vaihdeloota

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kag1
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Syys 01, 2005 23:42

vaihdeloota

Viesti Kirjoittaja kag1 »

mitäs nelivaihteiseen autoon pitää muuttaa jos siihen hommaa viis lovisen laatikon. onko esim vaihde vivunpesä sama kun neli vaihteisessa ja vaihteensiirtotanko..
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Kepin pesä pitää ottaa viisvaihteisesta. Jos uudessa laatikossa ei ole sisäistä keskitystä, pitää käyttää ulkoista keskityssysteemiä kepin etupuolella.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Pari osaa vielä lisää (varauksella)
Kun vaihdoin itselleni vanhaan -88 poliisiautoon -89 mallin 5 vaihteisen laatikon vanhan (poliisien tilaaman) 4 pykäläisen laatikon tilalle..
Niiin joutui vaihtamaan mm.

- n. 70-80cm pitkän vaihteensiirto tangon (Silmässä olevan n. 2cm pakin lukon tapin kulmassa/pituudessa on eroa, jos tapissa on väärä kulma/pituus, niin keppi pääsee vapaalle asti, vaikka pakkilukko päällä. Tankoa on myös erikokoisilla reijillä jossain vuosimalleissa sekä tietty vaihdekepin "keskittimellä" ja ilman...)
- Virtalukon 10x15cm muovi pohjan, jossa on estourat, ettei pakki mene vahingossa päälle. (Viisivaisessa erilainen kepin "liikerataurapohja" 5. vaihteen takia)
- Vaihdekepin (näitäkin on useampaa eri pituutta/mallia.. Ja tietysti "nuppikaaviolla" ja ilman. Jos liian lyhyt piikki alhaalla, joka ei yllä "liikerataurapohjaan", niin pakki menee päälle ilman että kepin juuresta nostaa pakkiestoa)
- Koko alumiininen virtalukon "kotelo", koska kääntyvä pakkilukon sakara on 2-3mm eri kohdassa kuin 4 vaihteissa. (Ellei siten irrota tätä 10cm pitkää pakkilukon sakaraa ja vaihda pelkästään tätä)
Virtalukko vanhasta poraamalla irroitusreikä auki, painamalla tästä reijästä tikulla virtalukon ollessa lähes pakkilukko päällä asennossa jolloin pesä irtoaa. (eli noin klo 11, jos pakkilukko on kohdassa "10".)

Summasummarum. Ota (samaisesta) 5 vaihteisesta kaikki vaikuttavat osat ja vaihda vanha virtalukko, niin ei tarvitse käytännössä todeta noita eroja.. :oops: :wink:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kysäisenpäs tässä samassa yhteydessä , onko miten iso homma vaihtaa 5 vaihteinen loota vm 89 , 5 vaihteisen tilalle vm 88 .
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Ei kai siinä kuin kone pois ja sitä rataa... :)

Vaparissa ei kuitenkaan ole ihan niin paljon letkuja ja putkia kuin turbossa.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Hook kirjoitti:...
No s**tana... ilmankos en olekkaan onnistunut ikinä täysin 100% yhdessäkään romujen risteytyksessä... jokainen on tosin toiminut, mut joku on aina klikannu... :|
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Hook: tuon voisi laittaa vaikka FAQ-osastolle (jos sellainen olisi). Loistava vastaus. Selvisi itellekin muutama mysteeri. Danke
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Eero »

Juu, kolme neljä kertaa olen saappien lootia korjauttanut ja kaverit joille olen vienyt ovat sitten kokoilleet useammasta eri versiosta. Tuntuu, että saabissa ei mikään muu muutu paitsi vaihteiston hilut...
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Siitä vaan vapaasti copy pastella faq osioille ja korjaa samalla hieman kieliasua.. ;)
Missäs muuten tuollainen FAQ osio löytyy.. vai oliko vain visio?
Tosimieshän selvittelisi vielä nuo vuosimallikohtaiset erot, eli milloin tulee keskittävä laatikko jne.. :)
EPC:stähän nuo -86 mallin ja uudempien pitäisi *periaatteessa* selvitä :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin