jus kirjoitti:
Mittaa myös puolan käämien vastukset lämpimänä ajon jälkeen.
Ensiökäämi napojen 1 ja 15 väliltä pitäisi olla 0,52 - 0,76 Ohmia.
Toisiokäämi navan 1 ja virranjakajalle menevän johdon liittimen välitä pitäisi olla 7,2 - 8,2 kOhm.
Tulpanjohdot 2 - 4 kOhm, puolanjohto 0,5 - 1,5 kOhm.
Pahoittelen vanhan triidin nostoa..
Onko yllä olevat arvot myös kurantteja vuoden 86 turboon? Etsiskelen syytä nykimiseen pintakaasulla ja mittailin tässä noita johtoja. Edellisen omistajan mukaan autoon on vaihdettu tulpat, johdot ja virranjakaja alle vuoden sisään eikä mittariin ole tullut kun noin 10 000 km sen jälkeen. Sain kuitenkin mittailuissa erilaisia tuloksia.
Ensiökäämin välinen jännite oli 0,8-0,9 ohmia. Tämä ei ole kuitenkaan luultavasti järin tarkka arvo, koska mittarini ei sovellu noin pienille resistansseille, eikä edes näytä kun tuon yhden desimaalin. Toisiokäämin jännite on 7,5kOhm.
Tulpajohdoista kahdella lyhemmällä resistanssi oli välillä 7-8kOhm ja kahdella pidemmällä 8-9,5kOhm. Puolan johdolla ~7kOhm. Johdoissa ei näy olevan mitään erityistä merkkiä, silikonista niissä jotain mainittiin

Onko siis syytä olettaa, että käynti paranisi laittamalla paikalleen kunnon johdot? Ilmeisesti tuo johtosarja on ominaisuuksiltaan vain tuollainen, koska kaikkien johtojen resistanssit asettuivat noin korkeiksi.
--
Sisältää tulpan johdot ja puolan johdon (jos autossa on puola), annetut
mitat viitteellisiä
9000 yleismalli, lyhyemmät johdot. . . . . . . . . . . . . 11-2081 17.50 ???
9000 yleismalli, pidemmät johdot. . . . . . . . . . . . . . 11-2134 18.50 ???
9000 Lämpösuojatut-valmiste (Saab-malli). . . . . . . . . . 11-2104 36.50 ???
9000 Saab-malliset/ei lämpösuojatut. . . . . . . . . . . . 11-2230 19.50 ???
--
Osaako joku noista sanoa, olisiko esim tuo lämpösuojaamaton "saab-malli" sellainen, jolla resistanssiarvot tulisi olla kohdallaan, vai onko tuo pelkästään yleismalli saabin hatuilla? Ilmeisesti tuo kallein on alkuperäinen, mutta eipä näy täällä paikallisessa myymälässä olevan
