Uskallanko ostaa 9000? (eli asiaa kulutuksesta)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ansis kirjoitti: Fiat Croma/ Lancia Thema käytti aikoinaan 2,5 tdi konetta, kai sellaisen vois kaittaa tonttuun.
Jakohihna vaan pitää vaihtaa 60 000 km välein joten siihen se säästö häviääkin.
8O Ai, eli saattaisi olla sukua esim. Ducaton 2.5TD tai 2.5TDI-koneille?
Noilla koneilla 4 vuotta ajaneena sanoisin että ruuvaisin sellaisen välittömästi paikalleen :D Eipä vaan taida onnistua lainsäädännöllisesti?

Aijai, musta täysvarusteltu (no ainakin lähes) 9000cse 2.5TDIA 8)
Säästöä tulisi etupäässä siitä ettei tarvitsisi konetta korjailla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Pitäisi onnistua laillisesti, ainakin M96 asti. Helevetillinen savotta, aikaa menee ainakin 170 tuntia.
96 M75 i12 5-speed ;)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nyt on ajettu CSE 2.3LPT:llä 660km, ja juuri syttyi "opiskelijavalo", näyttää että pääsisi vielä 80km, eli jos EDU mistään mitään tietää ja jäljelläolevat kilometrit pitävät paikkansa niin keskikulutus on ollut 8.9l. Eli aika vähällä tuntuu menevän, pari litraa vie automaattia vähemmän :)

Ajot on olleet pääosin taajamapainotteisia, hesan ruuhkissa on tullut pyörittyä myöskin ja tuusulanväylää on sahattu edestakaisin.

Ei mikään huono saavutus noin wanhalle ja kookkaalle autolle
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Oma CDE 2.3T vie sellaset 10.5 kaupungissa. Ja puhtaasti kaupunkiajoa (asun keskustassa, välillä liikennevalojen läpi sitimarkettiin). Suhteellisen rauhallisesti ajan, tietty kyl tulee lähdettyä melko kiireellä aina ja ajettua vähän ylinopeutta. Sain pidettyä 2vk siinä 9.5 litrassa, kun oikein yritin. Mutta alko olemaan jo niin yritystä, että oli pakko päästää kone oikeuksiinsa =) Mutta siinä 10-11 litraa itselläni vie kaupunkiajossa, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Maantiellä saa pidettyä jopa alle 8, mut tällöin oon resetoinu mittarin ennen lähtöä ja lukema ei oo kovin pitkäaikainen (200km).

Eipä tuo liikaa ole kuluttanu. Näillä bensanhinnoilla tuntuu, mutta tankki kestää sen 2vk, ellen käy Lahdessa (asun jkl), niin joutuu tankkaamaan täyteen/reissu. Mutta jos bensapihin auton haluaa hyvillä tiloilla, niin 2.0 tai 2.3i. Kaverin 2.3i CS on tarpeeksi vikkelä kaupungissa eikä kuluta liikaa. Keskikulutus ollut reilu 8 koko ajan.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Pakko kantaa oma korsi kekoon:

Oma 2.3t näytti olevan lisänimensä "ecopower" veroinen matka-ajossa saksanmaalta tänne. Mitatut todelliset kulutukset n. 2500 matkalta vaihtelivat 6,9-7,1 litran väliltä, nopeutta keskimäärin 90-120 km/h. Vähän yllätti verrattuna vanhaan perusruiskuun, joka vei samanlaisessa ajossa sen litran enemmän :D

Kaupunki- ja kylmäkulutukset on sitten eri asia, niitä ei vielä olla päästy mittailemaan kun auto ei vielä ole kilvissä. :?
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Eipä tuo oma tonnari nyt tunnu kovin mahdottomasti sitä menovettä nielevän. Maantiellä pääsee ajotietokoneen mukaan 6,5 litralla... sekalaisessa ajossa meikäläisellä vienyt semmoista yhdeksää litraa.

Turhaan jotkut pelottelevat niillä Saabien kulutuslukemilla... joskus ajelin vastaavan kokoisella Bemarilla (523) joka vei reippaasti enemmän kuin mikään Saabas millä olen ajellut :)
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Trooper_75 kirjoitti:Pakko kantaa oma korsi kekoon:

Oma 2.3t näytti olevan lisänimensä "ecopower" veroinen matka-ajossa saksanmaalta tänne. Mitatut todelliset kulutukset n. 2500 matkalta vaihtelivat 6,9-7,1 litran väliltä, nopeutta keskimäärin 90-120 km/h. Vähän yllätti verrattuna vanhaan perusruiskuun, joka vei samanlaisessa ajossa sen litran enemmän :D

Kaupunki- ja kylmäkulutukset on sitten eri asia, niitä ei vielä olla päästy mittailemaan kun auto ei vielä ole kilvissä. :?
Oma 2.3CSE 2.3TA kulutti germaaniassa 14-18l/100km, matkanopeuden ollessa 170-230, oli kiirus etelä-saksasta Superfastin lautalle 8)
Tiedä sitten halkesko kansi ja kärvähtikö laakerit tuolla kotimatkalla, ja saattoihan se tasapainoketjukin polkasta sillä keikalla vähän tyhjää :oops:
Voi hyvinkin olla mahdollista sillä ensimmäinen ja ainoa omistaja oli v.1940 syntynyt nainen :)

Tuollaisiin 6-7 litran kulutuksiin ei 2.3-litraisella turbokoneella pääse edes matka-ajossa, kulutus kipuaa väkisinkin yli 8 litran vaikka kuinka tientukkona olisi.
Mutta etenkin manuaaliversiona tuntuu olevan kovinkin taloudellinen.

Koskas tuollainen muuten pitää tankata, EDU vilkutteli 732km:n kohdalla että 0km jäljellä tuolla bensalla. Ajoin kotiin, ja tunnin päästä käynnistin uudestaan, nyt bensamittari oli noussut muutaman millin ja EDU näytti että 40km jäljellä, ajoin 20km, ja nyt pihaan ajaessani näyttää että 8km.

Eli jos taas lähden tuolla ajelemaan on luultavasti sama 40km taas ilmestynyt :idea:
Ei tuota kannata tankata ennenkuin on todellinen tarve :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

ng900aero kirjoitti: :idea:
Ei tuota kannata tankata ennenkuin on todellinen tarve :wink:
Kyllä kannattaa tankata, ennen kun bensapumppu horii ilmaa , eikä saa voitelua/jäähdytystä.
Eli aina kun pumppu horii ilmaa, lyhenee pumpun käyntijakso. :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Firges9000 kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: :idea:
Ei tuota kannata tankata ennenkuin on todellinen tarve :wink:
Kyllä kannattaa tankata, ennen kun bensapumppu horii ilmaa , eikä saa voitelua/jäähdytystä.
Eli aina kun pumppu horii ilmaa, lyhenee pumpun käyntijakso. :idea:
Eikös sen pitäisi silloin pitää jonkinsortin metakkaa tai nykäistä, kumpaakaan noista oireista en ole havainnut?
Ainakin vanhempien tonnarien pumput alkavat "kurista" käydessään tyhjänä.
Tarkoitus on vain yksinomaan testata polttoainemittarin todellinen näyttämä, ettei tarvitse panikoida heti kun punavalo syttyy, eikä niinkään tahallaan ajaa ihan kuivaksi. Niin ja samalla näkee paljonko pääsee tankillisella :wink:
Tuo EDUn näyttämä jäljelläoleva ajomatka taitaa olla aika pessimistisesti laskettu, eli 30-50km ajelee vielä nollaa näyttäessään.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti:Polttoainemittarin tehtävä on "pakottaa" kuljettaja tankkaamaan (riittävän) ajoissa.
Äsh, taas tuota ihmistä viisaampaa tekniikkaa, juuri tälläisten innovaatioiden vuoksi haluan tietää tarkalleen kuinka hommat toimivat, eli esim. paljonko tankissa tarkalleen on bensaa ettei tule osteltua bensaa "turhaan" tai panikoitua valon palaessa : 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Jos ei ole muita kriterejä kuin vähäinen polttoaineen kulutus NIIN OSTA POIS, ei niitä kauan ole enää myynnissäkään :!:
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Uskallanko ostaa 9000? (eli asiaa kulutuksesta)

Viesti Kirjoittaja karg »

apc! kirjoitti:Ihan ekaksi, olen etsinyt vanhoja threadeja ja lukenut ne läpikin.

Mutta silti:

Uskallanko ostaa '91 2.3T 9000? (cc)
Syökö tuo aivan mielettömästi kaupunkiajossa? (sitä kun oma ajoni on 90%)

Näillä bensan hinnoilla ei ole mitkään 13/100 lukemat kovin herkullisia..
Ysitonnista ei kannata ostaa, jos haluaa taloudellisen kaupunkiauton :) Mutta, mukavuus maksaa :wink: Ja kaupunkiajokulutus riippuu aika paljon siitä, että missä kaupungissa majailee. Jos kaupungissa pääsee posottelemaan aika huolettomasti ilman jatkuvia liikennevalostoppeja tai ruuhkia, niin kulutus on täysin muuta kuin ruuhkissa madellessa.
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Juu, onhan sitä monenlaista tarinaa tuosta Saabin kulutuksesta
Kylläpä itsekin joskus naureskelin noille kavereiden jutuille,että
muka 6,5l /100km. Itselläni oli silloin 900c Saabi jolla keskikulutus
oli noin 10l/100km. Matka-ajossa n. 7,5l. Ostin pari vuotta sitten
tuon 9000 Saabin. Täytyy sanoa, että olipa todellakin yllätys kun
ensimmäisen kerran kävin tankkaamassa, kulutus sekalaisessa ajossa
oli 7,5l. Matka-ajossa pääsee helposti 6,5l /100km. Se oli vielä
minulle yllätys, että kulutus on sama kesällä ja talvella.
Mielestäni tuohon kulutukseen vaikuttaa todella paljon ajotapa.
Oltiin kaverin kanssa viime talvena reissussa tuolla minun autolla.
Matkavauhti molemmilla kuskeilla oli n. 100km/t.
Toisellla kulutus 7,5l/100km toisella 6l/100km, että sillälailla
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sanoisin vielä sen verran että vapaastihengittävää ei kannata missään nimessä ostaa jos haluaa päästä kohtuukulutuksissa, ei etenkään automaatti-sellaista. Pari päivää alla ollut appiukon -91 2.0iA, sillä ei ehdi edes kiihdytyskaistalta normaalin liikenteen sekaan, vaaratilanteita syntyy arvaamattomissa paikoissa onnettoman suorituskyvyn vuoksi bensaa palaa koska noin laiskalla vekottimella on pakko käyttää 100% tehoreserveistä jottei ole aivat täysin tientukkona. Keskikulutus näyttäisi olevan siinä reilut 12 litraa samoilla ajoilla missä 2.3T vie reilut 9 litraa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

WTF?

vaimon vasta puolisen miljoonaa ajettu -90 2.0iA liikkuu sellaisella 8-9l /100km. Kiireiselle se ei kyllä yhtään sovi :)
Moottoritie on myös myrkkyä kun välitykset on aika lyhyet :(

mun -86 turbo menee samassa ajossa ehkä max litran vähemmällä..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Lukittu