Halpaa öljyä ogsatkun ohjaustehostimeen?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Halpaa öljyä ogsatkun ohjaustehostimeen?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Kaveri osti minulta halvan turbosatkun ja ohjaustehostin on näköjään parin vuoden seisonnan kunniaksi tiputellut pari desiä öljyä jonnekin. Ehdotin kaverille että ostaa Saabin orkkisöljyä mutta pihinä miehenä hän hinnan kuullessaan sanoi että antaa pumpun ennemmin pyöriä tyhjänä.

Eli jos vaihtoehtoina on joko ajaa pumppu tyhjänä tai sit laittaa halpis/"normaalia" öljyä tehostimeen niin mitä sinne kannattaisi laittaa että tehostimen tiivisteet yms. kestäisivät mahdollisimman pitkään?

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

öhh. Saabin orkkisöljyhän on nykyään 14e/litra ja sillä täyttää sen taatusti vaikka ois kokonaan tyhjä... Jos tuo on liian suuri kustannus niin suosittelen ajamaan sitten kuivalla tehostimella.. Oppii läksynsä aika pian. ;)
Aki Peltola #1132
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Automaattiöljyä ei kannata laittaa, jos sinne jotain halpis öljyä
pitää tunkea niin 10w30 moottoriöjyä sitten ( tämä kun on halvinta )
Pakkas aamuisin saattaa tulla hieman ongelmia..!!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tehostimen tilavuus on 7dl. Tosiaan jos on niin köyhä tai saita, ettei kykene ostamaan sitä 14 euron litran pulloa sitä öljyä, niin ajakoon vaikka polkupyörällä. Se tehostimen pumpun vaihto sitten kun leikkaa kiinni voi tulla hieman kalliimmaksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Niin,sanon tän nyt edelleen vaikka porukka rupeaa kitisemään täällä tästä.Eli olen jokaisessa satkussani n:20 kpl.käyttänyt atf:ää.Yhdestäkään EI ole tiivisteet pettäneet tai jotain muuta ikävää.Tää nyt on fakta-voi olla että teillä muilla on ollut huonompia autoja tai jotain.Oikein kireillä pakkasilla ohjaus on normaalia hieman raskaampi mutta niin se on orkkis öljyilläkin.Jos nyt välttämättä haluaa saabille maksaa ylihintaa niin siitä vaan. :lol:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

PCS:ltä saa tehostinöljyä noin 6 euroa/litra. Kunnostettu hammastanko maksaa noin 500 euroa, joten minä ainakin mielummin lisään sitä öljyä. Tulee muuten aika jäykkä ohjaus, kun se öljy loppuu...

Eski
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Eski kirjoitti:PCS:ltä saa tehostinöljyä noin 6 euroa/litra. Kunnostettu hammastanko maksaa noin 500 euroa, joten minä ainakin mielummin lisään sitä öljyä. Tulee muuten aika jäykkä ohjaus, kun se öljy loppuu...

Eski
Saattaa jopa karata käsistä.. :wink:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

tomaatti kirjoitti:
Eski kirjoitti:PCS:ltä saa tehostinöljyä noin 6 euroa/litra. Kunnostettu hammastanko maksaa noin 500 euroa, joten minä ainakin mielummin lisään sitä öljyä. Tulee muuten aika jäykkä ohjaus, kun se öljy loppuu...

Eski
Saattaa jopa karata käsistä.. :wink:
Se lyö sitten aika rajusti näpeille, ratti meinaan jos se välillä haukkaa ilmaa ja välillä öljyä.

ÄLKÄÄ LAITTAKO SITÄ ATF:ÄÄ SINNE TEHOSTAJAAN...!!!
AUTOMAATTIÖLJYSSÄ KUN ON NÄMÄ KITKAOMINAISUUDET, OHJAUSTEHOSTAJAN SIIPIPUMPPU EI PIDÄ YLIMÄÄRÄISESTÄ KITKASTA.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Mikäs on helpoin tapa vaihtaa tuo öljy.
Tuosta vanhasta satkusta kun ei tiedä mitä öljyä sinne on laitettu. Vai pitäisikö alkaa vaan pokkana lisäämään tuota Saabin öljyä?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

MacTurbo kirjoitti:Mikäs on helpoin tapa vaihtaa tuo öljy.
Tuosta vanhasta satkusta kun ei tiedä mitä öljyä sinne on laitettu. Vai pitäisikö alkaa vaan pokkana lisäämään tuota Saabin öljyä?
Tuskin sinne mitään niin eksoottista on laitettu ettei siihen voisi lisäillä esim Saabin omaa öljyä. Tavallista mineraaliöljyä se Saabin neste on.

Öljyn vaihto onnistuu tyhjentämällä säiliö irrottamalla paluuletku ja huuhtelemalla järjestelmä puhtaalla öljyllä. Elikkäs paluureikä säiliöstä tulppaan ja paluuletku eri astiaan, uutta öljyä säiliö piripintaan ja kone käymään. Sitten vain rattia vääntämään, kerran pari laidasta laitaan ja säiliö taas täyteen... tätä jatketaan kunnes paluuletkusta tulee puhtaan näköistä tavaraa. Viiden litran kannun kun varaa öljyä niin huuhtelun saa tehtyä. Huuhtelun voi tosin suorittaa esim 10W-30 moottoriöljyllä ja tankata tehostin nesteet järjestelmään myöhemmin.

Pelkän säiliössä olevan öljyn vaihtaminen on yhtä tyhjän kanssa, koska itse tehostimen tilavuus on suunnilleen sama kuin säiliönkin ja suurin osa kököstä piileksii tehostinsylinterissä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

ATF mie oon käyttäny, niin volvossa kuin muissakin. Ihmettelen vaan että miksi sinne jotain "omaa" öljyä pitää laittaa kun ATF on ja toimii ihan hyvin.
Volvon pumppu on Saginawin valmistetta ja niin taitaa olla Saabinkin (en oo kyllä ihan varma, näyttää päälisinpuolin samantyyppiseltä), jos kerran Volvoon ehdotetaan ATF käyttöä niin mikä Saabissa on sellainen että se ei sitä kestä.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Eiköhän me kohta kuulla selityksiä.Paras mitä minä oon kuullu kun eräs harrastaja osoitteli säiliötäni ja hoki että kun käyttöohjekirjassa sanotaan.Kyllä varmaan käyttöohjekirjassa niin sanotaan jos halutaan omia tuotteita myydä..Niinhän niissä aina pesuaineidenkin kanssa.Monikohan täälläkin pesee autonsa ja täyttää pissapojan saabin nesteillä?Kun kuitenkin käyttöohjekirjassa niin kehotetaan tekemään.. :lol:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saab 900 käyttöohjekirjassa muuten sanotaan näin: Käyttäkää lisättäessä ohjaustehostinöljyä "Texaco Power Steering Fluid".

Käyttäkää vaikka tomaattimehua, mutta jos tehostinöljypurkin saa muutamalla eurolla, niin enpä viitsisi ruveta atf:ää kokeilemaan...

PCS:n servoöljy ei muuten ole Saabin purkissa vaan Speedpartsin - ohjaus toimii sillä nopeammin :lol:

Eski
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Täältä nyt ei ainakaan muutamalla eurolla niitä saa.Jyväskylään nyt ei kannata lähteä sen takia ajamaan.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tätä tehostinöljyjuttua on jauhettu jo ihan riittävästi tässä foorumissa. Jos PCS on liian kaukana löytyy Shelliltä Aeroshell Fluid 41:stä 4 litran purkissa.

Eräästä aikaisemmasta keskustelusta lainattua:

Tehostin ei tiedä sitä mitä purkin kyljessä on lukenut, eli Saab-neste ei ole ainoa oikea. Oikeastaan mikä tahansa mineraaliöljypohjainen tai synteettinen hiilivetypohjainen neste käy kunhan VI ja viskositeetti ovat oikeita ja neste sietää hyvin korkeita lämpötiloja.

Eski
Vastaa Viestiin