Paluu Saabin omistajaksi... NYT KUVIA AEROSTA!!!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

Paluu Saabin omistajaksi... NYT KUVIA AEROSTA!!!

Viesti Kirjoittaja smuurine »

Useamman vuoden tauon jälkeen lukeudun taas onnellisten saab-omistajien suureen joukkoon. Tuli hommattua 900 -84 Aero. Täytyy linkittää kuvia, jahka vaan kerkiin niitä ottamaan. Ulospäin siistin näkönen peli, josta saa lisävaivalla erittäin hienon (toivon mukaan :) ). Katotaan nyt kuinka suureksi tää "kunnostus" kasvaa, mut tarkotus ois laittaa auto vimpan päälle siistiin kuntoon. Kori on hyvässä kunnossa mut moottoripuolella riittää pientä viilamista ja haastetta, etenkin kun mulla ei oo oikeestaan minkän sortin osaamista/kokemusta turbotekniikasta :)

Hiljaa hyvä tulee... Toivottavasti! :P

-Simo
Viimeksi muokannut smuurine, La Loka 29, 2005 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 T16 Aero -84
#2673
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tervetuloa joukkoon, kyllä täältä vinkkiä löytyy joka murheeseen.

Kuvia odotellessa :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Aerou!

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Aerot ovat kivoja, tuossa ensimmäisen vuosikerran vekottimessa pitäisi olla jopa se Blackstonen täysalumiininen välijäähdytin, jolla on oma peltinen, ei-myöhempien-mallien-kanssa-yhteensopiva spoileri/kiinnitystuki.

Turbotekniikka tulee kyllä tutuksi, itse hankin ensimmäisen turboni vailla mitään "perustietoja" ja eihän siinä nyt mitään ihmeellistä tullutkaan. Jos osat ovat kunnossa tai rikkinäiset vaihdettu ajallaan, niin koneen pitäisi pelata ihan normaalisti.

1.) Säännölliset öljynvaihdot ovat tärkeitä.
2.) Ei saa polkea/ottaa "paineita" kylmänä
3.) Ilmajäähdytteisen turbon omaavana kovan ajon jälkeen jäähdytyskäyttö on hyvin tärkeää, tasaa turbon, pakosarjan, kannen ja lähes kaiken mahdollisen lämpötiloja.
4.) Vaihteisto on ikävä käyttää, mutta käytä kuitenkin rauhallisesti. Ei siis hirveitä vääntöjä 5. vaihteella, tappovaihtoja 1->2->3 jne.

Yleisesti, viat lähtevät siitä että joku pieni sähköjohto, -liitos tai alipaineletku on irti tai huonosti kiinni. Loput haulla foorumilta.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Aerou!

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

petteri75 kirjoitti:Aerot ovat kivoja
En olisi itse osannut paremmin sanoa. Kuvia kehiin! :D
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onnittelut minunkin puolesta. Minulla on samanikäinen 900 Aero ja niitä on tietääkseni Suomessa myyty uutena 7 tai 8 kappaletta vuonna 1984, joten aika harvinaisesta autosta on kyse... Erikoisuutta lisää tietenkin se, että kyseessä on ensimmäisen vuosikerran Aero, joten sitten kun näitä ysisatkuja oikeasti aletaan harrastajapiireissä arvostamaan, nämä kasineloset Aerot tulevat olemaan kovimmassa huudossa (ehkä joskus 20 vuoden päästä, kun 99% satkuista on paalattu) :D

Onkos alkuperäinen Suomi-auto? Made in Finland? Mistä löytyi? Musta vai harmaa?

Eski
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja smuurine »

Eski kirjoitti:
Onkos alkuperäinen Suomi-auto? Made in Finland? Mistä löytyi? Musta vai harmaa?

Eski
Kyllä tuon pitäisi alkuperäinen olla. Väriltään metalli hopea ja Tampereelta kävin hakemassa. Lieneekö nettiautossa edelleen ilmoitus? :roll:

Peltinen ilmanohjain tosiaan löytyy ic:n päältä. IC:ssä näyttäis olevan myös peltiset päädyt (Mun 92 T16:ssa oli muoviset muistaakseni). Täytyy odottaa vielä noita kuvia. Viikonloppuna viimestään on aikaa :P
900 T16 Aero -84
#2673
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Alumiinia..

