Kampikammiotuuletus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ng900aero kirjoitti:Jotenkin en jaksa uskoa etteikö alkuperäinen huohotusjärjestelmä toimisi asianmukaisesti myöskin virikoneissa, tuskin alipaine kasvaa niin radikaalisti isomman turbon tms muutosten myötä, että alkaisi imemään öljyä venttiilikoneistosta 8O Jostain muusta hommasta täytyy olla kyse jos alkaa sylkemään öljysumua läpi reippaastikin.
Ei ole pakko uskoa mutta näin se on. Mittaileppa vaikka ihan vapaasti paljonko alipainetta on tehokkaalla vehkeellä ahtaan imuputkiston kanssa juuri ennen turboa. :) Tai tutki vanhoja viestejä foorumilta huohotukseen ja turboon liittyen virikoneissa. Ei ole mikään uusi juttu. Imuputkiston ahtaudesta ja sen vaikutuksesta tehoihin on muuten myöskin tällä foorumilla ihan vastikään keskusteltu.

Yksinkertaisesti on niin, että ilmaa liikkuu isommalla ahtimella huomattavasti enemmän kuin vakiolla ja vakiopaineilla. Imuputkisto on mitoitettu vakiotehoille ja ahdas. Tästä johtuu se, että sinne syntyy voimakas alipaine ja mistäs muualta sitä ilmaa sinne helposti virtaakaan juuri ennen ahdinta. No siitä isosta huohotinletkustapa hyvinkin. Venttiilikoneistossa on varsinkin suurilla kierroksilla sen verran paljon öljyä, ettei ole temppu eikä mikään imuroida sitä ilman mukana huohotinletkusta läpi suoraan ahtimelle.

Tämä imuputken kasteluilmiö on tuttu varmaan lähes jokaiselle enemmän virittäneelle joka on joskus imuputkistoa auki käyttänyt. Onkohan meillä kaikilla sitten väljä kone jos minä puhun paskaa? :)

Passin kommenttiin sen verran (niinkuin jo irkissä puhuttiin), että se pikkuletku on tosiaan syytä jättää paikalleen (takaiskuventtiilinsä kera), se tehostaa imullaan huohotusta kun imusarjassa on alipaine. Letkun läpimitta on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin ison letkun eikä se kykene samanlaiseen öljyn imurointiin kuin iso.

Paras ratkaisu olisi tietysti väljentää imuputkistoa ja siirtää huohotinletku imemään sellaiseen kohtaan imuputkea jossa ei ole niin valtava alipaine. Itselläni on kuitenkin jo yli 100 hevosta enemmän kuin vakiossa ja tilanne oli kestämätön ison letkun ollessa juuri ennen ahdinta. Imuputkisto mennee jokatapauksessa pian uusiksi. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Semmoinen päivitys tähän, että toistatuhatta kilometriä ajettu "avoimella" kampikammion tuuletuksella, eli iso huohotinletku menee konehuoneessa keruuastiaan jossa on ilmareikiä. Astia on täysin kuiva, eli tippaakaan öljyä ei ole enää letkusta tullut. Öljynpinta ei myöskään mittatikussa ole laskenut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampikammiotuuletus

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Olen yrittänyt selvitellä, että mihin toi aero hukkaa öljynsä.. :x
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 4&#p712624

Turbon imupuolella on öljyä ja sitä kuluukin luokkaa 1 litra/1000 km.
Sinällään ei (ainakaan pahasti) savuta ja muutenkin ahtaa normisti.
Turbossa tuntuu selvästi välystä ylös-alas, mutta pituussuunnassa en huomaa väljää.
Pikkuletkun takaisku on ehjä ja oikeinpäin.

Eli varmaan turbo tiensä päässä tai sitten kone väljä ja huohottaa reilusti.
Jos otan tuon ison huohotusletkun pois ja jätän avoimeksi, niin eihän se vaan imuroi koneeseen mitään likaa ulkoilmasta? Turbon imuletkun reikään tietty joku tulppa, viinipullon korkki tms :P

Mietiskelin, että jos huohotuksen ottais irti ja seurailis että kertyykö imupuolelle vieläkin öljyä samaan malliin.
Tällöin kai näkis, että tuleeko öljy turbosta vai huohotuksesta?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Kampikammiotuuletus

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

itsellä oli vanhassa aerossa se paksuletku poistettu ja ja vain imusarjaan menevä letku oli paikallaan. ei mitään huonoa kommentoitavaa, pelkästään hyvää. ei tuprautellut enään kylmänä, ja kuten jcarlson sanoi, huohotinöljyä ei enää kertynyt mihinkään :) mutta jokainen tablaa tyylillään :)
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Vastaa Viestiin