Ei ole pakko uskoa mutta näin se on. Mittaileppa vaikka ihan vapaasti paljonko alipainetta on tehokkaalla vehkeellä ahtaan imuputkiston kanssa juuri ennen turboa.ng900aero kirjoitti:Jotenkin en jaksa uskoa etteikö alkuperäinen huohotusjärjestelmä toimisi asianmukaisesti myöskin virikoneissa, tuskin alipaine kasvaa niin radikaalisti isomman turbon tms muutosten myötä, että alkaisi imemään öljyä venttiilikoneistostaJostain muusta hommasta täytyy olla kyse jos alkaa sylkemään öljysumua läpi reippaastikin.

Yksinkertaisesti on niin, että ilmaa liikkuu isommalla ahtimella huomattavasti enemmän kuin vakiolla ja vakiopaineilla. Imuputkisto on mitoitettu vakiotehoille ja ahdas. Tästä johtuu se, että sinne syntyy voimakas alipaine ja mistäs muualta sitä ilmaa sinne helposti virtaakaan juuri ennen ahdinta. No siitä isosta huohotinletkustapa hyvinkin. Venttiilikoneistossa on varsinkin suurilla kierroksilla sen verran paljon öljyä, ettei ole temppu eikä mikään imuroida sitä ilman mukana huohotinletkusta läpi suoraan ahtimelle.
Tämä imuputken kasteluilmiö on tuttu varmaan lähes jokaiselle enemmän virittäneelle joka on joskus imuputkistoa auki käyttänyt. Onkohan meillä kaikilla sitten väljä kone jos minä puhun paskaa?

Passin kommenttiin sen verran (niinkuin jo irkissä puhuttiin), että se pikkuletku on tosiaan syytä jättää paikalleen (takaiskuventtiilinsä kera), se tehostaa imullaan huohotusta kun imusarjassa on alipaine. Letkun läpimitta on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin ison letkun eikä se kykene samanlaiseen öljyn imurointiin kuin iso.
Paras ratkaisu olisi tietysti väljentää imuputkistoa ja siirtää huohotinletku imemään sellaiseen kohtaan imuputkea jossa ei ole niin valtava alipaine. Itselläni on kuitenkin jo yli 100 hevosta enemmän kuin vakiossa ja tilanne oli kestämätön ison letkun ollessa juuri ennen ahdinta. Imuputkisto mennee jokatapauksessa pian uusiksi.