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ei peltiä, vaan alumiinia. Se koko jäähdytin on kuin yksi suuri alumiininpalanen, jäähdytystehoa löytyy varmasti. Lisäksi sen voi kohtuullisella vaivalla kiilloittaa (ei mitään lisätehoa), näyttää sitten "professionaalisemmalta" :)

Ainiin, kun kyse on vanhemmasta turbokoneesta, niin imuputkissa saattaa olla öljyä monien vuosien takaa. Putket irti klemmareista ja puhdistukseen, itse olen IC:tä huljutellut normaalin jäähdytyspuhdistusaineen & lämpimän veden kanssa; huuhtelua ja pesuainetta niin monta kertaa että öljy ei enää pahemmin haise. Ulkopuolelta sitten varovaisesti (jäähdytysrivat saattavat murtua kerran taivuttuaan) pehmeän harjan & liuottimen kera. Ei tarvitse välttämättä kovin usein tehdä tuon jälkeen.

Hittolainen, tuohan on jo 21 vuotta vanha keksintö. Pitäisiköhän sitä alkaa pitämään eräänlaisena Old-School -vehkeenä?? Turbopower!
smuurine kirjoitti:
Peltinen ilmanohjain tosiaan löytyy ic:n päältä. IC:ssä näyttäis olevan myös peltiset päädyt (Mun 92 T16:ssa oli muoviset muistaakseni). Täytyy odottaa vielä noita kuvia. Viikonloppuna viimestään on aikaa :P
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Alumiinia..

Viesti Kirjoittaja Eski »

petteri75 kirjoitti: Hittolainen, tuohan on jo 21 vuotta vanha keksintö. Pitäisiköhän sitä alkaa pitämään eräänlaisena Old-School -vehkeenä?? Turbopower!
Sehän tuossa kasinelosessa Aerossa onkin niin käsittämätöntä tuo ikä. Hakkaa edelleen monet uudet autot ajettavuudessa ja etenkin tyylissä :D

Eski
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja smuurine »

El tämmönen peli kyseessä:
Kuva

Lisää kuvia: http://users.tkk.fi/~smuurine/Aero/
900 T16 Aero -84
#2673
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ei hassumpi, miten on toteutettu että noi vanteet on saatu alle 8)

jenkkilyhdytkin näyttäs olevan, ? meneekö normi H4 vai joutuuko laittaan niitä hieman hintavia polttimoita ?

vaihtaa eurolyhdyt tilalle.

kyllä tuo iso lärpäke käy hienosti myös pystykeulaan. :)
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja smuurine »

saabracing kirjoitti:ei hassumpi, miten on toteutettu että noi vanteet on saatu alle 8)

jenkkilyhdytkin näyttäs olevan, ? meneekö normi H4 vai joutuuko laittaan niitä hieman hintavia polttimoita ?

vaihtaa eurolyhdyt tilalle.

kyllä tuo iso lärpäke käy hienosti myös pystykeulaan. :)
Lyhdyt on mallia Canada, kuulemma tavallisilla H4:lla. Tallissa odottaa vakiolyhdyt, mutta jotenkin on alkanut kiintymään noiden agressiiviseen ulkonäköön... :P Rek.otteessa on muutosprossa 9=uuden og:n akselit, eli siis käsijarru takana.
900 T16 Aero -84
#2673
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Siisti peli. Ja on kyllä räyhäilmettä noissa valoissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Hieno on auto. Anna vaan noitten lamppujen olla, luovat vähän persoonallisuutta. 8)
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Vau! Upea ilmestys kertakaikkiaan, ja lyhdyt mun makuuni saa pysyä, erotut massasta eduksesi. :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

tumma maski vois olla hieno kun on lampunkehyksetkin mustat :wink:
Vastaa Viestiin