Miksi perä irtoaa kurvissa?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Miksi perä irtoaa kurvissa?

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Miksi perä irtoaa kurvissa? Mahtaako se johtua kurvissa olevasta jäästä joka yllättää, äkillisestä ohjausliikkeestä, liiasta nopeudesta vai huonosta kuskista. Mikä teidän mielestä on yleisin syy, miksi perä irtoaa mutkassa ja mitä vinkkejä annatte ettei perä lähde irti ja mitä vinkkejä siihen kun se sitten irtoaa? :P
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Liian kova vauhti :D
Hiljennä, hyvä ihminen ;)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Mulla irtosi luottopelin (99 gl) perä tiestä aina tiukan kurvin tullen, johtunee siitä, että takapää on 10x jäykempi kuin keula, eikä jousta paljoakaan. Tilannenopeuskin tietty ratkaisee :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Perä irtoaa tiestä yksinkertaisesti siksi, että renkaan kitka (pito) ei riitä. Syitä voivat olla juurikin mainitsemasi jää jne.
Muita syitä:

- tiessä muuta epäpuhtautta=hiekkaa, lehtiä, öljyä jne.
- renkaan kulutuspinta on liiaksi kulunut
- väärät renkaanpaineet, tarkasta!!
- liian kova tilannenopeus
- käsijarrun jumittuminen, jos käsijarru ottaa takapyöriin
- auton ajo-ominaisuudet yleisesti.
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Hae ajolinja paremmin tai hidasta nopeutta, jos auto on kunnossa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
illu
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: To Huhti 14, 2005 09:57
Paikkakunta: taipalsaari

Viesti Kirjoittaja illu »

Tulihan tuota tonnarilla viime syksynä heitettyä täydet 360. Aivan oma vika,onneks pysyttiin tiellä. Liikaa nopeutta yhdistettynä sopivasti mustaan jäähän.. säikäytti! 8O
#2389
9-5 2.0t XWD
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Offtopic...

Niin, miksi näin mahtaa käydä "maailman kauneimmallekin"( 8) )

http://www.dagensps.se/artikel.asp?articleID=13153

http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.as ... vatNyheter
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
HARTSA
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 15:29
Paikkakunta: toholampi

Re: Miksi perä irtoaa kurvissa?

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

Henna Makkonen kirjoitti:Miksi perä irtoaa kurvissa? Mahtaako se johtua kurvissa olevasta jäästä joka yllättää, äkillisestä ohjausliikkeestä, liiasta nopeudesta vai huonosta kuskista. Mikä teidän mielestä on yleisin syy, miksi perä irtoaa mutkassa ja mitä vinkkejä annatte ettei perä lähde irti ja mitä vinkkejä siihen kun se sitten irtoaa? :P
riippuu "perän kurveista" :?
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Perä irtoaa, kun renkaiden ja tienpinnan välinen kitkavoima, joka kohdistuu kääntöympyrän keskipisteeseen, ei riitä pitämään perää ympyräradalla. Tällöin perä lähtee liikkeen jatkuvuuden lain mukaisesti ympyrän tangentin suuntaan.

Tällöin kitkakerroin on liian pieni (liukas tie huonot renkaat), kääntöympyrä on liian pieni (ota kurvit loivemmin) tai vauhtia on liikaa (liike pyrkii jatkumaan ympyrän tangentin suuntaan).

Blaa blaa... Kerran vanha kunnon 900 lähti peräluisuun kuivalla asfaltilla. Oli tosin alla talvirenkaat, joista oli nastat nypitty.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

puu kirjoitti:... Kerran vanha kunnon 900 lähti peräluisuun kuivalla asfaltilla. Oli tosin alla talvirenkaat, joista oli nastat nypitty.
Heh, satkua saa kyllä todellakin kiusata oikein huolella, että saa perän irtoamaan. Kerran tuli leikittyä renkaanvaihdon yhteydessä silloisen duunipaikan tehdasalueella. Heitin eteen nastagummit ja jätin taakse kesärenkaat. Ei meinaan puskenut enään, ja yli ~30km/h vauhdissa ei tarvinnut kääntymisestä haaveilla ilman piruetteja :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

V.J.S kirjoitti:
puu kirjoitti:... Kerran vanha kunnon 900 lähti peräluisuun kuivalla asfaltilla. Oli tosin alla talvirenkaat, joista oli nastat nypitty.
Heh, satkua saa kyllä todellakin kiusata oikein huolella, että saa perän irtoamaan. Kerran tuli leikittyä renkaanvaihdon yhteydessä silloisen duunipaikan tehdasalueella. Heitin eteen nastagummit ja jätin taakse kesärenkaat. Ei meinaan puskenut enään, ja yli ~30km/h vauhdissa ei tarvinnut kääntymisestä haaveilla ilman piruetteja :lol:
:D
Mullakin tossa tapauksessa lähti ensin puskeen, ja sitten perä irtosi. Vauhtia oli joku 70km/h. Myöhemmin oon tonnarilla mennyt samaan kurviin about kaheksaakymppiä ja hyvä jos on edes kumi vikissyt. Tosin allakin on Nokian NR:t.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
josipan
"Viggen"
Viestit: 585
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 13:10
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja josipan »

lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

josipan kirjoitti:http://office.vippet.net/josipan/96-63_001.jpg
koska se on niin laho :D :D :D :lol: :lol: :lol: :lol: :P :idea:
Aika paha :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Kölli

Viesti Kirjoittaja Kölli »

Niin hyvinhän tuo perä irtosi :wink: :oops: :P :P :P :lol:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitä tulee äkikseltään mieleen syiksi, jos 900 on yliohjaava pienemmissäkin nopeuksissa:
-huonot renkaat takana
-huomattavasti etujousia jäykemmät takajouset
-huonot iskarit takana
-takapään puslat väljät tai muuten vain väsyneet
-etupyörissä tosi ärhäkät ohjauskulmat, ehkä jopa haritusta aurauksen sijaan
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin