Euromasterin palvelusta, eipä sittenkään

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Euromasterin palvelusta, eipä sittenkään

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kiitos alla olevan kommentin sekä tasoittuneen verenpaineen huomasin haukkuneeni väärä puuta. Tämä oli hyvänä esimerkkinä itselleni ja yritän oppia pitämään hermoni.

Kiitos Henkka!
Viimeksi muokannut dimebak, Ma Loka 24, 2005 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Meidän Pösön talvirenkaat viettivät kesän Euromasterin "ammattitaitoisessa" huomassa rengashotellissa. Euromasterin mainoksen mukaanhan renkaat pestään ennen säilöön laittoa ja säilytellään muutenkin asianmukaisesti.

P**kan v**ut... vanteet oli suihkutettu painepesurilla ulkopinnoiltaan suunnilleen puhtaiksi ja sen jälkeen lääritty silikoonilla. Kaikki suolainen paska oli jätetty vanteen sisäpuolelle kosteana muhimaan. Kaiken huipuksi renkaat oli vielä pakattu tiukkoihin muovipusseihin ettei kosteus vaan pääse haihtumaan. Onneksi näkyville pinnoille ei ollut ilmaantunut syöpymää, mutta sisäpuolelta varsinkin etuvanteet on varsin rokonarpiset... vanteet jotka on olleet parikuukautta vanhat kun "ammatilaiset" ovat alkaneet niitä hoitamaan. Noiden kanssa olisi ensikeväänä väkisinkin edessä sisäpuolen uusiksi maalaaminen jos aikoo säilyttää ne edes jotakuinkin inhimillisessä kunnossa.

Katsotaanpa mitä tuumaa autoliike kun alan kyselemään miten minulle parikuukautta vanhoina myydyt vanteet voivat olla huonomassa kunnossa kuin meidän ysisatkun 20v vanhat vanteet... ja mitä autoliike tuumaa Euromasterille. Minähän en niitä renkaita sinne ole vienyt ja minua ei kiinnosta muu kuin se että minulla on ehjät 17" aluvanteet uudenveroisilla talvirenkailla, selvikööt liikkeet keskenään sotkunsa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Olis ihan kiva tietää minkälaiseen momenttiin ne pultit lyö, jos tosiaan noin tiukassa on..? Kyllä Vaasan Rengaskeskuksessa kiristettiin pultit ensiksi pyssyllä alkuun ja käsin loput. Tietysti parasta tuo on aina tehdä itse.
VW transporter 2.5tdi vm.99
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tuttavan Volvoon olivat euromasterilla vanteita laittaneet, kohdistustappi väärällä kohtaa kun kiristivät, ja lopputuloksen arvaakin.. :?

Itse säilötty / vaihdettu aina paras.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

http://www.rengastienautotarvike.fi/

Tämä on oikea paikka, jos haluaa saada tänäpäivänä vielä kunnon palvelua. Ensimmäinen paikka missä näin, että pultit viimeisteltiin MOMENTTIAVAIMELLA, ja vielä kehotettiin jälkikiristämään parin sadan jälkeen. Jumankauta meinas leuka pudota lattiaan. Alla olleet vanteet oli samalla pesty putipuhtaaksi, ja nostettu seksikkäissä continentalin jätesäkeissä takaloosteriin. Käyttävät muuten jotain muovikuulapesuria. Ei tarvinnus kotona muutakuin vahat pintaan ja nakit odottelemaan uutta kesää.

Kaikki tämä otti kahvikupin ja paikallislehden verran aikaa.
Lähden kyllä miettimättä seuraavankin kerran renkaanostoasioissa kyseiseen putiikkin. On muuten Saabin huoltokin priimaluokkaa tuon katon alla... :wink:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Euromasterin palvelusta

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

dimebak kirjoitti:Jumalauta, että voi olla ammattitaidotonta porukkaa koko firmassa. Ostin viime keväänä uudet kesärenkaat Euromasterilta alle laitettuina. Eilen yritin ja nimenomaan yritin vaihtaa talvirenkaita. Pultit oli niin ***tanan lujassa, että autoki lähti liikkeelle vaikka oli käsijarru päällä. Mikä on sinänsä ihmeellistä sillä pari kuukautta sitten on vaihdettu jarrulevyt ja -palat. Tuntu päässä, että verisuonet menee poikki mutta ei auennut.
No kyllähän on "palvelua". Tuntuu olevan valitettavan yleistä nimenomaan isompien ketjujen rengasliikkeissä.

Sinänsä hassu huomio, mutta kirjoitit, et autoon on pari kuukautta sitten tehty jarruremppa. Oiskohan sen rempan jälkeen vedetty renkaat tiukalle, vai taidan ymmärtää jotain väärin... :roll:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

e0000333 kirjoitti:http://www.rengastienautotarvike.fi/

Tämä on oikea paikka, jos haluaa saada tänäpäivänä vielä kunnon palvelua. Ensimmäinen paikka missä näin, että pultit viimeisteltiin MOMENTTIAVAIMELLA, ja vielä kehotettiin jälkikiristämään parin sadan jälkeen. Jumankauta meinas leuka pudota lattiaan. Alla olleet vanteet oli samalla pesty putipuhtaaksi, ja nostettu seksikkäissä continentalin jätesäkeissä takaloosteriin. Käyttävät muuten jotain muovikuulapesuria. Ei tarvinnus kotona muutakuin vahat pintaan ja nakit odottelemaan uutta kesää.

Kaikki tämä otti kahvikupin ja paikallislehden verran aikaa.
Lähden kyllä miettimättä seuraavankin kerran renkaanostoasioissa kyseiseen putiikkin. On muuten Saabin huoltokin priimaluokkaa tuon katon alla... :wink:
Oliko kyse aluvanteista, kun momenttiin laittoivat?
VW transporter 2.5tdi vm.99
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

"oikeissa"/asiansa osaavissa rengasliikkeissä käytetään pulttikoneiden kanssa noita momentti varsia joita on useampaa momenttiarvoa (väreillä koodattuja).

Aluvanteilla ei momentti kuin peltivanteilla ja tuo tavallisen momenttiavaimen käyttö on ok mutta olen huomannut ainakin muutamassa paikassa että se on jätetty momentti arvoon eikä löysätty nollille kuten pitäisi (jousi väsyy eikä pidä enään kutiaan tuo lukema).

Se pulttikoneen tehovalinta on aika hatara (en luottaisi siihen).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös se ongelma tule siitä, että pulttipyssyn ne värikoodatut momenttivarret on yleensä jollain esim. 19 mm kuusiovääntiöllä, eikä ne mahdu vanteen pultinreikiin, vaan pitää käyttää kapeata hylsyä. Ja hylsy sitten laitetaan vaan suoraan pulttipyssyyn kiinni.

Ainakin siinä rengasliikkeessä, jossa vierailin tänäaamuna nuo värivarret oli siististi hyllyssä koko ajan. Momenttiavaimella viimeisteltiin Volvon pyörän pultit, mutta jostain syystä 99:n jalkapallovanteet meni ihan vaan pulttipyssymomenttiin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minäkin meinasin katkaista verisuonen päästäni vaihtaessani ensimmäisen kerran renkaita tuohon 900Aeroon, kun ei meinannut tavallisella ristikkoavaimella aueta mutterit sitten millään. Lopulta nousin koko painollani sen avaimen päälle ja rynkyttämällä sain mutterit hirveän narauksen säestämänä aukeamaan... Oli sen verran liukas keli, että kesärenkailla ei olisi mihinkään päässyt ajamaan, joten pakko oli käyttää voimaa :lol: Muistelin, että renkaat oli viimeksi vedetty pulttipyssyllä huollossa kiinni...

No seuraavan kerran yritin avata pultteja oman käsinkirityksen jälkeen ja ihan sama homma, aivan stanan tiukassa ja olin laittanut rasvaakin niihin kierteisiin... Eli ne teräsmutterit jämähtää jotenkin kiinni aluvanteeseen. Nyt hommasin talvirenkaiden vaihtoa varten teleskooppivartisen pulttiavaimen ja sillä lähti jumineet mutterit kohtuuhelposti auki.

Että ei se syy aina välttämättä ole pulttipyssymiehissä :wink:

Eski
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Kandee rasvata pultit kun vaihtaa renkaat vaseliinilla tai kuparitahnalla. Lähtee sitten keväällä irti.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mitäs muuten olette mieltä tasapainotuksen onnistumisestä, hemmolla oli vaikeuksia saada riittävästi punttia liimattua viimeiseen pyörään, tuli jalkapallovanteen yksi pitkä väli täyteen ja kaksi viereistä lyhyempääkin. Viime syksynä näille vanteille meni ihan kohtuupienin painoin vanhat Gislavedit.

Kommentoin rajun näköistä punttisatsia, sanoivat että tuo takaisin jos täristää, mutta eihän se täristä, lopputuloksena tasapainotuskune sanoi nollaa. Noloa, kun muuten kokolailla siistit viime talvena kunnostetut vanteet, ja nyt reilu satsi puntteja. Olisi pitänyt laitattaa uudet kumit jo viime talveksi.

Renkaaksi tuli nyt Michelin X-ice North. Aika löysän tuntuiset, mutta aika hiljaiset. Pitää tarkistaa vielä ilmanpaineet.

Mausteeksi vielä kuva vanteista ilman yhtäkään punnusta:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/vanteet/134_3456_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

jus kirjoitti:Mitäs muuten olette mieltä tasapainotuksen onnistumisestä, hemmolla oli vaikeuksia saada riittävästi punttia liimattua viimeiseen pyörään, tuli jalkapallovanteen yksi pitkä väli täyteen ja kaksi viereistä lyhyempääkin.
Liekö tasapainotuskoneessa ollut oikea keskityskartio käytössä?
Joskus rengasliikkeen ukkeli herjasi, että tykkivanteet taitavat olla melkoiset lennokit kun ei mitäänkään meinannut saada tasapainoon.
Sitten huomasikin, että keskityskartio oli liian pieni tjsp.
Isommalla kartiolla sitten meni nätisti.
Stene
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 21:00

Viesti Kirjoittaja Stene »

potkuhousu kirjoitti:Kandee rasvata pultit kun vaihtaa renkaat vaseliinilla tai kuparitahnalla. Lähtee sitten keväällä irti.
Allekirjoitan
curry
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

potkuhousu kirjoitti:Kandee rasvata pultit kun vaihtaa renkaat vaseliinilla tai kuparitahnalla. Lähtee sitten keväällä irti.
Aina olen rasvannut, mutta tuossa vehkeessä siitäkään ei ole ollut apua.

Eski
Vastaa Viestiin