokeillen 5 päälle.
"Ulisi" hieman aikaisemmin silloin kun toimi. :cry:
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Veikkaan että kyseessä on cc-tonnari? Ulina aiemmin johtuu tod. näk. orastavasta laakeriviasta, joka on tyypillistä ainakin tonnarin G-sarjan laatikoille. Jos on vain tarkoitus ajaa "niin kauan kuin kestää", sillä voi päästä todella pitkällekin...

Tuo täydellinen toimimattomuus viittaisi ehkä siirtohaarukan rikkoutumiseen, irtoamiseen tms. Viitosen siirtäjä on heti laatikon päätykannen alla, joten sinne pääsee kurkkaamaan melko pienelläkin työllä. Tosin voi olla, että korjaus edellyttääkin sitten jo laatikon irrotusta.

Muut vaihteet, pakki mukaanlukien ilmeisesti toimivat? Silloin ei kyseessä taida olla vaihdetangon välikumin repeytyminenkään. Se on kuitenkin helppo tarkastaa: tangosta löytyy kumivaimennettu liitoskohta rintapellin ja vaihdelaatikon välistä. Tämä kumilitos joskus pettää, mutta silloin häviää yleensä enemmänkin vaihteita...
Viimeksi muokannut Suomik, Ma Loka 17, 2005 14:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Myös vialliset boorit

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Myös vialliset boorit voiva aiheuttaa vitosen puuttumisen. Meneekö vaihdekeppi normaalisti vitosen paikalle, mutta vetoa ei ole. Vanhemissa tonnareissa on 5 rattaassa pienemmät boorit kuin uudemmissa. Vanhassa tonnarissa oli rattaassa jo yli puoli kierrosta tyhjää, kun vaihteistoa korjattiin.

Korjaus vatii toisen pääakselin vaihdon ja hammaskehän tasauspyörästöön (rataspari toisesta laatikosta). Lisäksi on hyvä vaihtaa laakarit ja kuluneet synkronirenkaat.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Myös vialliset boorit voiva aiheuttaa vitosen puuttumisen. Meneekö vaihdekeppi normaalisti vitosen paikalle, mutta vetoa ei ole. Vanhemissa tonnareissa on 5 rattaassa pienemmät boorit kuin uudemmissa. Vanhassa tonnarissa oli rattaassa jo yli puoli kierrosta tyhjää, kun vaihteistoa korjattiin.
Totta tämä! Kuvauksen perusteella ei vain kuulu/tunnu mitään ylimääräistä: omassa autossa oli ainakin melkoinen kolina, kun boorit antoivat periksi, ja 5.-ratas alkoi pyöriä tyhjää akselinsa ympäri. Nämä on tietysti tapauskohtaisia...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Suomik kirjoitti:Veikkaan että kyseessä on cc-tonnari? Ulina aiemmin johtuu tod. näk. orastavasta laakeriviasta, joka on tyypillistä ainakin tonnarin G-sarjan laatikoille...
Mikäs laatikko on sitten T16-moottorisella CD-tonnarissa?
Jos ei tuo G-sarja?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
lappala
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2004 17:46
Paikkakunta: kuopio

5-vaihde

Viesti Kirjoittaja lappala »

Kyseessä on 900 CD turpo -88
Kuulin että voi olla joku 5. vaihteen säätöruuvi löystynyt
lappala
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2004 17:46
Paikkakunta: kuopio

5-vaide

Viesti Kirjoittaja lappala »

korjus edelliseen se on 9000 CD turpo -88
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

--------------------------------------------------------------------------------

Suomik kirjoitti:
Veikkaan että kyseessä on cc-tonnari? Ulina aiemmin johtuu tod. näk. orastavasta laakeriviasta, joka on tyypillistä ainakin tonnarin G-sarjan laatikoille...


Mikäs laatikko on sitten T16-moottorisella CD-tonnarissa?
Jos ei tuo G-sarja?
Sori; ajatus ehti vanheta kesken lauseen. Samat G-sarjan askit tietysti myös ekoissa CD:issä tuonne -90-luvun alkuun asti, jolloin vaihtuivat F-sarjalaisiksi, millä mentiinkin tonnarikauden loppuun. Ei kai niistäkään vielä taivaat auenneet, mutta muutama lastentauti oli poissa... :roll:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 5-vaihde

Viesti Kirjoittaja Suomik »

lappala kirjoitti:Kyseessä on 900 CD turpo -88
Kuulin että voi olla joku 5. vaihteen säätöruuvi löystynyt
Vaihteensiirtotangossa on rintapellin ja laatikon välissä sen kumiliitoksen ohella kohta, josta siirtotangon asentoa voi säätää pituus- ja kiertosuunnassa. Tällöin laitetaan pakki päälle, ja tungetaan n.4mm puikko sokaksi vahdekepin juureen palkeen alle taka-oikealle, missä on juuri tätä paikoitusta varten kohdistusreiät. (Oikeastaan pakki ei olisi paras mahdollinen säätövaihde, mutta ajaa asiansa: hetken säädeltyään hoksaa ilman sokkaakin, mihin suuntaan kannattaa rukata). Tangon säätökohdasta sitten avataan kiristys, ja säädetään niin, että vaidekepin kohdistusreiät ovat luonnostaan (=ilman sokkatappiakin) linjassa. Lienee kuitenkin harvinaista, että tämä säätö omia aikojaan luistaa ihan kokonaan pois alueelta, sitäpaitsi sen luulisi vaikuttavan myös pakin kytkeytymiseen.

Eipä siellä sen kummempaa säätöruuvia ole, vitosvaihteen ratasparin toinen ratas voi tosiaan "korkata", eli pyörähtää akselinsa boorien ympäri. Kun ratas alkaa pyöriä, aukeaa mukana tietysti mutteri, jolla se on kiristetty akselin päähän kiinni. Tästä syystä usein (laatikon avaamisen jälkeen) sanotaan virheellisesti, että vitosen mutteri on auennut, vaikka kyseessä on seuraus, ei itse syy. Tuskinpa tätä mutteriakaan silti "säätöruuviksi" kukaan sanoo...

5.-vaihteen siirtohaarukkaa pitää siirtoakselilla paikallaan sokka. Tämäkin voi kai irrota, jolloin siirtoakseli liikkuu, mutta liike ei välity haarukkaan eikä vaihde sitä kautta kytkeydy. Vaihtoehtoisesti haarukka voi olla rikki (sakarat poikki tms.) samoin seurauksin.

Nyt pitäisi varmistua, että vika on itse laatikossa, ei vaihdekepin pallonivelessä tms. siirtoreitin varrella. Jos kaikki muut vaihteet toimivat OK, näin todennäköisesti on. Nuo vitosen roippeet on helppo päästä näkemään kannen alta:

1. Auton keulaa ylös --> tuenta
2. Vas. rengas ja sisälokasuoja pois.
3. Vaihdelaatikolle tuki alhaaltapäin niin, että tukikumin (integroitu päätykanteen) voi irrottaa apurungosta.
4. Pakkivalon anturin johto ja maadoitusjohto irti laatikon kannesta
5. Laatikon päätykansi auki (tulee loraus öljyä, mutta ei paljoa) ja irti.
6. Nyt näkyy jo siirtohaarukka ja vitosen rataspari. Samalla pitäisi jo käydä selville, jos tässä näkymässä on jotain vialla.

Tämä ei ole iso homma, mutta itse vian korjaaminen voi edellyttää laatikon irroitusta.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin