Juhla-kuuppa??

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Juhla-kuuppa??

Viesti Kirjoittaja gls »

eli mistä tunnistaa "juhlamalli" kuupan?

tutun tallin takana makaa heinikossa tummansininen, vielä pelastettavan oloinen, ilmeisesti viimeisen vuosimallin kuuppa..

harmaa sisusta näyttää suht ehjältä, tekniikka on mitä on pitkän seisonnan jälkeen ja heinikko on voinut tehdä korille pienet tepposet..

muttakun kiinnostaisi tutkia tuota hieman tarkemmin, jospa tuosta vielä sais jotakin aikaiseksi.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

"Jos runkonumero mahtuu väliin 96806002521 - 96806002820 on kyseessä aito malli 300:n viimeisen sarjasta"
Tuopa selvis suoraan tuolta
http://personal.inet.fi/koti/retki/saab96/index.html
Muutenki kaiken kaikkiaan loistavat sivut
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Pikku viunkkinä, että runkonumeron mukaan aito juhlakajakki on nettiautossa myynnissä. Numeron olen tarkistanut, mutta autoa en ole nähnyt, mmutta lienee yksi parhaista entisöimättömistä.
# 419 Vesa Pohjalainen
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Minulla on tyrkyllä muodolliseen 10,- hintaan juhlakajakin aihio, ei yksi pahimmista, mutta atomeiksi purettava ja sitten rakennettava. Eli tosimiesten projekti, heille joilla pysyy hitsipillit ym käsissä.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
JB
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2004 18:58
Paikkakunta: pargas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JB »

Aidon juhlamallin tunistaa väristä ja sisustuksesta, jos on sininen plyysisistus on melkovarma juhlamalli. Plyysisisustus oli nimittäin varattu vain juhlamalliin. Ainakin Ruotsissa kaikki juhlamallit oli myös varustettu Ronal-vanteilla (suomessa on olemassa juhlamallin autoja ilman Ronal-vanteita). http://mhilvers.tripod.com/lastv496.htm Tästä listasta huomaa ettei 300 viimeisen runkonumeron mukaan voi heti päätellä jos se on juhlamalli.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kiitos vinkeistä! :D

täytyy tässä jokupäivä käydä katselemassa tuota ruuvimeisselin kans, ja tarkastaa tuo runkonumero.

missä runkonumero muuten on kuupissa??
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Siinä jarrutehostajan vieressä...
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

sekä takapenkin "etupellin" reunassa kuskinpenkin takana
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

JB kirjoitti:Aidon juhlamallin tunistaa väristä ja sisustuksesta, jos on sininen plyysisistus on melkovarma juhlamalli. Plyysisisustus oli nimittäin varattu vain juhlamalliin. Ainakin Ruotsissa kaikki juhlamallit oli myös varustettu Ronal-vanteilla (suomessa on olemassa juhlamallin autoja ilman Ronal-vanteita). http://mhilvers.tripod.com/lastv496.htm Tästä listasta huomaa ettei 300 viimeisen runkonumeron mukaan voi heti päätellä jos se on juhlamalli.
Tämä ei ihan pidä paikkaansa. Samanlaisella sisutuksella, värillä ja jopa etuspoilerilla on tehty -80 mallia ennen ns. juhlamalliksi nimeämistä identtisiä autoja tietääkseni ainakin 1500 autoa, joten ainut lähtökohta on tuo runkonumero, eikä siinäkään olla aukottomasti vahvoilla, kuten tuo Martinin lista osoittaa. Yleensä pidetään ekana hyväksyttävänä numerona 96806002521 numeroa ja siitä isompia.

Ronalit oli ainostaan vientimalleissa, eli ei koskaan vakiona Suomen malliessa. Niissä sen sijaan oli etuspoikka ja snobirinkulat peltivanteissa sekä mustat keskikupit. Kuvan autosta on etuspoileri jäänyt matkan varrelle. Rinkulat ja keskikupit on edelleen mukana.

Nyt, kun vielä juhlakajakkeja on tarjolla, jopa nimelliseen hintaan, viisas on hän, ken sellaisen taltio. Ruotsissa niistä jo maksetaankin jotain. Valmiista kaiketi luokkaa 5000 euroa...mutta mehän emme hyvän päälle vielä ymmärrä :wink:

Kuva
# 419 Vesa Pohjalainen
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

kostape kirjoitti:Minulla on tyrkyllä muodolliseen 10,- hintaan juhlakajakin aihio, ei yksi pahimmista, mutta atomeiksi purettava ja sitten rakennettava. Eli tosimiesten projekti, heille joilla pysyy hitsipillit ym käsissä.
Kyllähän noi kiinnostas jos olis tilaa vielä ottaa vartoilemaan... Täytyy kuitenkin tehdä ainakin toi tahtari pois alta ennen kuin rupeaa edes varovasti ajattelemaan asiaa :wink:

Eikös tosta puuttunut sisustus yms.? Eli vaikka aihio onkin käytännössä ilmainen, voinee projektikuluja laskea vähintään 3000 egee, luultavasti huomattavasti enemmän (verhoilut, kori- ja konetyöt, tilpehöörit, erikoisvärimaalaus)...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
JB
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2004 18:58
Paikkakunta: pargas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JB »

On mahdotonta saada 300 juhlamallia runkonumero 96806002521 jälkeen kuin iso osa näistä on ollut väärän värisiä, esim 2811-2812, 2815-2818. Ruotsissa on ainakin ollut aitoja juhlamallia pienemällä runkonumerolla esim 1982, 2341, 2456, 2078. katso myös http://www.saabklubben.com/ubbthreads/s ... art=1&vc=1
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

JB kirjoitti:On mahdotonta saada 300 juhlamallia runkonumero 96806002521 jälkeen kuin iso osa näistä on ollut väärän värisiä, esim 2811-2812, 2815-2818. Ruotsissa on ainakin ollut aitoja juhlamallia pienemällä runkonumerolla esim 1982, 2341, 2456, 2078. katso myös http://www.saabklubben.com/ubbthreads/s ... art=1&vc=1

Totta on, ettei numerointi ole looginen. Mikä sitten on aito juhlakakki, sitä ei kai voi mitenkään määritellä muutoin kuin tuolla runkonumerolla ja kuten sanoin muutamia erivärisiäkin siihen väliin mahtuu. Kuitenkin ns. juhlakajakin kanssa identtisiä autoja on tehty liki 2000 kpl, mikä on aika paljon enemmän kuin tuo 300. En väitä, että tuo 2521 oli mikään ehdoton raja, mutta yleisesti sitä sellaisena harrastajapiireissä kuitenkin pidetään.

Mielelläni kuulisin vedenpitävän määrittelyn, jos sellainen jostain on saatavissa. Väri ja sisustus ei riitä perusteeksi em. syystä.. Kuitenkaan kaikki siniset -80 mallit, joissa on plyyshisisusta eivät voi olla niitä, koska tuotantomäärä on nelinumeroinen, eli eivät nekään mahdu siihen kriteriin. Toinen juttu sitten on, onko ko. "aitoudella" yleensäkään mitään merkitystä, kun sarjaa ei ole mitenkään dokumentoitu ja identtisiä autoja on satamäärin. Olisiko kyse ollut ns- markkinajutusta ennemminkin. Ehkä onkin parempi puhua yleensä viimeisestä 300 autosta, jos runkonumero sattuu tuohon mainittuun väliin.

Minusta kaikki viimeisen vuosimallin kajakit ovat omalla tavallaan virstanpylvään asemassa.
# 419 Vesa Pohjalainen
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37

Viesti Kirjoittaja jara »

Mites harvinainen hopean värinen 96 on... Tiedossa ois yksi joka kiinnostais... :wink:
Eihän tämä tähän liity, mutta vähemmän olen niitä nähnyt kuin juhliksia.... Olen tosin maalta :wink:
JB
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2004 18:58
Paikkakunta: pargas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JB »

Kyllä se voi olla niin että se 300 auton juhlamalli on ollut enemmän jonkinlainen markinointikikka, miten juhlamalli markkinointii suomessa? entäs ruotsissa?
Minusta kaikki viimeisen vuosimallin kajakit ovat omalla tavallaan virstanpylvään asemassa.
Niin on!

Onneksi meillä on suomessa viimeinen valmistettu kajaakki (2814, Ukin museossa) vaikka sillä ei ole viimeinen runkonumero (2820, museossa ruotsissa) ja 2819 harrastajan omistuksessa (taitaa olla uusin 96 yksityis omistuksessa suomessa?).
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

JB kirjoitti:Kyllä se voi olla niin että se 300 auton juhlamalli on ollut enemmän jonkinlainen markinointikikka, miten juhlamalli markkinointii suomessa? entäs ruotsissa?
Markkinointitempuksi minä sen ainakin miellän, koska kyseistä sarjaa ei ole mitenkään dokumentoitu. Pitää varmaankin ottaa työn alle jutun muodossa aihe Saabistiin, jos vaikka Peter Bäckström museolta tietäisi asiasta jotain.

Itse asiassa minulla ei ole edes tietoa, miten mallia meillä markkinoitiin, vai on kyse vain tehtaan liikkeelle laskemasta folkloresta.

Mitä tulee hopeanvärisiin kajakkeihin, niin sellainen on ollut vuoden -75 mallistossa myös juhlakajakkina. Vuonna -77 juhlistettiin superin tuloa markkinoille siten, että ekat oisko ollut 1000 autoa tuli hopeisina.
Niiden runkonumerointi alkoi uudelleen ja on tyyppiä 96776006000 alkaen
Hopeaa ei tainnut olla tarjolla kuin -77 ja -78 eli lyhyesti, on aika lailla harvinainen ja lisäksi harvinaisen nätti. Yksi hopea on tiettävästi museoitunakin tai ainakin likimain siinä tasossa valmistumassa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin