9000 nykii ja on laiskan oloinen(tais tulla kuntoon)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000urpo kirjoitti:mites ton virranjakajan alipaine säätimen voisi kätevästi testata että saisi sen pois epäiltyjen joukosta?
Aika oudolta kuulostaa tuo vikakuvauksesi, varsinkin tuo ahtojen epätavallinen nouseminen.

Minulla oli osakaasulla vanhoilla sytytysosilla (johdot, pyörijä, kansi, tulpat) pientä nykimistä, lähinnä yksittäisiä nytkähtelyjä hyvin harvakseltaan.

Alipainesäätimen ensimmäiseksi testaukseksi riittänee, että yrität imeä ja puhaltaa letkusta, kalvo säätimen sisällä pitää olla ehjä, pitää tuntua kuin pulloon puhaltaisit/imisit, tosin hiukan se kalvo siellä liikkuu. Ei saa vuotaa. Moottori käynnissä voimakkaasti letkusta imaistessa ehkä käynti muuttuu. Syvempi tarkastelu vaatisi sitten sytytyksen ajoituslampun.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

9000urpo kirjoitti:ei oo tullut tuota bensapainetta vielä epäiltyä, mutta voisiko sen jotenkin testailla? olosuhteet ovat parkkipaikka eli ei voi kummoisia patentteja tehdä. ei oo edes sähkötolppaa.

tuntuisi itsestäni että ahto puoli olisi aika kunnossa kun nousee punaisen rajalle kun kiihdyttää ja on valkoisella tyhjäkäynnillä.
ainoastaan normaalista poikkeaa se että siellä päälle 80 vauhdissa rupeaa ahdot olemaan koko ajan keltaisen puolella jopa puolivälissä vaikka tasaisesti ajaa. samalla kulutus kasvaa ja alkaa nykiminen. nykiminen on luonteeltaan "nypytystä" eli saman oloista kuin koko ajan pikkaisen potkis kaasua ja samantien löysäis vaikka en todellisuudessa näin tee vaan pidän ihan tasaisen kaasun.

polttoaine pumppu on aivan hiljainen eli se varmaan toimii, mutta tuo painekellon letku on testaamatta. missä tuo sijaitsee ja voiko sen kotikonstein testata?
itsellä mielessä seuraavia korjauksia
-imm uusikisi(varulta. kuitenkin hajoaa sitten kohta) sitten seoksen säätö
-sytytyksen osia uusiksi, hall-anturi yms. ajoituksen säätö
-alipaine letkut. mikä letku koko muuten on sopiva? varmaan saa jostain metritavaraa jota voi leikellä pätkiksi. onko letku ehdotuksia ja ostopaikkoja tampereelta?
-tuon bensapaineiden testaus.

jos vaikka joku noista olisi syyllinen

mites ton virranjakajan alipaine säätimen voisi kätevästi testata että saisi sen pois epäiltyjen joukosta?
Sori ettei jaksanut typistää tota lainausta, vaan nyt alkoi syys loma ja en tee mitään turhaa :) .
Jakajan alipainekello tosiaan kannattaa kokeilla (sellainen kun tuossa 89T ssä kerran on) I:ssä ei ollut.
Eli letku irti ja imua/puhallusta ja ei saa vuotaa ja avaa jakajan koppa ja tarkastele liikkuuko sisuskalut.
Bensan paineiden mittaukseen tarvii jo hiukan enemmän töitä.
89:ssä suodatin konetilassa, joten siihen pitempi banjopultti ja painemittari kiinni toiseen banjoon, ja pitäisi vakiossa pysyä noin 2,7-2,9 kiloo päälle imusarjan paineen kaikissa tilanteissa.

PS. onko tuo bensafiltteri milloin uusittu. (saattaa aiheuttaa ainakin näissä T vehkeissä ihan mitä sattuu ongelmia).
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

pitää huomenna käydä testaamassa jakajan alipaine kello imemällä ja puhaltamalla.
polttoaine suodatimen vaihto mielessä jo viime viikolla mutta jäi tekemättä. ei voi tietää milloin vaihdettu edellisen kerran. eli vaihtoon.
jää paine testailut tekemättä näillä välineillä ja tiloilla kun ei oo talli täällä päin. testatkoon korjaamolla jossain vaiheessa.
ei niin hirveä paniikki tän nykimisen suhteen, kun autolla ei juuri nyt niin ajoja, kun on tuo koulu tuossa vieressä, mutta harmittaa se nykiminen kuitenkin kuin pientä oravaa kun olis käpyjä mutta on hampaat poikki. 8O
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

asiasta hieman ohi, mutta mikä on alipaineletkujen sisähalkaisija noin yleensä, jos niitä huvikseen vaihtelisi? eli virranjakalta lähtevät ja by-bassilta lähtevät letkut ja mitä niitä siellä onkaan. vaikuttavat aika haurailta eli taitavat olla vaihtokunnossa.
onkohan nuo motonetissa myytävät metrin pätkät soveliaita? oli halkaisija vaihtoehtoja 3,4,5 mm jne.
korjaamon setäkin oli lomilla loppuviikon joten venyy ensi viikkoon, että pääse säädättämään/tarkistamaan säädöt.

alipainekello tuntui ehjältä kun sitä imi ja puhalteli. eli se varmaan on poissa mahdollisista vioista.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tulin tuossa mietiskelleeksi tuota ahtojen nousemista.

Tasaisessa 80 km/h ajossa tasamaalla minulla ei ahtomittari mene juuri ollenkaan keltaiselle.

Onko sinulla unohtunut peräkärry koukkuun, käsijarru päällä, laahaako jarru vai onko vetonivelet tai pyöränlaakerit finaalissa?

Voisiko tämä olla joku ihan muu ongelma kuin moottoriin, polttoaine- tai sytytysjärjestelmään liittyvä juttu?

Alipaineletkujen sisähalkaisija lienee olla luokkaa 3-4 mm, jotta istuvat tiukasti nippoihin. Mittaa läppäkotelon päällä olevien nippojen halkaisija. Siinä ne pienimmät nipat on, letkun sisähalkaisijan mitoitus sen mukaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

ei pitäis olla kärryä perässä, kun ei oo koukkuakaan :D
kyllä se auto rullaa oikein nätisti ja pitkälle kun nostaa jalan kaasulta, eli en uskoisi minkään hankaavan/jarruttavan. eikä katsastus setäkään mitään vikaa löytänyt pari viikko sitten.
muutenkin vika ilmenee samoilla kierroksilla kun laittaa automaatin 3 asentoon vaikka ei ehkä niin selvästi kun kolmonenhan vielä hieman luistaa?

ei mullakaan mennyt ennen ahdot minnekään tasamaalla 80km/h vaan olivat siinä valk/kelt rajalla suunnilleen. ja vika ilmeni lähinnä sen jälkeen kun tallissa seisoi pari päivää kun rassasin sitä( ei pitäis korjata/huoltaa niin pysyis ehjänä) eli mielestäni viittaisi johonkin muuhun kuin mekaaniseen vikaan. henkimaailman vikoja taitaa olla :) . pitää varmaan taas käydä ihmettelemässä pihalla että missä vika luuraa.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Ongelmat ilmeni ilmansuodattimen vaihdon jälkeen?

Onko putsari kunnossa ja paikallaan?

Onko mahdollista testata toisella putsarilla, vaikka sillä vanhalla?
900C -86
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

saatoin saada korjattua vian :D :D :D

vaihdoin by-bass venttiilin ja heti laski ahdot tyhjä käynnillä reilusti valkoiselle(puoleen väliin jopa alle) vaikka olivat ne ennekin valkealla muttei niin reilusti.
nyt kun ajaa tasamaalla tasakaasua, pysyy ahdot valkealla puolella eli ei edes tarte ahtaa kun rullaa niin kivasti :D. entisestä by-bassista tuli ja meni ilmaa paljon enemmän kuin uudesta( Metro-autosta alkuperäinen by-bass 30€) eli oli rikki.
samaan hengen vetoon vaihetelin parit alipaine letkut, vaikka ehjiä taisivat olla, mutta aika hauraita kun osa hajos irrotuksessa. uudet letkut motonetin hyllystä. kai ne jotain kestää :wink:
Vielä lisäksi lykkäsin uuden immun sinne, vaikka se taisi ehjä ollakin, mutta tuli ostettua kun sai suht sopivaan hintaan uuden, alkuperäisen osan saabin paketissa. pitää vielä käydä säädättämässä seokset ennen kuin kauheasti ajelen.
nyt tuntuis toimivan kokonaisuus ihan mukavasti(ainakin toistaiseksi)
eli kiihtyy hyvin ja kulkee niin tasaisesti kuin näillä teillä nyt voi vanha auto kulkea. bensan kulutuskin varmaan asettui, kun ainakin keskikulutus laski tietokoneen mukaan vaikka vähän tuli kengittyä.
Toivottavasti ei ole hetken hurmaa tää kunnossa oleminen
Kiitoksia avustaneille vian etsijölle, etenkin nimimerkille jus.
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re:

Viesti Kirjoittaja blobbo »

jus kirjoitti: Mittaa myös puolan käämien vastukset lämpimänä ajon jälkeen.
Ensiökäämi napojen 1 ja 15 väliltä pitäisi olla 0,52 - 0,76 Ohmia.
Toisiokäämi navan 1 ja virranjakajalle menevän johdon liittimen välitä pitäisi olla 7,2 - 8,2 kOhm.

Tulpanjohdot 2 - 4 kOhm, puolanjohto 0,5 - 1,5 kOhm.

Pahoittelen vanhan triidin nostoa..

Onko yllä olevat arvot myös kurantteja vuoden 86 turboon? Etsiskelen syytä nykimiseen pintakaasulla ja mittailin tässä noita johtoja. Edellisen omistajan mukaan autoon on vaihdettu tulpat, johdot ja virranjakaja alle vuoden sisään eikä mittariin ole tullut kun noin 10 000 km sen jälkeen. Sain kuitenkin mittailuissa erilaisia tuloksia.

Ensiökäämin välinen jännite oli 0,8-0,9 ohmia. Tämä ei ole kuitenkaan luultavasti järin tarkka arvo, koska mittarini ei sovellu noin pienille resistansseille, eikä edes näytä kun tuon yhden desimaalin. Toisiokäämin jännite on 7,5kOhm.

Tulpajohdoista kahdella lyhemmällä resistanssi oli välillä 7-8kOhm ja kahdella pidemmällä 8-9,5kOhm. Puolan johdolla ~7kOhm. Johdoissa ei näy olevan mitään erityistä merkkiä, silikonista niissä jotain mainittiin ;-) Onko siis syytä olettaa, että käynti paranisi laittamalla paikalleen kunnon johdot? Ilmeisesti tuo johtosarja on ominaisuuksiltaan vain tuollainen, koska kaikkien johtojen resistanssit asettuivat noin korkeiksi.

--
Sisältää tulpan johdot ja puolan johdon (jos autossa on puola), annetut
mitat viitteellisiä
9000 yleismalli, lyhyemmät johdot. . . . . . . . . . . . . 11-2081 17.50 ???
9000 yleismalli, pidemmät johdot. . . . . . . . . . . . . . 11-2134 18.50 ???
9000 Lämpösuojatut-valmiste (Saab-malli). . . . . . . . . . 11-2104 36.50 ???
9000 Saab-malliset/ei lämpösuojatut. . . . . . . . . . . . 11-2230 19.50 ???
--

Osaako joku noista sanoa, olisiko esim tuo lämpösuojaamaton "saab-malli" sellainen, jolla resistanssiarvot tulisi olla kohdallaan, vai onko tuo pelkästään yleismalli saabin hatuilla? Ilmeisesti tuo kallein on alkuperäinen, mutta eipä näy täällä paikallisessa myymälässä olevan :|
Vastaa Viestiin