Kysymyksiä talvirenkaista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Firges9000
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Pannaas vielä jälkiruokalusikkakin soppaan:
Hyvä vinkki:
Rengasfirman äkänen asentaja kiristi pylttipyssyllä lukkopultit momenttiin N/toiseen.
Piti panna nastat alle. Yksi lukkopultti ei auennut.
Ei auennut painepyssyllä, vaikka laitto 1000 Nm vääntöä. Lukkoavaimen sorkat vain vääntyivät. :evil: :evil:

Vein takasin ko. firmaan, saatesanoilla "lukkopultti on jumissa"

Sain oppitunnin kuinkas se irrotetaan.

1) Pannaan avainhylsy pulttiin ja lyödään niin maar perusteellisen lujaa lekalla
2) Otetaan metrinen momenttiavain ja väännetään pultti auki
3) Ei kuulemma aukea pulttipyssyllä, hakkaa vaan sakarat nurin.
4) Pitää vääntää kammella ja painaa samalla hylsyä sisään

IRTOS :D :D :D

Seuraavan kerran rengasfirma saa luvan laittaa vain pultit ja löysälle
Itse asennan lukkopultit
Ja nuo kaikki jälkikiristän ITSE momenttiavaimella
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Frostgrey
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

juu, noitten lukkopulttien kanssa saa olla aika varovainen. Itsellä on MCqard lukkopultit ja mielestäni avain osa ei ainakaan ole mikään kauhean jykevä. Itse vedän aina kaikki pultit ohjekirjan mukaisella 110nm voimalla piukkaan ja ei ainakaan vielä ole koskaan ajossa auennut. Ja vielä kunnolla vaseliinia niin saa keväästikin helposti auki :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-5T kirjoitti:En ole vielä Saabilla joutunut takapyöräluistoon (reilu miljoona km) aina olleet huonommat renkaat ei HUONOT takana mutta eroa ei saa päästää isoksi.
Tarkoittaako tämä siis "peräsladia"? Mulla on tapahtunut se Sport Sedanilla ihan uusilla talvirenkailla (Pirelli Ice Carving). ESP:tön Sport Sedan tuppaa heittämään perää talven liukkailla :evil:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Huonot taakse on oma kommentti. Eikä koskaan ole lähtenyt sladiin normaaliajossa. Tarkoituksella sitten on toinen asia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itse pidän parempia takana, koska harvoin ajan talvella niin lujaa, että lähtisi lapasesta, mutta sitten jos lähtee, niin menee keula edellä puuhun sensijaan, että perä edellä. Kyllähän sitä pienen sivuluisun hallitsee, mutta sitten kun mennään lujempaa ja keli yllättää (tuskin niin kylläkään käy) niin eihän se kovin mukavalta ajatukselta tunnu 80km/h kylki / perä edellä metsikköön päästää. Ei toki nokka edelläkään, mutta eiköhän tuo satkukin ole suunniteltu paremmin turvaamaan kuskia/matkustajia nokkakolaritilanteessa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Svc
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Svc »

Frostgrey kirjoitti:juu, noitten lukkopulttien kanssa saa olla aika varovainen. Itsellä on MCqard lukkopultit ja mielestäni avain osa ei ainakaan ole mikään kauhean jykevä. Itse vedän aina kaikki pultit ohjekirjan mukaisella 110nm voimalla piukkaan ja ei ainakaan vielä ole koskaan ajossa auennut. Ja vielä kunnolla vaseliinia niin saa keväästikin helposti auki :wink:
McGardien käyttöohjeessa kielletään koneellinen kiristäminen :!:
Todennäköisesti sama pätee muilekin valmistajille.

Niin ja sitä vaseliinia, öljyä, kuparitahnaa, tervaa tms. sitten vain sinne kierteisiin. EI kartioihin!

Öljy ja vaseliini tahtovat valua talven aikana pitkin vanteita, joten niitäkin vain tippa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Firges9000
"Saabisti"

Mulla oli kierteissä jäljellä tota kuparitahanaa.
Tuskin olis muuten auennut.

heräs vaan kymysys;
mites olis sitten toimittu, jos avain olis korkannut???? 8O
Jäsen 1124
Frostgrey
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kyllä ne rengasliikkeessä aika äkkiä saa ne puukotettua auki!
esim, vastakierretapilla :wink:

tiedän, koska hukkasin velipojan avaimen ja hän joutui käydä ne avattamassa rengasliikkeessä :oops:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Firges9000
"Saabisti"

Frostgrey kirjoitti:Kyllä ne rengasliikkeessä aika äkkiä saa ne puukotettua auki!
esim, vastakierretapilla :wink:

tiedän, koska hukkasin velipojan avaimen ja hän joutui käydä ne avattamassa rengasliikkeessä :oops:
Ahas.
Normaalivanteilla onnistuu, mutta mulla on Venomit joissa pultti on syvällä kolossa.
Jäsen 1124
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"

Viesti Kirjoittaja tturku »

No laitetaan nyt välipalalusikkakin soppaan.
Itsellä kävi juuri samainen hassu tilanne kun ostin käytetyt joskin hyväkuntoiset talvirenkaat mun "kesäsaabbiin". Rupesin asentamaan ja niitä alle ja huomasin et renkaissa (michelin Ivalot) on pyörimissuunta ja 3 rengasta pyöri yhteen ja yksi toiseen suuntaan. No rupesin kattelemaan nastoja ja kyllä kaikissa niissä n. 95% on nastoista tallessa. 2 rengasta oli noin 9 mm pintaa jäljellä ja näissä oli eri pyörimissuunnat, ja sitten oli 2, joissa oli n. 7 mm pintaa jäljellä ja näissä sama pyörimissuunta. Ja näitä enemmän kuluneita kun kattoi niin huomasi, että toisessa renkaassa oli selvästi nastat taipuneet vinoon, ja kun vähän leikki ajatusleikkiä renkaan pyörimisestä ja jarruttamisesta niin huomasin että se on väärinpäin pyörivä rengas. No ajatus kävi että kannattaako kääntää vanteella ja kävin kysymässäkin jo liikkeessä, ja sieltä tulikin heti varmistus jo omallekin arvelulle ettei kannata kääntää oikeaan suuntaan pyörimään kun on jo ainakin yksi talvi ajettu väärinpäin, koska nastat lähtee todella suurella todennäköisyydellä pois. Joten nyt on takana toinen pyöristä väärään pyörimissuuntaan ja odotellaan että tulis lunta jotta voisi huomata, onko suurtakin eroa pidossa takana. Kaveri arveli vain että syrjäyttää vähän huonommin loskaa ja vettä koska urat vetää väärinpäin.
JOHTOPÄÄTÖS:
Jos renkaat on käytetyt ja pyörineet väärään suuntaan niin anna pyöriä, ei kannata yrittää kääntää koska nastat lähtee.
Jos taas on pyörineet oikeinpäin ennen vanteille laittamista tai uudet renkaat menneet väärin niin kannattaa kääntää oikein päin koska nastat pysyy paremmin ja urat on oikeaan suuntaan.

Niin ja minä laitan aina paremmat eteen/vetäville pyörille, jos ei montaa milliä oo kuvioissa eroa, koska etupyörät vetää, ja jarrutustehokin on suurimmaksi osaksi etupyörillä. Niin ja tietysti etupyörät kuluu kuiteskin enemmän jolloin kulutuserot tasoittuvat kuitenkin ajanmyötä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin